Citat:
Ursprungligen postat av
thenewlife
Om vi bortser från de oberoende studier som visar att ssri har 0 effekt, och går in i FASS och läser studien som Pfizer finansierat (FASS ---> produtresume --> kliniska prövningar) så står det att deras studie visar att 83% blev hjälpta för sina depressioner. Majoriteten av dessa, 73%, är placebo enligt studien (83,4% kontrollgrupp och 60.8% placebo blev hjälpta).
Att ssri skulle ha 0 effekt anser jag av egen erfarenhet bara vara skitsnack.
Jag är bipolär och har provat i princip alla mediciner, i olika kombinationer och olika styrkor under de ca 7-8 åren jag varit sjuk. Jag har alltid gått in med inställningen att det kanske är "just den här" medicinen som ska hjälpa mig. Jag har ibland blivit hjälpt under kortare stunder men alltid fallit tillbaka i måendet så ny medicin tvingats sättas in.
Helt plötsligt så träffar vi rätt, en medicin som i princip från dag ett gjorde att jag började må bra, till och med riktigt bra. Jag hade inga andra förhoppningar på den i förhållande till de tidigare medicinerna utan kände väl snarare - Jaja, ytterligare en medicin att misslyckas med. Jag har nu varit frisk, eller snarare fri från alla problem min bipolära sjukdom för med sig i över två månader. Jag kommer nu efter jul återgå till arbete för första gången på 5-6 år. Skulle inte kalla det placebo då förväntningarna på den här medicinen inte skiljer sig från de tidigare.
Att sedan ssri skulle leda till självmord är inte heller helt klarlagt, även om det i vissa fall har en tydlig koppling. Andra studier än de du visar på, menar kortfattat att antidepressiv medicin kan leda till självmord, men INTE på grund av medicinen i sig. När en person mår som allra sämst så är det ofta så att personen till och med är
för deprimerad för att "orka" begå självmord. De menar istället att den största faran föreligger när medicinen börjat verka men ännu inte nått full effekt. I det läget är personen fortfarande mycket deprimerad men fått orken att faktiskt ta sina tankar och handla efter dem.