2016-01-04, 15:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Oh nej..!
Det är en sekundär avsättning, även om den är stark nog att kunna vara direkt.

Men på något vis har NB "burit med sig" ganska framträdande och därtill ickekontaminerat Irina-DNA, eftersom +3an har avsatts på en i termerna väldigt stark framträdande DNA-placering beträffande Lisa.

Därefter blir det en spekulation som jag nog helst undviker, men i min gissning är det starkt begränsat med tänkbara möjligheter för NB att bära och avsätta ett såpass "starkt" DNA.
Nånting i silikon? Eller vad det brukar va...
2016-01-04, 15:30
Medlem
Grandiosos avatar
Polisens nya kritik i Lisa Holm-fallet

Citat:
Om en vecka inleds hovrättsförhandlingarna i Lisa Holm-fallet.

Då riktar utredningsledaren Lars Johansson ny kritik mot advokatens beslut att kalla in Palmeutredaren Pål Johansson som vittne.

Det känns som smutskastning mot förhörsledarna, säger han.
Citat:
"Det är obegripligt"

Lars Johansson har tidigare varit oförstående till Rönnbäcks påstående och Palmeutredarens kommande vittnesmål. Nu, när den nya rättegången närmar sig, kommer han med en ny, känga.

– Jag fattar inte vad han har där att göra överhuvudtaget. Det känns mer som smutskastning. Hade han erkänt kan jag förstå att man kan påstå att det varit framtvingat, men han har ju nekat hela tiden, säger Lars Johansson.

Du menar smutskastning av polisen?

– Mot förhörsledarna. Att man skulle ha gjort eller sagt något olämpligt, på det sättet. Vi förstår inte detta, det är obegripligt.

http://www.expressen.se/gt/polisens-nya-kritik-i-lisa-holm-fallet/
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-04 kl. 15:38.
2016-01-04, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När det gäller joggerskan så tar tingsrätten, som sagt, lätt på vittnesmålet. Det är långt från säkert att det var NB hon såg.
.. och ÅK håller inte med och inte jag heller. Jag tror däremot inte det framkom hur bra signalement hon gav - det blev ett fokus på bilderna. Sammantaget finns inte en chans att detta inte är NB.

1. Signalement sammanfaller starkt med NB och det är sen ytterst orimligt att en annan person skulle parkera där och invänta en person för en vägbeskrivning. Kör in med fronten och står och ute väntar på en helt ödslig vägsträcka? Att det råkar komma en person där?
Aldrig i havet.

2. Tid stämmer: Det sammanfaller sen helt med tiden NB är vid kopplingsstation relaterat till övervakningskamera samt kortbetalning då han lämnar Källby. Han säger själv han åkte den vägen och Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till en middag" Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta." Hon vet när hon kom hem.

3. Klädfärg stämmer: Redan dagen efter mordet ger hon signalement. Han har svarta/grå/vita fritidskläder på sig. Ses på övervakningskamera. Han har således inte färggranna kläder, ej T-shirt. han har inte kostym och han har inte jeans - oavsett om hon sen säger arbetskläder i "mörkare färger".

4. Ålder och hår stämmer: "Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år"

5. Längd stämmer: "ca 180-183 cm"

6. Hudfärg stämmer: "ganska blek".

7. Nationalitet stämmer: " typisk östeuropé", "Han såg ut som en polack säger Adriana."

8. Språk stämmer: "Han talade engelska med henne.", " bröt kraftigt på engelska" och i TR uppger hon att den är dålig: Bra engelska?'Nej, det var lite hackigt så. Lite knaggligt." NB har aldrig lärt sig engelska i skolan - han säger i TR att det var via åren i England.

9. Doften stämmer: Han röker 2 paket om dagen enligt IB, han tvättar sig knappt. A: "Han luktade väldigt mycket rök"

10. Nr 10 är mest lik: Adriana uppger i TR att hon var osäker via bilderna. Trots detta säger hon vid bägge visningarna att nr 10 är mest lik: "A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla", "Ja, han är den som är mest likt". Hon ratar bort 10 st och det kvarstår två bilder av 12. Det enda som sen diskuteras är att han känns för kraftig på bilden, hon tycket han hade smalare ansiktsform.
(som en blandning mellan 10 och 12).

11. Bilens färgton stämmer: Bilen ser hon endast bakifrån, uppkörd en bit. "jag vet inte men den var ljus, om den var grå eller om den var vit det vet jag inte" jag såg den bakifrån". Hon säger även att hon är dålig på bilar: "jag kan lite om bilar" - dock finns färg uppfattat: " vit alt silvrig till färgen", "vit eller ljus" dvs samma färg som de som till och med känner till bilen uppger (snarare än ljusgrå).

Hon har fokus på dels att visa karta, dels NB som hon uppfattar obehaglig: "Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig" säger hon och " Adriana anade oråd" står det i FUP.

12. ... och främst. Hon säger redan den 8 juni att " Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson."
Detta är anledningen till att hon stannar öht. vilket framkommer även i TR:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

13. Samt ett utpekande: "Ja, jo men det är han. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle känna igen honom, för det var svårt på bilderna, men det är han."

Sammantaget är det en slående likhet och med tanke på ett mord där Lisa högst troligt blivit lurad över vägen är det en starkt sammanfallande händelse.

