2015-11-21, 12:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag kollade upp kväkarna för ett tag sen pga nån artikel i DN tror jag, men det kändes lite "dött" och tråkigt. Skulle nog vilja ha något lite mera livat.

Jag har också funderat på behovet av klosterliv. Dock är många i sverige inte kristna längre, inte ens döpta. Förr var ju kristendom som en självklarhet.

Det borde vara möjligt skapa gemenskaper liknande kloster. Jag har skissat lite på idéer. Jag tänker mig att man bedriver ekologisk odling för att försörja sig.
Kanske kan man ha någon klosterträdgård också.
Småskalighet är inne nu. Man kan göra ost och öl.
Och andra kloster tar ofta emot gäster som bor där några dagar mot betalning. De brukar uppskatta roet, att inte känna sig uppkopplad. Jag tror definitivt det är något man kan anspela på nu för tiden.
Det borde vara ganska enkelt att sätta upp en liknande organisation.
Nån form av böner måste man ha, även om man inte är "kristet". Böner till Gud räcker nog. Det som delvis avskräcker mig från katolska kloster är alla böner till Maria och till allt annat de ber för.

Tror många hade mått bra av att få leva i en ordnad och trygg miljö där det inte finns några externa måsten. Det finns nog ett stort behov.
Dock är kristna kloster väldigt krävande och vi i Sverige saknar kulturell förankring till dem så jag tror inte det går att återuppväcka.
Men jag tror inte man kan ha ateistiska kloster. Kloster måste baseras på en tro, på något högre.
Det låter lite som att det är en sekt du sitter och skissar på ...

Inte att det skulle vara "fel" av dig att tänka så, det är inte så jag menar.
Men det finns många som försökt göra samma saker du tänker på här.
Många som har köpt sig en stuga eller gård ute på landet, i skogen eller ute i vildmarken, och flyttat in där med några likasinnade.
Som alla har försökt att leva där i enlighet med den ideologi de kommit överens om, försökt leva så självförsörjande och hållbart som möjligt för att få den frihet, det självbestämmande och autonomi de sökte.
Få ro från samhällets alla krav.

Men måga gånger gick det fel.
Det blev aldrig en så populär kursgård de hade tänkt sig, allt för få intresserade sökte sig till dem.

Och då började de tvivla.
De började känna sig utsatta, de frågade varför ingen "trodde på dem".
Då kommer tvivel och annat upp och man börjar sluta sig kring sig.
Och ju mer en isolerad grupp sluter sig från omvärlden, ju större vikt man lägger på de som finns kvar - då finns risken att sekten börjar bli "destruktiv."

Tänk tex på den "snälla farbrorn" som gav kvinnorna ris på gumpen.
Det är ju ett tecken på en sekt det gått lite ut för.

Eller "Kristi brud-sekten."
Där gick det verkligen rakt utför.

Men det finns framgångsrika exempel också.
Som tex Skandinaviskt Yoga & Meditationsskola i Håå.
Det är ju ett riktigt kloster, för invigda i Saraswati-orden. De bor där och det är en självförsörjande gård. De har däremot väldigt många elever hela tiden som håller deras kontakt med verkligheten kvar.

Men jag hade gärna startat en "sekt" ute i skogen.
Jag hade också velat leva självförsörjande och hållbart, långt från samhällets krav.
Bara leva av jorden och för jorden och mina närmaste.
Det hade varit fantastiskt att kommer tillbaka till det Traditionella levnadssättet.
Där allt man äter man själv odlat, från grönsakerna till bi-odlingen.
Kor och getter för mjölk och egen ost. Eget öl från egna grödor, eget brännvin etc.
Om man har det kravet på sig, att man måste sköta sin egen jord för att kunna leva, då blir man en del av miljön man bor på. Då blir man en del av hela platsen och dess historia.
Då hade det varit där man velat bli begravd
Citera
2015-11-21, 12:41
Medlem
bombaccis avatar
Är du katolik?

Finns katolska kloster i Vadstena i Sverige. Finns ett nunnekloster för protestanter också i Vadstena tydligen.

Det är en lång process att bli munk. Tror inte det skulle funka att bara åka dit och säga att man vill bli munk. Du kanske får stanna ett kvar o prata men sen ska de stänga och fixa med annat.

Finns fler alternativ än att bli munk t ex präst eller diakon.

Hur värdsligt du väljer att leva blir då ltie av ditt eget val.
Citera
2015-11-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Har du kollat in Taize? https://en.wikipedia.org/wiki/Taiz%C3%A9_Community

Ekumeniskt och alla möjliga åker dit, har kompisar som åkte dit som en del av sin konfirmation både från katolska och svenska kyrkan.

Tack för tipset, kände inte till dem.
Jag tror inte jag kommer åka iväg till Frankrike igen, men något liknande hade varit intressant i Sverige. Själv är jag iofs inte ungdom längre.

Kom och tänka på att jag en gång kollade in det där Berget jag startade en tråd om nyligen. Fick dock känslan av att det är mera som en retreat och det kostar ju en del om man ska åka dit för några dagars stillhet och sen tillbaka, ligger rätt långt bort också. http://www.berget.se/vad_ar_berget Mejlade dem en gång om att jobba som volontär.... men till sist så ångrade jag mig. Inte så lätt att bara åka iväg 3 månader, kände nog att jag hade annat göra. Ska man åka till Rättvik en vecka och provjobba och tillbaka är lite omständigt.
Senast redigerad av grelin1999 2015-11-21 kl. 13:06.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in