2015-12-09, 21:42
Medlem
BlondinBalles avatar
Överaskande många som bryr sig om dagskursen, trodde inte vi hade så många traders här. Ligger du lång sluta bry dig om dagliga svängningar.

Roligt att kurt-sune kom med i Richard Bråtes (DI) artikel om FPC.

Faktum är att bara en patologisk¹ pessimist i det här läget kan tvivla på Fingerprint Cards.

¹En patologisk person befinner sig i ett sjukligt tillstånd, är fysiskt eller psykiskt abnorm och av sjukdom förändrad.
2015-12-09, 22:11
Medlem
SDRMLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle

Faktum är att bara en patologisk¹ pessimist i det här läget kan tvivla på Fingerprint Cards.

¹En patologisk person befinner sig i ett sjukligt tillstånd, är fysiskt eller psykiskt abnorm och av sjukdom förändrad.

Blir FPC-Kurt med hela svenska folket
2015-12-09, 23:20
Avslutad
Citat:
Överaskande många som bryr sig om dagskursen, trodde inte vi hade så många traders här. Ligger du lång sluta bry dig om dagliga svängningar.

var finns denna artikel?
2015-12-09, 23:27
Medlem
skrantz71s avatar
Jag tror det är slut med race nu..
Det kommer falla ned under 580:- imorgon och sedan kommer kursen stabiliseras där.
Möjligvis årsrapport i början av nästa år för 2015, men den har vi redan räknat in och det kommer inte vara några siffror som får kursen över 680:-

Nya telefonmodeller mm kommer inte göra skillnad då FPC nu gjort tydligt vad de ska prestera och att detta är enl plan.

Kortmarknaden kommer inte ta fart på minst 1år, om det någonsin kommer,, Är ingen lek att standardisera detta på en hel marknad.

Tvärtom så är nu korten på bordet och det finns nu större risk att dåliga nyheter pressar kursen än att Hyaway kommer med en ny modell.

Vissa tror att kursen kan hamna på över 1000:- men det förstår till och med jag nu att det inte kommer hända.

Jag klev av idag som vinnare och kommer inte gå in med mera.

FPC ska in i OMXS30 och detta kommer få en mycket stabilare kurs dessutom.

Jag tror resan är slut nu. på kort sikt (1-12 månader).

Tack för ett år av fina vinster i omgångar!
2015-12-09, 23:50
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
var finns denna artikel?

I den här artikeln nämns kurt-sunes långvariga sjukdom sedan 2013. Näst sista stycket citerade jag tidigare ifrån.
http://www.di.se/di/artiklar/2015/12/10/fingrar-pa-nya-omraden/
Senast redigerad av BlondinBalle 2015-12-09 kl. 23:55.
2015-12-10, 00:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I den här artikeln nämns kurt-sunes långvariga sjukdom sedan 2013. Näst sista stycket citerade jag tidigare ifrån.
http://www.di.se/di/artiklar/2015/12/10/fingrar-pa-nya-omraden/

Hehe det är väl fler än jag som är "patologiska pessimister" när det gäller FPC?

Jag står fast vid mitt ord.. Många kommer bränna sig och det är bara en tidsfråga när.

Smarta aktieintresserade ser till att bredda sin portfölj och inte har allt på ett kort så att säga.

Många verkar tro att FPC är något unikt i aktiehistorien, men så är inte fallet. Förutom en extremt oseriös ledning som läcker rapporter/prognoser innan de ges ut.

Så kan det inte fortsätta om man ska vara ett bolag på OMXS30
2015-12-10, 00:47
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hehe det är väl fler än jag som är "patologiska pessimister" när det gäller FPC?

Jag står fast vid mitt ord.. Många kommer bränna sig och det är bara en tidsfråga när.

Smarta aktieintresserade ser till att bredda sin portfölj och inte har allt på ett kort så att säga.

Många verkar tro att FPC är något unikt i aktiehistorien, men så är inte fallet. Förutom en extremt oseriös ledning som läcker rapporter/prognoser innan de ges ut.

