Resultat: Summa skulder (SEK)
> 1 000 000
7,95%
108 röster
500 000 till 999 999
7,07%
96 röster
100 000 till 499 999
18,11%
246 röster
50 000 till 99 999
8,84%
120 röster
1000 till 49 999
9,87%
134 röster
-1000 till -10 000
2,50%
34 röster
< -10 000
7,22%
98 röster
± 0
38,44%
522 röster
2006-11-15, 13:48
Medlem
Ckolons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppstah
Okej att ni har lån från banken till lägenhetsköp osv, men var det verkligen det du ville ha reda på Ckolon?

Ja om du kan läsa första inlägget jag skrev så står det dära.
Hur folk hanterar stora skulder (Utver CSN då..) som knaper en på
psyket.

kassekock; självklart får jag skylla mig själv, men eftersom det hände för ganska länge sedan och domen kom nyligt så
har jag nu insett vad jag hållt på med, och är inte samma människa.

En bättre en, på väg uppåt
Citera
2006-11-15, 13:56
Medlem
Valnirs avatar
Har kvar 23000 (av 30000) till Morsan & Farsan att betala.
Från början låg denna skuld utspridd på lite olika ställen, bl.a kreditkort, ett gammaltr lån etc..

Jag amorterade så mycket varje månad att jag hela tiden blev tvungen att leva på kredit,en ond cirkel så att säga, till slut fick jag låna av föräldrarna så att jag kunde samla allt på ett ställe.
Nu pyntar jag dem 500:- i månaden, tänker inte riskera att hamna minus igen.
Jag är förbannat tacksam att de ställde upp.

Jag är nog klar om 2-3 år tror jag.
Lång tid, men aldrig mer onödiga skulder.
Citera
2006-11-15, 14:44
Medlem
Erkimans avatar
Drog på mig ytterligare 760.000.- i skulder idag.
Detta med bostadslån och andra småkrediter och jag är uppe i cirka 2.000.000.-

Skulden jag drog på mig idag är för aktieköp.
Lägenheten är belånad med 1.140.000.
Sen är resten billån och lite korta krediter.

Det är roligt att låna pengar.

Edit: Utvecklade lite.
Citera
2006-11-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkiman
Drog på mig ytterligare 760.000.- i skulder idag.
Detta med bostadslån och andra småkrediter och jag är uppe i cirka 2.000.000.-

Skulden jag drog på mig idag är för aktieköp.
Lägenheten är belånad med 1.140.000.
Sen är resten billån och lite korta krediter.

Det är roligt att låna pengar.

Edit: Utvecklade lite.

Hur stora tillgångar har du? Står du på plus eller minus totalt sett?
Citera
2006-11-15, 16:42
Medlem
Erkimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Hur stora tillgångar har du? Står du på plus eller minus totalt sett?

Plus totalt sett.
Lägenheten är väl värd ca 1,3M och aktierna ~1M.
Hoppas på att det ska bli MYCKET plus på lite sikt.
Citera
2006-11-15, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ckolon
Alla ni som har skulder, pratar om skulder från 30 000SEK och uppåt.

Hur mycket har ni i skuld?
Vem är ni skyldiga?
Tror ni att ni kommer kunna betala inom ca 1år?
Vad gör ni för att försöka betala tillbaka?

1. Runt 2.500.000kr
2. Alla möjliga (mest staten)
3. Inget
4. Inget
Citera
2006-11-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ckolon
Alla ni som har skulder, pratar om skulder från 30 000SEK och uppåt.

Hur mycket har ni i skuld?
Vem är ni skyldiga?
Tror ni att ni kommer kunna betala inom ca 1år?
Vad gör ni för att försöka betala tillbaka?

Jag kan ta för mig;

Jag har ca 50 000SEK i skulder, och det tär mycket på mitt psyke,
tror dock jag kommer kunna betala tillbaka inom närmsta året, det som stör
mig mest är att jag inte kan köpa det jag vill när jag har skulder, hade
tänkt mig köpa en motorcykel och fara utomlands en massa, men detta får
vänta. Samt att köpa grejer till Lägenhet m.m allt sådant går bort.
Mina skulder är från skadestånd.
Vissa dagar är rent utav riktigt jävliga pga att jag bara går och tänker på att jag
har massa jävla skulder på mig, och hur korkad man varit som tagit på sig dem.

