2015-11-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Men spela roll! Ditt bekymmer borde vara att barn försvinner spårlöst, att flyktingar lidit i åratal och nu riskerar att inte få någons hjälp om vi inte skärper till oss. Skärp dig. Skärpning alla. EU är en skam, också.

Varför ska detta vara MITT bekymmer?

Barn försvinner överallt i hela världen. Och människor lider överallt i hela världen.

DET kan inte och får inte vara MITT bekymmer.
Citera
2015-11-12, 14:59
Medlem
Ja om det var den vinkeln du såg det på så ja. Men man kan inte jämföra polen och sverige då levnadsstandarden är totalt olika. Men det är inte så
enkelt att få socialbidrag heller. Det måste verkligne vara tomt på kontot. Inte ens 300kr får vara överfört. Sen är det massa krux me adress och hur många som va skrivna bla bla bla. Dessa nyanlända lär ju sig det snabbt av sina bidragstagande anhöriga. De e en svår fråga. Vet att di danmark fick flyktingar väldigt höga bidrag, men det sänktes rejält vilket var bra. Jag vet inte alla räknas ju som jämlik när dom beviljats asyl/put. En eu medborgare från ett annatland får ju inget svenskt socialbidrag om dom int ehar papper på att dom jobbat eller betalat skatt insverige under en viss tid. Sådant borde införas på alla icke-medborgare oavsett flykting eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det handlar ju inte alls om ersättningarna som asylsökande.
Det är ju vad de får när de har beviljats asyl och PUT som lockar. Vilket alla som kommer vet är lättast i Sverige av ALLA länder utan undantag.
Citera
2015-11-12, 14:59
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men då [i Finland] stoppade man dem från att komma in. Våra poliser tar hand om dem och för dem direct till migrationsverket.

Precis som i Finland alltså. Problemet var det att flyktingarna kunde åka till sydkusten utan togs omedelbart i förvar.
Citera
2015-11-12, 15:02
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Barn försvinner överallt i hela världen. Och människor lider överallt i hela världen.

Det är ditt bekymmer därför att vi följer internationella överenskommelser om asylrätt. Då kan vi inte samtidigt ha så dålig koll att asylsökande försvinner. Detta förstår du också.
Citera
2015-11-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jo nivåerna på bidrag måste ner rejält. Kombinerat med bindande försörjningskrav för anhöriginvandring, mkt svårare att få PUT och medborgarskap. Inga konstigheter alls egentligen. Flera länder har denna politik och fler planerar liknande åtstramningar.

Består ens "familj" av 15st medlemmar då ska den som redan bor i landet bevisa att han kan försörja dem - allihopa..
Citera
2015-11-12, 15:03
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
För att sammanfatta regelverket just nu:

- Ingen släpps på färjor utan ID-handlingar
- Polisen kontrollerar ID-handlingar på vissa på tågen till Sverige
- Polisen kontrollerar ID-handlingar på vissa över Öresundsbron
- Vill man inte söka asyl i Sverige släpps man inte in
- Saknas ID-handlingar följer man med polisen för vidare utredning av identitet

Är detta korrekt?

Jag blir inte klok på punt 4. De 43/100 som inte kom med färjan verkar ju ha stoppats från möjligheten att söka asyl i Sverige, med (min tolkning) skälet att de redan skulle ha sökt i ett tidigare land.

Om denna tolkning är korrekt, så har vi ju faktiskt de facto stängt gränsen för (ertappade) presumptiva asylanter. Kan det verkligen vara möjligt!?
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Jo som svensk medborgare ska du känna ansvar för hela världen. All världens problem ligger på svenskens axlar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Lägg av nu, dra inte alla människor över en kam! Glöm inte att det finns flyktingar som behöver vår, eller världens hjälp. Du hade lipat som en hare om du varit i syriernas skor, flyktingar som inte haft något hem på fyra år. Som levt på fyra spänn om dagen och tappat hoppet, som satte sig i en gummibåt och nu möter osorterad rasism och hat. Vi måste sköta oss lite bättre. De som behöver stöd, ska vi ge stöd. Även om Europa är som en jädra fågelholk. Det är direkt fel att sprida den ensidiga bilden som du ger.

Men HUR kan dessa "flyktingar" med de inkomster betala 100.000sek/person för smugglarna?
Citera
2015-11-12, 15:04
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag blir inte klok på punt 4. De 43/100 som inte kom med färjan verkar ju ha stoppats från möjligheten att söka asyl i Sverige, med (min tolkning) skälet att de redan skulle ha sökt i ett tidigare land.

Om denna tolkning är korrekt, så har vi ju faktiskt de facto stängt gränsen för (ertappade) presumptiva asylanter. Kan det verkligen vara möjligt!?

Men dom 43 vart väl inte stoppad av polisen utan av Stena Line?
Citera
2015-11-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jo som svensk medborgare ska du känna ansvar för hela världen. All världens problem ligger på svenskens axlar.

Svenskarna har inte räknat med en faktor: alla svenskar tänker inte längre som de själva. Alla nya svenskar har inte heller "partiboken".. Titta bara på Tino & co

Tyvärr måste jag säga tycks invandrarna - vissa av dem - vara enda sättet man får ordning på det här landet. Svenskarna själva är för dumma och självgoda för att fatta verkligheten.
Citera
2015-11-12, 15:07
Medlem
Dom tar lån, Planerat det under lång tid. Precis som dessa "utlänningar" i sverige som lyckats med massa småföretag tar man lån inom familjerna för att sedan betala av. Väldigt lojala och stark kärnfamilj.men man undrar ju, dom verkar inte fly akut när dom planerat detta länge och tar tidno få ihop de.
Citat:
Men HUR kan dessa "flyktingar" med de inkomster betala 100.000sek/person för smugglarna?
Citera
2015-11-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men dom 43 vart väl inte stoppad av polisen utan av Stena Line?

Man har knuffat "ansvarstagandet" till rederierna.. Tågen och bussarna är polisens ansvar..

Regeringen har dock inget ansvar.

Migrationsverket som följer regeringens direktiv är den stora boven, eftersom de inte släpper in ALLA som önskar det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in