2015-12-28, 18:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det skall gå att särskilja. Men vi vet ju inte vilka analysmetoder som använts. Här ser jag IR,s inkallande av oberoende expert som värdefull eftersom hon kommer att ställa dom rätta frågorna.

Frågan är väl om IR ställer de rätta frågorna
2015-12-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Så du dömer ut kompetensen hos domaren i TR - det må du göra utifrån din erfarenhet. Med min livslånga erfarenhet av kvalificerat utredande (på andra områden) blev jag tvärtom imponerad av hur systematiskt logiskt domen var uppbyggd. Jag tror inte att nämndemännen skrivit detta, det är ett verk av ett proffs. Nämndemännen har förstås deltagit i processen och utövat sitt tilldelade lekmannainflytande, men slutresultatet håller hög fackmannastandard.

Domen är ett hafsverk. Det ger inte svar på varför föremålen hittades där de gjordes, den bygger på lösa antaganden, den påstår felaktigheter som att rättsläkare var med när Lisa baxades ut.
Domaren har fått JO-kritik tidigare. Hon är inte särskilt skarp men har desto mer av Kinnekulleandan.

Glöm heller inte bort att en domare, anställd vid densamma TR, hittade på ett brott som inte finns.
2015-12-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nerijus kanske var ute efter gungningseffekten, för att göra processen mer utdragen och spektakulär.
Risken finns.

Och besudlingarna på väggen 11 cm ifrån? Som inte finns.
2015-12-28, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
DNA-analys av blod är tydligen inte helt okomplicerat och kan ge rätt egendomliga resultat.
Att IR inkallat oberoende expert ser jag som värdefullt främst utifrån att rätt frågor kommer att ställas - och alltså inte utifrån ett ifrågasättande av NFC,s kompetens.
http://www.dagensjuridik.se/2015/02/djurblod-fran-mordplats-var-manniskoblod-aklagare-starkt-kritisk-mot-skl
Då lär IR beställa nya analyser och lägga frågan på en helt annat plan bortom sitt fokus på psoriasis. Då blir det nästintill NFC som ska till HovR istället för NB...Det blir en ny juridisk fråga och det kan hon roa sig med till rättshaverister, konspirationsteoretiker och andra sorters NB försvarares stora glädje.

Själv är jag mer fascinerad över hennes fokus på DNA-släpparens psoriasis.
I sin slutplädering gick hon hårt fram om vittnet från NFC:
Citat:
Citat:
Vad gäller psorisis verkade hon väldigt okunnig. Det är känt att personer med sjukdomen tappar mycket hudavlagringar, säger Rönnbäck.
Citat:
Han har psoriasis, jobbar utan handskar och det kryllar förmodligen dna av honom. Det är inte konstigt att det finns en del när han dyker upp. Vad har han gjort för fel? live nlt.
Förutom att han gjort jävligt fel som mördat Lisa så är det intressant att kolla vad IR påstår i sin överklagan med märkligheter (har snart fått ihop en hel novell..)

Vad det gäller vittnet från NFC så är hon inte medicinare gällande hudsjukdomen Psoriasis. Däremot Forensisk generalist på NFC vilket innebär att man får handha större komplexa ärenden:
Citat:
I generalistuppdraget ingår att ta hand om stora ärenden vilka oftast rör grova brott med en stor mängd material och undersökningar. Den typ av brott som i första hand bemannas med generalister är mord, dråp och rån, ärendetyper som kan bli komplexa.
https://nfc.polisen.se/for-jobbsokande/yrkesroller-hos-SKL/forensisk-generalist/
Vid aktuell bevisning har kärn-DNA (DNA i cellens kärna, 15 områden) analyserats. Vad NFC-vittnet däremot säger i TR är följande:

" Man kan avsätta DNA genom blod, genom kroppsvätskor, genom hårstrån, det finns ju DNA i det yttersta hudlagret men där är ju cellen död, där finns det inga cellkärnor men i underliggande hudlager så finns det cellkärna." ljudfil TR i trådstart

