2015-12-01, 10:01
  #43681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
I majmätningen kom ca 1/5 av svaren från webbenkäter. Jag undrar om dom har växlat upp denna andel i den aktuella novembermätningen. Skulle i så fall kunna vara en delförklaring till den höga siffran.
Så kan det vara. Låter som en rimlig åtgärd med tanke på den dalande svarsfrekvensen.

De har skrivit lite grann om flödena också...
Citat:
Ursprungligen postat av SCB
Jämfört med riksdagsvalet 2014 noteras statistiskt säkerställda nettovinster på cirka 2,8 procent från Moderaterna, cirka 2,3 procent från Socialdemokraterna, cirka 0,5 procent från Centerpartiet, cirka 0,5 procent från Kristdemokraterna, cirka 0,3 procent från Liberalerna och cirka 0,2 procent från Miljöpartiet.
De har alltså tagit från alla utom V. Intressant är att C har tappat 0,5% netto till SD, med tanke på hur litet partiet är från början. Gäller förstås även KD, men de har hoppat från Hägglund till Busch Thor och det skapar en del besvär. Sen ligger de numera ganska nära SD invandringspolitiskt. C däremot har haft Lööf rätt länge nu och alla vet att de kör tvärtomlinjen, så tappet på 0,5% (statistiskt säkerställt) till SD innebär att C i förhållande till sin storlek tappar lika mycket till SD som M och S gör. Kärnväljarna är inte med på tåget.
2015-12-01, 10:04
  #43682
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Fast 8,1 var ju väldigt gamla siffror vid valet, så så kan man inte räkna riktigt.

De var från maj. I mars är dessa siffror lika gamla så vi kan väl se det som en prognos för ett eventuellt nyval då.
2015-12-01, 10:04
  #43683
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
20 % och ingen vill tala med Jimmy och Söder. Måste vara unikt att ett parti lyckas förstöra till den grad.
Ännu bättre att Kd ryker ur riksdagen då de är de enda som är i närheten av Sd så dubbla nyheter.
Hoppas att Sd blir ett 35 % parti utan inflytande som S var vissa tider så dom kan få smaka på egen kost.
Detta valresultat tar jag alla dar i veckan. En röst på sd och kd är en bortkastad röst.
Kul att åsa nissarna inte fattar hur blåsta dom blir.
Alla är nöjda tom de som kastar sin röst i sophinken.

Min feting

Om SD skulle få 35% så skulle dom vara största parti med råge.
2015-12-01, 10:11
  #43684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
De var från maj. I mars är dessa siffror lika gamla så vi kan väl se det som en prognos för ett eventuellt nyval då.
SCB brukar ligga kring Ipsos och sifos nivå. De hade 23% resp 30% fel. Så med inkompetensfaktorn från dom landar man på 24,5 resp 25,9. Kring 25% låter rätt rimligt för SD.
2015-12-01, 10:11
  #43685
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det ger med sedvanlig "inkompetensfaktor" 12,9/8,1 * 19,9 = 31,7% Torde vara "all time high"
Det blir intressant att se hur SCB kommenterar metodologin nu på torsdag. Om inte SCB har ändrat något i viktningen så är det väldigt stora siffror för SD.
2015-12-01, 10:17
  #43686
Bannlyst
var ligger sd nu i realiteten hos de som har förmaga att skatta sds siffror i förhallande till riktigt valresultat?? Över 30% ?
2015-12-01, 10:22
  #43687
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Lena Mellin sitter med gråten i rösten i AB's livesändning och försöker förklara SD's ökning. Ganska underhållande.
2015-12-01, 10:23
  #43688
Medlem
BottleBenders avatar
Fantastiskt roligt att höra bitterheten i Lena Mellins röst i Aftonbladet Live


En ökning på 5.5% sedan Maj månad är helt fantastiskt. Sen att det är ett oerhört högt antal (19%) som är osäkra på vad dem ska rösta på. Notera att dessa "osäkra" oftast är bara väldigt obekväma med att säga att dem stödjer SD.

SD 2016-2018!
2015-12-01, 10:24
  #43689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
20 % och ingen vill tala med Jimmy och Söder. Måste vara unikt att ett parti lyckas förstöra till den grad.
Ännu bättre att Kd ryker ur riksdagen då de är de enda som är i närheten av Sd så dubbla nyheter.
Hoppas att Sd blir ett 35 % parti utan inflytande som S var vissa tider så dom kan få smaka på egen kost.
Detta valresultat tar jag alla dar i veckan. En röst på sd och kd är en bortkastad röst.
Kul att åsa nissarna inte fattar hur blåsta dom blir.
Alla är nöjda tom de som kastar sin röst i sophinken.
hur får du det till att SD förstör inrikespolitiken nu? Är dina sakliga argument mot sd:s politik slut nu eller?
Problemet som uppstår om detta skulle hålla i sig, vilket det nog inte gör, tror på ännu större uppgång när alla fått sina uppehållstillstånd och dom ställer till kaos, ska då dom andra partierna fortfarande skrika sig hesa att "81% av befolkningen tycker INTE som SD", det är ju ändå 1/5 av alla som får rösta som tycker så, MINST.
2015-12-01, 10:28
  #43690
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Fast 8,1 var ju väldigt gamla siffror vid valet, så så kan man inte räkna riktigt.

Nja, inte i SCB. Så sent som i halvårsundersökningen 2014, alltså drygt 3 månader innan valet, satte SCB Sverigedemokraterna på 8,1%.

http://www.gp.se/nyheter/val2014/riksdagsvalet/1.2383969-darfor-tappar-m-i-scb-matningen

Att de nu sätter SD på 19,9% innebär i princip garanterat att SD har en bra bit över 25% i reellt väljarstöd idag. Det är dels skäms-faktorn men framför allt skräms-faktorn som spelar in vid telefonundersökningar.
2015-12-01, 10:28
  #43691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heiko30
var ligger sd nu i realiteten hos de som har förmaga att skatta sds siffror i förhallande till riktigt valresultat?? Över 30% ?

Vi har kunnat konstatera under flera år att väldigt många sverigedemokrater går i ide mellan valen. Att de då aldrig skulle ens hinta att de ska rösta på SD. Detta på grund av sjuklövern och DDR-medias stigmatiseringskampanjer mot dem. Således har partiet ett väldigt stort mörkertal och detta mörkertalet har även visat sig öka i takt med partiets växt.

Kan säga att de garanterat har över 30% i verkligheten om det skulle bli val inom en månad.
2015-12-01, 10:34
  #43692
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heiko30
var ligger sd nu i realiteten hos de som har förmaga att skatta sds siffror i förhallande till riktigt valresultat?? Över 30% ?



En sannolik reell korrigerad skattning för SD:s väljarstöd baserad på SCB:s novembermätning:

12,9 / 11,0 x 19,9 = 23,3 procent

SD:s väljarstöd fortsätter givetvis att öka...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in