2015-12-31, 14:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
kg bergström är tidigare moderat kommunalråd, så politruk stämmer väl på ett sätt men inte i typisk SVT-mening. trodde gubbjäveln hade gått i pension förresten
Jag hade ett svagt minne av att K G Bergström omnämnts som en av Gramsci-Vänsterns svenska nätverk. Jag hittade till slut den lista från 1995 där detta omnämns. Vilket ju skulle indikera att hans tid som Moderat var ett exempel på ren trotskistisk entrism & infiltration.

http://www.dsm.nu/gv_svenska_natverk.html
2015-12-31, 14:45
Medlem
Det ser bra ut nu. Jimmie Åkessons popularitet har ökat och då blir också partiet mer rumsrent. Jag tror att SD vinner mycket på Jimmies försonliga attityd där han framstår som en mycket trevlig grabb, trevlig Sverigevän.

Detta bör vara Jimmies roll. Samtidigt vill jag att tuffa debattinlägg och förslag kommer ifrån andra företrädare för partiet. Typ Ekroth och kanske Jomshof. Dom får skickas fram som kanonmat eller som murbräckor.

Och hela tiden skall Jimmie då släta ut dom hårdare budskapen. Detta blir ett mycket bra röstfiske ...det är ju så politik måste bedrivas.

Jag tror att dom tunga förslagen kan få opinionen att hårdna mot den förfärliga invandrings och integrationspolitiken, men naturligtvis är det hela tiden en balansgång.
2015-12-31, 15:31
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är ju komiskt hur bra det stämmer. Skop är Sveriges överlägset skämmigaste "opinionsinstitut". Att man hade SD på 8,7% vid valet 2014 när resultatet blev 12,9% borde ju leda till en del eftertanke där. Men icke. Man kör vidare på samma galet låga siffror.

De är helt enkelt inte seriösa, varför uppmärksammas det inte mer kan man undra. Ligger man så långt ifrån verkligheten som de gör är det så tydligt ohederligt, bedrägligt politiskt styrt institut att det borde finnas ett juridiskt instrument att beivra och finna någon sorts åtalsgrund mot dem. De far med så uppenbara lögner enbart för att villfara allmänheten.
2015-12-31, 16:05
Medlem
Separatistens avatar
Lite lustigt att SVT Text "glömmer" att nämna att Jimmie har samma förtroende som Löfvén och sätter honom på en placering efter, trots att de får samma procentantal och den ena är på en tydligt bana neråt och den andre uppåt.

En klockren headline hade ju annars varit att Jimme får samma förtroendesiffror som landets Statsminister, men vi får nöja oss med att de konstaterat att hans ras fortsätter.

Man skulle nästa kunna säga att Löfvén utsatts för RAS-ism

"Andel i procent som har ganska stort eller mycket stort förtroende:"

4. Stefan Löfven (S) 21 (-4)
5. Jimmie Åkesson (SD) 21 (+2)
Senast redigerad av Separatisten 2015-12-31 kl. 16:11.
2015-12-31, 16:28
Medlem
Floragatans avatar
SKOP ställer väl frågan om vilket parti man tycker bäst om och inte vilket parti man hade röstat på om det vore val idag. Detta val av formulering missgynnar väl SD:s siffror, frågan är hur mycket.
2015-12-31, 16:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Tja, det har vi nog inte riktigt sett än. I varje fall har SD-ledningen blivit mycket mer försiktig i frågor om feminism, HBTQ, afrikaner, mena etc.
Vad tror du det kan bero på?
Nej det är man inte, däremot tillfrågas inte SD i MSM vad man tycker och vill i de här frågorna.
2015-12-31, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det är man inte, däremot tillfrågas inte SD i MSM vad man tycker och vill i de här frågorna.

Men SD-ledningen förefaller faktiskt lindrigt angelägen om att göra egna utspel i nyssnämnda, lite kontroversiella frågor. Man duckar.
Har inte du samma intryck.
2015-12-31, 19:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Men SD-ledningen förefaller faktiskt lindrigt angelägen om att göra egna utspel i nyssnämnda, lite kontroversiella frågor. Man duckar.
Har inte du samma intryck.
Utspelen lyfts inte fram av msm och således faller din analys platt.
2015-12-31, 20:35
Medlem
Menveds avatar
2016 kommer den efterlängtade ketchupeffekten. Anledningen till att jag säger det är de senaste förtroendesiffrorna för partiledarna vilka saknar motstycke i något demokratiskt land [förmodar jag] och signalerar att vi befinner oss i en förrevolutionär tid. Ingenting kommer att bli bättre 2016 utan snarare sämre och därför tror jag på opinionsmätningar långt över 30 procent innan året är slut.
2016-01-01, 00:00
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Att blicka tillbaka över det gångna opinionsåret ger onekligen förväntningar på det kommande. Jag tror att SD kommer gå som en nyårsraket.

The sky is the limit, gott nytt år!
2016-01-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
2016 kommer den efterlängtade ketchupeffekten. Anledningen till att jag säger det är de senaste förtroendesiffrorna för partiledarna vilka saknar motstycke i något demokratiskt land [förmodar jag] och signalerar att vi befinner oss i en förrevolutionär tid. Ingenting kommer att bli bättre 2016 utan snarare sämre och därför tror jag på opinionsmätningar långt över 30 procent innan året är slut.

Det underligaste med siffrorna är Batras (förhållandevis) höga förtroende.

Minns inte vem (i denna tråd) som propagerade för att detta "egentligen" var ungefär som folket kunde tänka sig rösta. (Tur nog var ju C:s (AnnieL) siffror också relativt höga trots litet väljarstöd men ändå.

Själv litar jag lika mycket på Batras tomma utsagor som Thomas Quicks diton. Hoppas också tillräckligt många gör detsamma. Roboten får inte dra till sig folk (annat än som genväg till den rätta sidan då )

Gott nytt år alla som gör denna tråden till den bästa opinionsmätaren i Sverige!
2016-01-01, 13:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
SKOP ställer väl frågan om vilket parti man tycker bäst om och inte vilket parti man hade röstat på om det vore val idag. Detta val av formulering missgynnar väl SD:s siffror, frågan är hur mycket.
Självklart är det så, främst för att det är två helt olika frågeställningar. Den förra väger ju in ett samlat intryck av ett parti (allt från ideologisk hemvist till företrädare, sakfrågor till vad man historiskt har röstat och sympatiserat med) medan den senare frågetällningen endast fokuserar på vilket parti man skulle rösta på idag vilket i många fall kan vara ett helt annat.

Att resultat från Skop därför publiceras i samma sammanhang som de andra blir därför missvisande eftersom gemene man tar dem för samma. Men jag antar att det finns en anledning till att de bakas samman också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in