2015-11-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Även Aftonbladet/inizio har gjort en undersökning om man vill ta emot fler eller färre.

65% Färre

14% Lika många som idag

11% Fler

10% Vet ej

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21724410.ab

Intressant att vi verkar ha fått 65% rasister i landet.
2015-11-09, 09:37
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så,är det, jag tycker inte längre synd om dem. Man har de politiker man förtjänar.
Jag får hålla med. Merparten av folket tänker fan inte längre än näsan räcker. Såhär ser mitt umgänge ut förutom de som röstar SD.

Dels har vi vänsterflummarna, typ de som är världsmedborgare och hatar nationsgränser och är vänster och tycker så synd om BARNEN, BARNEN som flyr från krig med kulor vinande över huvudet hela vägen från Syrien till de äntligen kommit över Öresundsbron. Dessa definierar sig oftast som vänster och är i större utsträckning än andra arbetar- eller lägre medelklass. Tänk socionomer eller ickeutbildade offentliganställda kvinnor.

Dels har vi typ 17 % procent utrikesfödda varav säkert 75 % röstar rött, detta lär gälla även andragenerationens invandrare som ej är integrerade och även väldigt mång som är det. Dessa tillhör i strikt mening inte svenska folket men de har ju rösträtt så man får ta med dem ändå. Undantaget kan vara typ jugoslaver som kom på 60-talet.

Dels har vi medelklass som köpt medias bild av hur omvärlden ser ut. De kan rösta S eller M för de tror att de tar ansvar och gruppen har en mycket negativ bild av SD. Har mycket liten koll på politik. Här hamnar även till viss del som röstar som släkten och familj alltid gjort. De kan vara invandringskritiska men litar fortfarande på att de traditionella partierna ska ordna upp saker och ting men vet egentligen inte mycket om vad som händer i Sverige. Kan ha ett par integrerade invandrade arbetskamrater och tror att invandrarna gör jobben svenskarna inte vill göra (WTF?). Däremot kan de utan att blinka uttala sig så rasistiskt att till och med jag blir förvånad, nästan i Varnagel-klass, på sätt som skulle gjort att de uteslöts ur SD på två röda och med ord och bakomliggande tankar som jag, Kasselstrand-fan och öppen för ett städat, mer nationalistiskt parti till höger om SD, lite förfäras av i riktiga livet. Det kan vara svartingar hit, blattar dit, folkslag som fan inte är kloka i huvudet sagt med förakt och liknande. Men SD är ett parti med knäppgökar som är rasister allihopa.

Sedan har vi dem som bara bryr sig om vad som gynnar dem själva ekonomiskt, främst borgerliga idag skulle jag säga. Moderaterna eller FP/C vill sänka skatten och så fastnar de för en eller ett par saker till och det räcker för val av parti. SD är ju ett ekonomiskt mittenparti och man har inget förtroende för dem och brys sig inte. De kan uttala sig lika eller ännu mer rasistiskt som ovanstående grupp.

De två sista grupperna har aldrig bott i en förort eller ens promenerat i ett utanförskapsområde. Skulle de tvingas bo med folk från den typiska asylinvandrarpopulationen i Sverige skulle sanningen uppenbara sig för dem men det är inte säkert att de röstar SD för SD är ett inkompetent rasistparti även om (Insert valfri invandrargrupp man har dålig erfarenhet av) är tjuvar och bedragare, horor och hallickar, de lägsta av de lägsta till sista man.

Sedan har vi naturligtvis oheliga korsbefruktningar mellan ovanstående men de är ganska få. Det hade varit intressant att höra vad andra har för erfarenheter av folk som vägrar rösta SD i bekantskapskretsen och en bedömning av varför folk så styvnackat inte röstar på SD trots allt.

Jag kommer betrakta undergången på håll och känna viss skadegladje mot de mest korkade men också sorgsenhet över att propaganda, etatistiskt styre och kanske, kanske en fredsskada gjorde ett för bara tre generationer sedan stolt folk till en fårskock som betalade för sin egen undergång.
2015-11-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Jag får hålla med. Merparten av folket tänker fan inte längre än näsan räcker. Såhär ser mitt umgänge ut förutom de som röstar SD.

Dels har vi vänsterflummarna, typ de som är världsmedborgare och hatar nationsgränser och är vänster och tycker så synd om BARNEN, BARNEN som flyr från krig med kulor vinande över huvudet hela vägen från Syrien till de äntligen kommit över Öresundsbron. Dessa definierar sig oftast som vänster och är i större utsträckning än andra arbetar- eller lägre medelklass. Tänk socionomer eller ickeutbildade offentliganställda kvinnor.

Dels har vi typ 17 % procent utrikesfödda varav säkert 75 % röstar rött, detta lär gälla även andragenerationens invandrare som ej är integrerade och även väldigt mång som är det. Dessa tillhör i strikt mening inte svenska folket men de har ju rösträtt så man får ta med dem ändå. Undantaget kan vara typ jugoslaver som kom på 60-talet.

Dels har vi medelklass som köpt medias bild av hur omvärlden ser ut. De kan rösta S eller M för de tror att de tar ansvar och gruppen har en mycket negativ bild av SD. Har mycket liten koll på politik. Här hamnar även till viss del som röstar som släkten och familj alltid gjort. De kan vara invandringskritiska men litar fortfarande på att de traditionella partierna ska ordna upp saker och ting men vet egentligen inte mycket om vad som händer i Sverige. Kan ha ett par integrerade invandrade arbetskamrater och tror att invandrarna gör jobben svenskarna inte vill göra (WTF?). Däremot kan de utan att blinka uttala sig så rasistiskt att till och med jag blir förvånad, nästan i Varnagel-klass, på sätt som skulle gjort att de uteslöts ur SD på två röda och med ord och bakomliggande tankar som jag, Kasselstrand-fan och öppen för ett städat, mer nationalistiskt parti till höger om SD, lite förfäras av i riktiga livet. Det kan vara svartingar hit, blattar dit, folkslag som fan inte är kloka i huvudet sagt med förakt och liknande. Men SD är ett parti med knäppgökar som är rasister allihopa.

Sedan har vi dem som bara bryr sig om vad som gynnar dem själva ekonomiskt, främst borgerliga idag skulle jag säga. Moderaterna eller FP/C vill sänka skatten och så fastnar de för en eller ett par saker till och det räcker för val av parti. SD är ju ett ekonomiskt mittenparti och man har inget förtroende för dem och brys sig inte. De kan uttala sig lika eller ännu mer rasistiskt som ovanstående grupp.

De två sista grupperna har aldrig bott i en förort eller ens promenerat i ett utanförskapsområde. Skulle de tvingas bo med folk från den typiska asylinvandrarpopulationen i Sverige skulle sanningen uppenbara sig för dem men det är inte säkert att de röstar SD för SD är ett inkompetent rasistparti även om (Insert valfri invandrargrupp man har dålig erfarenhet av) är tjuvar och bedragare, horor och hallickar, de lägsta av de lägsta till sista man.

Sedan har vi naturligtvis oheliga korsbefruktningar mellan ovanstående men de är ganska få. Det hade varit intressant att höra vad andra har för erfarenheter av folk som vägrar rösta SD i bekantskapskretsen och en bedömning av varför folk så styvnackat inte röstar på SD trots allt.

Jag kommer betrakta undergången på håll och känna viss skadegladje mot de mest korkade men också sorgsenhet över att propaganda, etatistiskt styre och kanske, kanske en fredsskada gjorde ett för bara tre generationer sedan stolt folk till en fårskock som betalade för sin egen undergång.

Eftersom du frågar vad andra har för erfarenheter, så svarar jag utan att själv tillföra så mycket mer: Jag har precis samma erfarenheter som de du beskriver. Du gör en mycket bra och träffande beskrivning.

Möjligen skulle jag vilja utvidga det där om välintegrerade arbetskamrater: De flesta av oss har en eller några mycket välfungerande invandrade arbetskamrater på våra arbetsplatser. För den medelklass som bor i svenska områden är inte dessa arbetskamrater bara representanter för hur invandrare är i största allmänhet (de icke fungerande träffar de ju aldrig på) utan också vänner. Att rösta SD och stå för det kan då vara emotionellt svårt. Att rösta SD kan kännas som att vilja ta avstånd från sin vän och arbetskamrat.
2015-11-09, 10:18
Moderator
sm910difs avatar
Tror man ska vara försiktig med att dra allt för stora växlar om stödet eller framtida potentiella stödet till SD utifrån frågan om Sverige ska ta emot fler eller färre invandrare idag. Nu när både S, M och media plötsligt talar om en kapacitet som börjar bli nådd är det ju plötsligt okej och naturligt för övriga väljare att svara detsamma. Förr svarade man på den frågan utifrån om man tyckte problemen i landet vi fått av mångkulturen var för stora - nu svarar man på frågan utifrån det offentliga narrativet "kapaciteten börjar bli nådd, nu måste vi ta ansvar". Ett "ansvar" SD inte längre har monopol på.

Man kan som sverigedemokrat tycka att det givna vore att gå över till SD nu när gränsen är nådd. Man måste samtidigt komma ihåg att den bild gemene SDare har, att etablissemanget skapat den här strömmen och därför är ansvariga för den, inte är samma som den mediabild vi matas med: Flyktingströmmen är någon form av ofrånkomlig naturkraft som dragit in över Sverige och som måste hanteras, en moralisk skyldighet. Den skillnad i syn gör att folk kan tycka, och stödja regeringen i nu, att trycket måste minskas utan att det för den delen var fel att inte minska innan kapaciteten var nådd. Man tycker helt enkelt inte det var fel att maximera mottagandet utifrån vår kapacitet, bara att gå utöver kapaciteten.

Därför kan vi få en dramatisk ökning i antalet som vill minska invandringen nu, utan att folk går över till SD i någon större mån. En farlig utveckling för SD som parti och nationalismen som idé, men en naturlig konsekvens av att man verkar tänkt att man kan luta sig tillbaks och låta verkligheten göra jobbet åt en medans grodan kokas.
2015-11-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Att 1/4 svarar lika många eller fler är väl ett hyfsat facit på att minst 25% av de röstberättigade i landet inte bryr sig om politik.
De bryr sig nog, de har bara en så uppfuckad confirmation bias att de tror mer på Henrik Schyfferts kalkyler än på Tino Sanandajis. De är så förtvivlat inställda på allt de blivit itutade om invandringens lönsamhet att om en uteliggare säger att vi grejar det här och en nobelpristagare i ekonomi säger att det kommer att gå åt helvete, så tror de på uteliggaren.
2015-11-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Att 1/4 svarar lika många eller fler är väl ett hyfsat facit på att minst 25% av de röstberättigade i landet inte bryr sig om politik.
man får också tänka på att det finns en hyfsad andel som inte förstår frågan, utan tror att den omfattar även de som redan är här. nu var frågan väl formulerad i denna undersökning genom att fråga om "ta emot", men i den mest åberopade undersökningen ställer de frågan om man vill öka eller minska invandringen - fullt medvetet om hur dubbeltydigt det blir.
2015-11-09, 10:57
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtSnor
man får också tänka på att det finns en hyfsad andel som inte förstår frågan, utan tror att den omfattar även de som redan är här. nu var frågan väl formulerad i denna undersökning genom att fråga om "ta emot", men i den mest åberopade undersökningen ställer de frågan om man vill öka eller minska invandringen - fullt medvetet om hur dubbeltydigt det blir.
Ja, det hade varit en intressant kontrollfråga i anslutning - hur många tolkar frågan som gällande volymen på inflödet och hur många tolkar det som gällande antalet som redan är här, dvs alternativet färre flyktingar innebär någon form av repatriering.

