Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Så,är det, jag tycker inte längre synd om dem. Man har de politiker man förtjänar.
Jag får hålla med. Merparten av folket tänker fan inte längre än näsan räcker. Såhär ser mitt umgänge ut förutom de som röstar SD.
Dels har vi vänsterflummarna, typ de som är världsmedborgare och hatar nationsgränser och är vänster och tycker så synd om BARNEN, BARNEN som flyr från krig med kulor vinande över huvudet hela vägen från Syrien till de äntligen kommit över Öresundsbron. Dessa definierar sig oftast som vänster och är i större utsträckning än andra arbetar- eller lägre medelklass. Tänk socionomer eller ickeutbildade offentliganställda kvinnor.
Dels har vi typ 17 % procent utrikesfödda varav säkert 75 % röstar rött, detta lär gälla även andragenerationens invandrare som ej är integrerade och även väldigt mång som är det. Dessa tillhör i strikt mening inte svenska folket men de har ju rösträtt så man får ta med dem ändå. Undantaget kan vara typ jugoslaver som kom på 60-talet.
Dels har vi medelklass som köpt medias bild av hur omvärlden ser ut. De kan rösta S eller M för de tror att de tar ansvar och gruppen har en mycket negativ bild av SD. Har mycket liten koll på politik. Här hamnar även till viss del som röstar som släkten och familj alltid gjort. De kan vara invandringskritiska men litar fortfarande på att de traditionella partierna ska ordna upp saker och ting men vet egentligen inte mycket om vad som händer i Sverige. Kan ha ett par integrerade invandrade arbetskamrater och tror att invandrarna gör jobben svenskarna inte vill göra (WTF?). Däremot kan de utan att blinka uttala sig så rasistiskt att till och med jag blir förvånad, nästan i Varnagel-klass, på sätt som skulle gjort att de uteslöts ur SD på två röda och med ord och bakomliggande tankar som jag, Kasselstrand-fan och öppen för ett städat, mer nationalistiskt parti till höger om SD, lite förfäras av i riktiga livet. Det kan vara svartingar hit, blattar dit, folkslag som fan inte är kloka i huvudet sagt med förakt och liknande. Men SD är ett parti med knäppgökar som är rasister allihopa.
Sedan har vi dem som bara bryr sig om vad som gynnar dem själva ekonomiskt, främst borgerliga idag skulle jag säga. Moderaterna eller FP/C vill sänka skatten och så fastnar de för en eller ett par saker till och det räcker för val av parti. SD är ju ett ekonomiskt mittenparti och man har inget förtroende för dem och brys sig inte. De kan uttala sig lika eller ännu mer rasistiskt som ovanstående grupp.
De två sista grupperna har aldrig bott i en förort eller ens promenerat i ett utanförskapsområde. Skulle de tvingas bo med folk från den typiska asylinvandrarpopulationen i Sverige skulle sanningen uppenbara sig för dem men det är inte säkert att de röstar SD för SD är ett inkompetent rasistparti även om (Insert valfri invandrargrupp man har dålig erfarenhet av) är tjuvar och bedragare, horor och hallickar, de lägsta av de lägsta till sista man.
Sedan har vi naturligtvis oheliga korsbefruktningar mellan ovanstående men de är ganska få. Det hade varit intressant att höra
vad andra har för erfarenheter av folk som vägrar rösta SD i bekantskapskretsen och en bedömning av varför folk så styvnackat inte röstar på SD trots allt.
Jag kommer betrakta undergången på håll och känna viss skadegladje mot de mest korkade men också sorgsenhet över att propaganda, etatistiskt styre och kanske, kanske en fredsskada gjorde ett för bara tre generationer sedan stolt folk till en fårskock som betalade för sin egen undergång.