2015-11-25, 16:40
Medlem
Hej!

Har haft pengar sparade i en fond så länge jag kan minnas. Är 20 år och planerar att flytta hemifrån nästa höst för att studera och känner att det kanske är dags att säkra kontantinsatsen nu då marknaden tycks vara väldigt osäker, volatil och högtvärderad(min tolkning av de senaste månadernas nyhetsrapportering, besitter själv ingen som helst förmåga att bedöma detta).

Pengarna är sparade i Didner & Gerge Aktiefond, anskaffningsvärdet är ca 240 000 kr och marknadsvärdet drygt 600 000 kr.

Tycker ni att jag borde sälja snabbt som bara fan eller borde jag ha lite is i magen?

Då summan nu växt till sig rejält så gör en nedgång på så lite som 5 procent en påtaglig skillnad i vad jag får ut. Därför lutar jag rätt så kraftigt åt att sälja snarast, men det känns tungt att sälja när man ägt något såpass länge(sentimentalitet är förmodligen inte det bästa när man sparar på börsen).

Jag har nästan bestämt mig för att sälja, men det skulle ändå vara skönt att få höra lite tankar från någon flashbackare då jag inte har lust att diskutera min privata ekonomi med mina vänner och bekanta för att få råd.
Senast redigerad av LanePryce 2015-11-25 kl. 16:42. Anledning: Stolligt språk
Citera
2015-11-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LanePryce
Hej!

Har haft pengar sparade i en fond så länge jag kan minnas. Är 20 år och planerar att flytta hemifrån nästa höst för att studera och känner att det kanske är dags att säkra kontantinsatsen nu då marknaden tycks vara väldigt osäker, volatil och högtvärderad(min tolkning av de senaste månadernas nyhetsrapportering, besitter själv ingen som helst förmåga att bedöma detta).

Pengarna är sparade i Didner & Gerge Aktiefond, anskaffningsvärdet är ca 240 000 kr och marknadsvärdet drygt 600 000 kr.

Tycker ni att jag borde sälja snabbt som bara fan eller borde jag ha lite is i magen?

Då summan nu växt till sig rejält så gör en nedgång på så lite som 5 procent en påtaglig skillnad i vad jag får ut. Därför lutar jag rätt så kraftigt åt att sälja snarast, men det känns tungt att sälja när man ägt något såpass länge(sentimentalitet är förmodligen inte det bästa när man sparar på börsen).

Jag har nästan bestämt mig för att sälja, men det skulle ändå vara skönt att få höra lite tankar från någon flashbackare då jag inte har lust att diskutera min privata ekonomi med mina vänner och bekanta för att få råd.

Eftersom du behöver pengarna såpass snart så kan du ju antingen sälja av allt direkt och slippa oroa dig (och gå miste om eventuell uppgång) eller så säljer du av tex en viss summa varje månad så säkrar du endel och fortsätter ha endel investerat.

Om du tror att du behöver hela summan till kontantinsatsen hade jag sålt av allt och satt in på konto med så hög ränta du kan få/en kort räntefond. Behövs inte hela summan hade jag nog låtit endel ligga ☺
Citera
2015-11-25, 17:55
Medlem
Vincelizers avatar
Kontantinsats till lägenhet antar jag? Tänk pá att du behöver en fast tjänst för att fá lán (sávida du inte ska casha hela lägenheten eller har medlánetagare), och ska du börja plugga till hösten lär det ju dröja átminstone 3 ár innan det blir dags att köpa? I sádant fall skulle jag láta pengarna ticka ett tag till.
Citera
2015-11-26, 08:33
Medlem
Jag skriver som föregående talare. Låt pengarna ticka på ifall du inte behöver ta ut dom före nyår. December är en bra månad om man ser bakåt i tiden. Om du har twitter så kan du följa @kavastu som är duktig på aktier i en bull marknad. När kavastu äger aktier så går börsen oftast procentuellt bra.
Citera
2015-11-26, 09:14
Medlem
Husings avatar
Har du fonden på ett vanligt fondkonto? Glöm då inte bort att lägga undan pengar till reavinstskatten. Annars blir det kanske lite saftigt att hosta upp 120.000kr på ett bräde.

Det kan isf också vara värt att sälja /en del/ efter årsskiftet, eftersom du då skjuter upp skatteinbetalningen ett år, men skatteplaneringen får dock aldrig i sig gå före ett affärsbeslut.

I övrigt håller jag med föregående svar. Vet du att du kommer köpa boende nästa höst bör du åtminstone gradvis minska exponeringen mot aktiemarknaden redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in