2015-12-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, tack för svar (även t Remark). Lite intressant att bägge lägren tydligen anser sig ha ngt att vinna på en syn, var det även så inför TR?

Osäker, men tror Åklagaren var först framme. Då.

Som jag ser det har ÅK mesta att "vinna" på en syn, lite svårare att se vad IR kan hämta hem, men hon är bunden till vad hennes klient önskar.
2015-12-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tillägg.

Åklagarens begäran enligt lägesbeskrivningen av hovrätten.

Av denna framgår även att Målsägandena har begärt att det nya vittnesförhöret ska avvisas. Dvs inga invändningar mot synen.

Vidare:
Hovrätten avser att vid föredragning den 15 december 2015 ta ställning till om den nya bevisningen ska tillåtas och om syn på platsen ska hållas.
Men alla tycks ju vilja ha syn, så då lär det väl bli så.

Det måste vara en kuslig upplevelse att stå inne i förrummet och stirra på rören i taket och på kakelväggarna samt försöka värja sig från alltför påträngande bilder. Jag tycker också att det skulle vara svårt att inte snegla på NB och försöka utröna någon känsloyttring.

Ja, det tror jag HRs ledamöter också kommer att tycka. NB? Ingenting, Lisa var för honom bara ett objekt som tjänade hans syften. Då och där.

Jag hoppas att Lisa kommer att snurra runt hans ansikte hela tiden, som en irriterande fluga och påminnelse om varför han sitter där han sitter. Ibland utrustad med getinggadd.
2015-12-14, 23:33
Medlem
klurigklurings avatar
Nya uppdateringar på infosidan.

http://www.homokozo.se/lh-mordplats.php

Den nya undersidan är en sammanfattad beskrivning i ord och bild av brottsplatsen enligt åtalet kompletterad med kommentarer som försvaret kan tänkas ta till sig.
2015-12-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring

Den nya undersidan är en sammanfattad beskrivning i ord och bild av brottsplatsen enligt åtalet kompletterad med kommentarer som försvaret kan tänkas ta till sig.
Vid en hastig genomläsning tycker jag mig känna igen alla dina teser och jag är rätt säker på att samtliga diskuterats. Om jag missat något, får någon annan ta upp detta. Vad ska du göra med detta "livsverk" ?
2015-12-15, 00:22
Medlem
Citat:
Läget i målet

http://gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/

Målsägandena har begärt att det nya vittnesförhöret ska avvisas. Hovrätten kommer, när svar inkommit från åklagaren, att ta ställning till om det nya vittnesförhöret ska tillåtas samt även till frågan om syn.

För det fall det nya vittnesförhöret tillåts åberopar åklagaren ett nytt eget vittne [kan möjligen väcka nyfikenhet]. I övrigt åberopar åklagaren samma bevisning som vid tingsrätten och att tingsrättsförhören ska spelas upp med ljud och bild.

Jag tycker att man kan utläsa att advokaten, som väntat, inte hade något konkret i åtanke när hon yrkade på att få presentera ytterligare 2-3 vittnen. Hon har bara den f d poliskommissarien, som ska anmärka på förhörsmetoderna. Men detta är ju mera ett tjänstefelsärende och inte en fråga om bevis i målet.

I övrigt har även advokaten åberopat uppspelade vittnesmål från tingsrätten.

Det enda ”nya” blir advokatens plädering. Hur ska hon med ett nytt salvelsefullt anförande kunna rucka på domen ?

OJ-målet blev ju en kamp genom att försvaret satte in oerhörda resurser på att ifrågasätta de hårda bevisen, dessutom fanns det flera hyfsade, alternativa gärningsmän, bl a den erkännande seriemördaren Glen Rogers. NB har inget Dream Team, inga altisar, inget något.

