2015-11-19, 20:57
Medlem
det kanske var frun som dödade lisa.och hon fick hjälp av brodern att gömma henne,, den nu misstänkta kanske helt enkelt vill skydda sin fru.
2015-11-19, 20:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Mycket bra att ha en advokat som är kunnig om Kinnekulle.

Tycker du hon utfört sitt uppdrag väl hitintills?
2015-11-19, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
det kanske var frun som dödade lisa.och hon fick hjälp av brodern att gömma henne,, den nu misstänkta kanske helt enkelt vill skydda sin fru.

Sitta av livstid för hennes skull ? ifall hon vore akutell, skulle det funnit mer spår, vilket mördaren avsatte, sluta spåna för fan, ni hädar
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Okej, här har vi ett av de första förhören med NB, innan häktningen. Från FUP sidan 1367, förhör vid lunchtid söndagen den 14 juni.
Här lämnar han lättvindigt information som senare leder drevet mot honom själv
Citat:
...skulle din bror kunna använda bilen utan att du vet om det?
Nej, han brukar alltid komma till mig och fråga om han får låna bilen till exempel för att åka till stan.
Mmm
Och äh, vid dom tillfällen äh, då jag inte går till jobbet då är det han som använder bilen.
Mmm
Annars så brukar han aldrig ta bilen…
Nej
… om han inte frågar mig.
Nä, skulle du märka om han tog bilen utan att fråga dig innan?
Ja, ja för att ja, ja för att jag ofta går ut för att röka och hade märkt att bilen är borta, då skulle jag ha lagt märke till det
Han sätter dit sig själv genom att rentvå brorsan, det verkar absurt om han är skyldig.
En annan sak jag undrat är, om han får röka så där mycket i häktet eller hur går detta till?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-11-19 kl. 21:21.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Omöjl fria med den
Dna-bevisning som finns i detta fall, har sagt det förut och gör det igen !

Denna dom borde aldrig ha varit möjl att överklaga,så starka=bevisen !
Ny rättegång bara slöseri med skattemedel !

Tycker du alltså att någon ska dömas till livstid på ofullständiga, ologiska, upphackade DNA-spår?
2015-11-19, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tycker du alltså att någon ska dömas till livstid på ofullständiga, ologiska, upphackade DNA-spår?

Hur kan du ens tolka det så ?????? snacka om provocerande med tanke på framlagt bevis
2015-11-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silversurfers
Hur kan du ens tolka det så ?????? snacka om provocerande med tanke på framlagt bevis

Det finns ju bara dessa märkliga DNA-spår.
2015-11-19, 21:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Fallet i TV4:s Brottsplats Sverige nu.

Aro: Kort då, det ska överklagas, vad ska man bygga försvaret på?
Marko: Förklara den här blodfläcken, förklara DNA på insidan av kläderna. Ge en förklaring till de så har han en chans.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-19 kl. 21:25.
2015-11-19, 21:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Marko: Förklara den här blodfläcken, förklara DNA på insidan av kläderna. Ge en förklaring till de så har han en chans.
Han skulle inte behöva förklara vare sig blodfläcken eller DNA-bevis om det skulle gå att visa att visst har planterats, t.ex. örhängena i ladan, hårstrået, jackan, hjälmen etc. Har det förekommit fusk så tror jag att trovärdigheten för annan teknisk bevisning dras ned den också.

Då skulle det bli fråga om en klassisk mordrättegång där han istället för att "förklara" tekniska bevis tvingades förklara vad han gjorde under den tidsrymd när Lisa försvann o.s.v.

Men ingen advokat i detta land skulle framföra detta om de så hade bevis för plantering. Han är kanske skyldig, men han är helt säkert chanslös.
2015-11-19, 21:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Skall en överklagan fylla någon som hällts funktion så måste Inger Rönnbäck bytas ut. Jag kan inte se att NB i praktiken haft något försvar.
2015-11-19, 21:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det här hittar du på eller så har du missförstått. Det finns inga vittnesuppgifter i FUP om att någon sett Lisa färdas på mopeden efter caféets stängning.

