Citat:
Ursprungligen postat av
Landsaho9
Vem är svensk? Får man asyl är man lika mycket svensk som en som fötts här med "svenska" föräldrar. Med andra ord kan man faktiskt säga att det inte är någon skillnad.
Sverige är en stormakt som ska vara ett fritt land även framöver, tro inte på gränser. Tro på öppna landskap och att alla ska få komma.
Hat föder hat i alla dess former, och gränser, det föder hat.
Tycker du och jag i morgon reser till Erbil i Kurdistan. När vi stiger av planet ropar i högt att vi är kurder. Vår svenska bakgrund, vår svenska historia, är nu en egentligen kurdisk bakgrund och historia. Vi är kurder. Köper inte kurderna vårt snack, så är de rasister. Rentav nazister. När du och jag kommer till Erbil, så är vi kurder,. Vi har ingen anknytning till Kurdistan, kan inte ett ord kurdiska, skiter i alla kurdiska traditioner, men kurder är vi, eftersom vi satt våra fötter på kurdisk mark.Vi är kurder! Allt annat är hat. Hat föder hat i alla dess former, och gränser föder hat.
Kurdernas gränsdragning gentemot andra, när de påstår att de är kurder, är hat. Är det så jag ska tolka dig? För om min gränsdragning som svensk gentemot andra folk som inte är svenskar är hat, då måste ju andras gränsdragning gentemot mig svensk också vara hat. Både här i mitt land Sverige och i andra länder. Eller?
Tycker du och jag ska resa runt i världen. Och när vi stiger av i Kuala Lumpur ropar vi att vi är malajer. Vi reser till Tel Aviv och ropar att vi är judar. Vi reser till Oslo och ropar att vi är norrmänn. Till Helsinki och blir finnar. Till Rom reser vi och blir romare, eller snarare romer kanske. Reser till Paris, London, Moskva och Warszawa, och blir fransmän, britter, ryssar och polacker. Vi talar inget av språken, även om vi tror att vi talar engelska flytande, vet inget om ländernas kultur, struntar i deras kultur och historia och traditioner, för här är vi, de nya fransmännen, britterna, ryssarna och polackerna! Accepterar man oss inte genast, så beror det på hat.
Förmodar att du skojar. Gör du inte det, är du förmodligen svensk.