2015-12-08, 23:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Den f d kriminalkommissarien Pål Johansson begärs få vittna per telefon, eftersom han "inte tilläts vittna i tingsrätten"
...
En liten öppning för ytterligare vittnesmål (som skulle kunna vara inspelade från tingsrätten de också): Begäran om ytterligare 2-3 vittnesförhör kan tillkomma
...
Dessa 2-3 vittnen lär ju inte vara några sensationsvittnen, som inte ens kan nämnas vid namn i detta skede - troligen är detta en standardfras för att tid ska reserveras.

Är du säker på att Pål Johansson endast ska vittna via telefon?
Det framgår inte av Aftonbladets artikel.
Där refereras också att IB sagt, att ytterligare 2-3 vittnen kan komma att kallas.
Jag kan inte få det till annat, än att det i så fall rör sig om helt nya vittnen som ska närvara i domstolen.
Även Lars Johanssons sura replik talar för att det rör sig om för åklageriet okända personer:
Citat:
I överklagan uppger Inger Rönnbäck att ytterligare två-tre vittnen kan komma att kallas, men ger ingen vidare information om vilka som avses.
– Det är ju lite oschyst, för man vill ju i god tid innan förhandlingarna veta vad det kan röra sig om för personer. Det är klart att åklagaren behöver tid att förbereda sig för det, säger Lars Johansson
Aha, den stackars åklagaren behöver tid att förbereda sig, eftersom den elaka advokaten är så hemlig!
Snacka om att det är på tiden att åklagaren får smaka på sin egen medicin...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21897437.ab
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-12-08 kl. 23:59.
2015-12-08, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, här har du rätt och fel ändå.

AB är inte kallad till HR, och om han vittnade och kom med alibi för NB så skulle åklagaren kunna åberopa hans uppgifter i förhören. Detta skulle givetvis undergräva ABs trovärdighet kraftigt. Jag är medveten om att du tror att det finns oklarheter om dagar i ABs uppgifter från juni-juli, men för oss som läst FUP är det solklart vad han menar.

LOE2 har nog rätt: det blir ett sömnpiller med bandade förhör, såvida inte NB kommer med ett (partiellt) erkännande eller en helt ny berättelse. Inget i IRs framställan tyder på det dock.

Fast broder kan skylla på tolk med väl? Att det blivit rörigt osv.

Allt handlar ju om att så in tvivel.

Och det är hovrätten som ska tvivla på vilken dag AB tror sig svara på.
2015-12-08, 23:54
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Men ditt exempel haltar ganska hårt då Julia inte blev vare sig hängd eller hittad med kön och bröst blottat. Sexualbrott var knappast aktuellt. Sedan hade nog GM dömts om det inte gått 7 år innan de erkände inblandning och greps, men det är en annan sak. http://www.expressen.se/nyheter/dokument/minst-en-slog-ihjal-julia---bada-friades/

Har du någon hypotes kring hur man gör för att få tröjan att stanna uppe genom hela förloppet från hägningen via inplastning, transport, avplastning och intryckning i omklädningsskåp så att brösten alltjämt är blottade vid hittandet?

För att förtydliga så frågar jag för att jag är intresserad av om det finns någon rimlig förklaring som jag själv inte ser. För hon hittades väl inte med helt bar överkropp?
Senast redigerad av Ruggedo 2015-12-08 kl. 23:58.
2015-12-08, 23:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kanske ringde varje kväll för annars ringer hon fyra gånger om dagen?

Haha, mammas pojke.
Jag trodde bara att han behövde alibi för den kvällen.
2015-12-09, 00:00
Bannlyst
Citat:
Jag är inte kriminalpolis och ägnat mig således inte åt förhör, men den enkla förklaringen är rimligen att man för ett samtal med den misstänkte, eller som i detta fall uppgiftslämnaren. Om du läser förhöret så ser du hur man från ett förhör till nästa återkommer till detaljer i berättelsen, för att sedan byta spår och fråga om andra saker. I det här fallet fungerar det utmärkt, och AB berättar viktiga saker för FL. Inte alls "riktigt dåligt", utan i snarare skickligt hantverk, av FUP att döma.

Till sist noterar jag att du verkar ha missförstått betydelsen av FUP. Den är inte ett bevis i sig (utom i undantagsfall) utan det är vittnenas uppgifter i TR/HR som gäller. I fallet AB så kommer han inte att vittna, så hans uppgifter om falskt alibi påverkar inte HRs domslut. Men för tänkande människor är det naturligtvis ännu en spik i kistan för NBs oskuld.

Precis min mening. Förhörs hålls på ett sätt så svaren kommer huller om buller och den som svarar tappar focus.

Finns ingen anledning att hålla över 10 sidor långa förhör med tolk. Och blanda ovesäntligheter med viktig fakta.
2015-12-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Har du någon hypotes kring hur man gör för att få tröjan att stanna uppe genom hela förloppet från hägningen via inplastning, transport, avplastning och intryckning i omklädningsskåp så att brösten alltjämt är blottade vid hittandet?