Gör om, gör (hov)rätt.
Senast redigerad av develi 2016-01-04 kl. 15:40.
2016-01-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Allt i denna hypotes låter mycket logiskt och trovärdigt. Jag tror också att NB (såklart!) tagit av sina handskar för att onanera och i samband med detta dragit ner/upp hennes kläder för att under sin "akt" få titta på hennes blottade bröst och kön. Utlösningen har hamnat i hans kalsonger, eller - i den omtalade lampkupan som han i förväg kan ha lagt dit, när han var i "planeringsstadiet".
Sen visar också rättsintyg att NB har flera hudavskrapningsskador på underarmar som kan ha avsatt blod, så hans blodbesudlingar behöver inte ens komma från händer utan kan ha kommit från hans underarmar i de olika moment där han behövt sträcka armarna, lyfta något o.s.v, han egna tröjärmar kan då lätt ha åkt upp.

Jag tror också på denna teori, att NB:s kalsonger "smittat av sig" med IB:s DNA på Lisas trosor.
NB trodde han var "säker" bakom kalsongtyget. NB kan också haft IB:s sekret på ärmen på sina kläder eller någon annanstans, kanske utanpå sina byxor om han gnuggat sig mot henne.

En annan variant, väldigt, väldigt långsökt kanske, det vore att NB hade med sig ett par av IB:s använda trosor som han gnuggade mot LH:s för att sen ha kvar, som en mycket sjuk "trofé" av mordet. Ett minne att ha kvar för att stimulera fantasin för att användas i sin fortsatta tvångsonanering.

Det kan inte vara så att NB tog med plasthandskar som var avsedda för hushållet hemifrån. Han trodde kanske att handskarna var sterila, men frugan hade använt dem när hon skötte sin intimhygien. Alternativt kan hon ha haft på sig handskarna efter att ha berört sitt eget underliv och på så sätt kontaminerat dem på insidan. När NB sedan i samband med sin vidriga sexakt med LH råkade ta av sig handskarna och i upphetsningens stund rörde vid LHs trosor med sina bara händer överfördes det dna-sekret från Irina.
(Obs: detta är bara ren spekulation).
2016-01-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Det kan inte vara så att NB tog med plasthandskar som var avsedda för hushållet hemifrån. Han trodde kanske att handskarna var sterila, men frugan hade använt dem när hon skötte sin intimhygien. Alternativt kan hon ha haft på sig handskarna efter att ha berört sitt eget underliv och på så sätt kontaminerat dem på insidan. När NB sedan i samband med sin vidriga sexakt med LH råkade ta av sig handskarna och i upphetsningens stund rörde vid LHs trosor med sina bara händer överfördes det dna-sekret från Irina.
(Obs: detta är bara ren spekulation).
Brukar du ha på dig handskar när du sköter din intimhygien?
2016-01-04, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Nja. om han hade velat haft nån trofe så hade han nog tagit lisas trosor. Långsökt som du sa.

Ja, jag skrev ju det men å andra sidan är det mesta med NB:s personlighet, psyke samt gärning tämligen långsökt. Han och hans gärning faller ju inte direkt inom ramen för vad som anses normalt eller naturligt. Vi får fundera vidare, några svar från honom lär vi inte få.
2016-01-04, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Nja. om han hade velat haft nån trofe så hade han nog tagit lisas trosor. Långsökt som du sa.
Hade han velat ta en souvernir hade han möjligen tagit ett smycke, tanken har slagit mig. Inget örhänge saknas dock, men jag kan inte låta bli att undra över om nåt annat saknas..
2016-01-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ja, jag skrev ju det men å andra sidan är det mesta med NB:s personlighet, psyke samt gärning tämligen långsökt. Han och hans gärning faller ju inte direkt inom ramen för vad som anses normalt eller naturligt. Vi får fundera vidare, några svar från honom lär vi inte få.
Min teori är att I snorat mot NB`s axel. När han var färdig med sitt verk så lägger han lisa över axeln och lägger henne i bilen.
2016-01-04, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Min teori är att I snorat mot NB`s axel. När han var färdig med sitt verk så lägger han lisa över axeln och lägger henne i bilen.
Ja, det var nån som kom med denna fundering och den låter möjlig som överföringsmoment. Ett parti där han själv inte har mycket DNA.
2016-01-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hade han velat ta en souvernir hade han möjligen tagit ett smycke, tanken har slagit mig. Inget örhänge saknas dock, men jag kan inte låta bli att undra över om nåt annat saknas..
Ja eller om han hujedamig, har en mobil gömd som som han filmat sitt mästerverk med. Tror inte det men vem vet....
2016-01-04, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Polisens nya kritik i Lisa Holm-fallet

http://www.expressen.se/gt/polisens-nya-kritik-i-lisa-holm-fallet/

Det är ju sant. Det är rena smutskastningen av förhörsledarna. Det märkliga är ju också att närvarande advokat Rönnbäck (o kollegan) just och där aldrig hade något att anmärka på eller tillägga, då kan man säga att advokaterna i så fall begått ett allvarligt tjänstefel, just och där.
2016-01-04, 16:04
Medlem
Citat:
Det är ju sant. Det är rena smutskastningen av förhörsledarna. Det märkliga är ju också att närvarande advokat Rönnbäck (o kollegan) just och där aldrig hade något att anmärka på eller tillägga, då kan man säga att advokaterna i så fall begått ett allvarligt tjänstefel, just och där.
Hon famlar i mörkret. Inte så mycket att bry sig om. Tycker nästan synd om henne

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in