2015-11-12, 21:11
Medlem
Om blodet på Lisas fotsula:
Hon kanske trampade på nåt vasst dagen innan. Det var därför hon hade två par strumpor på sig. För att uthärda en dags stående och gående trots skadan. Se beslagsprotokollet. Där står om två par strumpor. Svarta och gråa. I och för sig står det oxå två st strumpor. Hur skall man förstå det?
2015-11-12, 21:16
Medlem
develis avatar
Lisa utsattes för ett överfallsmord - ett sadistiskt mord med sexuellt motiv. Hon kunde inte ha förutsett att denna ondska skulle slå till - det fanns ingen chans att skydda sig som ÅK påtalade i sin slutplädering.

Detta mord har påverkat många människor, skapat funderingar och även rädsla. Sommarmord handlar om överfallsmord och sker ett par ggr om året. Den sadism som kunde ses i Lisas fall är tack och lov extremt ovanlig vilket Långström påtalade i rättegången.

Citat:
Det spelar ingen roll hur många gånger det sägs att det är ovanligt för en kvinna att bli attackerad av en okänd man. Det är ändå de fallen som formar mycket av våra liv, hur vi rör oss i offentliga miljöer. Rädslan är verklig.
Citat:
Mikael Rying är kriminolog på polisens utvecklingscentrum och har koll på mordstatistik. Den börjar 1990, sen dess har i genomsnitt två kvinnor mellan 15 och 30 år mördats av en för dem okänd gärningsman varje år.
Mikael Rying säger att varje fall är fruktansvärt, men att kvinnor inte behöver vara rädda för att röra sig ute.
– Det är en väldigt, väldigt liten risk att drabbas. Ingenting tyder på att den här typen av brott ökar. Dessa mord är extremt ovanliga i vårt land.
Citat:
Vad formar en människa som kan mörda en helt oskyldig och obekant ung flicka? Tyvärr kommer vi knappast att få några svar i dag, trots att polisutredningen om mordet på Lisa Holm är på över 2 000 sidor.
Vi får inget svar från den som nekar till att ha gjort någonting.
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/det-ar-svart-att-tanka-sig-en-storre-utsatthet-an-den-lisa-holm-hade/
2015-11-12, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
upplevde [/b]att han hade ett psoriasis-utbrott..

Jag är tämligen överygad att NB hade förberett det mesta innan han testade på Joggerskan.

Allt tyder på att GM blivit stressad, bajsa i stallet-krossa mobil-köra snabbt-och se till att fotas vid affären....JA stress-stress-stress.
Men frågan är hur han förberett allt om Joggerskan, tål att diskutera.
FRÅGAN är hur många andra som råkat i hans klor. Vore intressant att veta.

Disponent

Senast redigerad av Disponent 2015-11-12 kl. 21:31.
2015-11-12, 21:21
Medlem
ieshos avatar
På torsdagen kom militärer i 3-4 gröna personterängbil 5 till Martorp. De sökte efter Lisa men sägs inte ha funnit något. Även senare natten mellan torsdag och fredag kom militärer till Martorp. Man kan fråga sig vad de trodde sig kunna finna i mörkret som de inte hade funnit i dagsljus?

En logisk förklaring till att hjälmen och jackan låg synliga i närheten av boden där kroppen var gömd är att de placerades där för att kroppen lättare skulle kunna hittas. Säg att militärer gick in i boden på torsdagen och fann kroppen, hjälmen och jackan gömd under kläderna i klädskåpet. De bestämde sig för att bevaka kroppen på natten för att se om någon dök upp som kunde gripas på bar gärning. När ingen kom la de hjälmen och jackan någotsånär synliga i närheten och bestämde att ordna så att MP skulle hitta detta på fredagen.

En av militärerna lyckades passera NB tre gånger på fredag eftermiddag när han satt utanför sitt hem och rökte. Och ändå arbetade NB och AB på fastigheten Blomberg 5 denna eftermiddag. De var hemma först till lunch, sedan med ett paket cigaretter till IB och tredje gången när de hade slutat. NB och militären, som var ledare för den som ledde den grupp som skulle söka i Martorp, hade varje gång ögonkontakt med varandra och enligt AB började NB dricka på arbetet denna eftermiddag.