Och med Kurtans inlägg utropar jag mig själv som vinnare i gissningsleken:

Citat:
Ursprungligen postat av framtand
6.5-7 miljarder och 15% nedgång, Kurtan skriker "Vad var det jag sa" för full hals efter att ha rekat "sälj" på 40:-, 70:-, 100:-, 150:-, 200:-, 350:-, 400:-, 500:-, 550:-, 600:- och 650:-. När Fing bottnar på 600:- strax efter prognosen får han då äntligen rätt den goda Kurt-Sune och han kan äntligen lämna tråden som en vinnare.
2015-12-10, 08:18
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Självklart är det ingen bra idé att gå all-in med portföljen i något företag... Ja, såvida man inte kan se att ett företag är gravt undervärderat och har en relativt liten portfölj där man faktiskt kan ta risken som många i tråden har gjort.

För övrigt så verkar du ha hakat upp dig på ledningen. Nyhetsbyrån var det som tog på sig ansvaret.

Jag håller helt med dig om att dagens kursnivåer sannolikt inte är försvarbara, men samtidigt så måste du själv erkänna att företaget just nu sannolikt kommer att leverera en vinst under 2016 som är i paritet med det börsvärde företaget hade när du först gav dig in i tråden för att säga att man borde sälja skiten. Kan vi som såg potentialen och kunde se förbi den skitstorm som media levererade få ett erkännande av dig att du hade fel?
2015-12-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Självklart är det ingen bra idé att gå all-in med portföljen i något företag... Ja, såvida man inte kan se att ett företag är gravt undervärderat och har en relativt liten portfölj där man faktiskt kan ta risken som många i tråden har gjort.

För övrigt så verkar du ha hakat upp dig på ledningen. Nyhetsbyrån var det som tog på sig ansvaret.

Jag håller helt med dig om att dagens kursnivåer sannolikt inte är försvarbara, men samtidigt så måste du själv erkänna att företaget just nu sannolikt kommer att leverera en vinst under 2016 som är i paritet med det börsvärde företaget hade när du först gav dig in i tråden för att säga att man borde sälja skiten. Kan vi som såg potentialen och kunde se förbi den skitstorm som media levererade få ett erkännande av dig att du hade fel?

Kursen idag- Torsdag- FPC Negative Triggers

Att kursen under onsdagen slutade med en nedgång på 4,5 procent eller 30 kr är inte mycket att säga om - det fanns stora förhoppningar diskonterade i utvecklingen senaste månaden och många som spekulerat i ännu bättre prognoser från företaget sålde av. Och den spekulationsbubblan kan komma att påverka kurssättningen även under kommande dagar.

Detaljer:
http://goo.gl/fVFSHU
2015-12-10, 08:45
Medlem
Carnegie sänker Fingerprint
Kl. 08:35, 10 dec 2015 0

Börs Analyshuset Carnegie sänker rekommendationen på Fingerprint Cards – och drar ner riktkursen.
Carnegie sänker rekommendationen på Fingerprint Cards till behåll, från tidigare köp.

Det framgår av en analys på torsdagsmorgonen.

Riktkursen sänks samtidigt från 680 till 570 kronor.

"Vi tror att marknaden för smarta kort kommer att materialiseras senare än förväntat, under 2018", är en av motiveringarna till sänkningen.
2015-12-10, 08:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guckan

Börs Analyshuset Carnegie sänker rekommendationen på Fingerprint Cards – och drar ner riktkursen.
Carnegie sänker rekommendationen på Fingerprint Cards till behåll, från tidigare köp.

"Vi tror att marknaden för smarta kort kommer att materialiseras senare än förväntat, under 2018", är en av motiveringarna till sänkningen.

Carnegie gör ju inget kanonintryck här alltså. Här om dagen skulle aktien upp till 650 om prognosen var 6-7 miljarder. I dag ska aktien ner till 570.. Deras analyser är dessutom ofta påfallande dåliga.

Edit: I dag tror jag dock att de har rätt. Tillväxten kommer avta så kraftigt att ett P/E-tal på dagens nivåer är oförsvarbart. Smartcards kommer dessutom dröja i alla fall ett par år om det någonsin blir en marknad.
Senast redigerad av Stygotius 2015-12-10 kl. 08:57.
2015-12-10, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guckan

Vilka jävla clowner alltså. FCP höjer sin omsättning nästa år och man sänker rekommendationen till behåll?
Klart, vem vill inte köpa in sig billigt. Igår tyckte dom fan att rapporten överträffade deras förväntningar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in