2015-12-07, 01:33
Medlem
Gör ett litet försök att förklara hur man lämpligtvis gör när man ska meka med bromsarnas hydraulik.

Tömma systemet är dumt på flera sätt, det kan bli mycket mera jobb med att lufta, och det har även hänt att huvudbromscylindern gått söder om man trampat den i botten utan vätska/motstånd.

Huvudbromscylindern kan man enkelt säga är ett rör med stopp i ena änden. Tänk nu att man stoppar in en kolv med tätning i den andra änden och borrar ett hål precis framför kolven, det hålet ansluts till vätskebehållaren. En bit längre fram borrar man ett hål till, det kopplas till bromsröret.
När pedalen är uppe är det fritt flöde genom hålet från behållaren genom cylindern ut genom hålet till bromsröret. Så fort man trycker lite på pedalen går kolven förbi hålet till behållaren så det blir stängt, kolven pressar vätska framför sig ut i bromsröret och vidare till kolven. När kolven går tillbaka öppnas hålet till behållaren, och systemet fylls på automatisk vartefter bromsarna slits.

När man nu som tidigare förklarat trycker ner pedalen en bit och spärrar den där, med tex en bräda mellan stol och pedal, är flödet från behållaren stängt, och vätskan håller sig kvar i rören.
När man sen mekat klart, tex bytt en bromsslang, tar man bort brädan och öppnar luftnippeln, bäst brukar vara att skruva ur hela nippel för att få lite drag, när det sen börjar rinna skruvar man i den.
(håll koll så det inte blir tomt i behållaren)
Nu är 90% av all luft redan borta, det räcker med 2-3 luftningstramp, och det kan man göra själv, med nämnda bräda, eller nått annat lagom långt. Kör fram stolen ett hack eller 2 mer än när du bara hade pedalen lite nertryckt vid mekandet, tyck ner pedalen med foten på halva gummit, sätt mellan brädan så pedalen håller sig nertryckt, kliv ur och öppna nippeln, kolla om det kommer nån bubbla eller bara vätska, stäng fort. In i bilen, tryck ner ta bort brädan, pumpa några gånger, upprepa.

Samma sak gäller när man vill byta vätska, töm inte systemet, sug ur behållaren, har man tryckluft kan man göra en enkel ejektor, eller bara använda en liten slang och tömma behållaren med hävertprincipen.
Sen fyller man behållaren med ny vätska och luftar hjul för hjul, man börjar lämpligtvis med det som är längst bort, dvs H bak, och avslutar med vänster fram. Man luftar tills det kommer ut ren vätska, och håller stenkoll på behållaren så den inte blir tom, detta gör man inte själv med brädan, utan med en medhjälpare.
Citera
2015-12-07, 21:17
Medlem
Angående att få loss fastrostade anslutningar och luftnipplar (utan gaslåga), så vill jag verkligen tipsa om "Biltema Snabbrostlösare" (Orange sprayburk). Den är sjukligt bra, bara man inte snålar med den.

Borsta ordentligt med stålborste på de rostiga gängorna, duscha på snabbrostlösaren med full attack, spraya nära och ordentligt (den fryschockar även rosten), vänta nån minut, borsta igen, duscha på igen. Blir metallrent efter ett par såna behandlingar, rosten brukar försvinna så det blir blank metall.

Sen släpper det mesta, helt seriöst den bästa rostlösaren jag använt. Bytte alla bakre bromsrör på en Toyota Carina från 97 helt utan gas, använde enbart stålborste, biltemas snabbrostlösare och handverktyg. Då ska tilläggas att är det nåt som rostar utav bara faaaan så är det bakvagnen på gamla Toyota's från 90-talet.
Citera
2015-12-09, 22:50
Medlem
orvarens avatar
Tack 163cm och Key-key!

Ska byta slangarna och oket på lördag,återkommer med resultatet..

Kan inte känna mig mer förberedd än så här!
Citera
2015-12-09, 23:39
Medlem
Samma gäller luftnipplarna, ta av gummihatten och spruta ner rostlösare i nippeln, även när nippeln är stängd är hålet i den öppen mot nersidan av gängorna, då attackerar rostlösaren från 2 håll.

Personligen använder jag aldrig ringnycklar eller öppen bromsrörsnyckel.
Bromsrör klipper jag av närmast muttern och lossar den med en 6 kantig hylsa, samma går ofta att göra på en bromsslang, men då får man såga av den.
Är prylarna så dåliga att inte ens en hylsa funkar blir det svetstången.

Det är svårt att förklara en känsla, men jag har mekat bil i över 30 år och drar typ aldrig av skruvar eller andra gängade prylar, jag känner helt enkelt, det här går inte, jag får prova nått annat, det är olika känsla när en skruv håller på att lossna än när den håller på att gå av.
Störst chans att lossa nått som sitter fast är ett bestämt knyck, det är mycket lättare att dra av nått om man drar sakta.

Om man nu råkar dra av luftnippeln så finns det knep att lösa det också, men det tar vi om det blir aktuellt (Vi hoppas att det inte blir aktuellt)
Citera
2015-12-09, 23:52
Medlem
zoombos avatar
Om luftnipplarna - eller för den del muttern till bromsröret - så har jag ett överlägset verktyg att använda om inget hjälper, bara det finns tillräckligt med svängrum: en gammal hederlig svensk rörtång (inte USA-modellen)!
Den funkar så att man justerar och klämmer åt över det som sitter fast och sen greppar de vassa räfflorna i käftarna tag i materialet och ju mer man drar desto hårdare greppar den!
Jag har fått upp åtskilliga "omöjliga" muttrar och luftnipplar på detta sätt. OK, dom blir ofta deformerade och ser lite lustiga ut efteråt men man får upp dem - om dom inte går av förstås, men det är ett annat problem.
Citera
2015-12-10, 19:25
Medlem
Tips för att förhindra fastrostade luftningsnipplar är att i samband med hjulbyte lossa och dra åt dem igen, så att de nån gång om året får röra sig lite.
Kan bespara en mycket möda när det är dax att byta rör/slangar eller annat behov av luftning uppstår.
Citera
2015-12-12, 16:04
Medlem
orvarens avatar
Ahh... Slangarna är nu bytta! Orkade inte byta oket den här gången,fick ju heller inte nerslag på just det..

Det satt ganska bra,alltihop...

Men tack vare tipsen här så gick det fin-fint! STORT tack!!
(att veta hur man gör i teorin är EN sak... Men med lite extra tips och trix,så ökar ju självförtroendet en aning.. )

Oket jag "fick" på biltema "liknade" mitt,men... Själva "öglorna" man drar fast det i "bilen" var helt annorlunda mot det som sitter.. Lämnade bara tillbaka det med mer julklappspengar i lädret,då det gamla faktiskt inte legat på nämnvärt den senaste tiden..

När jag lossade slangarna från det gamla oket,så såg jag inte först att det satt två nipplar mellan slangarna och oket,därav trodde jag slangarna var för korta först!

Men det löste sig ju ganska snabbt..

Luftningen gick nog bra.. Tömde ut ca en deciliter totalt,först bara lät det rinna ner,varvid en del luft visade sig,pumpade ett antal gånger och upprepade.

Provkörde en sväng och det känns typ som förut,hoppas besiktningen tycker likadant!!
Citera
2015-12-17, 13:14
Medlem
orvarens avatar
Ombessat och klart!
(U.A!)

God jul allihop!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera