2015-11-02, 16:46
Medlem
Hej!

Har märkt att jag på sistone fått svårt att uttala ord (pratar sluddrigt) och har fått svårt att formulera mig i konversationer, vet liksom inte vilka ord jag skall använda. Har inte heller något att säga åt någon mera så har isolerat mig sedan Juni månad just på grund av detta bland annat. Koncentrationen och minnet har också blivit sämre. Så kort och sammanfattat har jag blivit aningen efterbliven med andra ord... :/ Detta är sjukt frustrerande och känns som att jag aldrig kommer kunna klara av ett jobb igen om detta fortsätter... Min personlighet känns helt utslätad också. Vet dock inte om allt beror på amfetaminet men det känns ju ganska logiskt faktiskt.. Tror mig ha förbrukat sammanlagt ca 60 gram under hela mitt liv.

Ungefär såhär har mitt bruk sett ut:

Sommaren 2014: 5 gånger
Hösten 2014: 3-4 gånger varje månad
Vintern 2014/2015- Nästan varje dag
Våren 2015- 5 gånger varje månad
Sommaren 2015 - 3 gånger

Ni som blivit ren från amfetamin, har ni också "tappat" bort er själva helt och hållet och sedan funnit er själva till slut? Hur såg erat brukande ut? Hur länge tog det för er att hitta tillbaks?

Är 22 år gammal, arbetslös sedan mars, bor hemma med föräldrarna igen och kan tillägga att jag är djupt deprimerad.
Citera
2015-11-02, 16:51
Medlem
Du är fortfarande ung. De riktigt allvarliga problemen med drogmissbruk som inte kommer att läka visar sig efter 10-15 år av missbruk.

Däremot kan du givetvis ha fått skador som gör att du får ett jobbigt liv resten av ditt liv, men eftersom du är såpass ung ännu så är det inte direkt några skador som vem som helst märker att du har fått och de kommer till stor del att läka så att du blir nästan återställd.

Men det är svårt att sia om. Det är väldigt individuellt. Vilket också förklarar varför en del kan missbruka i många år utan synliga skador medan andra verkar få allvarliga skador redan efter 2-3 år.

Sök jobb och tjäna pengar, bli självständig och få igång ditt liv så ska du se att du genast mår bättre.
Senast redigerad av endumbonde 2015-11-02 kl. 16:54.
Citera
2015-11-02, 16:54
Medlem
fittsoppas avatar
den blir aldrig den samma på ett bra sätt tänker på mindre onödiga saker bara sitter å tuggar och ibland säger va man tycker till folk på bussen
Citera
2015-11-02, 16:54
Medlem
robinmusics avatar
det tog ca 3år att få tillbaka glädjen efter 2 gubbar dagligen i 2 år

lycka till.
Citera
2015-11-02, 17:03
Bannlyst
Ja hjärnan repar sig, eller till att börja med så borde inte din hjärna tagit skada utav den lilla mängd du tagit.

För strax 2 år sedan så gick jag dagligen på amfetamin, kanske totalt 1g per 2 dagar. Jag satt dock inte i ett missbruk, utan jag jobbade väldigt mycket samt spelade mycket datorspel, så jag hann inte sova så mycket. Till slut så brast det dock när jag plötsligt började stöta bort allt och alla, svära åt min mor över sms och dumma grejer. Då hade jag turen att min langare brydde sig om mig, som spred ett rykte att jag satt i ett missbruk. Min familj satt hemma hos mig när jag kom hem en dag och så åkte vi till akutpsyk samma dag. Den dagen var sista dagen på tjack och jag känner vissa konsekvenser. Mest noterbart och den mest allvarliga: Ständigt tuggande utan att tänka på det. Jag sätter tungspetsen en liten bit mellan framtänderna och tuggar svagt, svagt.

Detta är ett mycket vanligt beteende under ruset, men efter mitt långa brukande så sitter det nu med permanent. Eller, permanent vet jag inte eftersom detta var som sagt för två år sedan, så jag har väl varit nykter från alla substanser i 18 månader eller så.

Lycka till.
Citera
2015-11-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinmusic
det tog ca 3år att få tillbaka glädjen efter 2 gubbar dagligen i 2 år

lycka till.

Ja, det tog såpass länge ändå... Hade du socialt umgänge (pundare eller nykterister) och vad sysslade du med under dem 3 åren och vad sysslar du med nu?
Citera
2015-11-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseboll
Ja hjärnan repar sig, eller till att börja med så borde inte din hjärna tagit skada utav den lilla mängd du tagit.

För strax 2 år sedan så gick jag dagligen på amfetamin, kanske totalt 1g per 2 dagar. Jag satt dock inte i ett missbruk, utan jag jobbade väldigt mycket samt spelade mycket datorspel, så jag hann inte sova så mycket. Till slut så brast det dock när jag plötsligt började stöta bort allt och alla, svära åt min mor över sms och dumma grejer. Då hade jag turen att min langare brydde sig om mig, som spred ett rykte att jag satt i ett missbruk. Min familj satt hemma hos mig när jag kom hem en dag och så åkte vi till akutpsyk samma dag. Den dagen var sista dagen på tjack och jag känner vissa konsekvenser. Mest noterbart och den mest allvarliga: Ständigt tuggande utan att tänka på det. Jag sätter tungspetsen en liten bit mellan framtänderna och tuggar svagt, svagt.

Detta är ett mycket vanligt beteende under ruset, men efter mitt långa brukande så sitter det nu med permanent. Eller, permanent vet jag inte eftersom detta var som sagt för två år sedan, så jag har väl varit nykter från alla substanser i 18 månader eller så.

Lycka till.

Låter ungefär som min historia, min attityd ändrades avsevärt gentemot enligt flickvän, familj och arbetskollegor och förlorade flickvännen samt att jag fick kicken från jobbet i ungefär samma veva. Jobbade stenhårda 12 timmars skift med mycket tunga lyft och direkt efter jobbet skrev jag egen musik tills det blev sängdags.. Sov i snitt 3 timmar per natt under en 3 månaders period, så ja de vart för mycket till slut.. Sitter också och tuggar och spänner käken i nyktert tillstånd, men de anser jag inte är så jobbigt. Är mest rädd för att talsvårigheterna är permanenta och det grämer i mig nå jävulskt.
Citera
2015-11-23, 22:09
Medlem
Nattskattas avatar
Hur länge har du varit utan amfetamin nu?
Oftast försvinner symtom och skador som uppstått i samband med ett amfetaminmissbruk då man slutar att ta amfetamin.. Ibland kan det ta lång tid innan man återhämtat sig.

Det problem du beskriver har jag själv upplevt lite grand i slutet då jag missbrukade amfetamin och en tid efter jag slutat. Tror det kan bero på att dopaminnivåerna är i obalans, och man blir tröttare och får svårare att tänka och hitta rätt ord. Det gick över efter ett tag då jag hållt mig ifrån amfetaminet.

Hjärnan brukar oftast repa sig helt efter att man slutat, helst om man är ung och inte hållt på så länge. En större känslighet om man tar ett återfall och tar amfetamin igen är dock ganska vanligt
Citera
2015-11-23, 23:41
Medlem
FiveGramsAdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykloped
Hej!

Har märkt att jag på sistone fått svårt att uttala ord (pratar sluddrigt) och har fått svårt att formulera mig i konversationer, vet liksom inte vilka ord jag skall använda. Har inte heller något att säga åt någon mera så har isolerat mig sedan Juni månad just på grund av detta bland annat. Koncentrationen och minnet har också blivit sämre. Så kort och sammanfattat har jag blivit aningen efterbliven med andra ord... :/ Detta är sjukt frustrerande och känns som att jag aldrig kommer kunna klara av ett jobb igen om detta fortsätter... Min personlighet känns helt utslätad också. Vet dock inte om allt beror på amfetaminet men det känns ju ganska logiskt faktiskt.. Tror mig ha förbrukat sammanlagt ca 60 gram under hela mitt liv.

Ungefär såhär har mitt bruk sett ut:

Sommaren 2014: 5 gånger
Hösten 2014: 3-4 gånger varje månad
Vintern 2014/2015- Nästan varje dag
Våren 2015- 5 gånger varje månad
Sommaren 2015 - 3 gånger

Ni som blivit ren från amfetamin, har ni också "tappat" bort er själva helt och hållet och sedan funnit er själva till slut? Hur såg erat brukande ut? Hur länge tog det för er att hitta tillbaks?

Är 22 år gammal, arbetslös sedan mars, bor hemma med föräldrarna igen och kan tillägga att jag är djupt deprimerad.

