Citat:
Ursprungligen postat av
greatesthits
Att ställa in firandet med föräldrarnas närvaro tycker jag inte är så uppseendeväckande. Det finns gott om skolor som inte kör luciafiranden (genom alla årskurser) där det medges möjlighet för föräldrar/far/morföräldrar att närvara. Av så enkla anledningar som utrymmesbrist, tidsbrist etc.
På min tid så var det oftast sista åk i låg, mellan, högstadiet som fick genomföra ett fullvärdigt luciafirande (tåg och hela baletten). Det funkade alldeles utmärkt.
Dock så kan jag tycka att i "förskoleklass" och på dagis (så hette det på min tid!) så torde det inte vara några bekymmer att göra ett firande med inbjudna föräldrar.
Däremot så är brevet helt förkastligt formulerat, även bortsett från den rena felskrivningen (estetiskt kontra etniskt). Att skriva upp det på dessa anledningar - Det är att gå över ån efter vatten, och det bidrar inte till några positiva stämningar i dagens samhälle. Likabehandling innebär inte att man måste ta bort traditioner, seder och bruk. Lägg hellre till andra inslag om man nu vill ge eleverna insyn i andra kulturer.
Därmed så är det högst märkligt att personer i ledande ställning inom det lokala skolområdet uttrycker sig på detta sätt, använder felaktiga ord/begrepp, inte korrekturläser innan det publiceras. Samt, i sin iver att tolka läroplanen, använder märkliga argument som bara blir "fel".
Problem som verkar uppstå är att vissa (sällan etniska svenskar) släpar med sig hela släkten (oavsett om man informerar om en maxgräns). Detta leder till att man inte kan vara inomhus av brandsäkerhetsskäl.
Att vara utomhus orsakar problem med klädsel/utklädnad då barnen även måste ha ytterkläder. Detta får sedan fröknarna rodda vilket inte är lätt att fixa med många små barn som inte klär sig själva, och när föräldrarna ofta skickat med grejer som inte går att sätta ovanpå ytterkläderna. Sen blir det skäll och sura miner från föräldrar när utklädnaden inte är allt de önskat sig.
Utöver det har tyvärr många vuxna svårt att hantera barns framträdande utan att ställa orimliga krav på sina allt för små barn, göra sig lustiga över att barnen inte är tillräckligt duktiga, störa.
Många föräldrar har också oerhört svårt att hantera fotoförbud som brukar råda då det kan finnas barn med skyddad identitet och det då är enklast att förbjuda fotografering av själva framträdandet för alla i alla grupper. Detta är omöjligt för många sociala-medier sjuka föräldrar att hantera så att de antingen fotar trots förbud eller bråkar något överjävligt med personalen om detta.