2015-11-23, 00:03
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Nej, en utbildad statistiker som kollar på siffrorna kommer se att personen klickat i random.
Ja och dessutom loggas alla samtal och Teamleadern brukar varje vecka gå igenom ett visst antal samtal som de anställda har gjort. Så hade ju säkert gått om den anställde samarbetade med Teamleadern.
2015-11-23, 11:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Ja och dessutom loggas alla samtal och Teamleadern brukar varje vecka gå igenom ett visst antal samtal som de anställda har gjort. Så hade ju säkert gått om den anställde samarbetade med Teamleadern.
Dock är frågebattererierna oftast uppblandade med en massa annat om läsk, läsvanor, mat, bilar, varumärken etc etc. så mycket av bortfallet beror på att folk tröttnar när utfrågningen aldrig tar slut.
2015-11-23, 15:29
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SIFO är ett skämt.
Alla institut utom Sentio är trams (bortser från Inizio då de har varit med en förhållande vis kort tid. Under denna tid verkar man dock kunna lita på dem). Jag tog mig friheten att jämföra samtliga institut vad gäller trovärdigheten och sambandsstyrka o.s.v. genom olika test och analyser med SPSS. Precis som man redan hade kunnat ana är alltså Sentio det enda institut man behöver bry sig om. SD's verkliga siffror ligger självklart inte på 17-18% som SIFO har redovisat de senasts månaderna. SD's siffror ligger (efter lite reganalyser genom samma program) troligtvis på typ 21.5-23% och enligt tradition är de ju dessutom underskattade i OU så att de ligger runt 25% give or take i nuläget är väl det troligaste. Det är nog möjligt att de kan ligga högre då de har stigit väldigt snabbt de senaste månaderna vilket SPSS inte på ett överdrivet bra sätt har räknat in. Men som sagt, SIFO suger. Sentio är egentligen det enda man behöver bry sig om. (Kanske också Inizio).
2015-11-23, 16:44
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Ja, det stämmer säkert det du säger. Politrukerna (fantastiskt ord!) är säkert de enda som på allvar tror på sossesnacket, och deras försök att påtvinga vanliga medlemmarna sina åsikter skapar snarare aversion mot (än sympatier för) sossarna.

Haha, tja, ingenting är väl omöjligt i dessa tider.

Ja, om SD är största parti bland LO-förbundens dryga 1.5 miljoner medlemmar (med 29.4% av väljarstödet), känns å andra sidan siffran 17.6% bland väljarkåren som helhet rätt otrolig.

Beakta Sifos erkända kraftiga bradleyeffekt och vi har ett SD som är ett monster i storlek, framförallt i LO-kollektivet.

Är detta den allra första mätning där SD är störst inom LO? Vilken diabolisk skräck detta måste vara för de feta fackgubbarna, jösses.

Sverige har vaknat i stora delar.
Senast redigerad av RingRing2014 2015-11-23 kl. 16:53.
2015-11-23, 21:17
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Alla institut utom Sentio är trams (bortser från Inizio då de har varit med en förhållande vis kort tid. Under denna tid verkar man dock kunna lita på dem). Jag tog mig friheten att jämföra samtliga institut vad gäller trovärdigheten och sambandsstyrka o.s.v. genom olika test och analyser med SPSS. Precis som man redan hade kunnat ana är alltså Sentio det enda institut man behöver bry sig om. SD's verkliga siffror ligger självklart inte på 17-18% som SIFO har redovisat de senasts månaderna. SD's siffror ligger (efter lite reganalyser genom samma program) troligtvis på typ 21.5-23% och enligt tradition är de ju dessutom underskattade i OU så att de ligger runt 25% give or take i nuläget är väl det troligaste. Det är nog möjligt att de kan ligga högre då de har stigit väldigt snabbt de senaste månaderna vilket SPSS inte på ett överdrivet bra sätt har räknat in. Men som sagt, SIFO suger. Sentio är egentligen det enda man behöver bry sig om. (Kanske också Inizio).