Om man jämför förhören med denne militär (Björn Sahl) och förhören med litauerna, så ser man att han misstolkade nästan allt denna eftermiddag. T.o.m. litauernas katt svartmålades som så ilsken att en hundförare måste hämtas. När AB, NB inte fick leta mask vid spritfabriken så åkte de till en gödselstack vid Martorp för att söka. Och där stötte de på samma militär, som uppfattade deras masksök som en förevändning att se vad som hände på Martorp och som uppfattade deras dynggrepar som vapen. Militärens berättelse blev den formella anledningen till att litauerna togs till förhör och sedan anhölls när kroppen hittades av en kvinnlig brottsplatsundersökare.

Vad jag vet gav husransakan ingenting. Snart stod det klart att ladan var nedsmetad med NBs DNA och trots att man nog visste att åtminstone Lisas mobil var på väg bort från cafeterian redan 18:39 så bestämde man sig för att ladan var mordplatsen, vilket också passade in på att en av Lisas handskar hade hittats där på måndagen.

En professor i molekylärbiologi har i tråden vittnat om att han skulle kunna kontaminera en plats med blod och DNA, även om en lekman inte skulle klara det. Säkerligen har militären också tillgång till sådana experter. Och eftersom de ändå visste vem mördaren var, det stod helt klart, så såg man till att ordna "bevis" som skulle hålla inför rätta. Att blanda in poliser i falsariet skulle inte vara optimalt.

NB vet helt säkert att han inte hängt Lisa i ladan och kan hoppas att bevisningen ska spricka.
2015-11-12, 21:21
Medlem
Timeouts avatar
Kan inte sluta att förundras över IR:s förhör. Det blir bara skrattretande det hon säger och det man ser att hon vill få fram, men hon får inte vittnena att säga det hon är ute efter.

Lisa Holm Förhör med försvarets expertvittne Martina Olsson Frisk. Tingsrätten 2 November 2015 live från nlt.se
https://minfil.org/5du4k8b8b0/Lisa_Holm_F_rh_r_med_f_rsvarets_expertvittne_Marti na_Olsson_Frisk._Tingsr_tten_2_November_2015_live_ fr_n_nlt.se.pdf

Är man 79 år så kanske minnet fallerar lite...
Semir:*Inger Rönnbäck har någon mer fråga. Hon vill veta vad han var på väg att säga när han blev avbruten i övergången från åklagaren till Tore Brandtler.
Semir:*– Jag minns inte vad det var jag skulle säga.

Lisa Holm Förhör med Jan Olsson 79 år pensionerad kriminalkommisarie. Tingsrätten 2 November 2015 live från nlt.se
https://minfil.org/9au5kbbebc/Lisa_Holm_F_rh_r_med_Jan_Olsson_79__r_pensionerad_ kriminalkommisarie._Tingsr_tten_2_November_2015_li ve_fr_n_nlt.se.pdf
2015-11-12, 21:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Mycket intressant läsning. Instämmer i samtliga svar men är lite tveksam till nr 4.
Jag tror att Irina kommer att begära skilsmässa när allt lagt sig lite och hon är helt säker på att han kommer att fortsätta sitta inom lås och bom. Hon vet att han är skyldig och hon skäms och är rädd, så jag tror nog hon hoppar av och vill skilja sig, sen flyttar hon hem till Ryssland.
Hon är väldigt vacklande fram och tillbaka då man läser förhören - ena gången frågar hon honom om han är mördaren och nästa gång bedyrar hon att hon älskar hon honom.
Citat:
Citat:
Han är rädd för något men jag kan inte tänka att det kan vara sant att han har med det att göra Jag är helt chockad, Jag vet inget om det.
Citat:
då sa jag kanske det var du som gjorde något mot tjejen
Citat:
att du hade gjort något med henne... och då frågade jag om du gömde henne någonstans för igår var dina byxor smutsiga
Citat:
Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte
vad kan motivera honom att berätta
Citat:
Jag älskar honom, han älskar mig också, det är normala relationer, han har aldrig nekat mig,
han gillar och skoja hemma, och jag gillar den här förmågan med honom
Slutförhör litauen - informeras om all bevisning, har tvärvänt i sin åsikt:
Citat:
Irina uppger att hon inte tror att hennes man gjort detta.
2015-11-12, 21:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ointressant och tejprullen låg i en spiklåda.

