2016-01-01, 18:53
Medlem
Kosacks avatar
När jag idag råkade höra programmet Föregångslandet i SR P1, drabbades jag av samma känsla som när jag den 29:de februari 1986 hörde rapporteringen om det nyss begångna mordet på Olof Palme: "Aha, det är något satirprogram på radion, snart kommer de riktiga Nyheterna."

Men det var inte så, det var på allvar, precis som det här programmet, Föregångslandet, var på allvar! Man häpnar faktiskt. Här talas det öppet om att många av de s k ensamkommande barnen är vuxna personer som har ett uppdrag från familjen. Dvs, att fixa uppehållstillstånd och anhöriginvandring åt familjen från Afganistan. T ex berättades det om flickan som uppgavs vara 14.5 år, men i själva verkat var 18, och hade mor och far i Danmark som hon regelbundet åkte och hälsade på.

Jag trodde faktiskt inte att SR, som det kommunistfäste det verkar vara, skulle släppa fram sådant så snart. Men karriäristerna börkjar väl inse att det är läge att positionera om sig, nu när vinden vänt!

Återkommer i ärendet.

Länk till programmet:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/655975?programid=4902

Hoppas det publiceras snart, vill gärna lyssna det igen.
Citera
2016-01-01, 19:07
Bannlyst
Kanske dags att vakna. Varför skall skattebetalare vräka dyra vårdresurser över kriminella lyxflyktingar som kallar sej för barn, samtidigt som gamla människor får bränt fläsk som nyårsmiddag.

Det är lite som assistent ersättningen, börja man inte röja i det här så kommer förtroende för systemet att kollapsa.
Citera
2016-01-01, 19:33
Bannlyst
Spel för gallerierna i ett försök att verka vara objektiva.
Citera
2016-01-01, 19:53
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Lyssnar också och det är skrämmande att höra dessa historier. Barn som väljer HVB-hem efter vilka gymkort eller vilken iPhone de får.
Ett hem med nio ensamkommande där det visar sig att endast två är minderåriga, flera har egna barn.

Jag har också noterat att SR börjat säga "Ensamkommande ungdomar" istället för "barn".

Detta program borde vara obligatoriskt för alla svenskar att höra.

Eller helt enkelt 'ensamkommande'.....
Citera
2016-01-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Lyssnar också och det är skrämmande att höra dessa historier. Barn som väljer HVB-hem efter vilka gymkort eller vilken iPhone de får.
Ett hem med nio ensamkommande där det visar sig att endast två är minderåriga, flera har egna barn.

Jag har också noterat att SR börjat säga "Ensamkommande ungdomar" istället för "barn".

Detta program borde vara obligatoriskt för alla svenskar att höra.
Ungdom är man i Sverige fram till 30 år. Det betyder inte att man inte är fullvuxen för det.
Citera
2016-01-01, 20:23
Medlem
Inte så konstigt. De finare områdena har börjat smutsas ner. "Jag är för invandring sålänge det inte är på min bakgata."
Citera
2016-01-01, 20:33
Medlem
BernardLoutres avatar
Någon som vet om det har nämnts i övriga media? Jag hittade inget på svd.se i alla fall...
Citera
2016-01-01, 20:54
Medlem
Har lyssnat på P3 idag, kan dementera att Sveriges Radio skulle ha tvärvänt. Spel för gallerierna skrev någon, jag håller med.
Citera
2016-01-01, 20:58
Medlem
grey.eagles avatar
Ja hur fan skall detta sluta som, sanning efter sanning blir belyst.

Skulle tro att SD´s ökning hos Svenska folket ger gensvar lite överallt
Citera
2016-01-01, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Någon som vet om det har nämnts i övriga media? Jag hittade inget på svd.se i alla fall...
Ivar Arpi nämner pa twitter och hänvisar till sin artikel http://www.svd.se/de-som-fastnar-pa-bekvamlighetsnivan
Citera
2016-01-01, 21:04
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det pågår säkert en del ängsligt sneglande ut mot flankerna och trevande efter väggarna i åsiktskorridoren as we speak. Det kommer en reaktion på detta, var så säker! En indignerad debattartikel i DN eller Aftonbladet kommer att landa in kanske redan i morgon. Undertecknad av något kotteri av batikkärringar, några "psykologer" och någon "barnläkare" och kanske någon advokat. Samtliga med stora fickor och med parasitsnabeln djupt inne i det Flyktingindustriella Komplexet. Här gäller att rädda vad som räddas kan!

Samtidigt sitter helt klart en hel del personer med god insyn i hur spelet sköts och fungerar i verkligheten, men som aldrig tidigare vågat öppna truten med rädsla för rasiststämpel, sparken och stigmatisering, som nu kanske rent av känner att tiden är mogen för att säga som det är, berätta vad man själv sett och upplevt och backar upp programmets kritiska förhållningssätt.

Det finns helt klart ännu en vinst i detta! I inslaget berättas och beskrivs vad så många redan innerst inne vet, men som tidigare endast återfunnits på tvivelaktiga sajter som av meningsmotståndare kunnat avfärdas som grumliga vatten, om än inte öppen nazism!

Det finns en liten faktor kvar att betänka och nu gäller det att pass på! Regeringen står inför stora problem till följd av denna verksamhet och man har aviserat att förändringar och reformer av både lagtexter, riktlinjer och regelverk är av nöden. Kan det vara så att både S och MP, som har starkt stöd i radiohuset, helt enkelt beställt detta i syfte att bereda marken politiskt för kommande beslut man snart är tvingade att fatta? Jag litar inte ett smack på svensk public service eller massmedia och håller inget för otroligt när det gäller deras inbördes relationer med vissa politiska partier eller organisationer.
Citera
2016-01-01, 21:04
Medlem
Tjoflos avatar
De måste nog inse att 30000 afghanska män som är 16-35 år och som sätts i samma klass som 9or inte är det bästa alternativet för landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in