2015-11-27, 16:38
Medlem
Att ställa in firandet med föräldrarnas närvaro tycker jag inte är så uppseendeväckande. Det finns gott om skolor som inte kör luciafiranden (genom alla årskurser) där det medges möjlighet för föräldrar/far/morföräldrar att närvara. Av så enkla anledningar som utrymmesbrist, tidsbrist etc.

På min tid så var det oftast sista åk i låg, mellan, högstadiet som fick genomföra ett fullvärdigt luciafirande (tåg och hela baletten). Det funkade alldeles utmärkt.

Dock så kan jag tycka att i "förskoleklass" och på dagis (så hette det på min tid!) så torde det inte vara några bekymmer att göra ett firande med inbjudna föräldrar.

Däremot så är brevet helt förkastligt formulerat, även bortsett från den rena felskrivningen (estetiskt kontra etniskt). Att skriva upp det på dessa anledningar - Det är att gå över ån efter vatten, och det bidrar inte till några positiva stämningar i dagens samhälle. Likabehandling innebär inte att man måste ta bort traditioner, seder och bruk. Lägg hellre till andra inslag om man nu vill ge eleverna insyn i andra kulturer.

Därmed så är det högst märkligt att personer i ledande ställning inom det lokala skolområdet uttrycker sig på detta sätt, använder felaktiga ord/begrepp, inte korrekturläser innan det publiceras. Samt, i sin iver att tolka läroplanen, använder märkliga argument som bara blir "fel".
Citera
2015-11-27, 17:10
Bannlyst
Ett steg närmare ett muslimskt land. Detta är bara en liten hint om vad som komma skall sen när svenskar är en minoritet om 20 år eller vad det är. Trevliga tider.
Citera
2015-11-27, 17:19
Bannlyst
på vilket sätt skulle det vara diskriminerande mot en annan att fira lucia?
Tror det främsta skälet till detta är att många föräldrar tycker det är trevligt ta kort på sitt barn i luciatåget och då hamnar en massa papperslösa ungar på korten av detta.
Citera
2015-11-27, 17:21
Medlem
Med tanke på hur oerhört fånigt så kallat luciafirande är så kan man bara applådera ett sådant beslut. Det var kanske inte exakt det de avsåg men jag måste säga att min "kulturella eller estetiska bakgrund" gör att jag känner mig rätt diskriminerad i sådana sammanhang.
Citera
2015-11-27, 17:24
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Att ställa in firandet med föräldrarnas närvaro tycker jag inte är så uppseendeväckande. Det finns gott om skolor som inte kör luciafiranden (genom alla årskurser) där det medges möjlighet för föräldrar/far/morföräldrar att närvara. Av så enkla anledningar som utrymmesbrist, tidsbrist etc.

På min tid så var det oftast sista åk i låg, mellan, högstadiet som fick genomföra ett fullvärdigt luciafirande (tåg och hela baletten). Det funkade alldeles utmärkt.

Dock så kan jag tycka att i "förskoleklass" och på dagis (så hette det på min tid!) så torde det inte vara några bekymmer att göra ett firande med inbjudna föräldrar.

Däremot så är brevet helt förkastligt formulerat, även bortsett från den rena felskrivningen (estetiskt kontra etniskt). Att skriva upp det på dessa anledningar - Det är att gå över ån efter vatten, och det bidrar inte till några positiva stämningar i dagens samhälle. Likabehandling innebär inte att man måste ta bort traditioner, seder och bruk. Lägg hellre till andra inslag om man nu vill ge eleverna insyn i andra kulturer.

Därmed så är det högst märkligt att personer i ledande ställning inom det lokala skolområdet uttrycker sig på detta sätt, använder felaktiga ord/begrepp, inte korrekturläser innan det publiceras. Samt, i sin iver att tolka läroplanen, använder märkliga argument som bara blir "fel".

Problem som verkar uppstå är att vissa (sällan etniska svenskar) släpar med sig hela släkten (oavsett om man informerar om en maxgräns). Detta leder till att man inte kan vara inomhus av brandsäkerhetsskäl.