Man skall också ha klart för sig att i länder som USA med mycket teknikaliteter och regler som styr rättegångarna, vad som får sägas/frågas osv så spelar advokaten en väldigt stor roll.
Att de dessutom har ett jurysystem innebär att vanligt folk med noll juridikkunskap och kunskap om polis och rättsteknik skall sitta och försöka värdera saker som DNA.
Dessutom finns en ganska rejäl misstro mot polis och myndigheter i USA så att framställa polis/åklagare som inkompetenta och teknisk bevisning som otillförlitlig är inte så svårt med rätt "expert"vittnen.

I Sverige spelar advokaten en betydligt mycket mindre roll, våra sk "stjärnadvokater" har i de flesta fall sällan högre procent friande domar än vilken random advokat som helst.
Sen kan man kanske(ytterst tveksamt) förvirra nämndemän i en TR och så tvivel om DNA plantering och konspiration och liknande. Men att det skulle vara en lyckad taktik i HR finns inte på världskartan om man inte rejäla bevis för att så är fallet.

Alternativteoretikerna i den här tråden gör att jag är väldigt tacksam för att vi inte har ett jurysystem i Sverige. Risken att få 1-2 sådana i en jury är en skrämmande tanke.
2015-12-15, 00:23
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Vid en hastig genomläsning tycker jag mig känna igen alla dina teser och jag är rätt säker på att samtliga diskuterats. Om jag missat något, får någon annan ta upp detta. Vad ska du göra med detta "livsverk" ?
OT. Något "livsverk" är det knappast, men jag kan spara den på en USB pinne och använda min webplats till annat. Det blir väl en död länk bland många andra döda externa länkar på FB.
2015-12-15, 00:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Jag vill minnas att din sida från början hade den uttalade ambitionen att vara en ren informationskälla, inget annat.

Nu håller jag med Loe2. Det du länkar är inte fakta - det är dina egna spekulationer och tvivel som du i likhet med övriga alternativteoretiker verkar vara övertygad om är mer värda än vad den samlade expertisen har haft att säga i frågan. Du gör exakt samma, klassiska felslut som kreationister: Vissa luckor och oklarheter i (evolutions)teorin tas som intäkt för att de egna motteorierna är mer sannolika.

Dina teorier om Lisa som av "nyfikenhet" varit inne och pillat på snörstumpar i ladan vid något annat tillfälle (kanske för att binda sig en "midsommarkrans") blir det slutliga beviset för att du har tappat verklighetskontakten totalt.
2015-12-15, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De fem hårstråna satt alla på snöre S208, det är den enda rimliga tolkningen av utlåtandet. Jag tolkar det vidare som att bara ett hårstrå hade roten med så att DNA kunde bestämmas (själva håret är dött material och inehåller såvitt jag vet inga celler med DNA?).
Utöver hårstrået fanns även en besudling med DNA från LH och NB.
Hela texten rör alltså fynd S208.

EDIT:
Du refererar till Undersökningsprotokollet på s.676 (skriven av Heléne Almgren?) , men om du läser själva NFC-utlåtandet på s.521 av Helena Eriksson så är det kristallklart att alla fynd rör snöre S208.

Tolkar? Du tolkar?

Ska jag tolka ditt svar att det inte enkelt med säkerhet går att utläsa från FUP var den tekniska bevisningen hittats?

Och denna bevisning är hittad efter genomsök med hund?

Efter att ett antal personer sprungit runt i byggnaden utan att hitta nåt?

Även polis?

Och efter att NB gått in i byggnad för jobb måndag morgon då handske hittades?

Jag känner mig bedrövad.

Fårstår inte mening med en rättegång. Inte meningen med domstolar över huvudtaget.

Finns ingen mening med att kommentera mera

På fullaste allvar menar man att NB går in i den byggnad just där bevisen finns och påbörjar ett arbete under Arnes översyn dagen efter mordet och detta påstående kommer åklagaren undan med?

Och svaret är förstås att NB är dum i huvudet? Helt obota dum?
Och helt känslolös även mot sig själv? Sanslöst magstark rasistisk teori. Man blir mållös.

Finns inget att tillägga.

Verkligheten överträffar dikten med hästlängder. Igen.

