Tiden och förutsättningen för ett nytt parti att konkurrera med Sverigedemokraterna har nog aldrig varit gynnsammare. Med alarmerande rapporter om flyktingar och terrorhot var dag är klimatet för SD oerhört gynnsamt, men det beror på att de är det enda alternativet.
NMR's parlamentariska gren finns så klart, men den är inte etablerad bland folk och de verkar heller inte satsa på detta helhjärtat, utan det utomparlamentariska arbetet går före.
SD ligger på 25-30% samtidigt som det finns en massa bra svenskvänliga partilösa "vildar" där ute. De jag syftar på är -
- Gustav Kasselstrand, William Hahne, Jessica Ohlsson och resterande SDU som uteslöts i år.
- Patrik Ehn, Jan Milld m.fl. av de som uteslutits ur SD genom åren.
- Margareta Larsson, riksdagsledamot tillika Jimmies svärmor.
Ja, man kan hålla på att namedroppa hur länge som helst. Hur som helst så är förutsättningarna enorma, speciellt i och med SDU's färska uteslutning. De har en stor skara människor att skapa en partigrund på, tillsammans med de tidigare vunna kommunala mandat man sitter på.
Alla dessa personer har oftast radikalare åsikter än Sverigedemokraterna, så frågan är då när vi får se ett radikalare parti som tar svenskarna i första hand och vågar kritisera Israel?
Daniel Friberg från Arktos Förlag/Motpol har ju nyligen nämnt att ett nytt "högerparti" kommer uppstå i Sverige.
Huruvida man skall legititimera en höger- och vänsterskala och benämna sig själv som höger lämnar jag till diskussion!
Frågan är väl om dessa "politiska vildar" kan enas om en gemensam plattform för sitt parti? Nästa fråga är om svennebanan tycker att det behövs? En sak är ju att det finns drivna och duktiga unga eldsjälar men finns det en väljarbas?
Jag hoppas att ingen gör det. Ett till sverigevänligt parti kommer inte att komma över 4-procentsspärren, men det kommer kanske att dra en ett par procent från Sd. Och vi behöver alla röster vi kan få. Sd har gjort ett så stort arbete redan och är på så god väg, att det sista det behöver är konkurrens från ett annat parti på samma sida!
Detta med Israel tycker jag för övrigt att vi kan lämna åt sidan just nu, vi har mycket värre problem med muslimerna härhemma som måste lösas först. Att inte vilja rösta på Sd bara för Israel-frågan medan Sverige bryts ner, tycker jag är direkt oansvarigt.
Parlamentarismen kommer dock knappast rädda oss ur situationen som nu råder, därav så sätts det utomparlamentariska arbetet i första hand, som du påpeka.
Det är inte fler partier vi behöver nu. Vill man organisera sig partipolitiskt så använd de som finns, NMR och SD. Lägg energin på det och/eller andra aktiviteter för det här kan snabbt komma att handla om hårda tag.
SD står för en så kallad öppen svenskhet vilket betyder att dom anser att de utomeuropeiska rasfrämlingarna som kommit hit är svenska. SD är inte beredda att säkerställa svenska folkets framtida fortlevnad utan kommer låta nybyggarna stanna och yngla av sig och dessutom ta hit ännu fler. SD kommer inte göra någonting för att förhindra svenska folkets framtida minoritetsstatus. SD är ett antirasistisk mittenparti som är kritiska till massinvandring inget mer. Om vi någonsin ska kunna lösa detta så måste deportering och repatriering bli verklighet förr eller senare. SvP var lösning men nu är det försent! SD kommer tyvärr aldrig vara lösningen dom kommer glatt titta på medans svenskarna blir utbyta emot utomeuropéer. Vi kommer aldrig hinna lösa detta på parlamentarisk väg glöm inte det gott folk, tiden börjar bli knapp!
Du är fullständigt ute och cyklar. Det tar väldigt lång tid för ett sådant sorts parti att bli accepterat av allmänheten. Bildar man ett nu så kommer det inte hinna växa innan det inte längre behövs.
Tror det blir svårt att åstadkomma något den vägen, även om jag ser utrymme för det, det räcker med att vi vinner 20% av SD:s sympatisörer för att det skall lyckas. Utmaningen ligger i att bygga upp varumärket, få med sig aktiva, osv. SD och ännu värre NMR är vänsterorganisationer och inget jag kan stödja.
Det finns ingen större vinst i att vara radikalare än SD tills dess att man har egen majoritet(får man aldrig), dock måste man skilja sig tillräckligt mycket ifrån SD för att det skall ha excistensberättigande(därför misslyckades framstegspartiet).
Jag vet inte vad TS är ute efter för ett parti då han la tråden i detta forum. SMR existerar ju. Vill TS ha ett demokratiskt nationellt parti så känns trådens plats mycket fel.
SD höll på i över 20 år innan riksdagen, det är en fullkomligt unik händelse då de nästan helt saknade resurser fram till typ valet 2006 (vilket man inte kan säga att SvP gjorde). SvP hade som sagt resurser, men misslyckades grovt ändå.
Det är liksom inte bara att öppna ett parti och tro att allt går på ett räls. Du ska ha en nästan fanatisk övertygelse, förstå propaganda, ha duktiga organisatörer och företrädare och förr eller senare också resurser. Man skall nog också ha en del tur ibland.
Svårast just nu är nog propagandadelen. SvP försökte i delar köra SD:s koncept med mycket flygblad (även om man givetvis inte var i SD:s närhet). Men detta funkade för SD på 90 och 00-talet. SvP fick noll resultat med detta, utvecklingen har gått vidare, flygblad är passé. Framtiden ligger givetvis i internet på något sätt, men ingen vet hur än - oavsett politisk åsikt.
Sverige har sett så många misslyckades partibildningar (i alla läger, från kommunister till NS) att vi nog inte behöver en till just nu.
Istället kan vi ju njuta av FI:s misslyckanden, ett parti som har både resurser och är medias gulleparti - men ändå inte klarar av att ta detta steg.
Det är som sagt lite svårare än vad en del tycks tro.
Vad det gäller de namn som TS nämner så tror jag ingen fantiserar om ett nytt parti innan 2018.
Senast redigerad av Y2W 2015-11-21 kl. 23:38.