2015-11-11, 21:49
Medlem
Kaospojkens avatar
Detta var trevligt att komma hem till. Slår på datorn och möts av detta. Nu är frågan hur mycket det kommer att påverka. Men som någon i tråden sade "vad var det vi sa?". Det bör väl nu vara uppenbart för alla att varningarna inte bara varit "rasistpropaganda"?
När hoppet nästan var ute, så möts man av något som kanske kan öppna ögonen på några.
Här har ni de första tecknen på sprickorna, sprickorna i systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Va?

Det är helt klart brun politik. Det är oerhört förvånande att MP acceperar detta emellertid.

Det bästa med detta är hur uppenbart det blir att det är vänstern (stor del av hela 7k-anhängarna, faktiskt) som är sinnessjuk och extremistisk. Nu står ni med byxorna nere.
Citera
2015-11-11, 21:49
Medlem
Mack-Bolans avatar
På punkt efter punkt följer Regeringen SD:s fascistiska förslag.

Man kan krasst konstatera att SD haft rätt hela tiden.
Detta är bara början mina vänner,,,,

Ingen är gladare än jag.
Citera
2015-11-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Är som många andra tveksam till om detta kommer göra någon skillnad - men, ändå ett steg i rätt riktning.
Bygg nu om tågstationen i Malmö-Hyllie till en permanent gränsövergång, tvinga alla att passagerare som kommer över bron att gå av där, låt dem passera en för en genom tullen och passkontrollen. Så kanske vi får styr på situationen med Öresundstågen.

Tack för det, Stefan "I mitt Europa bygger vi inga murar" Lövfen

Det stora pluset är nu att regeringen har visat sitt sanna tryne, rasister in i benmärgen, främlingsfientliga och ska göra det svårare när dom FLYYYRRR FÖR SINA LIIIV... Sverigedemokrat...oj förlåt Socialdemokraterna värnar inte längre alla människor.
Citera
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
För det andra går det inte att motivera detta med ekonomiska skäl. Hur mycket kostar inte gränsbevakning? De resurserna borde man istället satsa på att hjälpa människor!

Vi ska hjälpa dom som behöver hjälp, dvs åldringar, kvinnor och barn i närområdet och inte bidragsflyktingar som vill till Sverige för att få ett "bättre liv" (det är ingen mänsklig rättighet att få ett "bättre liv"). Det här är ju precis vad SD har sagt hela tiden men blivit anklagade för att vara rasister och populister. Nu när vi står på gränsen till en total kollaps så börjar dom andra vakna till. Ord finns inte att förklara det vansinne och idioti som råder i detta land.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Hoppas att folk kan ta och notera omgivningen imorgon.., lättnad.., fortsatt uppgivenhet, eller bestörtning över beslutet.
Citera
2015-11-11, 21:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Såhär skrev Afabladet om inre gränskontroller när det var ett SD-förslag för 27 dagar sen:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/article21576397.ab

Citat:
Sverigedemokraterna vill ”stänga gränsen” och minska flyktinginvandringen med 95 procent, men vill inte säga hur. Enda möjligheten att så kraftigt begränsa invandringen är att bevaka Sveriges gräns med ungerska metoder, och försvara sig mot flyktingar med tårgas, rakbladsstängsel och militärt gränsskydd. Men människor lyckas ändå fly till Ungern. I Sverige har vi dessutom en lång kust. Det är lätt att ta sig över Östersjön från Danmark eller andra länder. För att stoppa människor innan gränsen skulle man behöva sänka eller mota tillbaka båtar.
Även bortsett från det grymma i åtgärderna så är det inte satsningar som är gratis. Ungerns stängsel har kostat närmare en miljard att bygga. Till det kommer kostnaden för att patrullera och bevaka gränsen. Högre löneläge och längre gräns skulle mångfaldiga kostnaderna i Sverige. Kustbevakningen har i dag inte uppdraget eller resurserna att i stor skala hindra båtar från att komma till Sverige.
SD:s retorik skulle kräva många miljarder i förstärkt gränsskydd, kustbevak*ning, stängsel och militarisering. Men satsningar av den storleken saknas i deras budget.

Sverigedemokraternas budget är ogenomtänkt, verklighetsfrånvänd och omöjlig att genomföra. De vill helt enkelt spendera pengar som inte finns. Det är oseriöst och populistiskt. Deras budget kan i sin helhet avfärdas som en naiv fantasi.