Inte ens en riktigt dålig deckare skulle kommit undan med en sådan långsökt plot.
2015-12-15, 01:43
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Tolkar? Du tolkar?

Ska jag tolka ditt svar att det inte enkelt med säkerhet går att utläsa från FUP var den tekniska bevisningen hittats?

Och denna bevisning är hittad efter genomsök med hund?

Efter att ett antal personer sprungit runt i byggnaden utan att hitta nåt?

Även polis?

Och efter att NB gått in i byggnad för jobb måndag morgon då handske hittades?

Jag känner mig bedrövad.

Fårstår inte mening med en rättegång. Inte meningen med domstolar över huvudtaget.

Finns ingen mening med att kommentera mera

På fullaste allvar menar man att NB går in i den byggnad just där bevisen finns och påbörjar ett arbete under Arnes översyn dagen efter mordet och detta påstående kommer åklagaren undan med?

Och helt känslolös även mot sig själv? Sanslöst magstark rasistisk teori. Man blir mållös.

Inte ens en riktigt dålig deckare skulle kommit undan med en sådan långsökt plot.
Något som kännetecknar många alternativteoretiker i tråden är just rasistanklagelserna mot dem som anser att det står bortom rimligt tvivel att NB är GM. Vissa går till och med längre än andra och anklagar hela rätts- och polisväsendet för att vara baltofobiska rasister som har siktat in sig på en oskyldig balt och satt dit denna på grund av att man inte hade några andra spår, vilket skulle vara pinsamt. Men vi lämnar det därhän.

Det jag undrar över är vad du menar med att verkligheten överträffar dikten och att inte ens en dålig deckare skulle komma undan med en sådan långsökt plot?

Verkligheten överträffade inte dikten i det är fallet. Verkligheten är skittråkig. Det var inte något terroristdåd. Det var inte någon rik, vit manlig godsägare som, trots att han var till åren komna, begett sig ut och mördat en flicka. Det var inte någon finnig yngling med fyrhjuling som på grund av att han inte ville att djur skulle äta upp kroppen omtänksamt gömde den i byssjan. Alla dessa fantasier och alternativteorier som folk under sommaren har suttit och diktat upp fick ett abrupt slut när FUP kom och verkligheten knackade på dörren. Eller, rättare sagt, det borde ha fått ett slut men för vissa så var verkligheten alltför tråkig och fantasierna spann vidare.

För de allra flesta stod det däremot klart att Lisa Holms mördare heter Nerijus Bilevicius. Det är ställt bortom allt rimligt tvivel. Hans signatur finns skrivet över hela dådet. Ibland är verkligheten så tråkig och vill man ha mer spänning kan man istället sätta sig ner och börja författa på en deckarroman och låta sina fantasier flöda.

Domstolar och rättegångar har vi för att skipa rättvisa. Lisas familj kommer aldrig att få henne tillbaka men tack vare en utmärkt genomförd förundersökning och rättegång så sitter i alla fall hennes baneman bakom lås och bom där han hör hemma. Måhända att det är rasistiskt att straffa balter för deras begångna brott men i så fall får det vara det.
2015-12-15, 02:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla

Det enda man blir mållös av är ditt svammel.
Det är osammanhängande och obegripligt till stora delar.

Och hur kom rasism in i bilden?
Polisen kan väl inte lastas för att Lisas mördare råkade vara litauer?

Ta gärna del av förundersökningsprotokollet för det har du tydligen ännu inte gjort och
ändå anser du dig ha på fötterna för att kunna döma ut utredningen och utredarna.
Förstår du inte hur dumt nåt sånt blir?

Gillar du inte kunskap? Är det bättre att vara utan eller?

Det framstår för mig som närmast obegripligt att du och andra som "stretar emot"
inte kan fatta hur väldigt bunden Nerijus är till sitt illdåd.
Det finns inte ett jävla spår efter någon annan person om man nu undantar DNA-träffen
från fru Irina på Lisas trosor, men det är ju bara ytterligare en sak som befäster Neros
skuld till mordet. Eftersom inte hon har deltagit vid gärningen så kan ju inte gärna hennes
DNA avsättas annat än genom makens försorg. Begriper du?

