Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-12-08, 19:57
Medlem
antoneriks avatar
Uttalandet är rasistiskt eftersom det strider mot en av grundpelarna i en modern demokrati: religionsfriheten. Samtidigt är Islam den mest rasistiska och sexistiska religion som finns. Och många muslimska länder är således diktaturer.

Om man bortser från den rasistiska aspekten så kan man undra om muslimska turister är det största hotet mot USA? Hotet från Jihadister kommer inte från andra länder utan inifrån det egna landet. I USA såväl som i övriga västvärlden.

Så vad vi har att göra med är alltså en sexistisk rasist som tycker att skatter är onödiga och att klimatkrisen är kommunistpropaganda. Hillary Clinton måste innerligt hoppas att han blir presidentkandidat.
2015-12-08, 19:59
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Läste nyss på OMNI att Trump kan tänka sig stänga av internet för att få bukt på islamisk fundamentalism. Kan tyvärr inte kopiera här via telefonen.

Vad tycker ni Trump-anhängare om det? Han tyckte också yttrandefriheten var trams.
Personligen diggar jag honom mer och mer för var dag som går; vinner han så flyttar jag till USA pronto. Trump är helt enkelt stenhård och tänker rätt och manligt. Däremot om Trump inte vinner valet, ja då hoppas jag att USA går under, eftersom det är en superkorrumperad, ISIS-vänlig och miljökatastrof till stat.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Trump må va affärsman men någon politiker är han ju inte. Han säger det han tror folk vill höra och kör populismens race stenhårt. Är ganska säker på att om hna fortsätter och låter munnen gå som en symaskin så kommer grodorna som ett brev på posten. Och att i yttrandefrihetslandet nr:1 påstå att just yttrandefrihet är trams lär ju inte öka chansen till att bli nominerad. Tror faktiskt det är ren och skär teater han håller på med för att för att det helt enkelt är bra för hans affärer på sikt. För affärsman verkar han ju vara trots hans bisarra framträdande på den politiska scenen.
Rubriker är ju oftast bra för affärerna och rubriker skapat han onekligen. Samtidigt riskerar han ju att skada USA som nation med sina ogenomtänkta uttalande, så någon
politiker kan man ju inte beskylla honom för att vara .
Trump kommer vinna valet, även om han hoppar av republikanerna och går tillbaka till Reformpartiet, så vinner han. Trump är en vinnare.
Senast redigerad av EliasAlucard 2015-12-08 kl. 20:01.
2015-12-08, 20:05
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Uttalandet är rasistiskt eftersom det strider mot en av grundpelarna i en modern demokrati: religionsfriheten.
Det strider inte mot religionsfriheten att neka muslimer inresa. Inte så som religionsfriheten definieras i västerländsk rättsdoktrin. Religionsfriheten är den svagaste av alla fri- och rättigheter. Frankrike har t.ex. hårda restriktioner mot religiösa symboler vilket främst drabbar muslimer. Religionsfrihet definieras i väst som skydd mot uttalad religiös förföljelse. Det är allt. Du kan inte sätta folk i fängelse pga deras religiösa tro. I stort sett är det inte mer än så, åtminstone inte mycket mer än så.
2015-12-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Skillnaden är att det är bra mycket lättare att ta sig till Europa, ska muslimisterna ta sig till USA så blir det lite svårare pga att det ligger ett hav som heter Atlanten emellan.

Du verkar inte vara så insatt märker jag.
Du har aldrig funderat på att det är så otroligt mycket lättare att få uppehållstillstånd i Sverige, Tyskland, Österrike?
Tror du att du blir insläppt i USA utan giltigt pass eller om du inte har i förväg ansökt om visa som turist? Som du måste från vissa länder.
2015-12-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Fast underligt nog verkar han populär bland minoriteter också. De flesta medborgare kanske inte vill ha dit en massa illegala invandrare (vilket är vad Trump oftast vänder sig emot) även om de själva är brunlagda?

Just muslimrösterna kan han enkelt skita i, eftersom det är en försumbar andel av befolkningen i USA.

Ingen har ju facit ännu, så påståendena ovan har du helt enkelt hittat i din bakdel.
Nej de kommer från mina matematikkunskaper. Vare sig Trump eller Jimpa kommer komma till makten. Det är nämligen matematiskt omöjligt.
(T)rumps popularitet bland minoriteter i USA lär ha gått från hyfsat högt till superlågt efter hans senaste uttalanden om mexikaner och muslimer.
2015-12-08, 20:06
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Utan att veta speciellt mycket om amerikanska valet så tycker jag Trump är en frisk fläkt.
2015-12-08, 20:07
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Har svårt att tro att något land skulle vilja ta emot honom eller besöka honom på ett bra tag. Det landet skulle ju skämma ut sig.

Han gör som Daesh — han nöjer sig inte förrän i princip alla utanför hans sfär geniunt avskyr och föraktar honom.