För att förtydliga så frågar jag för att jag är intresserad av om det finns någon rimlig förklaring som jag själv inte ser. För hon hittades väl inte med helt bar överkropp?

Du undrar inte över hur byxorna fortfarande var kvar i ankelhöjd? Så könet var blottat.

Förmodligen är det samma anledning till varför brösten var blottade.

Det var så hon dog, hängandes, inlindad med 3 meter silvertejp över ansiktet förutom ett öga då.

Sexuualsadistens lustfyllda dröm utmynnades i en lampkupa.
Senast redigerad av Remark 2015-12-09 kl. 01:30.
2015-12-09, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du undrar inte över hur byxorna fortfarande var kvar i ankelhöjd? Så könet var blottat.

Förmodligen är det samma anledning till varför brösten var blottade.

Det var så hon dog, hängandes, inlindad med 3 meter silvertejp över ansiktet förutom ett öga då.

Sexuualsadistens lustfyllda dröm utmynnades i en lampkupa.

Men anledning till att han flyttar henne är väl att han ska göra sig av med ett bevis som binder honom till brottet.

Kan väl inte finnas ett syfte att bevisets kön blottas medan han gör sig av med det eller förvara det i en bod?
2015-12-09, 01:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Vilket trams. Nu ska vi se sexualsadistiska Lisa Holm mördaren som ett offer. Nä tror knappast det. Advokaten griper efter halmstrån. Det kommer inte finnas en enda person i rätten som går på detta. En helt enig rätt dömde det lilla äcklet till livstids fängelse. Med all rätt efter den tunga bevisningen som lades fram.

Det vore ju på sin plats att Neros advokat började arbeta för det arvode hon tar ut. Avsaknaden av DNA är inget bevis för att äcklet inte transporterat bort sitt offer. Det förakt hos låtsas ha för alla led i polisarbetet ink SKL är ju löjligt. Tror man att hovrätten skulle köpa dessa tafatta försök så är man inget annat än en rättshaverist. Inger Rönnbäck, advokaten som går i konflikt med alla myndigheter kommer inte kunna fria Lisa Holms mördare Nerijus. Däremot kan hon gå i pension, hur ska hon någonsin kunna anses trovärdig i ett enda mål efter detta magplask till försvar.

Nerijus och hans fru kan fara åt h-v. Det finns bara ett offer här. Lisa Holm. Hennes familj har utsatts för enorm psykisk påfrestning. Jag ser snart er som daltar med dessa satans mördare som medbrottslingar.
Bra rutet!
Det behövs minsann i denna tilltagande sörja av motbjudande mördarkrameri.
Det är ju närmast som om offret glöms bort och vad hon verkligen råkat ut för av obeskrivbara
fasor och istället är det hennes brutale mördare som det ska ömmas så förbannat för.
Inser man verkligen tillfullo hur jävla fruktansvärt man agerat mot denna stackars tjej?
Och att den som gjorde detta mot henne inte förtjänar så mycket som en sekunds omtanke?
Och den som stod för det onda är alltså ingen mindre än den som redan är dömd en gång.
Hans skuld är ju för helvete så glasklar som den någonsin kan bli och ändå sitter ett gäng
tomtar och har en annan uppfattning om saken. Eller ger sken av det. Ganska magstarkt.
Ändå borde man inte vara värst förvånad ty så här har det sett ut gällande andra fall också. Fenomenet är inte unikt på något sätt.
Det har mördarkramats rejält när det handlar om exempelvis Arbogabarnens mördare,
ihjälskjutna Marinas baneman (Spekerödfallet) och gällande killen som
styckmördade Vatchareeya i Boden häromåret. Klart överbevisade om att vara skyldiga
i samtliga tre fall.

Ge sig på att ifrågasätta denna förkrossande tunga DNA-bevisning genom skitsnack om
kontamination och blodplanteringar, ja, det är ju förstås dömt att misslyckas och bara
är ägnat att visa hur förskräckligt vilse man hamnat.
Att vidare som någon gjort försöka beljuga tråden med att Nero företagit sin
uppmärksammade rallykörning till och från Martorp på lördagen den 6 juni istället för
på söndagskvällen är ytterligare ett rejält lågvattenmärke som man kunde besparat sig.
Det luktar lite desperation både här och hos den dömdes ytterst stridbare försvarare.

Nu ska hon alltså på det igen snart. In i "ringen" och fightas hejvilt. Värre kanske än sist,
vem vet? Ingen går säker. "Huka er gubbar och kärringar, för nu laddar hon om",
för att citera en gammal tv-klassiker; dåvarande statsminister Tage Erlander
i bejublade berättartagen i Hylands Hörna i början på 60-talet. Fast där var det fråga om
en han istället för en hon som skulle ladda om.

