2013-03-18, 16:29
Medlem
Hej på er!

Jag och mitt företag är mitt uppe i utvecklingen av en ny skolplattform. De som finns på marknaden idag är endast skit (Fronter, Schoolsoft, Infomentor osv).

Jag tänkte ta hjälp av er flashbackvänner och fråga om tips på funktioner som skulle uppskattas i en skolportal? Har kommit in i en liten inspirationsdipp.. Schema, meddelanden, iup, klassgrupper osv. finns redan med! Gärna förslag som är lite utanför boxen..

Citera
2013-03-18, 16:33
Medlem
JapanKinas avatar
Varför är dessa system skit menar du? Om du börjar med att specificera vilka svagheter du hittar i dessa system. Sen jämför ni med en panel bestående av just studenter så kanske ni får en mer nyanserad bild av vad som spelar roll och vilka funktioner som är av värde för en student.
Citera
2013-03-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Varför är dessa system skit menar du? Om du börjar med att specificera vilka svagheter du hittar i dessa system. Sen jämför ni med en panel bestående av just studenter så kanske ni får en mer nyanserad bild av vad som spelar roll och vilka funktioner som är av värde för en student.

De ligger nere var och varannan vecka, gränssnitten ser ut att komma ifrån 1980, överflödigt med funktioner osv. Helt enkelt icke pedagogiska och generellt dåliga. Vi har gjort det redan! Tack för tipset ändå
Citera
2013-03-18, 16:40
Medlem
bentebent22s avatar
Dropbox liknande funktion som gör att man har alla aktuella filer på sin dator uppdaterat jämt.
Citera
2013-03-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Dropbox liknande funktion som gör att man har alla aktuella filer på sin dator uppdaterat jämt.

Väldigt bra idé! En molnfunktion - check

Tackar och bockar
Citera
2013-03-18, 18:44
Medlem
Vad exakt är det fel med fronteer, mondo och it's learning? It's learning har över tusen abonnenter utanför Sverige. Portalen ska främst vara till för personalen, då studenter inte använder tjänsten i full utsträckning.

Det som definitivt saknas i flera av dessa portaler är stängda diskussionsforum för undergrupper. Där grupper i grupparbeten kan diskutera och lägga upp dokument utan att andra (utom personal) ser.

IUP och andra särskilda dokument ska definitivt inte ligga uppe på en portal! Glöm sedan inte bort att din lilla lösning ska ha en implementeringstjänst till urkundsmaffian också. Annars lär du inte få någon som vill ha din tjänst.
Citera
2013-03-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad exakt är det fel med fronteer, mondo och it's learning? It's learning har över tusen abonnenter utanför Sverige. Portalen ska främst vara till för personalen, då studenter inte använder tjänsten i full utsträckning.

Det som definitivt saknas i flera av dessa portaler är stängda diskussionsforum för undergrupper. Där grupper i grupparbeten kan diskutera och lägga upp dokument utan att andra (utom personal) ser.

IUP och andra särskilda dokument ska definitivt inte ligga uppe på en portal! Glöm sedan inte bort att din lilla lösning ska ha en implementeringstjänst till urkundsmaffian också. Annars lär du inte få någon som vill ha din tjänst.

Efter att ha använt fronter och schoolsoft i 4 år vardera så ser jag otroligt stora brister i gränssnitten och funktionaliteten. De intervjuer vi har gjort med pedagoger överensstämmer med detta. Det håller jag med om och det kommer att finnas som funktion.

Varför kan inte IUP ligga uppe anser du?

Slutligen, implementeringstjänst till urkundsmaffian? Vidareutveckla?

Ha det gott!
Citera
2013-03-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikeroscope
Efter att ha använt fronter och schoolsoft i 4 år vardera så ser jag otroligt stora brister i gränssnitten och funktionaliteten. De intervjuer vi har gjort med pedagoger överensstämmer med detta. Det håller jag med om och det kommer att finnas som funktion.

Varför kan inte IUP ligga uppe anser du?

Slutligen, implementeringstjänst till urkundsmaffian? Vidareutveckla?

Ha det gott!

IUP är ett dokument, en plan som elev, vårdnadshavare och lärare sätter upp. Den ska inte läggas upp på en plattform. Vet du överhuvustaget vad IUP är?

Behöver jag verkligen utveckla mitt inlägg om urkundsmaffian? Varje plattform behöver en modul som kan hantera tjänster som Urkund. Då slipper man att mejla läraren. Då lägger läraren upp en inlämningslåda istället och studenten kan lägga sitt arbete i den.
Flera högskolor har denna tjänst.
Citera
2015-12-17, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nikeroscope
Hej på er!

Jag och mitt företag är mitt uppe i utvecklingen av en ny skolplattform. De som finns på marknaden idag är endast skit (Fronter, Schoolsoft, Infomentor osv).

Jag tänkte ta hjälp av er flashbackvänner och fråga om tips på funktioner som skulle uppskattas i en skolportal? Har kommit in i en liten inspirationsdipp.. Schema, meddelanden, iup, klassgrupper osv. finns redan med! Gärna förslag som är lite utanför boxen..

Vet du om man skulle kunna göra en exakt kopia av SchoolSoft till sig själv på något sätt men inte ha den upplagd på internet offentligt?
Citera
2015-12-17, 21:13
Medlem
Finns många brister ja! Högstadielärare här.

Google Apps for Education är något på spåren men det saknas en del för att det ska vara ett heltäckande verktyg. Att kunna göra "klassrum" för mina elever där jag kan dela information, lägga upp uppgifter, ta emot uppgifter och ge feedback på samma ställe vore mycket uppskattat. Detta finns i GAFE och jag har mycket använding av det och mina elever tycker att det funkar bra. Att dessutom kunna sköta min egen administration i anslutning till detta, matriser är bra, förifyllda med skolverkets betygskriterier för varje ämne är också viktigt. Inför ett arbetsområde vill jag kunna lägga upp en planering med områdets mål, syfte och innehåll, översiktligt och lätthanterat.

Någon form av plagiatkontroll på inlämnade uppgifter måste också finnas med. Det tar otroligt mycket rättningstid att sitta och googla "misstänkta" stycken och gå igenom resultaten för att hitta plagierad text.

Vidare behövs smidig frånvarorapportering där grupper och klasser kan läggas in och kopplas till schemat.

Kontaktuppgifter till vårdnadshavare.

Möjlighet att skriva dokumentation kring utvecklingssamtal för varje elev.

Smidigt sätt att dela information mellan kollegor angående elever tex inför utvecklingssamtal.

Viktigast av allt! Administrationen av systemet måste kunna skötas av skolpersonal och lärare och rektorer är inte datasnillen. Gränssnittet blir oerhört viktigt.

Jag använder Fronter som förälder och det är hopplöst.
Jag använder Unikum i arbetet och det är minst lika hopplöst.
Har använt Schoolsoft och det hade sina brister men var ändå mycket mer användbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in