Hur mycket pyskiskt påverkas ni av att ha stora skulder?

ett tips är att du jobbar svart i ett par år bara så du inte redovisar någon inkomst. Det är ganska lätt att ta sig runt ändå, använd dina vänner/flickvän med sånt du behöver skriva saker på etc...
efter ett par år ringer du dem du är skyldig pengar och lägger upp det så att du är villig att betala men då får dem halvera skulden eller nån sorts betalningsplan, hävda också att det här är den chansen dem får. du har ingen inkomst men vill betala för dig..(vid det här laget du iaf sparat ihop till iaf halva skulden)
vill dem inte så återkommer bara du nästa år osv..tills det funkar. efter tiden kan du också börja sänka din skuld också

efter ett par år så räknar dem inte med att skulden ska komma in överhuvudtaget, dem kommer bli glada över ditt samtal... men kom ihåg håll dem kort bara.

och just det skulder är inget som du ska oroa dig över, finns värre saker
Citera
2006-11-16, 02:22
Medlem
visslarens avatar
28 756 till GE Moneybank (Kreditkort, övertrasserat med 8756kr, de ringde idag och frågade hur mkt jag kan betala per månad, ska ringa imorrn och ange ett belopp)

18 465kr till Entercard som ägs av Swedbank (kreditkort, övertrasserat med 8465kr, går till Inkasso ganska omgående)

29 707kr till Banque Invik (kreditkort, övertrasserat med 14707kr, har gått till Intrum Justitia för Inkasso)

56 000kr i lån till Swedbank, 5 år kvar att betala

141 000kr till CSN, 24 år kvar att betala

1510kr till Mobillån AB, fått inkassokrav

2425kr till SMSKredit, påminnelse nr 2, nästa steg Inkasso

3300kr till Netlender, skall betalas 30/11

2450kr till SMSFinans, skulle betalas den 11/10

1200kr till Sjukhus, skall betalas 18/10

2468kr till Folkia microlån, har gått till Inkasso

2151kr till Ferratum SMSlån, har fått betalningskrav + anmärkning av Kronofogden.

3250kr till Finaref "Minilånet" skall betalas 2007-01-30

2000kr till läkare för körkortsprover, skall delbetalas 1000kr/månad

10 000kr till Ikanobanken, betalas omgående

25 000kr till mamma

Summa summarum: 331 422 kronor.

Om det tär på psyket? Ja något fruktansvärt. Särkskilt med tanke på att bara 4 av alla dessa fodringsägare gått med på avbetalningsplan. Sen känns det extra hårt för att alla dessa pengar gått åt till droger och jag är ren idag (får medicin för att inte känna drogsug, nått jag kommer äta livet ut.)

Vet inte vad jag skall göra eller ta vägen för att lösa det här. Det kommer inkassokrav och påminnelser varenda dag med posten och jag har bara sjukpenning att leva på för tillfället som ligger på 10 400 efter skatt.

Så vissa dagar känns det som jag lika gärna kan hoppa framför tåget. Jag vill ha en skuldsanering och avbetalningsplan så att inte räntorna växer sig så höga att jag aldrig blir av med den totala skulden.

Någon som har tips på vad jag skall göra för att ta ur mig detta helvete som jag själv försatt mig i. Jag var med om en rad tragedier i mitt liv som gjorde att jag bröt ihop. Min bror dog ung, min mor fick cancer, jag blev drogad och sexuellt utnyttjad som 18-åring, jag fick stryk av min farsa som liten osv.

Visst man ska inte skylla på sådant, men det mänskliga psyket, i alla fall inte mitt är inte gjort för att klara av såna smällar. Ibland undrar jag om jag har en förbannelse över mig.