Vad exakt för jämförelser är det du gjort? Om SD har, som du säger, 21.5-23%, varför skulle man då endast bry sig om Sentio? De ju ligger klart högre än så i sina mätningar.
2015-11-23, 23:58
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Vad exakt för jämförelser är det du gjort? Om SD har, som du säger, 21.5-23%, varför skulle man då endast bry sig om Sentio? De ju ligger klart högre än så i sina mätningar.
De ligger inte högre än så enligt en uppskattad modell som är gjord enligt Sentios historiska opnionsundersökningar, både vad gäller 2006-2015 samt mellan 2011-2015, d.v.s. om man har 2006 som utgångspunkt vs 2011 som utgångspunkt (även om 2011-2015 ger ett något högre värde och vilket kanske också är mer rimligt att gå efter (vilket går att diskutera). Men som jag skrev tidigare så missbedömer SPSS utvecklingen de senaste månaderna lite då SD har ökat i OU väldigt mycket. Vi pratar ju om en genomsnittlig exponentiell utveckling här och den har ju liksom inte hämtat sig vad gäller november 2015 men är ändå en bra modell att gå efter ett tag. Sannolikt 1 eller 2 år frammåt. De kan ju givetvis inte öka exonentiellt i all evighet och faktist inte ens speciellt länge till troligtvis men som sagt, ett eller två år kan väl vara troligt iaf. (Gjorde en egen modell med utifrån de grundläggande regler för exponentiella utvecklingar och den fungerar nog minst lika bra.) Återkommer. Måste sluta nu.
2015-11-24, 01:26
Medlem
Elohirs avatar
Var kan helt enkelt inte ett utländskt helt oberoende institut göra en mätning stor och djuplodande så får vi se hur den korrelerar mot de övriga. Om den också visar runt 26-27 procent så är det spiken i kistan för sifo som ett trovärdigt mätinstitut. Ingen skulle tro på dem då och svt skulle inte kunna ta med dem i svt. Sentio är ju norskt men ytterligare ett till hade smakat riktigt bra.
2015-11-24, 01:37
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Var kan helt enkelt inte ett utländskt helt oberoende institut göra en mätning stor och djuplodande så får vi se hur den korrelerar mot de övriga. Om den också visar runt 26-27 procent så är det spiken i kistan för sifo som ett trovärdigt mätinstitut. Ingen skulle tro på dem då och svt skulle inte kunna ta med dem i svt. Sentio är ju norskt men ytterligare ett till hade smakat riktigt bra.
Brittiska YouGov levererar ju sådana resultat.
2015-11-24, 08:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan

Och även Sentio. Dvs de två institut som redovisar högst siffror för SD.
2015-11-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Njae inte riktigt.
Jag har tidigare i tråden nämt att YouGov gärna hoppar över folk som tidigare uppgett att de skulle rösta på SD om det vore val idag.
När jag skrev det så var det bara en jag visste om som bara fick frågor om bildäck, mat etc. Nu har det gått en tid och den summan är nu uppe i 6 st personer som inte längre får den frågan i YouGovs mätningar.
De här personerna har jag personligen pratar med i olika fikarum och arbetsplatser runt om i landet. (Jag reser runt en hel del i mitt arbete)
YouGov verkar inte riktigt att vara det som alla tror.
2015-11-24, 09:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Njae inte riktigt.
Jag har tidigare i tråden nämt att YouGov gärna hoppar över folk som tidigare uppgett att de skulle rösta på SD om det vore val idag.
När jag skrev det så var det bara en jag visste om som bara fick frågor om bildäck, mat etc. Nu har det gått en tid och den summan är nu uppe i 6 st personer som inte längre får den frågan i YouGovs mätningar.
De här personerna har jag personligen pratar med i olika fikarum och arbetsplatser runt om i landet. (Jag reser runt en hel del i mitt arbete)
Nej så är det inte däremot så får man inte svara så ofta om politik,och oftast är det bara delmål i någon större undersökning.
Yougov är nog så seriösa man kan vara ,men lurades en period före förra valet att vikta för hårt,men seriösa som man är korrigerades ju det efter valet.
Vad vi kan diskutera är varför vissa institut inte korrigerar efter facit= valresultatet?
Men då vi kan räkna på deras medvetna fel så är ju inte undersökningarna värdelösa för det.
2015-11-24, 10:57
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Njae inte riktigt.
Det är dock YouGov som levererat SD:s absoluta toppnotering. Om det är så att dom sållar bort folk som tidigare uppgivit SD, hade dom distanserat dom andra instituten ännu mer, inklusive Sentio, om dom inte hade sållat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in