2015-11-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerna11
För att det ska vara en giltig legitimation inom EU krävs att vilket medborgarskap man har, ska framgå, och i Sverige är det bara passet som uppfyller det kravet.
Körkortet, tex, säger bara vilket land det är utfärdat i.
Nej stämmer inte.
Citat:
– Det finns ju nordiska passunionen och det känner danska polisen till. Det har de lärt sig på polisskolan. Alla danska medborgare vet att svenskar inte behöver ha med sig passet till Danmark, säger Kjell Moberg, vakthavande befäl vid Kastrupspolisen.
http://www.sydsvenskan.se/danmark/polis-kravde-pass-for-broresa/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerom
BÖR???

Varför jiddra? Ta med giltiga id handlingar eller pass om du rör dig utanför Sveriges gränser.. då är du säker..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Borde inte detta innebära att alla jävla tiggande zigenare börjar söka asyl vid gränsen nu också? Det vore i så fall väldigt positivt. Mer tryck på systemet innebär en kortare och snabbare väg till den fullständiga kollapsen.

dom måste nog kunna visa Pass hoppas jag
Citera
2015-11-11, 22:45
Bannlyst
Visst flyktingarna får söka asyl givetvis men får se hur kul dom tycker det är nu framöver om dom måste tillbringa 1-2 år på ett tältläger. Fattar ni det kommer bli kaos utan dess like hoppas innerligt att inget sådant tältläger slås upp nära mitt boende
Citera
2015-11-11, 22:45
Medlem
Kommer EU-migranterna kunna passera hur dem vill?
De har ju inte giltiga ID-handlingar väl?
Citera
2015-11-11, 22:46
Medlem
Vad spelar detta för roll egentligen. De vill att alla ska kunna söka Asyl i Sverige istället för att åka vidare till Norge eller Finland?

Citat:
Samtidigt hoppas man att beslutet ska leda till att ordningen på mottagandet ska upprätthållas – genom att ha koll på att rätt människor kommer in i Sverige.

– Antingen ska du ha legala skäl att resa in i Sverige eller så ska du söka asyl, sa Ygeman.

– Om de inte söker asyl i Sverige så får de vända, sa Migrationsverkets Mikael Hvinlund.

Leder bara till högre asylsökning såsom jag förstår det. Personer som kanske ville till Finland omprioriterar sitt resmål och istället söker i Sverige. För alternativet är att vända vid gränsen och gå till det sämre?

På vilket sätt kommer detta att minska invandringen till landet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ska Sverige strunta i Dublinförordningen då?

Hur menar du?... Är det många som flyger hit? Dublinförordningen säger ju att man ska söka asyl i första EU land.... Hur kom de till Sverige?
Citera
Medlem
snurresnigels avatar
Kan inte Sverige bara stoppa att man får söka asyl här när kostnaderna för invandringen har överstigit det uttalade i budget? Förstår inte hur det fungerar.. Hur tar det stopp? Även fast vi har en hög gräns över hur många vi ska ta emot så måste vi väl ha ett maxantal?? Någon som kan bringa klarhet? Kan inte det här vara ett första steg till att kunna stänga gränserna helt när t.om. politikerna insett att det räcker nu?
Citera
2015-11-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Hur menar du?... Är det många som flyger hit? Dublinförordningen säger ju att man ska söka asyl i första EU land.... Hur kom de till Sverige?

Många kommer från Tyskland nu där de har sökt asyl tidigare.
Citera
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Nu kommer förfalskarligorna att göra mer grova pengar
Är det möjligt att det blir för dyrt för de fattigaste flyktingarna. Eller är ett falsk-pass överkomligt?
Citera
Medlem
Missade hela media vad Anders Ygeman sa på presskonferensen??

-Färjor ska föra passagerarlistor, med identifierade resenärer! Enda undantaget är barn, i föräldrars sällskap!,,, inte ordagrant, men vad jag förstod.

Ensamkommande barn, unga män, åldringar, ja alla måste visa upp en giltig ID handling för att komma med en färja.
Förutom just barn, som följer med föräldrar vilka har en giltig ID handling....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
dom måste nog kunna visa Pass hoppas jag

De är väl EU medborgare gissar jag... rätt att vistas i Sverige i 3 månader...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in