2015-11-12, 15:21
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melankoli12
Vad är en rasist? Jag har utländska föräldrar. Från mellanöstern. Jag anser att alla som kommer, oavsett vart ja bor ska kontrolleras. Alla ska ha handlingar. Jag vill leva i trygghet. Är jag rasist? Titta på usa och mexico. Så kan du kalla någon för rasist

Du behöver öva upp din läsförståelse. Ingen i tråden har kallat dig för rasist. Inte heller har jag ifrågasatt dina åsikter. Jag har inte ens tilltalat dig. Du behöver vara mindre snabb på angrepp och läsa långsammare så att du inte missförstår. Tråden handlar om gränskontroll och där har vi samma uppfattning.
Citera
2015-11-12, 15:23
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Eftersom tydligen färjorna vägrar ta med sig passlösa individer på sina resor så kan man tänka sig en minskning dock.

Det ser jag med, det blir många bieffekter av det här beslutet och åtminstone får polisen och övriga mer kunskap om hur läget är när de är aktiva och inte bara tittar på.
Citera
2015-11-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av System-kollaps
Ingen risk, i Sverige. Den polis som sagt det du skriver, kommer nog, om hen verkligen sagt det, varnas och sannolikt även stängas av, ifrån sin tjänst.

"Etnisk markör"; d.v.s. gå efter hudfärg i stick-provs-urvalet, får inte göras och gränspolisen Patik Engström poängterade just det, i gränspolisen:s press-konferens, idag (SR, P1).

Informationschefen för region SYD sa det idag i Aftonbladets intervju ATT man kommer att kräva ID-handlingar av ALLA på ett tåg och SEN göra individuella bedömningar pga exempelvis "SPRÅK!".

Vilket man ju INTE får göra för det anses vara diskriminerande: språk, hudfärg, kön etc..
Citera
2015-11-12, 15:24
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Det är nog bara du som är förvånad. Tror att alla förstått nu att det handlar om gränskontroll och inte volymkontroll.

Var har jag skrivit att jag är förvånad din tomte? Din läsförståelse verkar låg överlag, många inlägg i den här tråden som ger intryck av att de tror att gränskontrollerna syftar till att minska strömmen.
Citera
2015-11-12, 15:25
Medlem
De e väl det eller ett tältläger i libanon/turkiet/jordanien. Men lär ju bli tältläger här med då alla gränser e öppna hela jävla tiden. Altså åker du till ett land i mellanöstern är
det minst 10 pers som kollar ditt pass innan du får komma in. Det står militärstyrkor och rå blänger på dig som om du e en brottsling. Men när sverige ska införa light-kontroller så tror folk att hitler har återuppstått. Sverige e ett skämt gällande kontroller
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad är det som hindrar dem att ta lån av sina släktingar när de befinner sig i Turkiet?

Förutom då att släktingarna anser att de får valuta för sina pengar när en av dem lyckas komma hit och resten av klanen följer efter och sen blir hela gänget försöjt av skattebetalarna..
Senast redigerad av Melankoli12 2015-11-12 kl. 15:37.
Citera
2015-11-12, 15:25
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Informationschefen för region SYD sa det idag i Aftonbladets intervju ATT man kommer att kräva ID-handlingar av ALLA på ett tåg och SEN göra individuella bedömningar pga exempelvis "SPRÅK!".

Vilket man ju INTE får göra för det anses vara diskriminerande: språk, hudfärg, kön etc..

Att stämma av språk mot id är helt normalt och inget att hetsa upp sig över.
Citera
2015-11-12, 15:27
Bannlyst
Skrev några sidor tillbaka i tråden apropå gränskontroller och frågade om de skulle bli som dem var i filmen sällskapsresan. Hittade nu ett bättre klipp som visar situationen bättre, och även visar hur en genomströmning genom en gränskontroll kan tänkas se ut. Från Sällskapsresan, 1.33 in i detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=spelvZQhGqs
Citera
2015-11-12, 15:27
Medlem
Ja såg att du skrev till en att om personen omvandlats till rasist så ser du ingen nytta att diskutera, där uttav min kommentar. Vad är en rasist? jag försvarade personen. Ska du va så känslig kan du väl byta forum. Här inne hittar du allt möjligt
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Du behöver öva upp din läsförståelse. Ingen i tråden har kallat dig för rasist. Inte heller har jag ifrågasatt dina åsikter. Jag har inte ens tilltalat dig. Du behöver vara mindre snabb på angrepp och läsa långsammare så att du inte missförstår. Tråden handlar om gränskontroll och där har vi samma uppfattning.
Citera
2015-11-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av System-kollaps
Ingen risk, i Sverige. Den polis som sagt det du skriver, kommer nog, om hen verkligen sagt det, varnas och sannolikt även stängas av, ifrån sin tjänst.

"Etnisk markör"; d.v.s. gå efter hudfärg i stick-provs-urvalet, får inte göras och gränspolisen Patik Engström poängterade just det, i gränspolisen:s press-konferens, idag (SR, P1).
Härligt polisen!
Lintottar och deras föräldrar kommer undersökas men inte afghaner med tydliga inavelsdrag om slumpen som dem pratar om kommer arbetas efter.

Jag hoppas att antalet asylanter fördubblas, att se regeringen våndas gör mig i varje fall rofylld.
Senast redigerad av Vuino 2015-11-12 kl. 15:33.
Citera
2015-11-12, 15:29
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men dom 43 vart väl inte stoppad av polisen utan av Stena Line?

Citat:
Man har knuffat "ansvarstagandet" till rederierna.. Tågen och bussarna är polisens ansvar..

Regeringen har dock inget ansvar.

Migrationsverket som följer regeringens direktiv är den stora boven, eftersom de inte släpper in ALLA som önskar det..

Citat:
Eftersom tydligen färjorna vägrar ta med sig passlösa individer på sina resor så kan man tänka sig en minskning dock.

Jag trodde i min enfald att gränskontrollen vid bron skedde på dansk mark, liksom gränskontrollen för färjorna i praktiken sker på tysk resp. dansk mark. Det enda man uppnår nu är alltså att man tvingar dem som inte har giltiga handlingar att ta omvägen över Köpenhamn för att där möjligen suga in var fjärde asylant. Hade det inte varit bättre då att faktiskt låta dem ta färjan och kunna dokumentera samtliga asylanter i Trelleborg?

Eller hoppas man på att några skall förolyckas eller gå vilse på vägen till Köpenhamn?
Citera
2015-11-12, 15:30
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Det uppvägs mer än väl av det jag skrev. I valet mellan att ta sig vidare eller söka asyl här när de blir stoppade så kommer många asylanter att välja det senare.
Citera
2015-11-12, 15:31
Avslutad
Citat:
Polismannen uppskattar att runt 95 procent av de migranter som han kontrollerat på Malmö C saknar id-handlingar.

Jag tycker att alla svenskar i solidaritet med flyktingarna borde kasta bort sina ID handlingar före ev (ofrivillig) kontakt med polis. Ryck bara på axlarna och låtsas att inte förstå, sannolikt ger dom upp om tillräckligt många genomför denna sympatiaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in