Nerijus har ju för fan varit och lämnat sin signatur så jävla många gånger på Lisas kläder,
snören och rör och det är fråga om färskt och inget gammalt blod. Förstår du betydelsen
av detta? Nej, antagligen inte.

Därutöver tillkommer dessa vittnesmål som placerar honom i rasande fart på småvägarna
från och till Martorp vid väldigt, väldigt KRITISKA tidpunkter. Fattar du?

Och sedan har vi fru och bror som vid förhör väljer att vara sanningsenliga och vips har
Nero inget alibi heller. Han försökte få dem att ljuga: "Var inte dumma nu", men
de valde att låta bli.

Neros bror Aivaras är nog inte så vidare förtjust i att ha en bror som lustmördat en 17-årig
tjej. Nej, han har väl till och med gått så långt i förhör att han sagt att har NB gjort detta
vill han inte längre veta av honom som sin bror.
Det hade inte jag heller velat om jag haft en bror som burit sig åt så här fruktansvärt
mot en annan människa.

Att fru Irina nu framträder i media och berättar att kärleken är oförändrat stark till
hennes flickmördande make och vill se honom fri är onekligen svårsmält men det är
nog mera fråga om att hon behöver någon som försörjer henne än nåt annat.

Hon har sett bilderna på den mördade Lisa och efter att hon gjort det blev hon visst
i svimningstagen därborta i Litauen. Hon begriper mycket väl att det är hennes Nerijus
som har gjort detta fasansfulla mot flickan och ändå kan människan vilja ha aset hos sig.
Men som sagt: behovet av nån som står för uppehället väger tyngre. Då får man
stå ut med saker hur hemska dom än är.

En karg livsmiljö. Karga människor.

Nu får hon vänta i en evighet på sin mördare till make. Kanske han aldrig kommer ut mera.
Hon gör nog bäst i att leta reda på en ny karl åt sig som kan föda henne framöver.
Hon får börja dejta på nätet igen. Det var ju på så vis hon en gång träffade denne Nerijus.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-15 kl. 02:22.
2015-12-15, 02:29
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vill minnas att din sida från början hade den uttalade ambitionen att vara en ren informationskälla, inget annat.
Så är det fortfarande. Av åtta flikar finns det en som är öppen för analys av försvarets möjligheter att skapa hypoteser med hjälp av innehållet i FUP.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Dina teorier om Lisa som av "nyfikenhet" varit inne och pillat på snörstumpar i ladan vid något annat tillfälle (kanske för att binda sig en "midsommarkrans") blir det slutliga beviset för att du har tappat verklighetskontakten totalt.
Är du född med tummen mitt i handen som aldrig gör något själv? I min verklighet är det kul att ta vara på saker som andra kastar och tillverka något nyttigt eller skojigt av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, sannerligen verkar den kontakten vara bruten rejält.
Jag kan nästan tycka att det utgör ytterligare en kränkning av offret att bara framföra
nåt sånt.
Men vet du vad! Hur kan det vara kränkning att tillskriva någon en kreativ läggning?
2015-12-15, 04:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Så är det fortfarande. Av åtta flikar finns det en som är öppen för analys av försvarets möjligheter att skapa hypoteser med hjälp av innehållet i FUP.

Är du född med tummen mitt i handen som aldrig gör något själv? I min verklighet är det kul att ta vara på saker som andra kastar och tillverka något nyttigt eller skojigt av det.

Men vet du vad! Hur kan det vara kränkning att tillskriva någon en kreativ läggning?

Du menar på fullt allvar att Lisa skulle ha gått in i det där skitiga, äckliga slaktrummet för att hitta ett balsnöre och binda sig en midsommarkrans! Den sjunde juni.

Detta för att förklara hur hennes DNA finns där på ett naturligt sätt i motsats till att ha lämnat DNA när hon mördades där?

Att kalla det "kreativ läggning" är inget annat än verklighetsfrämmande. Ta bort skiten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in