2015-11-25, 13:43
Medlem
sinfons avatar
Berny närvarar inte idag, hon "anser sig inte vara frisk nog" enligt rättens ordförande. De har dock gjort bedömningen att förundersökningen och hennes vittnesmål i den är tillräckligt för att köra rättegången utan henne.

Det kommer rapport från förmiddagen från habilgerbil och detblirbarakeso, och jag sammanfattar eftermiddagen senare. Just nu sitter jag utanför salen eftersom försvararen krävde stängda dörrar under genomgången av P7:an. Men jag hann höra att frivården föreslår skyddstillsyn, trots att hon redan förekommer i sju avsnitt i brottsbelastningregistret och har två villkorliga domar. Skäl för rättspsykiatrisk vård föreligger inte. Håll tummarna att dom avkunnas idag iallafall.
Citera
2015-11-25, 14:09
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Berny närvarar inte idag, hon "anser sig inte vara frisk nog" enligt rättens ordförande. De har dock gjort bedömningen att förundersökningen och hennes vittnesmål i den är tillräckligt för att köra rättegången utan henne.

Det kommer rapport från förmiddagen från habilgerbil och detblirbarakeso, och jag sammanfattar eftermiddagen senare. Just nu sitter jag utanför salen eftersom försvararen krävde stängda dörrar under genomgången av P7:an. Men jag hann höra att frivården föreslår skyddstillsyn, trots att hon redan förekommer i sju avsnitt i brottsbelastningregistret och har två villkorliga domar. Skäl för rättspsykiatrisk vård föreligger inte. Håll tummarna att dom avkunnas idag iallafall.

Så du tragglar dig genom eftermiddagen trots allt istället för att ringa? Kudos. Jag känner mig helt död inombords.

Välformulerat inlägg kommer från datorn sen, orkar inte skriva ut rapporten på telefonen men kan säga redan nu att även om det är omständigheter ingen av oss råder över känns som ett svek mot er att inte ha mycket godis alls att bjuda på och absolut noll drama
Citera
2015-11-25, 15:13
Medlem
sinfons avatar
Ja, jag hade inget bättre för mig och var för nyfiken på personalian. Men, hon har duperat dem helt tyvärr. Rättens ordförande Björn Serrander (googla honom förresten, host host) meddelade just att hon fälls på alla åtalspunkter, men domen blir bara skyddstillsyn med föreskrifter (samtalskontakt på PÖM). Inte oväntat med tanke på att åklagaren i slutanförandet yrkade på detsamma. Till skillnad från fängelse, som den förre gjorde. Alla var alltså nya i rättegången förutom försvarsadvokaten.

Återkommer med referat senare som sagt.
Citera
2015-11-25, 16:29
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Ja, jag hade inget bättre för mig och var för nyfiken på personalian. Men, hon har duperat dem helt tyvärr. Rättens ordförande Björn Serrander (googla honom förresten, host host) meddelade just att hon fälls på alla åtalspunkter, men domen blir bara skyddstillsyn med föreskrifter (samtalskontakt på PÖM). Inte oväntat med tanke på att åklagaren i slutanförandet yrkade på detsamma. Till skillnad från fängelse, som den förre gjorde. Alla var alltså nya i rättegången förutom försvarsadvokaten.

Återkommer med referat senare som sagt.

Åh herregud, rättssystemet är visst helt paj! Vad är den sammanlagda summan för hennes bedrägerier/bedrägeriförsök, 50 lax? Vad är PÖM?
Citera
2015-11-25, 16:38
Avslutad
Jag hade det på känn.
Sverige är ett skämt när det gäller mycket, men särskilt i sitt rättsväsende.

Alla dessa brott ska naturligtvis ge fängelse i ett normalt funtat land. De har ju i princip belönat hennes "olydnad" gentemot rätten med ett pissljummet straff.

Systemet/politiken är det största problemet här, inte Berny.
Citera
2015-11-25, 16:42
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Åh herregud, rättssystemet är visst helt paj! Vad är den sammanlagda summan för hennes bedrägerier/bedrägeriförsök, 50 lax? Vad är PÖM?

Nu anser jag ju att Berny har begått relativt små brott (min personliga åsikt - ej föremål för diskussion) MEN folk som åker dit för t ex grov rattfylla 70 gånger kommer undan gång på gång med klena böter och några få timmars samhällstjänst (om inte åklagaren lägger ner vissa åtal pga tidsbrist!)...jodå... rättssystemet är helt paj och har varit så länge!

EDIT:

GenesisP citat:
Citat:

Kunde inte sagt det bättre själv.
Senast redigerad av Hyperexium 2015-11-25 kl. 16:46.
Citera
2015-11-25, 17:06
Medlem
Det här är ju helt otroligt.
Nu sitter hon väl och firar med sina demoner...och kastar glitter.
Citera
2015-11-25, 17:17
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag hade det på känn.