Jag lyckades låna alla dessa pengar innan jag hade betalningsanmärkning och hade en bra årsinkomst. Men i samma stund som jag berättade för min arbetsgivare GE Healthcare (General Electrics = världens största företagskoncern) om mitt missbruksproblem så lovade de att hjälpa mig och jag avgiftades och skulle få tillbaka mitt jobb, men när jag kom tillbaka ren efter 3 veckor på rehab, så blev jag kallad till möte, där de gav mig sparken med 3 månadslöner för att jag var "en säkerhetsrisk". Deras policy när det gäller alkohol och drogmissbruk är att de skall hjälpa en att bli ren, beskosta behandlingen, sedan låta en få komma tillbaka mot att man skriver på ett kontrakt att om man missbrukar igen och lämnar positivt drogtest så får man sparken direkt.

Men det tog de aldrig upp. Fast att jag föreslog det. Men bara för att jag var vikarie (hade jobbat 3 år som vikarie) så var det tack o hej.

Efter det fick jag av naturliga skäl en kraftig depression och i den vevan är det. Jag har återhämtat mig skapligt nu, men den ekonomiska krisen tär på mig likt en isande vind och för varje vecka som går känns det som jag är på väg ett steg närmare döden. Det trista är att jag bara är 24 år gammal och borde ha som roligast i mitt liv just nu, men det är tyvärr bara mörker. Det värsta som jag är rädd för är att vakna upp när jag är 60 och se tillbaka på mitt liv och så har hela min ungdom försvunnit.

Så om någon har några råd vad jag skall ta mig till så vore jag jättetacksam. Har försökt låna pengar av ett flertal banker för att samla skulderna och få en bättre ränta, men trots förra årets registrerade årsinkomst på 240 000kr så får jag inte låna pengar på grund av min betalningsanmärkning på drygt 2000kr.

Det är med andra ord inte lätt att göra rätt för sig och försöka resa sig när man gjort misstag av denna kaliber och slag.

Mvh
/visslaren
Citera
2006-11-16, 02:35
Medlem
Marulks avatar
CSN skulder ca 300 000 mixat nya och gamla lånet.

Funderar på att ta runt 120 000 i banklån för skjuta till så man får en vettig bil.

Är det så farligt att ha lån egentligen, har alltid varit emot det, men sen kom jag på att den där bilen nog gör mig lyckligare eftersom jag kan ta mig ut till landet , vara ute och busköra eller hälsa på folk lite oftare, onödigt att behöva gneta ihop det och förlora ett par år lycka när man kan ta lån
Citera
2006-11-16, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren

"massor med text och lån..."

Mvh
/visslaren

Detta är i särklass det värsta jag sett i smålån-väg. Det värsta med massa smålån är ju att man har avbetalningar på samtliga varje månad som oftast blir mer än om man skulle ha 1-2 stora lån.

Själv har jag och sambon 1,5 mille tillsammans i lån.
Det är lägenheten och 2 hyffsat nya bilar (nja, och ett litet lån på datorn vi köpte i våras).
Förra året hade vi i årslön 433.000 + 246.000. Vi klarar oss.
Citera
2006-11-16, 02:52
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Jag har en skuld till min pappa på 15000 kr. Jag räknar med att betala honom mellan 1-2000 i månaden.

Istället för att låna av banken och få betala ränta lånade jag av honom. Vi kom överens på en stående avbetalning på 1000 kr per månad men jag ger honom kontanter om jag får pengar över också.

Utöver detta har jag nog inga lån om man bortser från 100 kr till lokala grillkiosken samt några lånade kebaber och dylikt av kompisar.
Skulle struntat att betala tillbaka de där ynka 15000 kr. Du lär väl ha bättre nytta av pengar eller?
Citera
2006-11-16, 02:53
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
Skulle struntat att betala tillbaka de där ynka 15000 kr. Du lär väl ha bättre nytta av pengar eller?

Ett lån är ett lån.
Nä men såhär var det, jag hade lite krasst med pengar men kände för en ny tv och ett xbox 360 till lägenheten. Så jag lånade av honom istället för att spara pengar eller handla på avbetalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in