Det där va inte mkt till missbruk om man jämför med dom som kört dagligen i 1,3,5år+.
Men Amfetamin är väldigt neurotoxiskt. Så nej, hjärnan blir permanent skadad. Självklart kan du över tid se förbättringar.....då hjärnan skapar nya synapser, då gamla som blivit brända eller skadade, pga tjack tömmer dopamin och seretonin.

Men kommer du ur depressionen, så lär du märka skillnad. Dessutom inte bry dig på samma sätt om småsaker, som du nu idag märker.

Ska ej gå in på min skit. Har ej med tjack att göra. Men så sjukt att många blir jämförbart skadade, eller t.o.m värre på läkemedel läkare och psykiatriker skriver ut, som andra blir på "gatu-droger".

Kom ihåg, Kokain,LSD,Heroin m.m. har alla varit läkemedel. Amfetamin används idag som läkemedel. Inte i gram/dag....men sen är det helt rent med. Så en dos på 10mg Metamina, motsvarar en 0,1a av 10% gatu-tjack.

Testa L-Tyrosin, aminosyra som ökar dina dopamin-nivåer...som är främsta problemet med tjack-missbruk.
Citera
2015-11-24, 09:06
Medlem
Stor-Franks avatar
Jag gick på tjack, intravenöst, under flera år.
Tjack är i stort sätt bara ett psykiskt beroende. Inte lättare att bryta för det!
Det jag kan känna nu är att jag är väldigt rastlös av mig. Koncentrations svårigheter.
Ofta tänker jag fortare än vad jag hinner prata. Från att mina tankar lämnar hjärnan och ska ut ur min mun så följer inte allt med. Det händer speciellt när jag är stressad eller nervös.
Mitt humör växlar vädigt fort upp och ner, det kan iof bero på mitt nuvarande steroidmissbruk. (som jag håller på och sluta med)

Om jag alltid varit såhär eller om det är efter allt amfetamin vet jag inte.
Har även tagit i stort sätt allt annat som finns med men amfetaminet var huvuddrogen.
Men jag mår väldigt bra och har ett bra liv idag. Blir dock väldigt sugen på en rökare då och då. Då får man tänka på nåt annat tills det går över. Det blir lättare ju längre tiden går...
Mvh

EDIT: 60g totalt borde inte vara nån fara. Dom sista 2åren så stoppade jag ofta 1g i taget direkt in i armvecket...
Alla tar skada olika fort men oroa dig inte. Försök o sluta så repar du dig! Prova o gå på möten, det hjälper många!
Senast redigerad av Stor-Frank 2015-11-24 kl. 09:42.
Citera
2015-11-26, 22:32
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykloped
Min konsumtion var daglig eller näst intill daglig i fyra-fem år, året runt, alltid intravenöst.
Ja, jag känner mig nästan helt återställd nu - snart fem år efter detta. Jag kan ha svårt för att konversera på så vis att jag har svårt att helt enkelt komma på saker att säga och ibland att formulera mig, men det blir bättre och bättre. Inget jag direkt reflekterar över längre.

Mardrömmarna finns fortfarande. Sprutor, pulver, lösningar. Man vaknar, men nu för tiden vaknar jag inte med ett sjukt begär, nej, nu vaknar jag med en otrolig lättnad över att det bara var en dröm!

Fortsätt kämpa! Det går långsamt efter hårt och långvarigt bruk, men det GÅR!

PMa mig gärna om du vill prata om amfetamin- och metamfetaminmissbruk och hur man hittar tillbaka till ett normalt liv efter det! Jag pratar lyssnar gärna på dig och har troligtvis en del tips för dig också! :-)

Kämpa på och ta väl hand om dig, vännen! Lycka till!
Citera
2015-11-27, 13:04
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Mardrömmarna finns fortfarande. Sprutor, pulver, lösningar. Man vaknar, men nu för tiden vaknar jag inte med ett sjukt begär, nej, nu vaknar jag med en otrolig lättnad över att det bara var en dröm!
Tror man kommer ha kvar dom drömmarna hela livet...
Oftast drömmer jag att jag ska ta ett riktigt rejält återfall men precis när jag ska slå i mig så skiter sig nåt...
Nån rycker upp dörren dit jag sitter, får inget svar, stopp i kanylen osv osv...
Ofta vaknar jag med magvärk efter det. Då är det snart 10år sen missbruket upphörde...
Iaf själva ultrapundandet.
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här