Om vi bara tar tio procent av vad asylkaoset kostar oss så skulle vi ha råd att bygga ut gränsskyddet till behaglig och betryggande nivå.
Citera
Medlem
Tveksamt om det kommer att göra någon större skillnad. Men för all del, jag uppskattar varje försök att begränsa invällningen.
Resultatet blir väl ytterligare en massa asylsökande som vi så småningom kommer att ge PUT, istället för att vi blir av med några som aldrig söker asyl utan tar sig till Norge eller Finland.
Jag hoppas att gränskontrollerna också kommer att avslå inträde för alla som kommer från ett annat EU-land där de borde ha sökt asyl.
Citera
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Situationen kommer att förvärras. Fler kommer att komma in. Situationen blir mer kaosartad. Löfven kommer att tvingas avgå inom 1-2 månader.

Jaha. Vem ersätter? Juholt? AKB vill inte träda fram. SD kan inte. Vi är låsta. Landet DÖd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spray3
Gränserna kommer dock inte ge någon effekt

Nu kan ju SD dela ut lappar där de skriver att den Svenska vänsterregeringen har infört gränskontroller på bron och IDkontroll på fartygen från Tyskland eller vad det nu innebär.

SDs flygbladsmöjligheter är ju nu perfekt tajmade.
Citera
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Tack för lite förnuft i tråden.
Det viktiga är att rika svenskar ska betala in mer skatt, så att de får det lite sämre till förmån för att flyktingar som flyr krigets Syrien överlever bomber.
VARFÖR skall en rik person som kanske sparat eller slitigt för att ta sig uppåt betala mer skatt än en jävla drönare som sovit sig genom högstadiet?
J
Citera
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Mänskliga rättigheter innefattar inte att man har rätt att leva på svenska bidrag bara för att det är fattigt i landet de kommer ifrån.

Sen kostar inte polisens gränsbevakning vad denna massinvandring kostar.
Det är inte dyrt att hjälpa människor. Det är en lögn! Det är en investering, både socialt samt ekonomiskt.

Vi måste tala om hur vi hjälper bäst. Gränsbevakning är extremt dyrt.
Citera
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Vem är svensk? Får man asyl är man lika mycket svensk som en som fötts här med "svenska" föräldrar. Med andra ord kan man faktiskt säga att det inte är någon skillnad.
Sverige är en stormakt som ska vara ett fritt land även framöver, tro inte på gränser. Tro på öppna landskap och att alla ska få komma.

Hat föder hat i alla dess former, och gränser, det föder hat.

Tycker du och jag i morgon reser till Erbil i Kurdistan. När vi stiger av planet ropar i högt att vi är kurder. Vår svenska bakgrund, vår svenska historia, är nu en egentligen kurdisk bakgrund och historia. Vi är kurder. Köper inte kurderna vårt snack, så är de rasister. Rentav nazister. När du och jag kommer till Erbil, så är vi kurder,. Vi har ingen anknytning till Kurdistan, kan inte ett ord kurdiska, skiter i alla kurdiska traditioner, men kurder är vi, eftersom vi satt våra fötter på kurdisk mark.Vi är kurder! Allt annat är hat. Hat föder hat i alla dess former, och gränser föder hat.

Kurdernas gränsdragning gentemot andra, när de påstår att de är kurder, är hat. Är det så jag ska tolka dig? För om min gränsdragning som svensk gentemot andra folk som inte är svenskar är hat, då måste ju andras gränsdragning gentemot mig svensk också vara hat. Både här i mitt land Sverige och i andra länder. Eller?

Tycker du och jag ska resa runt i världen. Och när vi stiger av i Kuala Lumpur ropar vi att vi är malajer. Vi reser till Tel Aviv och ropar att vi är judar. Vi reser till Oslo och ropar att vi är norrmänn. Till Helsinki och blir finnar. Till Rom reser vi och blir romare, eller snarare romer kanske. Reser till Paris, London, Moskva och Warszawa, och blir fransmän, britter, ryssar och polacker. Vi talar inget av språken, även om vi tror att vi talar engelska flytande, vet inget om ländernas kultur, struntar i deras kultur och historia och traditioner, för här är vi, de nya fransmännen, britterna, ryssarna och polackerna! Accepterar man oss inte genast, så beror det på hat.

Förmodar att du skojar. Gör du inte det, är du förmodligen svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in