Han har av vad jag sett hotat Kina, Ryssland, hela mellanöstern, hånat folk som försvarar yttrandefriheten (de som inte vill stänga ner internet. Han sa detta nyss i samband med muslimuttalandet, men det överskuggar hans andra idiotiska uttalanden), hånat i princip alla minoriteter, kvinnor och fysiskt sjuka personer. Han kallar sig själv den största militärpersonen genom tiderna. Han är inte frisk, sanna mina ord. Han förnekar miljöfaran runtom i världen. Och han totalvägrar att erkänna när han har fel för att istället reagera med aggressivitet (det är inte bra!, oavsett om någon enstaka flashbackstolle anser att det är "starkt", "tufft" eller "modigt"). Och nu har han precis blivit riktig ovän med alla muslimer i världen, även de han inte var ovän med tidigare.

USA hade nog tyvärr gått under, och tyvärr dragit resten av världen med sig om den där stollen blev president. Om han ligger bra till inför det riktiga valet så är det bara att börja gräva en bunker åt sig själv. Eller grav.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-12-08 kl. 20:17.
2015-12-08, 20:08
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det strider inte mot religionsfriheten att neka muslimer inresa. Inte så som religionsfriheten definieras i västerländsk rättsdoktrin. Religionsfriheten är den svagaste av alla fri- och rättigheter. Frankrike har t.ex. hårda restriktioner mot religiösa symboler vilket främst drabbar muslimer. Religionsfrihet definieras i väst som skydd mot uttalad religiös förföljelse. Det är allt. Du kan inte sätta folk i fängelse pga deras religiösa tro. I stort sett är det inte mer än så, åtminstone inte mycket mer än så.

Och vad händer om en muslim bryter mot Donald Trumps hypotetiska lag? Då bestraffas ju muslimen för att ha brutit mot just den lagen? T.ex. att en muslim utger sig för att vara kristen och beviljas inresetillstånd till USA.
2015-12-08, 20:13
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Och vad händer om en muslim bryter mot Donald Trumps hypotetiska lag? Då bestraffas ju muslimen för att ha brutit mot just den lagen? T.ex. att en muslim utger sig för att vara kristen och beviljas inresetillstånd till USA.
Då har han brutit mot en lag, men inte mot ett förbud att vara muslim. En lag som förbjuder islam är ett brott mot religionsfriheten så som definieras i väst men inte en lag som hindrar muslimer från att resa in i ett land.

USA hade ända fram tills 1965 stränga immigrationslagar som förhindrade vissa människor av viss etnicitet och tro att immigrera. Under kalla kriget hade man lagar som förbjöd ryssar att immigrera, förutom ryska judar. Det var alltså förbjudet för en kristen ryss att flytta till USA.
2015-12-08, 20:17
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Då har han brutit mot en lag, men inte mot ett förbud att vara muslim. En lag som förbjuder islam är ett brott mot religionsfriheten så som definieras i väst men inte en lag som hindrar muslimer från att resa in i ett land.

USA hade ända fram tills 1965 stränga immigrationslagar som förhindrade vissa människor av viss etnicitet och tro att immigrera. Under kalla kriget hade man lagar som förbjöd ryssar att immigrera, förutom ryska judar. Det var alltså förbjudet för en kristen ryss att flytta till USA.

Men Donald Trumps lag innebär ju att muslimen bestraffas enbart därför att han är muslim. Om han hade tillhört någon annan religion så hade han inte blivit bestraffad helt enkelt. Det är ungefär som att säga att en svart man inte blir bestraffad för att han är svart, utan för att han är svart i fel sammanhang.
2015-12-08, 20:23
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Jag är orolig, för han är dum i huvudet. Han är galen. Kocko i bollen. Han tror att detta är en dokusåpa.

Han är väl knappast den första som är självfinansierad så det är inget nytt. Graden av galenskap är dock ny.

Lyckligtvis så skulle ytterst få högt uppsatta att vilja arbeta med honom, såväl inrikes som utrikes. Tyvärr så skulle det att dra ner hela USA i grunden. Om han ens kommer så långt. Står det mellan honom och en seriös politiker i det riktiga valet så tror jag att den seriösa vinner. Jag hoppas i alla fall det.

Och att han är en outsider är korrekt. Få gillar honom, och därför tror jag inte att han kommer längre än just att vara republikanernas kandidat. Det finns många idioter, men de är inte obegränsade. Tror att han börjar närma sig den högsta andelen idioter man kan samla på sig nu. Han har väl till och med börjat tappa?

Hur kan du tycka att det är konstigt att hans tal granskas? Är det verkligen så konstigt? Det lär ju till och med vara vad han vill.

Från hans tid som dokusåpakändis så lärde han sig att om man bara spyr ur sig så mycket skit (helst så korkat och bissart som möjligt!) som möjligt så får man uppmärksamhet, och det är det enda han lever på. Han är precis som en fjortisbloggerska.

Undra bara hur länge hans metod håller. Han måste ju hela tiden överträffa sig själv för att hålla uppmärksamheten vid liv. Folk vänjer ju sig vid hans galenskaper.
Problemet är att det inte finns någon seriös kandidat, iallafall ingen med stort stöd..
2015-12-08, 20:24
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Problemet är att det inte finns någon seriös kandidat, iallafall ingen med stort stöd..
Jodå. Hillary Clinton tror jag kommer att vinna det riktiga valet. Clinton leder över Trump vad jag kan se.
http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

Republikanernas val är av mindre intresse i jämförelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in