Du tar fel, här är uppgifterna från FUP:

FUP 105 + 106
Förhör med Svedung, Lena; 2015-06-09 16:30 diarienr: 5000-K698204-15
Måndagen den 8/6 vid 17.00-tiden.
När Lena kom till arbetsplatsen, som då var avspärrad av polisen, så sammanträffade hon med en vän till kamreren på Blomberg. Hon kallar vännen för Anders. Hon vet inte efternamnet för närvarande. Anders hade uttryckt att han på söndagkvällen var övertygad om
att han hade sett Lisa på sin moped något söderut
och då skulle klockan vara vid 17.30-tiden. Lena hade då direkt replikerat och sagt att det var en omöjlighet för att då hade tjejerna inte lämnat caféet. Anders hade i vart fall sagt att han skulle kontrollera sin tidsuppfattning med en vän. Han hade gjort det på något sätt och återkom till Lena och ändrade då och sade att tiden han hade mött Lisa på väg söderut ifrån Blomberg kunde vara någon gång vid 18.30-tiden. Då, säger Lena, "fick jag ihop pusselbitarna". Anders hade i vart fall beskrivit hur Lisa då i hög fart kört söderut och samtidigt vridit på huvudet. Övriga uppgifter överlåter Lena till Anders att berätta.

FUP 17

LOGG ÖVER LISA HOLMS FÖRSVINNANDE 150607
Kl. 21.57 så ringer Lisas pappa till LKC. Han har då inte sett eller hört något av sin dotter lisa sedan kl. 18.26.
Patrull 53-4220 Peterson/Svensson åker till Lisas arbetsplats som är Klostercafeét på Blombergs säteri.
Även hundpatrull 53-9710 åker till platsen.
Man påbörjar ett närsök kring Lisas moped som finns kvar på platsen. Nycklarna sitter i mopeden.
Hunden gör inga markeringar förutom kring Lisas moped. Inga utåtgående spår.

LKC kontrollerar med sjukhus och de har ingen Lisa hos sig.
2015-11-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej inte otvetydigt. Är en bit från sista fyndet till Martorp.

Det intressanta är: vem är misstänkt, och varför just den vägen?

Jag bor inte långt ifrån Kinnekulle och jag hade aldrig hittat utefter "fyndvägen". Den är mest att beskriva som en traktorväg.

Det är någon som uppenbarligen känner till vägen.

Sista fyndet .... är inte det Busskortet ?
lade tidigare in en fråga

på sidan 433 så står det att "MP" hittade ett busskort strax innan man hittade hjälmen ,mm
Polisen tog hand om busskortet , men vad hände med det ? hittar det inte i några listor med fynd ?
som mycket annat så borde det väl kollats ? DNA på det och fynden längst vägen som INTE kollats skulle ju fått de mest inbitna tvivlarna att ge sig om det gett träff mot NB !

Jag har inget buss kort men utgår ifrån att de har namn ? MP killen som vittnar säger han inte vet ??
borde ju varit ett fynd som skulle kollats ? knappast ett ställe där någon av en slump tappar ett busskort ?

nån som sett nåt mera om busskortet ?

nån svarade att det var ett Metrokort (New York )som lisa haft ,MEN har nu hittat i FU sid 787-89 att det kortet hittades tidigare nära blomberg -"fyndvägen "

till slut hittat en bild på sid 443 som visar att Busskortet hittades på andra sidan Ladugårdarna på Martorp .!
alltså en bra bit från byssjan , kan rimligen inte ha blåst dit från byssjan .

Var det Lisas Busskort ? isåfall måste det rimligen "slängts" som dom andra fynden .
Polisen tog hand om det .men sen då ? verkar som det "kom bort" i och med att Lisa hittades Strax efteråt ?

i varje fall verkar det inte DNA testat ? men det är det ju många av fynden som inte är !

Är själv mest nyfiken på vem som var i ladan 20.20 ? alltså vem som då parkerat teleskoplastaren i porten på baksidan ,rimligen samma person som var ute och körde 14.30

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in