Fortsättningsvis från en sida med kriminalteknik från en person som varit polis i 19 år, arbetat med utredningar, varit förundersökningsledare samt 11 år som kriminaltekniker:
Citat:
Döda hudceller (varje dag tappar man tusentals hudceller, men dessa är döda och i döda celler finns ingen DNA).http://www.evidenz.se/text2_9.html
Över till det medicinska. Psora betyder skorv. Huden fjällar kraftigt vid psoriasis.
Citat:
"Det yttersta hudlagret kallas överhuden. Ytterst i överhuden ligger hornlagret, som består av döda hudceller."
"När man har psoriasis bildas cellerna i överhuden snabbare än vanligt. Ett normalt hornlager hinner inte bildas och cellerna lossnar inte längre en och en utan flagar av i stora sjok, man fjällar."
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psoriasis/?ar=True
.. Så man undrar vem som är okunnig - NFC eller Rönnbäck när hon pekar med full hand och nedvärderar vittnet?
Samt lämnar in detta till HovR i sin överklagan då det har nada zip zero med den tekniska bevisningen att göra och kärn-DNA (blod):
Citat:
Då Nerujus Bilevicius dagligen under ca två års tid, inte ca ett halvår som tingsrätten angett i domen, har arbetat i aktuella utrymmen finns hans DNA avsatt där i stor omfattning. Eftersom han därtill har hudsjukdomen psoriasis avsätter han hans DNA avsatt där i stor omfattning. mer DNA än andra.
Senast redigerad av develi 2015-12-28 kl. 19:07.
2015-12-28, 18:30
Medlem
klurigklurings avatar
Avskrift ur det tidigare hemligstämplade protokollet:
Citat:
17. Runt halsen se sett blått snöre som är arrangerat som en snara med en knut på framsidan av halsen. På vänstra sidan ses tätt mot huden åtstramade skänklar och ytterligare en skänkel som ligger något lös. På högra sidan ses också två skänklar. Håret ligger mellan snaran och huden. Undersökningen av snaran är ytterst översiktlig och starkt begränsad för att inte förstöra eventuella spår på snaran och snaran i sin helhet har tillvaratagits för fortsatta kriminaltekniska undersökningar av kriminaltekniker (åtgärd vid provtagning 2015-06-16).
Någon som begriper ovanstående citat? Jag kan inte ens med hjälp av min vildaste fantasi föreställa mig hur detta kan ha sett ut. Om man menar snörändar med ”skänklar” så stämmer det inte då antalet är udda. Förstår heller inte hur dessa kan stramas åt utan ytterligare knutar.
2015-12-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring

Någon som begriper ovanstående citat? Jag kan inte ens med hjälp av min vildaste fantasi föreställa mig hur detta kan ha sett ut. Om man menar snörändar med ”skänklar” så stämmer det inte då antalet är udda. Förstår heller inte hur dessa kan stramas åt utan ytterligare knutar.

Obegripligt. Varför benämns det då "snara"? Ovanstående motsäger ju det, det verkar vara ett anbringat snöre.
2015-12-28, 18:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det skall gå att särskilja. Men vi vet ju inte vilka analysmetoder som använts. Här ser jag IR,s inkallande av oberoende expert som värdefull eftersom hon kommer att ställa dom rätta frågorna.

Det går att se i NFC´s utlåtande sid.564-596 vilka metoder som använts på allt som förekommer i utredningen, och här bjussas på en lathund:

https://nfc.polisen.se/tjanster/standardforfaranden-och-metoder/Biologienheten/
(OBS - Flikarna under "Tjänster" - Standardförfaranden och Metoder)

Jag ger mig inte på att översätta alla dessa sidor, men lägger ett exempel:

Sid.567 FUP
Jeansbyxa med livrem - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm
Metodik:
B-SF001*, B-M055*, B-SF003*, B-M056*, B-M071*, B-M072*, B-SF002*, B-SF011*, KT-SF025*

