2015-12-31, 12:01
Medlem
Skurtrasans avatar
Att NB är Lisas mördare råder inget tvivel om enligt mej
Men fyndplatserna av Lisas tillhörigheter är däremot ett stort mysterium.
Från ladan sett så hittas mobildisplay, kvitton, mobiltillbehör, nycklar och sist körkortet på vägen mot Martorp.
Jag skulle hemskt gärna vilja få ett svar på hur detta gick till.
När och hur hamnade dessa saker på dessa platser?
2015-12-31, 12:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Från ladan sett så hittas mobildisplay, kvitton, mobiltillbehör, nycklar och sist körkortet på vägen mot Martorp.

Han har väl slängt ut det lite i taget i tron att det inte skulle hittas. Han kan ha haft olika "körscheman", som GW uttryckte det i Veckans brott, därav anledningen att nycklar och körkort avviker från de övriga fynden. Två kvitton kan ha blåst en sträcka dessutom.

Det bär lite paniksignum över det hela, men han har en tid att passa och tänkte säkert att han kunde eventuellt flytta de större sakerna dagen efter. Förmodligen blev han irriterad över att hon hade så mycket saker på sig.

Och, den enorma sökinsatsen hade ingen mördare kunnat räkna med här.
Senast redigerad av katw 2015-12-31 kl. 12:24.
2015-12-31, 12:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En enkel alternativförklaring skulle kunna vara att en okänd GM har hittat NB:s skitiga tröja med färska blodfläckar m.m. Hen har då strukit den mot Lisas kläder på några strategiska ställen. En besudling på tröjan ser ut att kunna vara sperma och från den har det duttats lite på Lisas trosor.

Långsökt? Kanske inte om det är faktiskt är möjligt att kontaminera på detta sätt. Att det inte finns några spår efter någon annan, betyder i så fall bara att den GM inte lämnat några spår. Avsaknaden av spår bevisar ju ingenting (för att jämföra med snacket om NB:s bil).

Det är en alternativförklaring, men den omfattar inte förklaringar på vad NFC hittat.

"En tröja med färska blodfläckar", efterlämnad av NB i ladan - lämnar omöjligtvis +4-träff.
Blod hos en frisk människa koagulerar på under en minut och att ha det avsatt på en tröja/textil gör att det därtill torkar in ganska omgående.
Inte ens om NB droppat sin färsk-blodade tröja i handen på en alternativ mördare som direkt ansätter den mot områden där NFC får dessa rena träffar, är det möjligt att träffa +4.

Att även extrahera en +3-träff av Irinas DNA-sekret i en blandbild, är oförenligt med sekundär "torr" avsättning eller ens en speciellt kontaminerad avsättning.
En mängd av Irinas slidsekret eller svettsekret/tårar - i ett hermetiskt/inkapslat objekt (påse/kärl/förhud/ är i princip det enda som skulle kunna framkalla en +3-träff på aktuellt ställe där blandbild påvisas.

Det är inte långsökt att kontaminera. Det är dock omöjligt att ha avlägsen kontaminering som möjlighet med dessa träffresultat.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-31 kl. 12:35.
2015-12-31, 12:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Nej det är självklart att det inte är det avgörande i domen. Men du kan väl ändå inte hävda att bara för att det är en liten del av helheten, så ska man bedöma det mindre rättsäkert än dom tunga bitarna . I sådant fall finns ju risken att man även i dom tyngre delarna ruckar lite på vad bevisen är värda.

Kan aldrig tänka mig att du inte vill ha domar och utredningar så bra det bara går.

Den tekniska bevisningen står alternativt faller med huruvida blodbesudlingarna kommer från färskt eller återfuktat blod.
2015-12-31, 12:28
Medlem
Citat:
Men det beror ju bara på att du måste ha svårt att förstå. Dom flesta med ett litet uns av rättsmedvetande förstår att dessa vittnen är helt ointressanta att ta med i en dom från tingsrätten. Och det i vilket skit mål som helst. När det nu gäller en mordutredning är det nästan ofattbart att man gör det.

Du menar att alla som råkar vara det minsta kritiska till någonting i detta rättsfall, så även jag då, skulle ha sympatier för gärningsmannen. Får jag fråga hur du kom fram till att jag skulle ha det.

