2015-11-22, 21:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här kan det också vara fråga om att inte tillåta offret att blunda med sitt ena öga: I ett direktreferat av vad HA berättade under rättegången anges att när hon letat sig fram till kroppen i det smala klädskåpet tejpen då täckt bara ”lite" av ena ögat medan det andra inte varit förtejpat alls. – Detta skulle kunna tolkas som att tejpen varit ägnad att hålla åtminstone ett öga öppet, dvs det tunnna ögonlocket befann sig under tejpen. Ett sådant förfarande tyder på att tejpning ägt rum före hängning men med snaran åtdragen endast ett par mm från ett kraftigt ryck. Att så kan ha varit fallet finns det att döma av vad som bl.a. sades under rättegången vissa uppgifter som tyder på, bl.a. att tejpen inte täckt alla delar av snöret. Tyvärr finns ingen utförlig, mer detaljerad redogörelse, varken i referat eller i FUP, som kan bringa ytterligare klarhet. – Valda delar av detta sexualsadistiska brott är sekretessat.

Du tror inte att det kan vara så att Lisa skulle ”hörts” en hel del om hon inte varit tejpad och att detta inte låg GM,s intresse?
2015-11-22, 21:10
Medlem
Lars skall ta kontakt med NFC och NOA för att se om det går att ta reda på om det finns liknande modus tillgångssätt ute i Europa:
Citat:
Nerijus Bilevicius, 35, har dömts till livstids fängelse för mordet på Lisa Holm.
Nu vill polisen söka i hela Europa för att se om han begått liknande brott där.
– Vi ska börja kolla vad det finns för möjligheter, säger kriminalkommissarie Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-mordaren-kan-provas-for-fler-fall/
2015-11-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Här ska du få en annan man som jämförelse. Han inledde inte med våldtäkt men det eskalerar. Han har vapen, han tejpar, binder och stryper sina offer.

Dariusz Ledzion
1992 - sexuellt tvång 18-årig kvinna - strypgrepp, tillfredsställer sig själv mot hennes kropp.
1992 - grov våldtäkt 21-årig kvinna - strypgrepp, våldtas då hon blir medvetslös.
1996 - grov våldtäkt 15-åring - bunden, hotad med pistol.
1997 - försök till våldtäkt på 31-årig kvinna, tejpar armar och ben, hotad med pistol mot huvudet och kniv mot strupen.
1997 - mord 28-årig kvinna. Bakbunden, tejpar armar och ben, våldtagen och strypt med strumpbyxor och rem. Ejakulerar på henne.
1997 - livstidsdom och utvisning. Fastställd dom i HovR.

"I ett yttrande till hovrätten konstaterar Anders Forsman, professor i rättspsykiatri, att Ledzion lider av en störning av extrem sexualsadistisk natur."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10564903.ab
1998 - Resning i HD och ändrad dom till rättspsykiatrisk vård (osäker på fastställd diagos)

Sambon:

Vilken stjärna du är i den här tråden, tack ! Här pekar du på ett exempel som mycket väl kan stämma in på N. Det värsta är att man genast börjar fundera över om det verkligen är N första grova brott. Om det är en sexualsadistiskt drift som styr honom så är det kanske lite märkligt att den skulle debutera i Blomberg vid 35 års ålder ? Jag tror att det finns fler offer. Svaren finns säkert att hitta i England men även i hans hemland.
Ditt exempel lämnade också spår efter sig, ejakulerade på sitt offer vilket inte är särskilt genomtänkt om man inte vill åka fast och då var det långt ifrån hans första övergrepp. N lämnade sina spår i en lampkupa. Vidrigt !
2015-11-22, 21:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Man kan absolut fastna i sin nedragna jacka - speciellt om det är trånga armar. Lägg därtill om ett vapen är med i bilden. Hon kan likaväl ha strypts medvetslös innan hängning.
Hon kan vara paralyserad av skräck i flera skeden. Gör inte allt så omständigt - NB är inte den förste i världen som lyckats överfalla kvinnor på de mest groteska vägar.
Att mördare arbetar i team är ytterst sällsynt - speciellt vid såna här mord. Det finns ett sadistiskt par i England men annars vete tusan..
Jag tycker nog att principen "Ockham's razor" säger att man ska pröva enklare lösningar innan man låser sig för en krånglig lösning.
2015-11-22, 21:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Vilken stjärna du är i den här tråden, tack ! Här pekar du på ett exempel som mycket väl kan stämma in på N. Det värsta är att man genast börjar fundera över om det verkligen är N första grova brott. Om det är en sexualsadistiskt drift som styr honom så är det kanske lite märkligt att den skulle debutera i Blomberg vid 35 års ålder ? Jag tror att det finns fler offer. Svaren finns säkert att hitta i England men även i hans hemland.
Ditt exempel lämnade också spår efter sig, ejakulerade på sitt offer vilket inte är särskilt genomtänkt om man inte vill åka fast och då var det långt ifrån hans första övergrepp. N lämnade sina spår i en lampkupa. Vidrigt !
Tack, Russel Williams debuterade vid 44 men han gjorde otaliga inbrott innan (trosfetisch) så jag tror absolut att det kan finnas nåt i bakgrunden hos NB. Förutom inbrott är det ju stalking vanligt, önskan om BDSM med prostituerade - det kan ju finnas överfall på unga flickor som misslyckats. Han rör sig i comfort zone så det är nog inte fjärran från där han bott?
Just onanerandet och tittandet är vanlig inledning.
2015-11-22, 21:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tycker nog att principen "Ockham's razor" säger att man ska pröva enklare lösningar innan man låser sig för en krånglig lösning.
Omg... ska du med dina hårstrån säga? Det vanliga med förövare är att ha med sig vapen. Se Ledzion.
Hur avancerat är det att be ett hotat offer dra ner blixtlåset med löfte om att har du sex med mig så låter jag dig gå..och sen rycka ner den. BTK körde exakt med denna taktik och det är en obehaglig del hos sadisterna, ett utdraget lidande - ett spel. Att få kvinnan att darra och vara foglig av skräck.
2015-11-22, 21:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Omg... ska du med dina hårstrån säga? Det vanliga med förövare är att ha med sig vapen. Se Ledzion.
Hur avancerat är det att be ett hotat offer dra ner blixtlåset med löfte om att har du sex med mig så låter jag dig gå..och sen rycka ner den. BTK körde exakt med denna taktik och det är en obehaglig del hos sadisterna, ett utdraget lidande - ett spel. Att få kvinnan att darra och vara foglig av skräck.
Öh? Mitt mordscenario är synnerligen enkelt: hon överraskades och ströps eller hängdes till döds precis invid sin moped. Och resten är konstruerat för att säkra en dom. Jag har inte alltid rätt men mitt scenario är enkelt.
2015-11-22, 21:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns ingenting som tyder på att Lisa var bakbunden.
Det beskrivs inga märken på halsen som kan komma från friktion men däremot märken som kan komma från Lisas naglar.
Hon hade en tröja på sig, och beroende på vad som använts behöver handfängsel inte nödvändigtvis efterlämna några direkt framträdande märken på huden. Det finns också alternativet tejp eller mjukare handbojor.

