2015-12-15, 15:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Finns bara ett bakpulver som är värt att borsta med, nämligen Rumford. Det är emellertid inte helt lätt att hitta det i butikerna längre.
Citera
2015-12-15, 15:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Jag har för mej att det var ättika.
Dom provade också att borsta tänderna med aska.Funkar dock rätt bra.
Citera
2015-12-15, 15:53
Medlem
insectqueens avatar
Har också hört om detta, det var väl något folk gjorde förr i tiden?
Salt har jag också hört att en del använder.

Har träffat en del personer som varit väldigt "alternativa" av sig, "tandkräm är ett påhitt för att tjäna pengar, på stenåldern borstade vi inte tänderna". Just stenålders argumentet har jag hört flera gånger men det är ju helt absurt, vi har en helt annan kost idag mycket mer socker samt att vi blir mycket äldre.

Nog för att jag tror att det finns alternativ till tandkräm men dom här personerna "rengjorde" tänderna genom att äta äpple.
Jag fattar inte hur det skulle kunna vara en bra metod
Citera
2015-12-15, 16:39
Medlem
Ted.Wallaces avatar
Hur länge har du gjort det här? Hur känns emaljen och tandköttet? Det här tipset dyker upp då och då men fallerar då det ska vara väldigt dåligt för både tandkött och emalj.
Citera
2015-12-15, 16:52
Medlem
Ren bikarbonat skall det vara, inte bakpulver. En välkänd gammal "husmorskur"
Citera
2015-12-15, 17:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Jag har för mej att det var ättika.
Ättika OCH bakpulver ska det så klart vara.
Duger även som munskölj genom att hälla lite bakpulver på tungan och därefter skölja med en kork ättika/vinäger
Citera
2015-12-15, 17:45
Medlem
patriss avatar
Det förstör emaljen vad jag har hört. Vill ej förstöra mina tänder och få ilningar stup i kvarten.
Citera
2015-12-15, 18:24
Bannlyst
Ska man lägga lite bakpulver på tandborsten eller hur ska man göra?
Citera
2015-12-15, 18:34
Medlem
Jag är tveksam till detta. Jag tror det är viktigare att tänderna håller. Att man tillför fluor och andra mineraler genom en bra tandkräm och under vissa perioder även munskjöljning. Jag är misstänksam mot "whitening" och vill jag se skräckinjagande ut tycker jag inte tänderna behöver vara helt vita.

Detta är inte som jag trollar utan det är mina åsikter. Jag arbetar också för att kroppen skall få olika sorters antioxidanter genom frukt och grönt. Men där är fruktsyrorna ett stort problem för att få hållbara gaddar. Jag vill inte vara en tandlös Instructor.

"Inga fler Sharia Instructors på våra gator".. ....
Citera
2015-12-15, 18:38
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Vad exakt är det för fel på tandkräm?

Förstår ärligt talat inte denna märkliga vurm för det "alternativa"
Citera
2015-12-15, 18:48
Medlem
Hegamons avatar
Är skeptiskt till att bakpulver fungerar, men jag har aldrig provat.
Bikarbonat finns det att köpa på ica eller?

Funderar på att gå bort och handla bakpulver eller bikarbonat och prova.

Det enda som fungerat bleka mina tänder är blekmedel och bettskena. Allt annat har inte haft någon märkbar effekt. Nackdelen med bettskenan var den blekte ojämnt. Möjligen att eltandborste och enskilda tandkrämer kan bleka lite, men jag är skeptiskt.

Bakpulver eller bikarbonat? Vad rekommenderas?

Jag tror jag kommer satsa på bakpulver.

Edit: Min första sökning på Google gav detta:

Citat:
Bakpulver kan förstöra emaljen på tänderna, jag har testat och fick enorma ilningar efteråt. Det blev inte så mycket större skillnader efteråt heller. Jag har blekt tänderna med skenor och medel från tandläkaren, men det går inte längre pga ilningar. Men det finns tandkräm med slipmedel hos tandläkaren så det blir samma effekt som bakpulver.

Så nej tack. Går hellre till tandläkaren och får bleking där.
Senast redigerad av Hegamon 2015-12-15 kl. 18:55.
Citera
2015-12-15, 18:55
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Har också hört om detta, det var väl något folk gjorde förr i tiden?
Salt har jag också hört att en del använder.

Har träffat en del personer som varit väldigt "alternativa" av sig, "tandkräm är ett påhitt för att tjäna pengar, på stenåldern borstade vi inte tänderna". Just stenålders argumentet har jag hört flera gånger men det är ju helt absurt, vi har en helt annan kost idag mycket mer socker samt att vi blir mycket äldre.

Nog för att jag tror att det finns alternativ till tandkräm men dom här personerna "rengjorde" tänderna genom att äta äpple.
Jag fattar inte hur det skulle kunna vara en bra metod
Osannolikt att man rengjorde tänderna genom att äta äpple på stenåldern.
Varför? Äpplen finns tillgängliga endast på hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in