Alla dessa brott ska naturligtvis ge fängelse i ett normalt funtat land. De har ju i princip belönat hennes "olydnad" gentemot rätten med ett pissljummet straff.

Systemet/politiken är det största problemet här, inte Berny.
Hon är tjej. Fel åklagare. Sånt händer, tyvärr, men det är lite långt att dra slutsatser och generaliseringar av enbart det här.

Psykiatrisk öppenvårdsmottagning = PÖM. Så jupp - hon slipper undan ansvar. Igen. Oväntade påföljder - får kika på domen när den kommer.
Senast redigerad av ProfessorSlusk 2015-11-25 kl. 17:38.
Citera
2015-11-25, 17:23
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Nu anser jag ju att Berny har begått relativt små brott (min personliga åsikt - ej föremål för diskussion) MEN folk som åker dit för t ex grov rattfylla 70 gånger kommer undan gång på gång med klena böter och några få timmars samhällstjänst (om inte åklagaren lägger ner vissa åtal pga tidsbrist!)...jodå... rättssystemet är helt paj och har varit så länge!

Nej så klent brukar de faktiskt inte komma undan. I de fallen med böter+samhällstjänst+särskilda föreskrifter är det ofta att de särskilda föreskrifterna innebär fortsatt vård på det behandlingshem den föreslagne rattfylleristen skrev in sig på i väntan på rättegång. Andra får kontraktsvård och en del hamnar faktiskt i fängelse.
Det hade faktiskt kunna var något för Berny. Sitta på något tufft hem utan dator, behöva gå upp på morgonen, laga mat , städa och sköta rutiner. En villkorlig dom på det då hon givetvis skulle rymma från stället efter en vecka.
Hatten av för Berny förresten. Trodde verkligen att hennes charad att hon var fucked up bortom räddning skulle ge henne en fängelsecell, well played.
Citera
2015-11-25, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Hon är tjej. Fel åklagare. Sånt händer, tyvärr, men det är lite långt att dra slutsatser och generaliseringar av enbart det här.

Psykiatrisk öppenvårdsmottagning = PÖM. Så jupp - hon slipper undan ansvar. Igen. Oväntade påföljder - får kika på domen när den kommer.

Inte bara detta. Men det är ju familjärt, så att säga. Tyvärr har Sverige, de senaste åren, ett antal domar/rättegångar som varit rena skämten. Rättssystemet urholkas allt mer och det personliga ansvaret existerar knappt längre. Berny är inte DET beviset på detta, utan bara en i raden.
Citera
2015-11-25, 20:47
Medlem
Jahop det var ju minst sagt ett lamt straff.
Blev först besviken men efter att ha funderat lite så kan jag här se en öppning till att en ny blogg med nya projekt som ska genomföras. aka nya Bernyanska hitta på saker som kan vara minst sagt underhållande. Så det börjar luta åt att jag är nöjd med det tama straffet.
Citera
2015-11-25, 22:17
Medlem
Systersot33s avatar
Jag trodde inte hon skulle få fängelse, speciellt inte med tanke på att hon är (typ) förstagångsförbrytare.
Det är så det brukar bli och det är väl ok, kan jag tycka. Visst, i hennes huvud anser hon väl att hon sluppit undan konsekvenser ännu en gång (och i en del andras huvuden också, misstänker jag) men jag tror ändå att hennes liv nog inte kommer bli så rosaskimmrande framöver.
För det första fick hon får ändå villkorligt vilket innebär att hon måste sköta sig i minst två års tid nu. Skulle åklagaren få nys om att hon missköter sig eller begår nya brott så kan hen ansöka till tingsrätten om att få domen omprövad och då få en annan, antagligen hårdare, påföljd.
För det andra så är dagarna där hon kunde fixa "lyxliv" med diverse ikeamöbler, bildelar, pengar, pizza, cigaretter m.m. till sig och mannen är ju definitivt över. Hon kommer helt säkert bli skadeståndsskyldig och därmed öka sitt skuldberg.
Deras snack om att få ett förstahandskontrakt i malmö city är väldigt långt borta med stora skulder hos båda två.
Kommer han stå kvar vid hennes sida nu eller kommer livet med bönan tappa sin glans nu?
För det tredje så har berny nu, i.o.m. rättegången, återigen börjat spela på sin "psykiska sjukdom". Nu har hon börjat gå in i den rollen och måste fortsätta på det spåret; kommer det fram att hennes " ursäkt" för att slippa rättegången, och det två gånger, bara var påhitt så riskerar hon att den villkorliga som men upphävs. Detta måste ju också lägga en hel del press på deras förhållande.
Jag är nyfiken på hur långt hon har dragit det här med sin psykiska ohälsa. Måste ju vara något ganska kraftigt för att få hela rätten att trippa på tå runt sig. Är hon tillbaka med att strimla sig med rakblad och ha män som klipper med saxar i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in