2015-11-18, 09:05
Medlem
Inizio:

Så skulle väljarna rösta om det var riksdagsval i dag
Vänsterpartiet: 5,7 % (0,0)
Socialdemokraterna: 25,8 % (-0,4)
Miljöpartiet: 5,5 % (+0,2)
Kristdemokraterna: 5,6 % (-0,1)
Centerpartiet: 8,3 % (-0,1)
Folkpartiet: 4,8 (+0,6)
Moderaterna: 21,5 % (+0,7)
Sverigedemokraterna: 20,7 % (+0,2)
Övriga: 0,7 % (-0,2)
2015-11-18, 09:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Inizio:

Så skulle väljarna rösta om det var riksdagsval i dag
Alla partier står i princip still. Intressant.
2015-11-18, 09:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Man skulle kunna tolka det som att folk är villrådiga och inte riktigt vet vad de ska göra. Man kan också tolka det som att SD har misslyckats med att visa upp sig eller komma med vettiga lösningar för problematiken som i korthet går ut på att vi aldrig kan veta vilka det är inom gruppen muslimer som är radikala respektive inte. Precis som de allierande inte kunde veta vilka det var som var super-nazister respektive vanliga nazister.

Jag tror också att folk i regel inte riktigt förstår grundproblematiken och att det därav blir svårt att förstå eller komma fram till lösningar.

Saken är trots allt den att det är inom sfären för muslimer, där bl a moskeer ingår, som muslimer radikaliseras. Således är den enda riktiga lösningen att prompt förbjuda moskeer och Islam precis som tyskarna förbjöd nazism.
2015-11-18, 09:54
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Mer talande än man kan tro. Regeringens siffror går i princip alltid upp under kristider, dock inte för denna "regering". Det får ses som ett trendbrott i sig.

Samtidigt är det naturligtvis anmärkningsvärt att SD inte ökar i detta kaos.
2015-11-18, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Mer talande än man kan tro. Regeringens siffror går i princip alltid upp under kristider, dock inte för denna "regering". Det får ses som ett trendbrott i sig.

Samtidigt är det naturligtvis anmärkningsvärt att SD inte ökar i detta kaos.

Egentligen är ju regeringen en del av krisen, så det förklarar ju varför de inte går upp.

Vad gäller SD tror jag det rör sig om en Bradley-fördröjning. De som fått nog nu och gått över till SD är kanske inte ännu beredda att erkänna det öppet. Efter ett tag blir de säkrare på sin nya övertygelse och vågar uppge SD när OI frågar. Det skulle kunna vara en förklaring till att SD rör sig lite osynkat med vad som händer.
2015-11-18, 10:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Ser du inte artikeln trots länken, den har ju tom dagen datum.

Jag vill ha en jämförelse mellan poll of polls idag och poll of polls före valet, inte med valresultatet.
2015-11-18, 10:50
Medlem
Citat:

Fast inte riktigt still.
Det är ju kanske egentligen såna här små rörelser som skulle kunna vara närmast den verkliga trenden från månad till månad om man ska vara lite tråkig.

Dock är det väl så mycket brus och slump och viktningsfel, att detta inte skulle gå att få ut något sådant exakt från en enda liten mätning, speciellt inte från pajasinstitut som i detta fallet.

Även om man tar tex Sentios mätningar som anses ha bra metod på SD,

http://privat.bahnhof.se/wb492673/5%20Sentio1014.gif

Så tror iaf inte jag att det sker sådana ständiga variationer bland befolkningen från månad till månad. Däremot är det tydligt att deras medelvärde är

Bland det bästa med status.st är den här:

http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Alla%20glidande.gif
Den visar trenden av alla mätningar, sen för den verkliga nivån på stödet kan man ju själv i huvudet vikta ner de OI som tycks vara svåra att lita på.

Med det tillbakahållna inlägget så tror jag för övrigt att det blir rekord denna månaden. :-)
2015-11-18, 10:55
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Egentligen är ju regeringen en del av krisen, så det förklarar ju varför de inte går upp.

Vad gäller SD tror jag det rör sig om en Bradley-fördröjning. De som fått nog nu och gått över till SD är kanske inte ännu beredda att erkänna det öppet. Efter ett tag blir de säkrare på sin nya övertygelse och vågar uppge SD när OI frågar. Det skulle kunna vara en förklaring till att SD rör sig lite osynkat med vad som händer.

Fast är det nästan alltid så. Finanskrisen i början av 90-talet var ju direkt kopplad till den förda ekonomiska inrikespolitiken, trots detta så hade regeringen starkt stöd under krisen.

Å andra sidan så blev de ju krossade i valet 1994, men det var ju några år senare.

En Bradley-fördröjning på SD igen? Kanske, men minns att SD ökat konstant i över ett år, sedan så hejdades denna tillväxt för någon månad sedan - då den egentligen borde slagit i taket. Men visst, några kanske känner att läget stigmatiserats med den senaste turistvågen.
2015-11-18, 11:28
Medlem
http://www.superstart.se kan man just nu rösta på vilket block i Riksdagen man skulle rösta på om det var val idag. SD har just nu 51%.
2015-11-18, 12:00
Medlem
Aftonbladet/Inizio November

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Webbundersökningen omfattar 2 054 intervjuer med personer över 18 år och gjordes mellan den 9 och 16 november. Frågan som ställdes var: Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21782348.ab
2015-11-18, 12:05
Medlem
rambostinas avatar
Citat:

Det verkar som att inizio gör en till OU denna månad. Jag fick mail från dem 09.54 idag och fick delta i en ny undersökning, där fick jag svara på vilket parti jag skule rösta på, om jag var orolig för terrordåd i Sverige och några frågor till.
Senast redigerad av rambostina 2015-11-18 kl. 13:02.
2015-11-18, 12:21
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambostina
Det verkar som att inizio gör en till OU denna månad. Jag fick mail från dem 09.54 imorse och fick delta i en ny undersökning, där fick jag svara på vilket parti jag skule rösta på, om jag var orolig för terrordåd i Sverige och några frågor till.

Intressant, gissningsvis vill de se om det finns paralleller med attackerna och eventuell ökning för tex SD, alternativt om vissa som röstar på X är är mer orolig för attacker än de som röstar på Y.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in