2015-12-05, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Om vi nu spekulerar i att NB skulle vara en kallhamrad mördare som är tränad till det så uppstår genast nästa motsägelsefulla fakta. Varför så oproffissionellt hanterande av mordplats och diverse attiraljer? Snörstumpar med blod och DNA kringströdda vid mordplatsen. Tajande i utrymme brevid. Hjälm och jacka liggande utanför byssja med kropp i. Massor av DNA på BOs kläder. BOs tillhörigheter som en "snittslad bana" till "gömstället". Ologiskt och konstigt.
Låter intressant
-Vad hade varit logiskt och inte konstigt med detta mord?
-Och för denne nu dömde mördare menar du?

-Hur skulle ett oproffsigt tillvägagångssätt skilja sig från ett proffsigt för den dömde?

-OM mördaren tänker få bort spårsökar-skaran MP åt ett visst håll med jämn dynamik, vart hamnar man då?
-Kan man hamna på den påstått snitslade banan likförbannat även om det aldrig var avsikten?

-Begår en verkligt superproffsig mördare ett mord som ser ut som ett superproffsigt mördare varit i farten och kan en superamatör vara så klantig att det nästan ser ut som denne inte alls kan ha gjort det?

Sist men inte minst vad baserar du svaren på? Någon vetenskapsgren?
2015-12-05, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Det var ingen storm, och man kan göra annat än att bada vid eller i Vänern.
Hört talas om båtar, fiske och andra aktiviteter som är vanliga vid sjöar?
Det är massor av människor som rör sig vid Vänern vid den tiden på året.
Det vill säga, det är en ovanligt dum plats att dumpa ett offer på.
Han kände till Martorp utan och innan, vilket gjorde att det kändes som ett säkert ställe.
Kan ju också vara så att han tänkt flytta kroppen senare. Säkerligen inte till sjön dock.
Vill du ha svar på dina frågor så vänd dig till den som har utfört dådet istället.
Om han träffar någon som tror på honom så kanske han berättar alltihop för dig.
blåsigt var det vem som helst fattar ju att man inte dumpar på badplatsen
Så varför tar han bort plasten? Han har allt att vinna på att smita och dumpa långt utav bara helvete!
Vänta jag ä kåt jag hänger flickan, runkar i en kvart, paketerar henne i bubbelplast och gömmer henne i mustafas skåp. toppen ingen som kommer och hitte henne
2015-12-05, 20:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu får Develi lugna sig lite, Ruggedo ha rätt. Jag har själv påtalat detta för länge sedan, så snart bajshögen blev känd. Han sket i gödselrännan, på rätt ställe alltså om man måste skita plötsligt i en ladugård. Det säger ingenting om hans skuld utan möjligen bara att det inte var ett kaotiskt skitande varje fall.
Men ärligt.. Vem bryr sig? Vart leder diskussionen. Att NB var duktig?
En hel jävla avhandling om en skithög? Förankrat i jordbrukstraditioner om vart bönder skiter lämpligast?!
Senast redigerad av develi 2015-12-05 kl. 20:35.
2015-12-05, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zerolighting
blåsigt var det vem som helst fattar ju att man inte dumpar på badplatsen
Så varför tar han bort plasten? Han har allt att vinna på att smita och dumpa långt utav bara helvete!
Vänta jag ä kåt jag hänger flickan, runkar i en kvart, paketerar henne i bubbelplast och gömmer henne i mustafas skåp. toppen ingen som kommer och hitte henne

Den där smileyn du la in på slutet beskriver dig väldigt bra.
Har du varit vid Vänerstranden på sommaren? Nej, garanterat inte.
Detta är ett väldigt populärt avsnitt av Vänern.
Vem har sagt att han har tagit bort plasten?
Men långt utav bara h-----e är väl inte samma som i Vänern?
Den ligger ju bara ca 1,5 km ifrån mordplatsen beroende på hur man tar sig dit.
Eller menar du en annan sjö? Mälaren kanske?
Runkar i en kvart? Med tanke på hans upphetsning i det läget så är det väl
troligt att det kom i kalsongerna istället. Därav tvätten av byxorna senare på kvällen.
Bubbelplast? I vilken FUP har du läst att det var i sådan plast.
Mustafas skåp? Jag känner bara till klädskåpet i Boden vid Martorp.
Är du säker på att du har läst i rätt FUP?
2015-12-05, 20:35
Bannlyst
Om vi börjar med att följa hunden / hundarnas karta. Så har lisa varit runt omkring i mopeden i en liten cirkel på sin höjd.
Citat:
Hunden gör inga markeringar förutom kring Lisas moped. Inga utåtgående spår.
FUP
-Nästa markering är vid skithögen
-Nästa är inifrån mjölkrummet

