2015-11-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Därför att påstå lokalen där Lisas kropp hittades borde ha kontrollerats upp mycket tidigare är inte att vara efterklok, utan ett enkelt logiskt tänkande.
Jag anser att litauerna kunde aldrig veta att det fanns en kropp i boden eftersom de kom och sökte mask där i närheten. Jag skulle också ha trott det kan inte finnas någon kropp i den lokalen med den enorma sökinsatsen som sattes in för söket efter Lisa, det skall ha varit 80 poliser och 20 hundar, samt militär m.m.

Hur man fortfarande kan tro att Lisas mördare N var där för att söka mask är helt otroligt ! Här pågår det största sök någonsin i Blombergs historia. N befinner sig inte i asfalterad storstad utan ute på landet. Metmasken finns i jorden utanför hans dörr. Trots detta åker han först upp till "mordplatsen" för att leta mask men tyvärr platsen var avspärrad. Sen vidare till Martorp för att leta mask just när mps är där. Från mordplats till dumpningsplatsen för lite mask. Nej, ingen med normal tankeverksamhet kan tro på den bortförklaringen.

Det finns ingen logik i ditt tänkande alls. N är dömd till livstid för mordet på Lisa. I sken av det faktumet är din logik enbart selektiv perception. Vilket också säger en hel del om dig och andra i tråden som inte klarar av att förstå att rätt gärningsman är dömd.
2015-11-25, 10:06
Bannlyst
Citat:
Den äldre brodern åkte och fiskade efter att de sökt mask, de hittade endast 2 maskar, men om det varit ett fejkad sök hade han sannolikt inte åkt och metat.
Med 80 poliser och 20 sökhundar blir det lättare att hitta en kropp, som i det här fallet var det logiska.
Det som framkommit vid polisförhören har litauerna inte försökt köra bort någon sökpersonal, som är helt ologiskt också.

För mig känns det oerhört grymt mot Lisas föräldrar att det tog 5 dagar att finna henne.

Det är främst därför man vill ha svar på den frågan.

Om förklaringen är dålig planerad sökinsats där exempelvis alla hundar hålls i ett område, då ska sökinsatsen ha kritik, så inte liknande sök sker igen.
2015-11-25, 10:07
Medlem
Den 7 juni dagen när Lisa försvann satt NB framför huset ensam och han ser att Gustav Jönsson passerar med sin bil vid 19.00 tiden och kör mot Herrgården där hans far bor.
Vid förhör framgår att Gustav hade varit till Årnäs med sin dotter Victoria som hade någon väninna där för något sammanträffande.
Gustav säger i förhör att de åker från Årnäs vid 18.30 tiden och från Årnäs till Blomberg är det 25 km. Dottern säger att resan tog 20-25 minuter.
Eftersom NB satt ensam framför bostaden och ser Gustavs bil åka förbi, kunde han inte veta innan att han skulle köra förbi.
Det här bevisar att NB fanns vid huset 19.00 tiden och sannolikt innan.
NB skall ha genomfört ett sexmord med upphängning och onani med bajsning m.m. enligt mångas uppfattning.
Sedan måste han på något sätt ha transporterat kroppen till Martorp enligt mångas påståenden.
Därefter skall han ha placerat ut saker som tillhört Lisa på 11 ställen efter grusvägen mot Martorp på en sträcka av flera kilometer och vissa saker är placerat mitt på vägen, och även saker långt ut på ängen, därför kanske han gått hela vägen.

Jag kan inte få ihop det att någon kan genomföra de här operationerna på ca 20 minuter, eller är det något jag har missat ?
Senast redigerad av Fagro 2015-11-25 kl. 10:20.
2015-11-25, 10:09
Medlem
develis avatar
Another twisted soul. Evil in Paradise...

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har jag aldrig påstått. Visst kan det finnas, men chansen är fortfarande försvinnande liten. Såpass liten att Occhams berömda rakkniv nog skulle skära bort det
Så för att risken är liten ser du det som ett bärande argument? Det är ett meningslöst tänkande.
Läs noga i spoilern ni andra som även har följande argument mot den tekniska bevisningen:

- duktig hantverkare
- snäll och tillbakadragen
- Gift och pappa, ser ordinär ut
- inte kunna klara av att utföra mordet ensam
- man mördar inte på arbetsplatsen
- ålder vid morddebut
- tidigare ostraffad
- idyllisk miljö, risktagande som är omöjligt

Cary Stayner, The Yosemite killer 1999.
Mördaren med helt normalt utseende:
http://wwwcdn.channel5.com/assets/images/000/045/800/large_size_14062.jpg?1377704274
Senast redigerad av develi 2015-11-25 kl. 10:13.
2015-11-25, 10:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag spekulerar att man hade fått ett snabbsvar på DNA från ladan. Det sammantaget med beteendet vid Martorp fick polis att göra slag i saken.

Till media höll man inne med den informationen om DNA -fynd.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Sen var det nog också händelsen med joggerskan - att polisen då anade att det kunde vara NB.
Det är ganska säkert att misstankarna just mot bröderna fanns tidigt, kanske redan på måndagen.

Andra frågor är

- När kan kroppen tidigast ha upptäckts, teoretiskt?
- När kan gm tidigast ha börjat planera att mörda just Lisa Holm?

