Citat:
Ursprungligen postat av
Novus4212
En fråga som jag har till er som har erfarenheten eller lite mer kött på benen av vad jag har.
När jag väl kom ut ur systemet så hade jag mitt första möte med min övervakare när fotbojan kom av och där kom frågan "har du fått behålla ditt körkort?" och jag fattade inte ens hur det var relevant men förstod snart att det tillämpas ibland om man anses olämplig att ha körkort när man blir dömd för ett, eller flera, brott.
Kan nämnas att mitt s.k brott var ganska långt ner på skalan av allvarlighet.
Men hur vanligt är det att ett körkort verkligen blir återkallat när man döms för brott?
Speciellt ett brott som inte är relaterat till en direkt olämplighet att inneha ett körkort som typ fyllekörning.
Denna fråga kan jag faktist besvara då jag har efterforskat i detta.
Om du blir dömd för ett brott som rubriceras som grovt så kommer dom göra en bedömning.
Vid misshandel och andra våldsbrott görs bedömningen redan vid normalgraden.
Transportstyrelsen läser även igenom domen, framkommer det att du har någon problematik tex någon diagnos, problem med droger eller alkohol så gör dom en bedömning / begär in läkarintyg.
Har du redan läkarintyg sedan tidigare så kommer dom inte fråga efter det igen utom går på det som redan finns.
Om det framkommer i domen att du är en återfallsförbrytare så görs en bedömning.
Direkt när domen kommer skickar tingsrätten domen till transportstyrelsen.
Nu menar jah direkt när den meddelas.
Det spelar ingen roll om du överklagar.
Det är inte alla brott som skickas, utom tingsrätten går efter en lista.
Sen är det upp till den tjänsteman / kvinna på transportstyrelsen som läser din dom att göra en ev bedömning.
Så håll tummarna att den personen är på bra humör.
Edit:
Du kommer oftast få tid på dig att skicka in ett yttrande själv med.
Dvs transportstyrelsen kommer skicka hem ett papper med en begäran.
Så dom tar inte kortet bara direkt om det tex inte är uppenbart att du är en fara i trafiken, narkoma eller alkoholist.
Eller saknar empati för människor, tex mord eller dråp m.m.
Kkl 5kap 3 paragrafen, återkallelse.
5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,
6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,
(nr 7 täcker alkoholism, narkoman, div diagnoser även t.o.m depression täcks av nr 7, även dom du har svårt att sova och äter sömnpiller kan täckas av denna.)