Att vara utomhus orsakar problem med klädsel/utklädnad då barnen även måste ha ytterkläder. Detta får sedan fröknarna rodda vilket inte är lätt att fixa med många små barn som inte klär sig själva, och när föräldrarna ofta skickat med grejer som inte går att sätta ovanpå ytterkläderna. Sen blir det skäll och sura miner från föräldrar när utklädnaden inte är allt de önskat sig.

Utöver det har tyvärr många vuxna svårt att hantera barns framträdande utan att ställa orimliga krav på sina allt för små barn, göra sig lustiga över att barnen inte är tillräckligt duktiga, störa.

Många föräldrar har också oerhört svårt att hantera fotoförbud som brukar råda då det kan finnas barn med skyddad identitet och det då är enklast att förbjuda fotografering av själva framträdandet för alla i alla grupper. Detta är omöjligt för många sociala-medier sjuka föräldrar att hantera så att de antingen fotar trots förbud eller bråkar något överjävligt med personalen om detta.
Citera
2015-11-27, 17:37
Medlem
Scratchbites avatar
Jag hade bytt skola på barnet om jag hade ett som gått där.. är det inte bättre att ha ett till firande från en annan kultur, då, än att formulera sig på ett så pass olyckligt vis? Vill man ha mång-kulturellt ska det självklart vara MÅNGA kulturer inblandat, INKLUSIVE den Svenska. Det handlar inte om att byta ut den Svenska kulturen mot den Muslimska eller något annat befängt, det handlar om att man ska ge plats åt fler och umgås över de kulturella gränserna. Ska de lära barnen att ha dålig självkänsla eller vad? "Hej ungar, idag ska vi lära oss att man ska ge plats åt andra människor på sin egen bekostnad. Det handlar om att ha dålig självkänsla, och det är bra i ett mångkulturellt samhälle!"?
Citera
2015-11-27, 18:00
Medlem
Zog Ruless avatar
Fan vad skönt att slippa gå på Luciafirande mitt i natten. Man hör ändå inte vad barnen sjunger och det är kallt är och jäkligt.
Citera
2015-11-27, 18:03
Medlem
vemvisstes avatar
Taget från Wikipedia, därför firar vi Lucia !

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia
Så vilka etniska ursprung blir kränkta av det här ?

Jag vill minnas att det var diskussioner för något år sedan för att någon skola eller TV hade valt
en mörkhyad lucia, och då var det ett jävla liv här på Flashback om det.

Problemet är nog snarare att alla blatte föräldrar drar med hela jävla släkten som inte kan uppföra sig under firandet.
Citera
2015-11-27, 18:21
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elljus15
Nu vet jag inte specifikt hur det är i just det här fallet. Men man får ta seden dit man kommer. Ungefär som om jag skulle ha ett ärende in i nån moské, då tar jag självklart av mig skorna. Jag klampar inte in med skorna och förväntar mig att alla andra ska sätta på sig sina. Traditioner i ett land sitter djupt och det ska ta mig fan respekteras.

Du kunde ju ha läst artikeln som det länkas till. Det är ingen som inte har "velat ta seden dit de kommer". Det är en förskola som har ställt in firandet på eget bevåg.

Du framstår som lite korkad.
Citera
2015-11-27, 18:27
Medlem
YP4XQs avatar
Det är ingen som känner sig diskriminerad!!!!!! IGEN sitter det i SVENSKENS huvud mest troligtvis. Precis som anti-rasism demonstrationer där det är 90% svenskar. Masspsykosen Sverige!
Citera
2015-11-27, 18:30
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Det är ingen som känner sig diskriminerad!!!!!! IGEN sitter det i SVENSKENS huvud mest troligtvis. Precis som anti-rasism demonstrationer där det är 90% svenskar. Masspsykosen Sverige!

Ja som sagt, ett stort problem på vissa förskolor med Lucia-firandena verkar istället vara att många invandrare ÄÄÄÄÄLSKAR Lucia på dagis och därför släpar med sig hela tjocka släkten 15 pers (eller ja det är väl närmaste familjen för dem).
Citera
2015-11-27, 18:33
Medlem
Arkiaters avatar
Men min bästa Förskolechef, Monica Skönnå, vad svarar du då de svenskar som känner sig diskriminerade för att de inte får fira Lucia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in