Det är ingen som vet varifrån dessa märken kommer. - Det var försvarets "expert" MOF som frågade sig om detta kunde vara nagelmärken - men kände inte till varken form eller storlek.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Troligen kom den groteska jäveln bakifrån med snaran och slog den två varv och drog åt. Märkena kommer från att Lisa försöker få bort snaran...
Ja, de skulle kunna tänkas härröra från inledningsfasen, men en annan möjlighet är att bland det första han gjorde var att bakbinda henne, alt. sätta på henne någon form av handfängsel.
2015-11-22, 21:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Öh? Mitt mordscenario är synnerligen enkelt: hon överraskades och ströps eller hängdes till döds precis invid sin moped. Och resten är konstruerat för att säkra en dom. Jag har inte alltid rätt men mitt scenario är enkelt.
Ditt ältande. Ditt eviga ältande menar jag om och om igen..
Om det så är rör om de håller för vikten, hjälmen som tejpades eller blodfläcken - och över till hårstrån.

Det är teknisk bevisning och det är en lokaliserad brottsplats. Det är en dömd mördare.
Konspirationer platsar inte i sammanhanget här och det är väldigt långsökt med tanke på all bevisning.
Vad i helvete skulle de vinna med att bära in snören till mjölkrummet om hon ströps vid mopeden?
Du har en väldigt slö rakkniv snarare.
2015-11-22, 21:38
Medlem
Citat:

Ströps öppet vid en väg? Där vem som helst kan komma förbi? Utan att lämna spår på varken moped eller i gruset?

Sedan insåg polisen omedelbart att man aldrig skulle kunna lösa fallet, och riggar Neriljus för att ha nån att sätta dit? Innan man ens hunnit göra en ordentlig utredning ang någon annan?

Att Nerljus saknar alibi är såklart bara en slump? Även vittnen som sett honom göra det ena och det andra?

Nej, så enkel din tes är i sitt grundupplägg, så komplicerad blir den när man löper hela linan fram. =)
2015-11-22, 21:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du tror inte att det kan vara så att Lisa skulle ”hörts” en hel del om hon inte varit tejpad och att detta inte låg GM,s intresse?
Tror att den första tejpbiten sattes för munnen.
2015-11-22, 21:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Lars skall ta kontakt med NFC och NOA för att se om det går att ta reda på om det finns liknande modus tillgångssätt ute i Europa:
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-mordaren-kan-provas-for-fler-fall/
Oj - trodde det var det gamla inlägget!

Suveränt!

Citat:
Nu vill polisen söka i hela Europa för att se om han begått liknande brott där.
– Vi ska börja kolla vad det finns för möjligheter, säger kriminalkommissarie Lars Johansson.
Citat:
Åklagaren Lars-Göran Wennerholm anser att motivet bakom mordet är sexuellt – och man har tidigare tittat på om 35-åringen kan kopplas samman med snarlika mord i utlandet.
Nu, efter den fällande domen, är det ett arbete som är högprioriterat.
– Vi har inte hunnit titta på det än, men vi ska ta det efter hand. Vi ska börja kolla vad det finns för möjligheter, säger Lars Johansson.
Ska ta första steget
Han ska inom kort ta första steget i den fortsatta utredningen.
– Jag ska ringa upp och prata med både NFC (Nationellt forensiskt centrum) och NOA (Nationella operativa avdelningen) och höra vad de gör i sådana här ärenden, säger Lars Johansson, och fortsätter:
– Vi vill gärna gå ut och se om det finns ett liknande modus, tillvägagångssätt, någonstans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in