2015-12-05, 00:31
Medlem
Silltunnas avatar
Nu är jag dåligt påläst, men var ska dessa tältläger slås upp?
Citera
2015-12-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.fr.123
Stämmer bra. Eller om man vill se det tvärtom, det blir cirka 200.000 kronor per migrant. Detta för ett boende som är högst tillfälligt. Någon som kan räkna på hur många år det tar för dom att betala igen detta om dom mot förmodan börjar arbeta direkt? Sen tillkommer andra kostnader, mat, sjukvård, bidrag, tandvård, skola osv. osv. osv.

200 000 kr, de kunde lika gärna erbjudit hälften av pengarna som fickpengar och låtit migranterna ta in på hotell, räcker i minst 200 dagar
Citera
2015-12-05, 02:45
Medlem
Europes avatar
Nu anges summan 610 miljoner på SvD. Men samtidigt är det ingen stor summa när det gäller de resurser hela asylindustrin omsätter och de påföljande samhällskostnaderna efter asylprocessen. Det är snarare bara lite drickspengar.
Citera
2015-12-05, 06:05
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icaruz
Driftkostnad, bra där

Behöver inte ens köra ut dem, de kan bosätta sig var de vill, spännande att se vart tältlägren kommer att ploppa upp. Inte direkt så att någon kommer att köra bort dem liksom.
Citera
2015-12-05, 07:49
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Det skulle vara billigare att skicka asylsökande på en semester till Thailand i 2-3 år istället där de kan invänta beskedet till sin asylansökan samtidigt som de ligger på stranden och njuter av livet...
Nej, vad ni än gör så skicka inte hit dom här. Jag emigrerade hit för att slippa zooröran i gamla Svedala och groggnäsans och hans åsnas destruktiva politik. Hade dom kommit hit och hittat på något kriminellt så hade det blivit enkel biljett till Bangkok Hilton (Bang Kwang), you can check in but never leave.
Jag slutade på mitt jobb som IT-konsult så det blev ett ledigt arbetstillfälle till en högutbildad flykting. Jag sålde min lägenhet (4 milj. SEK) för att minska bostadsbristen och för att möjliggöra för att en flyktingfamilj skulle kunna flytta in. Jag gjorde en SVEXIT och flyttade från Sverige för att inte belasta de sociala systemen som nu behövs så väl till våra nyanlända flyktingar.
Idag lever jag i ett land där det är 30 grader varmt året om och jag har en livskvalité som jag bara kunde drömma om i Sverige. I mitt nya hemland får jag dessutom 4 gånger så mycket för mina pengar jämfört med Sverige och har idag en hyra på 100kr/mån för mitt condo. En annan mycket stor fördel i mitt nya hemland är avsaknaden av alla feminister som ser alla vita män över 40 som feta gubbslem. Om fler skulle ta ett lika stort ansvar för Sverige som jag gjort så skulle snart både bostadsbristen och arbetsbristen vara löst. Idag lever jag som sagt en lyxig tillvaro med gott samvete efter min insats och har inte för en sekund ångrat mitt beslut eller längtat tillbaka till Sverige.
Senast redigerad av HaSib-HaSib 2015-12-05 kl. 08:27.
Citera
2015-12-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
500 000 000 / 3 000 = 167 000 kr per tältplats.

Låter som fasligt mycket pengar. Innebär antagligen att staten ser tältlägret som permanent och bygger därefter.
Ja för annars hade de kunnat inkvartera dem på Hilton Hotell. Hade blivit billigare om det varit tillfälligt. Men Mv är väl som vanligt tvungen att gå ut till kravmaskinerna att det är tillfälligt, för att de överhuvudtaget ska lyfta från bussen.
Citera
2015-12-05, 08:53
Medlem
Det borde ju vara smartare i så fall att köpa upp villor för 2 millar stycket och låta 10 flyktingar dela på varje. Samma kostnad men villan har förhoppningsvis något värde efteråt, vilket tält och jämnad åkermark inte har.
Citera
2015-12-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det borde ju vara smartare i så fall att köpa upp villor för 2 millar stycket och låta 10 flyktingar dela på varje. Samma kostnad men villan har förhoppningsvis något värde efteråt, vilket tält och jämnad åkermark inte har.
Sedan när kan denna regering anklagas för att vara smart???
Citera
2015-12-05, 09:35
Medlem
Hemi57s avatar
Jag vill inte att politikerna slösar med mina surt förvärvade skattepengar på detta vis.
Får det verkligen gå till så här?
Citera
2015-12-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Jag vill inte att politikerna slösar med mina surt förvärvade skattepengar på detta vis.
Får det verkligen gå till så här?
Ja. Det kallas demokrati. Och fortfarande är en stor majoritet för mänskliga rättigheter.

Och. Denna halva miljard borde vara flera miljarder. Eftersom vi måste kunna erbjuda riktiga bostäder. Tält duger inte.

Det övergår verkligen mitt förstånd hur man kan vara så jävla snål och rasistisk att man inte ens vill erbjuda tält. Helt jävla sanslöst. T.o.m. nazisterna byggde ju hus åt sina oönskade människor.
Citera
2015-12-05, 10:11
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja. Det kallas demokrati. Och fortfarande är en stor majoritet för mänskliga rättigheter.

Och. Denna halva miljard borde vara flera miljarder. Eftersom vi måste kunna erbjuda riktiga bostäder. Tält duger inte.
Det övergår verkligen mitt förstånd hur man kan vara så jävla snål och rasistisk att man inte ens vill erbjuda tält. Helt jävla sanslöst. T.o.m. nazisterna
byggde ju hus åt sina oönskade
människor.

Nä du har helt fel. Nazisterna visste skillnaden mellan JA och NEJ. Det du menar med "hus" kan man definiera som man vill..
Du har dessutom helt missat frågan jag ställde, och anledningen.
Att sätta upp tältläger för ca: 3000 pers. För en halv miljard
anser jag vara idiotiskt och ej genomtänkt. Mera en desperat
handling i kölvattnet efter en ännu mer havererad invandringspolitik!
Du får gärna utveckla ordet "rasist", och hur du definierar det.. spännande..
Senast redigerad av Hemi57 2015-12-05 kl. 10:15. Anledning: felstavning
Citera
2015-12-05, 11:01
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Det övergår verkligen mitt förstånd hur man kan vara så jävla snål och rasistisk att man inte ens vill erbjuda tält. Helt jävla sanslöst. T.o.m. nazisterna byggde ju hus åt sina oönskade människor.
Det är inte rationellt att lägga 500 miljoner på tält som täcker behovet under 3 dagar. Det borde även du förstå. Då är det långt rimligare att ge dem ett område, hammare och spik. Brädspill och liknande kan de säkert få gratis från Hjula eller Byggmax. Sen är det bara att bygga.

Vad vi behöver göra är att inse att detta inte kommer gå att hantera. Vi klarar helt enkelt inte av det. Om vi skulle låna ihop 100 miljarder, skulle det knappt täcka årsbehovet av tält. Om det ens skulle gå att täcka så stora arealer som det handlar om. Vi klarar helt enkelt inte av att tältläger, än mindre bostäder, till denna anstormning.

Vad som måste ske är att vi stänger gränserna totalt. Därefter börjar vi tvångsdeportera. Om inte ett land vill ta emot sina egna medborgare, får vi helt enkelt sätta hårt mot hårt. Dra in biståndet är bara en början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in