Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-12-26, 18:18
Medlem
Han.Jelins avatar
Om Trump blir president. Är inte det bra för världsfreden? Någon som kommer överens med Putin. Vem fan bryr sig om arabiska liv, värderingar och fri invandring när man kan undvika världskrig med kärnvapen.
2015-12-26, 18:43
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Att göra en Obama:

President Obama
✔ @POTUS

Slamming the door in the face of refugees would betray our deepest values. That's not who we are. And it's not what we're going to do.
5:49 PM - 18 Nov 2015

December 25, 2015,

The Obama administration's plans to conduct raids and deport hundreds of people who fled violence in Central America is spurring advocates to ask the president to halt the plan and reassess the crisis.

CBS News Homeland Security Correspondent Jeff Pegues reported that the raids -- which would be carried out by Immigration and Customs Enforcement (ICE) agents -- could begin as early as next month. The agents would target people who were ordered out of the U.S. after fleeing from Honduras, El Salvador and Guatemala. The Washington Post, which broke the story, said more than 100,000 families with both adults and children have come since last year.

Donald J. Trump
✔ @realDonaldTrump

Wow, because of the pressure put on by me, ICE TO LAUNCH LARGE SCALE DEPORTATION RAIDS. It's about time!
11:42 PM - 24 Dec 2015
Nja, vet inte om jag ger Trump rätt i det. Det är skillnad på riktiga kvotflyktingar från Syrien och invandrare från Centralamerika. Även om levnadsförhållandena kan vara tuffa där har nog ingen av dem egentlig asylrätt.
2015-12-26, 22:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nja, vet inte om jag ger Trump rätt i det. Det är skillnad på riktiga kvotflyktingar från Syrien och invandrare från Centralamerika. Även om levnadsförhållandena kan vara tuffa där har nog ingen av dem egentlig asylrätt.

De enda som jag kan tänka mig inneha asylrätt från Latinamerika är de som jagas av karteller eller av andra liknande brottssyndikat alternativt folk som flyr något sorts förtryck men de som kommer det närmst är väl urinvånarna i vissa av de sydamerikanska länderna men även på de punkterna så är de väl inte direkt flyktingar utan skall endast sättas i något sorts skydd tills det inte behövs (åtminstone de förstnämnda)
2015-12-27, 10:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hogdal skrev

Donald Trump har ju varit rätt klar med, från dag ett av sin kampanj, att han vill deportera alla illegala invandrare från USA, och främst då dom kriminella illegala invandrarna som Obama administrationen låtit stanna i USA.

Om det sen är "riktiga" flyktingar verkar ju det råda delade meningar om. Dom demokratiska presidentkanditarna säger:

Hillary Clinton: "Hillary Clinton’s presidential campaign says that the Democrat has “real concerns” about reports that the Obama administration is working on a large-scale plan to deport some illegal aliens who came to the U.S. in a massive wave from Central America last year."

Bernie Sanders
✔ @SenSanders

Our nation has always been a refuge for the oppressed. We need to take steps to protect children and families, not cast them out.
1:06 AM - 25 Dec 2015

Martin O'Malley
✔ @MartinOMalley

.@DHSgov holiday plans for raids to round up/deport Central American refugees fleeing death are wrong. We are a better nation than this.
3:48 PM - 24 Dec 2015

Sen är väl det kanske troligt att Obamas deportationsplaner inte har något med Trump att göra. Vad jag förstår så har Obama administrationen haft annonskampanjer i dom centralamerikanska länderna där dom varnat befolkningen från att komma till USA:

KRIKORIAN: Well, because we're talking here about people who've been ordered deported and the administration has done nothing about actually making sure that they go home. This is theater, I think, for two audiences - one probably for the American public to some degree, to make it seem as though the administration is taking this renewed surge of Central Americans seriously. But the other audience, I think, is people in Central America because since last summer, they've been running ads down there - the United States government has - don't come, it's dangerous. You will be immediately deported. That's literally what it says in Spanish. Well, nobody's being deported - nobody - practically. And so what the people down there getting is the American government is telling us that you're not going to be able to stay. But, in fact, they're letting almost everybody stay. And so what they're trying to do is show that at least some people are going to get deported.
http://www.npr.org/2015/12/26/461128049/a-closer-look-at-obama-administrations-controversial-deportation-plans
2015-12-27, 10:39
Medlem
Trump kommer nog bli deras kandidat ju mer hatet i media visar sig.