Har du ens läst domen och de vittnesmål man tagit i beaktande?
På din beskrivning låter det verkligen inte så. Flera av vittnena har knutit en liknande bil som NB kör till tiden och platsen och AH vittnar om att det var NBs bil(den bil han brukar). Hon känner igen bilen som hon sett flera gånger tidigare och hon säger att det var någon av bröderna som körde och hon tror det var den äldre brodern(NB) men är inte helt säker på detta.

Alltså helt säker på bilen och att det var någon av bröderna. AB har alibi för tiden så han kan uteslutas så då återstår enbart NB.

Om du nu tycker vittnesmålen är hemska så referera då till specifika vittnesmål och i vilket hänseende domstolen tagit till de vittnesmålen.
För att ett vittnesmål är otydligt eller "dåligt" betyder inget i sig. Domstolen skall bedöma vittnesmålen och är de otydliga eller irrelevanta vittnesmål så kommer de heller inte ha någon eller väldigt liten påverkan.

Läser du domen ser du hur domstolen resonerat kring olika vittnesmål och vilken vikt de lagt på dem.
Där kunde åtminstone inte jag se någon felaktig slutsats.
2015-12-31, 12:40
Medlem
katws avatar
Citat:

Han gör sen allt han kan för att bli så obekväm det bara går, och hatad av alla i Sverige.Han ser sen till att bränna alla skepp som handlar om alibi,han lämnar 10 DNA på brottsoffrets kläder, och smetar ner hela ladan med blod,sperma och DNA. Sen sprider han brottsoffrets tillhörigheter i en snittslad bana fram till byssjan i Martorp,för säkerhets skull, där man efter 5 dgr finner Lisa Holm. Man skulle också kunna säga att han med bravur fäller sig själv..

Men visst, en i alla delar alldeles fantastiskt utredning av dina hjältar. Och svårt måste det varit också.

Fira nyårsafton nu istället och var inte så bitter. Banan är inte "snitslad", det är ingen tipspromenad vi talar om. Kolla avstånden det rör sig om. Har han smetat ner hela ladan? Det var en nyhet. Just ja, han är ju "DNA-släppare" enligt Rönnbäck. Det är bara han som avsätter DNA. Och frugan då, förstås. Som aldrig satt sin fot därinne.

Har du någon annan gärningsman då eller är det polisen som hjälpt utredningen på traven, månne?
Vilken otur för gästarbetaren att han den verklige mördaren råkade finna brödernas tejprulle och råkade veta att det fanns snören därinne. Han måste dessutom bara råkat att passera caféet vid den kritiska tidpunkten.

Förtroendet för polisväsendet i Skaraborg måste ligga i botten i Sverige just nu om man ska tro vissa här inne. Aj aj.
Senast redigerad av katw 2015-12-31 kl. 12:54.
2015-12-31, 12:53
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Har du ens läst domen och de vittnesmål man tagit i beaktande?
På din beskrivning låter det verkligen inte så
. Flera av vittnena har knutit en liknande bil som NB kör till tiden och platsen och AH vittnar om att det var NBs bil(den bil han brukar). Hon känner igen bilen som hon sett flera gånger tidigare och hon säger att det var någon av bröderna som körde och hon tror det var den äldre brodern(NB) men är inte helt säker på detta.

Alltså helt säker på bilen och att det var någon av bröderna. AB har alibi för tiden så han kan uteslutas så då återstår enbart NB.

Om du nu tycker vittnesmålen är hemska så referera då till specifika vittnesmål och i vilket hänseende domstolen tagit till de vittnesmålen.
För att ett vittnesmål är otydligt eller "dåligt" betyder inget i sig. Domstolen skall bedöma vittnesmålen och är de otydliga eller irrelevanta vittnesmål så kommer de heller inte ha någon eller väldigt liten påverkan.

Läser du domen ser du hur domstolen resonerat kring olika vittnesmål och vilken vikt de lagt på dem.
Där kunde åtminstone inte jag se någon felaktig slutsats
.

Du frågar mig om jag läst domen och kanske även fuppen. Då frågar jag dig om du läst mitt inlägg?

Jag ber dig vänligen att gå tillbaka och läsa om. Släng gärna en blick på det inlägg jag bemöter/svarar på.
Det finner du alldeles ovanför mitt. Där tror jag de TVÅ vittnena jag syftar på nämns ung 6 gånger.

Och när du ändå är där, klick på de båda länkarna med vittnenas initialer . Efter det får du gärna komma åter.

Och hade jag varit kritisk till de vittnen du nämn,hade jag skrivit om dom också. Men nej.
2015-12-31, 13:08
Bannlyst
Citat:

Man måste se det hela som det mest troligaste.
När NB lastat in LH i bilen har han kört som en dåre ifrån ladan mot Martorp och under den färden
slängde han ut sakerna med jämna mellanrum.
Svårare än så är det inte, om man resonerar om det mest logiska.
Ingen annan än NB vet.
Man behöver inte krångla till alla småsaker, det säger väl sig själv att han hade brotom till Martorp
för att gömma kroppen och på vägen dit så gjorde han sig av med sakerna på ett slarvigt sätt.
Han var uppstressad, och han valde just den vägen som han tyckte var lämpligast.
Att tänka logiskt bör man göra trotts att det handlar om en grym mördare.
Jag har nyligen läst hela FUP och alla handlingar.
2015-12-31, 13:10
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fira nyårsafton nu istället och var inte så bitter. Banan är inte "snitslad", det är ingen tipspromenad vi talar om. Kolla avstånden det rör sig om. Har han smetat ner hela ladan? Det var en nyhet. Just ja, han är ju "DNA-släppare" enligt Rönnbäck. Det är bara han som avsätter DNA. Och frugan då, förstås. Som aldrig satt sin fot därinne.

Har du någon annan gärningsman då eller är det polisen som hjälpt utredningen på traven, månne?
Vilken otur för gästarbetaren att han den verklige mördaren råkade finna brödernas tejprulle och råkade veta att det fanns snören därinne. Han måste dessutom bara råkat att passera caféet vid den kritiska tidpunkten.

Förtroendet för polisväsendet i Skaraborg måste ligga i botten i Sverige just nu om man ska tro vissa här inne. Aj aj.

Nyår ska firas, men lite senare. Bitter? Int e jag bitter int.

Jag tror nog att även du förstår att det var lite "målande". Eller hur. Visst förstod du att jag inte menade hela ladan. Och visst förstod du att jag inte menade "snitslad" som att tillhörigheterna låg som på ett radband.
,Eller hur.

Och den enda som pratar om alternativa gärningsmän är du. För jag gör det inte. Och lite insunant nämner du ett flertal saker som du försöker klistra på mig.

Nä gör om . Läs rätt.

Du verkar även du höra till dom som anser att man inte får komma med kritik mot en del saker i utredningen.
Eller hur. Annars hade du inte skrivit som du gjorde. Eller hur.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2015-12-31 kl. 13:14.
2015-12-31, 13:29
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
När NB lastat in LH i bilen har han kört som en dåre ifrån ladan mot Martorp och under den färden
Ingen annan än NB vet.
Man behöver inte krångla till alla småsaker, det säger väl sig själv att han hade brotom till Martorp
för att gömma kroppen och på vägen dit så gjorde han sig av med sakerna på ett slarvigt sätt.
Han var uppstressad, och han valde just den vägen som han tyckte var lämpligast.
Krångla till alla småsaker? Vem krånglar till? Sakerna hittades där dom hittades och NB hade bråttom, självklart, men är det svar på frågan tycker du?
2015-12-31, 13:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Ingen annan än NB vet.

Man kan undra utöver det faktum att de vittnen som sett NB i hög fart vid den tid som skulle kunna sättas i samband med att kroppen körs till Martorp gäller en annan väg.

Sen såg andra vittnen när NB körde hem vilket är samma väg.

När LHs saker slängdes ut efter den andra vägen kan bara NB svara på.
2015-12-31, 13:37
Bannlyst
Citat:
Krångla till alla småsaker? Vem krånglar till? Sakerna hittades där dom hittades och NB hade bråttom, självklart, men är det svar på frågan tycker du?

JA..om du studerar kartan där alla saker hittas på väg mot Martorp, så är det NB som har kört den vägen och slängt ut sakerna.
Kartan talar sitt tydliga språk där han först slänger ut flera saker och lite längre bort några saker till.
Kolla kartan i FUP.
Men kan du ge ett mer trovärdigt senario skulle det vara kul att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in