Blev något förvånad i morse av en i övrigt fullt normalbegåvad kollega, som utbrister "nu har folk gått överstyr, 65% vill skicka hem flyktingar!". Tror tyvärr inte hon är ensam med en sådan tolkning, och då var somsagt Inizios fråga den här gången ovanligt tydlig.
Senast redigerad av sm910dif 2015-11-09 kl. 11:01.
2015-11-09, 11:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Att SD går kräftgång samtidigt som folkets förtroende för regeringen och 7 klövern är all time low blir för mig obegripligt, så obegripligt att jag helt enkelt tror att flera av undersökningarna är fake.
2015-11-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att SD går kräftgång samtidigt som folkets förtroende för regeringen och 7 klövern är all time low blir för mig obegripligt, så obegripligt att jag helt enkelt tror att flera av undersökningarna är fake.

Det är nog mycket som är obegripligt, men jag tror att stora delar av svenska befolkningen faktiskt inte tänker politiskt. De tänker inte själva. De är i högsta grad beroende av massmedia för att bilda sin egen uppfattning.

SD är stämplat som nazistpartiet, dödsknarkarfascister som är en paria för Svenska samhället. Detta har man lyckats bra med och idag tror många verkligen att SD hyllar Hitler, vill förinta judarna och även många andra folkslag och omedelbart utvisa alla som inte är födda i Sverige. Det gör att många aldrig kan tänka sig rösta på SD.

Samtidigt förstår ändå fler och fler att det sjuklövern gör är att störta Sverige ner i misär av aldrig oanade mått. Att en invandringstakt på 365.000 människor förr eller senare resulterar i att mängder av människor driver runt på gatan (dygnet runt) och försöker överleva (på alla sätt de kan).

Intressant att notera hur framförallt S börjar vädja om att flyktingarna inte ska söka sig till Sverige. Vi kan se att många av de utfall som sjuklöverns politiker gör nu är precis samma politik som SD velat ha. Fast egentligen ännu brutalare. Här är det fråga om att sjuklövern har lovat garanterat boende, mat och fickpengar till ALLA som kommer till Sverige, fast det inte finns bostäder eller jobb

Så sjuklövern är lögnare, vilket man inte kan anklaga SD för.

Men hursomhelst, just nu är det mest intressant titta på hur alla svenska politiker lägger fram det ena vansinniga förslaget efter det andra. Det spretar åt alla håll. Jag skulle inte bli förvånad om sjuklövern klamrar sig vid makten och att verkligheten därmed omvandlar sjuklöverns politik till att mest likna fascistiskt extremhöger, så till vida att i praktiken är all politik som SD framfört fram till idag väldigt harmlöst.
2015-11-09, 11:26
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

En tankefigur som är mer än plausibel!

De seriösa OU är på väg som rimligen bekräftar...
2015-11-09, 11:52
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det borde vara guldläge för SD att lägga förslag i riksdagen, som givetvis är kopior på alliansens och/eller regeringens trevande funderingar på att försöka bromsa invällningen.
Så får vi i alla fall snabbt bevis på hur lite allvar som ligger bakom de andra partiernas funderingar.
Även om det som händer i riksdagen verkligen inte återspeglar allvaret i den aktuella flyktingkrisen så undrar jag varför SD inte agerar i riksdagen? Har de somnat?

Eller är dom möjligen på Lesbos och letar efter falska flygblad...
2015-11-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det borde vara guldläge för SD att lägga förslag i riksdagen, som givetvis är kopior på alliansens och/eller regeringens trevande funderingar på att försöka bromsa invällningen.
Så får vi i alla fall snabbt bevis på hur lite allvar som ligger bakom de andra partiernas funderingar.
Även om det som händer i riksdagen verkligen inte återspeglar allvaret i den aktuella flyktingkrisen så undrar jag varför SD inte agerar i riksdagen? Har de somnat?

Eller är dom möjligen på Lesbos och letar efter falska flygblad...

SD borde öppet visa att de kommer att rösta för och stödja alla förslag som begränsar flyktingströmmen och att man inte behöver oroa sig för att mp+v+c aktivt försöker blockera godkännande av förslagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in