-Har hunden missat örhänget?
-Har hunden missat handsken även om den låg en bit ned i området vid brunnen?
Citat:
FUP inledningen utan sidnummer
Till vänster när man kommer in i ladan från cafesidan och har passerat en mindre
dörr görs senare fynd av örhängen samt en av låsbrickorna till dessa. Ytterligare ett
örhänge hittas senare i mellanutrymmet i "Slaktavdelningen"
Grävarbetena pågick just vid brunnen är det möjligt att dessa fortgick en tid efter försvinnandet och därmed förstörde spår just från den platsen dvs i närheten av där handsken hittades? Hur kan hunden ha missat handsken även om den låg nere emellan några plankor och senare lyftes upp?

Är det ett rimligt antagande att hunden markerar skithögen för att den har samband med lisa på något sätt, tex att den som tog Lisa från platsen har luktar som källan därifrån skiten kom?
Citat:
Längre in i stalldelen, ungefär mitt i och i en utgödslingsränna, markerade
kriminalsökshund på några stenar. Under stenarna sågs avföring med papper ovanpå.
Pappret och tops från avföringen säkrades (S004-S008). DNA från Nerijus Bilevicius
fanns på pappret som låg på avföringen. Från stalldelen har också halm säkrats
FUP 625
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-12-05 kl. 20:54. Anledning: Lägger in Bajs markering av hund så att det inte hamnar bland det som avförs
2015-12-05, 20:36
Medlem
Överklagandet
Kan man ta del av advokatens inlaga på något sätt ?
2015-12-05, 20:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du kanske kan redogöra för lite forskning om hur förstagångsmördare brukar uppträda efteråt?

Du kanske också kan redogöra för dina insikter i hur NB exakt uppträdde vid olika tillfällen under veckan och vad en neutral observatör skulle ha att säga om det beteendet?

Själv tycker jag att det lilla som finns att gå om hur han verkar ha uppträtt efteråt är motsägelsefullt. Det kan ju ha flera orsaker. Att en person med en allvarlig personlighetsstörning av något slag (vilket en person som begår ett sånt är mord kan förväntas ha) kan uppvisa en märklig blandning av olika beteenden och känslolägen efter en sån här händelse tycker jag inte är särskilt konstigt. Inte minst säger mina erfarenheter från studier av olika fall från dödsdömda i USA att det inte är särskilt ovanligt att man kan både vara orolig och ledsen för sin egen skull (risken att åka fast, att ha blivit dömd etc) och samtidigt så gott som helt kallsinnig och utan empati för sina offer och deras anhöriga.
Varför skulle jag kunna "redogöra för lite forskning om hur förstagångsmördare brukar uppträda efteråt"? Måste du uppträda som en fjant som tror sig kunna luta sig mot auktoriteterna?

Jag tycker att det är märkligt att han bara åker hem och sätter sig och röker efteråt, att han åker och köper pizza och verkar glad och att han inte blir särskilt nervös när polisen knackar på dörren och väcker dem mitt i natten. Det är en personlig känsla som inte har med forskning att göra.

Han verkar bli desto nervösare ju mer misstänkt han känner sig däremot. Senare i veckan!
Senast redigerad av iesho 2015-12-05 kl. 20:42.
2015-12-05, 20:43
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Om vi börjar med att följa hunden / hundarnas karta. Så har lisa varit runt omkring i mopeden i en liten cirkel på sin höjd.

-Nästa markering är vid skithögen
-Nästa är inifrån mjölkrummet

-Har hunden missat örhänget?
-Har hunden missat handsken även om den låg en bit ned i området vid brunnen?

Grävarbetena pågick just vid brunnen är det möjligt att dessa fortgick en tid efter försvinnandet och därmed förstörde spår just från den platsen dvs i närheten av där handsken hittades? Hur kan hunden ha missat handsken även om den låg nere emellan några plankor och senare lyftes upp?

Är det ett rimligt antagande att hunden markerar skithögen för att den har samband med lisa på något sätt, tex att den som tog Lisa från platsen har luktar som källan därifrån skiten kom?

Det sägs klart och tydligt att hunden visar höjt intresse men markerar INTE. Hundars kärlek till bajs är väl allmänt kännt.