Inte för Develi som inte visste vad en päronhållare är. Man vill ju gärna lära ut det man vet.
Varför trodde du att jag trodde att det skulle vara intressant i det här fallet?

Edit: Ajaj svaret avsett för någon annan med samma avatar.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-12 kl. 22:29.
2015-11-12, 21:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

En logisk förklaring till att hjälmen och jackan låg synliga i närheten av boden där kroppen var gömd är att de placerades där för att kroppen lättare skulle kunna hittas. Säg att militärer gick in i boden på torsdagen och fann kroppen, hjälmen och jackan gömd under kläderna i klädskåpet. De bestämde sig för att bevaka kroppen på natten för att se om någon dök upp som kunde gripas på bar gärning. När ingen kom la de hjälmen och jackan någotsånär synliga i närheten och bestämde att ordna så att MP skulle hitta detta på fredagen.

Se där, ännu en militärhatare. Hade passat utmärkt i Mitt livs novell detta scenario.

Märkligt att man inte passade på att placera NB:s blod på Lisas kropp när man ändå höll på då. "Missade" man den straffsparken? Sen kan det verkligen diskuteras om det är meningen att jackan och hjälmen verkligen ska hittas när man ser placeringen på dessa:

https://minfil.org/78qckfb0b6/Lisa_Holm_Jackan_och_hj_lmen_i_rish_gen.JPG
2015-11-12, 21:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inte för Develi som inte visste vad en päronhållare är. Man vill ju gärna lära ut det man vet.
Varför trodde du att jag trodde att det skulle vara intressant i det här fallet?
Ärligt. jag öppnade inte ens din länk med hållare för "tradera"tejp = fullständigt ointressant.
... Eftersom jag skrev att den låg som rulle i en spiklåda.
2015-11-12, 21:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Bra tanke, men skulle den då ha återfunnits ihopvikt i jackan?
Han har ju rört rätt bra med alla andra saker menar jag..

Den fanns i jackfickan, FUP #540.
2015-11-12, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den fanns i jackfickan, FUP #540.
Ja, jag skriver det. Det verkar inte troligen med ett överfall i en diskussion om hennes karta -eftersom den ligger hopvikt i jackan.
2015-11-12, 22:01
Bannlyst
Citat:
Hon är väldigt vacklande fram och tillbaka då man läser förhören - ena gången frågar hon honom om han är mördaren och nästa gång bedyrar hon att hon älskar hon honom.

Hon är ju mycket undergiven, helt beroende av NB, både ekonomiskt och socialt. Han var ju hennes länk utåt, hon pratar bara ryska - och han är den ende som också pratar lite ryska där. AB försökte ju lära henne lite litauiska. AB var också i beroendeställning gentemot NB som ordnat jobbet och skötte alla kontakter med arbetsgivaren då AB inte kunde prata engelska.
Tycker man märker den undergivna och lite rädda känslan hos Irina och AB i förhören, de vacklar fram och tillbaka och verkar ha mera att berätta om NB än de gör, de uppvisar lite av sådant beteende som hårt kontrollerade människor har, en rädsla för "den som bestämmer", d.v.s NB.
Tror att NB varit både lynnig och manipulativ, vilket skapar rädsla och osäkerhet.

Jag tror att NB redan söndag natt 7/6 försökte pränta in hos Irina att hon skulle ge honom alibi om polisen frågade, alltså efter att polisen varit där och berättat de sökte efter en försvunnen flicka.
Vem vet vad han kan ha sagt till henne?

Det som gör att det kan vara sannolikt baserar jag på vad som sas i ett av förhören med AB;
Citat:
VET DU VILKEN TID HON FÖRSVANN?
-Jag tror att det var på morgonen efter det att jag hade vaknat, för att jag såg på dom, dom såg
ut som spöken och då berättade dom för mig vad det var som hänt
.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in