Spoiler vad dessa koder då betyder:

Det ska till detta läggas till att en +4-träff eliminerar möjligheten att blodet är sekundärt avsatt/utspätt eller kontaminerat.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-28 kl. 19:11.
2015-12-28, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Moppen påstås ha flyttats 2040. Inte natt. Med tanke på läget är det knappast det som först dyker upp - att moppen kan bli stulen - så varför den flyttas är outgrundligt och outrett. Det vimlade snart av människor: militärkompisar, annat folk, poliser + en militärhelikopter. Det fanns ingen anledning att flytta moppen för att det blir "natt".

Det indikeras att mobilen flyttades 1826 och ytterligare en förflyttning 1839. Det kan tyda på att även Lisa förflyttade sig. Moppen blev inte undersökt förrän efter sex veckor och den är inte beslagtagen - det nämns inte ens i fupen när den lämnades ut. Slarv eller vad?

Hur påverkar flytten av mopeden utgången av fallet? Du har verkligen en mycket konstig syn på vad som är viktigt. Förklara varför du hakar upp dig på skitsaker som inte spelar någon roll? Hur ser ditt scenario ut om offret skulle ha flyttat sig mellan dina angivna tidpunkter? Har hon gått själv? VEM har annars flyttat henne? Vad spelar det för roll när mopeden lämnades ut? Någon annan frågade efter dina erfarenheter av polisiär verksamhet, polisförhör m.m. Kan du ge ett svar på detta eftersom du klankar ner på allt. Eller vill du bara ge igen för gamla oförrätter i dina egna kontakter med polisen?
Senast redigerad av blygtjej 2015-12-28 kl. 19:37.
2015-12-28, 18:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Nä, och inte ett ord om hur det såg ut i nacken och vidare repstumpar. Inte heller redovisas hur man tog av det. Luddigt värre.
2015-12-28, 18:55
Medlem
Citat:

Håller med om att man behöver bilden för att förstå, vilket var min spontana reaktion, när den här bilagan kom. Och bilden kommer vi inte att få se (för min del är jag tacksam för detta). För oss nyfikna hade det varit bra om några smarta utredare puzzlat ihop det ursprungliga arrangemanget.

Nu är ju din text hämtad ur obduktionsprotokollet och där står:
Undersökningen av snaran är ytterst översiktlig och starkt begränsad för att inte förstöra eventuella spår på snaran och snaran i sin helhet har tillvaratagits för fortsatta kriminaltekniska undersökningar.

Antingen försökte man sedan göra en rekonstruktion och analys av snöranordningen och gick bet eller bedömdes den exakta kännedomen om denna onödig för målet. Jag kan inte säga mera än att jag skulle varit intresserad av att se ett resultat.

Har du någon för målet viktig fråga, som du tror skulle ha kunnat besvaras med en sådan rekonstruktion ?
2015-12-28, 18:57
Medlem
PlanBoksBoks avatar
[quote=LeeVan|55838629]
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok

Skämtar du?

Om inte så måste det varit ”hålet” som analyserades. I annat fall borde där inte varit brist på DNA.

Nejdå skämtar inte om så allvarliga saker.😭 sid 77

http://info.publicintelligence.net/AssangeSexAllegations.pdf
2015-12-28, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja förmodligen. Ingendera kan överföras och se ut som DNA från färskt blod.
Diskussionen i TR är ganska rörig - utifrån IRs frågor. Det pratas om blodliknande besudling som term och frågan hon får är om gammalt blod kan lösas upp och överföras eller via regn:
Självklart är svaret på frågan ja ang detta, det kan ju vilken dårfink som helst inse - blöt upp blod så är det portabelt.
Vad hon (NFC) däremot också säger är att det inte är förväntat att det ska se ut på det sättet.
Det är otroligt röriga frågor från försvaret så både lagman och ÅK får gå in för att få ett förtydligande under frågestunden i andra delar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in