Mjölkrummet hade det visst hängt en hjort i.

Som sagt hundarna verkar ha varit helt värdelösa på att spåra i detta fall. Om man nu tänker sig att den letar efter Lisa och var hon varit iaf.
2015-12-05, 20:43
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu använder jag FUP som utgångspunkt och då kan jag inte se att aktuellt utrymme varit arbetsplats för fler än AB och NB. Du kanske kan bistå med en sidhänvisning?

Försöker också utgå från FUP och hittar ungefär detta, fritt ur minnet:

Sista gången någon annan än AB och NB var i de här utrymmena var ett par dagar efter 8/2. Då var jägaren där och städade efter en slakt. Han observerade bl a att det låg 10-20 blå snören i en nätkorg under diskbänken. På bilden är korgarna tomma på så när som kanske ett snöre.
Veckan efter avslutade bröderna rivningsrbetet med mjölkanläggnigen, städade och körde bort "massor med skräp" typ slangar, ställningar och stativ som NB säger att de buntade saman och knöt med blå snören för att kunna transportera. Allt till en "tegelbyggnad" enl AB.
Den 20/2 kom en virkesleverans och därefter jobbade bröderna på taket. Ingen har sedan dess haft anledning att vistas i den södra utbyggnaden ö h t enl Arne m fl.

Anser det självklart att DNA-avsättningar från NB kan ha skett även på de kvarblivna snörena samt att även blodfläcken på den dammskyddade undersidan av röret avsattes vid den här tiden med då, och vid det tillfället färskt blod.
2015-12-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Det är för mej obegripligt att en tidigare ostraffad skötsam och ordentlig kille i sina bästa år, som har arbete, barn och enligt egen utsago är lyckligt gift, plötsligt tar livet av en ung flicka och tillråga på ett så brutalt sätt.
Att sedan strax efter, helt lugnt, ta med sej frugan en sväng till affären för att handla.
Det är bannemej helsjukt, hur många sådana människor finns ute i samhället som är kapabla till något liknande?
Det MÅSTE ha funnits något litet tecken på NB som tyder på att han var sjuk innan, att vara agressiv eller arg ibland är väl dom flesta så det är inget tecken, att snegla på en p-rulle tyder inte heller på en udda personlighet.
Irina och Aivares borde ha märkt något annat som förändrats på NB den senaste tiden och blivit oroliga för honom eller vad hände igentligen i huvudet på karln?
Det är obegripligt, helt enkelt sanslöst obegripligt.

Ja men kolla förhören. i FUP:en, med Irina och Aivares. De uttrycker ju att NB varit nervös och rastlös veckan efter mordet.
2015-12-05, 21:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Ja men kolla förhören. i FUP:en, med Irina och Aivares. De uttrycker ju att NB varit nervös och rastlös veckan efter mordet.

NB upplevde att han han var hårt ansatt av polis redan dag ett efter mordet ock med dagliga förhör som inte andra i omgivningen utsattes för. Han kände att misstankarna riktades mot honom redan i inledningsskedet.

Vilka bevis fanns då?
2015-12-05, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle jag kunna "redogöra för lite forskning om hur förstagångsmördare brukar uppträda efteråt"? Måste du uppträda som en fjant som tror sig säkert kunna luta sig mot auktoriteterna?

Jag tycker att det är märkligt att han bara åker hem och sätter sig och röker efteråt, att han åker och köper pizza och verkar glad och att han inte blir särskilt nervös när polisen knackar på dörren och väcker dem mitt i natten. Det är en personlig känsla som inte har med forskning att göra.

Han verkar bli desto nervösare ju mer misstänkt han känner sig däremot. Senare i veckan!

Då kände han väl sig tämligen säker på att han hade lyckats bra med dådet och att
det var lugnt. Han trodde ju sig ha gått om tid att städa efter sig och eventuellt flytta kroppen.
Men ack vad skitgrisen bedrog sig. Det blev ett pådrag utan dess like och alla städplaner gick
upp i rök tack vara alla poliser och senare även missing people som dök upp i stora skaror.
Vilket till slut utmynnade i fiskandet efter vad som pågick vid Martorp med de nu beryktade
daggmaskarna. Om man tänker efter lite istället för att lita på personliga känslor så är det
inte så svårt att förstå varför han uppträdde som han gjorde. Första tiden efter dådet lugna
puckar. Senare i veckan nerverna på helspänn tack vare att han förstår åt vart det barkar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in