Rönnbäck är alltså beredd att ta striden på nytt i kampen för att få sin osalige balt frikänd.
Hon har sannerligen inte sparat på mödorna tidigare och lär inte göra det nästa gång heller.
Det är fullt ös som gäller och alla medel närmast verkar tillåtna.
Här har hon mot slutet av sin karriär råkat få tag i ett verkligt högprofilerat mål och
då ska det passas på att lämna avtryck efter sig minsann. Hon ska inte glömmas bort.
Och länge lär hon bli ihågkommen för insatserna här kring Lisa Holm-fallet.
Fast på mindre smickrande vis kanske.
Citat:
I sin överklagan skriver Inger Rönnbäck också att 35-åringens fru hanterats så illa av svensk polis att hon inte själv vågade komma och vittna.

En bild som polisens utredningschef Lars Johansson inte delar.

– Nej, så var det absolut inte. Hon fick en väldigt bra behandling, sen är det naturligtvis inte roligt att sitta som misstänkt, säger Johansson.
Citat:
I överklagan uppger Inger Rönnbäck att ytterligare två-tre vittnen kan komma att kallas, men ger ingen vidare information om vilka som avses.

– Det är ju lite oschyst, för man vill ju i god tid innan förhandlingarna veta vad det kan röra sig om för personer. Det är klart att åklagaren behöver tid att förbereda sig för det, säger Lars Johansson.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21897437.ab

Utgången i hovrätten är ju given oavsett om det så kallas in tusen nya vittnen från när
och fjärran och hur många gamla farbröder inom polismyndigheten som helst.
Bevisningen sitter som fastgjuten på klienten och ingen annanstans än raka vägen till
en svensk fängelsecell bär det av framöver för den flickmördande gästarbetaren från Litauen.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-09 kl. 02:36.
2015-12-09, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men anledning till att han flyttar henne är väl att han ska göra sig av med ett bevis som binder honom till brottet.

Kan väl inte finnas ett syfte att bevisets kön blottas medan han gör sig av med det eller förvara det i en bod?

Lisa är för honom endast ett Objekt, som nu tjänat hans syfte. Sedan är hon bara förbrukat skräp som han vill bli av med så fort som möjligt, oavsett skick, för att åka hem och skaffa sig alibi. Så krasst är det.

Han kapar hängsnaran, lindar in henne i det skick hon hängde och drar snabbt till Martorp. Trycker med våld ihop henne i plåtskåpet och drar hem.

Hade han fått det dygn på sig, som han tänkt, hade objektet varit försvunnet liksom alla balsnören mm. dagen efter.

Tack och lov, blev det inte så.

Ps. Tror du NB skulle öda dyrbar tid på att rätta till hennes klädsel?
Senast redigerad av Remark 2015-12-09 kl. 02:14.
2015-12-09, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
....

Utgången i hovrätten är ju given oavsett om det så kallas in tusen nya vittnen från när
och fjärran och hur många gamla farbröder inom polismyndigheten som helst.
Bevisningen sitter som fastgjuten på klienten och ingen annanstans än raka vägen till
en svensk fängelsecell bär det av framöver för den flickmördande gästarbetaren från Litauen.

Jag tror hon slåss mest för sin egen heder, vilket naturligtvis, också handlar om Nero.

Men henes bevistema har mest en uppgiven stor suck över sig.

EDIT. Lisa Holm fallet kommer att ligga som en tung, blöt och solkig yllefilt över IR för låång tid framåt.
Senast redigerad av Remark 2015-12-09 kl. 02:58.
2015-12-09, 02:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lisa är för honom endast ett Objekt, som nu tjänat hans syfte. Sedan är hon bara förbrukat skräp som han vill bli av med så fort som möjligt, oavsett skick, för att åka hem och skaffa sig alibi. Så krasst är det.

Han kapar hängsnaran, lindar in henne i det skick hon hängde och drar snabbt till Martorp. Trycker med våld ihop henne i plåtskåpet och drar hem.

Hade han fått det dygn på sig, som han tänkt, hade objektet varit försvunnet liksom alla balsnören mm. dagen efter.

Tack och lov, blev det inte så.

Ps. Tror du NB skulle öda dyrbar tid på att rätta till hennes klädsel?

Nej absolut hinner han inte lägga en minut för att dölja ett sexmotiv.

Jag ser det logiska i det resonemanget.

Men han hinner ta av jackan som var på - över den uppdragna tröja. Det lite märkligt.

Borde tagit längre tid om man tänker efter.
2015-12-09, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Nej absolut hinner han inte lägga en minut för att dölja ett sexmotiv.

Jag ser det logiska i det resonemanget.

Men han hinner ta av jackan som var på - över den uppdragna tröja. Det lite märkligt.

Borde tagit längre tid om man tänker efter.

Bland det första drog han jackan bakåt och "låste" hennes armar.

Tror jag. Eftersom jag inte vet och dessutom släcker ned. Besvaras inga frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in