Elites and media really hate Donald Trump’s voters
Citat:
To hear the patronizing wise men of the Republican Party tell it, anyone who would vote for Donald Trump for president must be deranged. “Trumpkins,” they call them, mental midgets and xenophobic troglodytes who’ve crawled out from their survivalist caves in order to destroy the Beltway Establishment.
http://nypost.com/2015/12/26/elites-and-media-really-hate-donald-trumps-voters/
2015-12-28, 17:38
Medlem
Trump kommer aldrig att vinna. Han är dum i huvudet och det lyser igenom i allt han säger.
2015-12-28, 19:35
Medlem
Menveds avatar
Ny mätning mellan Trump och Clinton från Rasmussen Report där Clinton leder med en procentenhet. Det finns ingen tidigare mätning från Rasmussen, och de brukar ha en bias för Republikanerna, men annars så har de två senaste mätningarna gett +1 och +2 för Clinton. Den tidigare var från CNN.

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

Om dessa siffror stämmer så tror jag Clinton får mycket svårt att slå Trump. Jag tror det finns en betydande Bradley-faktor med folk som inte vill uppge att de stöder Trump. Dessutom tror jag att skälet till att Trump inte får betydligt högre stöd är att hans personliga egenskaper stöter bort väljare men när det verkligen gäller så är det politiken som kommer att fälla avgörandet och då är valet givet mellan Trump och Clinton.
2015-12-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Trump kommer aldrig att vinna. Han är dum i huvudet och det lyser igenom i allt han säger.

Stort tack för en knivskarp analys. Ser fram emot att läsa dina vidare bedömningar kring dagsläget i Republikanernas valupptakt..
2015-12-28, 21:32
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ny mätning mellan Trump och Clinton från Rasmussen Report där Clinton leder med en procentenhet. Det finns ingen tidigare mätning från Rasmussen, och de brukar ha en bias för Republikanerna, men annars så har de två senaste mätningarna gett +1 och +2 för Clinton. Den tidigare var från CNN.

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

Om dessa siffror stämmer så tror jag Clinton får mycket svårt att slå Trump. Jag tror det finns en betydande Bradley-faktor med folk som inte vill uppge att de stöder Trump. Dessutom tror jag att skälet till att Trump inte får betydligt högre stöd är att hans personliga egenskaper stöter bort väljare men när det verkligen gäller så är det politiken som kommer att fälla avgörandet och då är valet givet mellan Trump och Clinton.
Håller med om att det nog döljer sig några Trump-procent i skuggorna. Å andra sidan är frågan hur röstbenägna de som säger sig ha intentionen att rösta på Trump är. Rent statistiskt tillhör hans supporters de som enligt erfarenhet röstskolkar i störst utsträckning.
2015-12-28, 22:26
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Håller med om att det nog döljer sig några Trump-procent i skuggorna. Å andra sidan är frågan hur röstbenägna de som säger sig ha intentionen att rösta på Trump är. Rent statistiskt tillhör hans supporters de som enligt erfarenhet röstskolkar i störst utsträckning.
Ja det är också en viktig faktor. Efter Iowa och New Hampshire vet vi mer. Om Trump får större stöd än vad opinionsmätningarna visar så vet vi att Bradley-effekten har större betydelse och i så fall så håller jag Trump som favorit mot Clinton.

Om man gör jämförelsen med Sverige och SD så vet vi att vi bör lägga på ytterligare en väsentlig del på SD:s stöd jämfört med mätningarna, och detta trots att det ofta sägs här också att SD attraherar röstskolkare.
2015-12-28, 22:32
Medlem
CharlieMartels avatar
Trump och påven tvåa på beundrarlista

"i Sverige är Trump inte riktigt lika populär. Endast sju procent av svenskarna tror att Donald Trump kommer att bli USA:s nästa president.

Det visar senaste undersökningen från Aftonbladet/Inizio, där 1693 personer svarat på frågan om vem de tror vinner amerikanska presidentvalet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22007459.ab
Senast redigerad av CharlieMartel 2015-12-28 kl. 22:43.
2015-12-28, 23:15
Medlem
Onanizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Hur fort ändras demografin då? Det kan ju vara droppen som får bägaren att rinna över. USA har ju minskande vit befolkningsandel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in