Var det inte så att det var på lördagen som det nämndes första gången att hon skulle åka moped på söndagen?
2015-11-25, 10:13
Medlem
[quote=Fagro|55515448]Adriana anmälde till polisen de 8 juni att hon trodde sig ha blivit utsatt för NB den 6 juni att han försökt få henne att sätta sig i hans bil, men eftersom hon antog att han hade skumma avsikter hastade hon iväg med sitt joggande, hon var på en joggingrunda. Eftersom hon hade mobilen i handen borde hon tagit en bild av skummisen och bilen, vem det nu var, anser jag.
QUOTE]
(mitt fetade)

Sett i efterhand hade det kunnat vara bra att ha ett foto ja. Men i en situation med en man som hon upplever som obehaglig och vill komma bort från snarast möjligt kan det väl knappast vara ett rimligt agerande att säga "Du, vänta lite, innan jag sticker vidare så vill jag gärna ha ett kort på dig. Ställ dig där, så ja, så att bilen också kommer med." Det hade väl om något snarare ökat risken för ett angrepp där och då? Eller tänker jag fel?
2015-11-25, 10:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Adriana anmälde till polisen de 8 juni att hon trodde sig ha blivit utsatt för NB den 6 juni att han försökt få henne att sätta sig i hans bil, men eftersom hon antog att han hade skumma avsikter hastade hon iväg med sitt joggande, hon var på en joggingrunda. Eftersom hon hade mobilen i handen borde hon tagit en bild av skummisen och bilen, vem det nu var, anser jag.
Hahahahaha - du är ju helt korkad! På en öde plats där offret känner obehag?!
Ta kort med mobilen och utsätta sig för stor risk istället för att välja att dra därifrån snabbt och INTE reta upp personen är väl iaf en jävla tur att hon inte gjorde.
2015-11-25, 10:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Another twisted soul. Evil in Paradise...

Så för att risken är liten ser du det som ett bärande argument? Det är ett meningslöst tänkande.
Läs noga i spoilern ni andra som även har följande argument mot den tekniska bevisningen:

- duktig hantverkare
- snäll och tillbakadragen
- Gift och pappa, ser ordinär ut
- inte kunna klara av att utföra mordet ensam
- man mördar inte på arbetsplatsen
- ålder vid morddebut
- tidigare ostraffad
- idyllisk miljö, risktagande som är omöjligt

Cary Stayner, The Yosemite killer 1999.
Mördaren med helt normalt utseende:
http://wwwcdn.channel5.com/assets/images/000/045/800/large_size_14062.jpg?1377704274
Yosemite mördaren är ett intressant fall. Självklart kan en mördare se ut hur som helst och ha vilket yrke som helst även om det är vanligare att de ser ganska ruskiga ut och är aktiva kriminella.

Men en intressant fråga är vilken tidigare hängning påminner om denna?
2015-11-25, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahahaha - du är ju helt korkad! På en öde plats där offret känner obehag?!
Ta kort med mobilen och utsätta sig för stor risk istället för att välja att dra därifrån snabbt och INTE reta upp personen är väl iaf en jävla tur att hon inte gjorde.

Mja jag tar alltid regnr på mystiska bilar... Händer ju inte så ofta så varför inte?

Speciellt om man misstänker att föraren har onda avsikter. Man vill ju inte att ett barn ska råka ut för det...
2015-11-25, 10:33
Medlem
Citat:
Vid förhör framgår att Gustav hade varit till Årnäs med sin dotter Victoria som hade någon väninna där för något sammanträffande.
Gustav säger i förhör att de åker från Årnäs vid 18.30 tiden och från Årnäs till Blomberg är det 25 km. Dottern säger att resan tog 20-25 minuter.
Eftersom NB satt ensam framför bostaden och ser Gustavs bil åka förbi, kunde han inte veta innan att han skulle köra förbi.
Det här bevisar att NB fanns vid huset 19.00 tiden och sannolikt innan.
Jag kan inte få ihop det att någon kan genomföra de här operationerna på ca 20 minuter, eller är det något jag har missat ?
Det är bra Fagro att du tar upp vittnesmålet i det här forumet också. Kanske någon lagklok kan svara på hur man ska se på vittnesmål. Jag själv har tänkt som så att för att ge alibi gäller att ett vittne har sett en misstänkt vid ett visst klockslag på en plats som utesluter att han kan ha varit vid brottsplatsen vid brottstillfället. Fagro går här längre och hävdar att ett vittnesmål gäller också om den misstänkte sett någon vid ett visst klockslag på annan plats än brottsplatsen och även om denne någon inte sett den misstänkte så ger det ändå alibi åt den misstänkte.
2015-11-25, 10:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Mja jag tar alltid regnr på mystiska bilar... Händer ju inte så ofta så varför inte?
Speciellt om man misstänker att föraren har onda avsikter. Man vill ju inte att ett barn ska råka ut för det...
Ni är så otroligt duktiga! Vet precis vad en späd ung kvinna borde ha gjort på en öde plats, kollat reg.nr, fotat förövaren och så där.

Borde hon inte ha daktat också? Haft med sig ett litet kit utifall att?
2015-11-25, 10:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Sett i efterhand hade det kunnat vara bra att ha ett foto ja. Men i en situation med en man som hon upplever som obehaglig och vill komma bort från snarast möjligt kan det väl knappast vara ett rimligt agerande att säga "Du, vänta lite, innan jag sticker vidare så vill jag gärna ha ett kort på dig. Ställ dig där, så ja, så att bilen också kommer med." Det hade väl om något snarare ökat risken för ett angrepp där och då? Eller tänker jag fel?
Det krävs mycket träning för att agera enligt rutiner eller på annat rationellt sätt när man är utsatt för en hotsituation. Det är panik eller nära panik som gäller.

Jag hade en gång en pistol riktad mot huvudet, men det dröjde flera timmar innan jag kom på att jag hade haft en dold larmknapp till mitt förfogande. Allt handlade om självbevarelsedrift.
Senast redigerad av iesho 2015-11-25 kl. 11:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in