2015-11-08, 11:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med på det andra, det lär inte vara ett stort bekymmer - men här kan du vara nåt på spåret (ordagrant..). DNA-spåret. Har funderat kring nåt i bilen, men det kan ju ha skett då han bar henne.
Detta med onanerandet har jag lite bekymmer med (och absolut inte ett ollande) eftersom lortgrisen har lika mkt DNA från sig själv efter lördagsnatten med frugan (sekret, sperma).
Knivskaft eller vid transport har jag sett som möjlig källa, men det du skriver låter troligt. Nånstans på honom fanns IB:s sekret att det överfördes.
Jag tror inte heller på ollandet eller onanerandet. Då skulle hans DNA varit blandat med frugans.

Knivskaftet är inte heller en sån dum idé. Fast just den mängden DNA som krävts för att avsättas på trosan, så tror jag hellre på att det satt på tyg från början. Typ som saliv eller snor på hans axel. Eller nåt annat... Han var ju inte så renlig av sig som sagt.
2015-11-08, 11:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Eftersom man kan utesluta en kontaminering av blodbesudlingarna kvarstår två alternativ:
NB minst inblandad om ej skyldig
NB ej inblandad kräver plantering av blodbesudlingarna

1: Det gäller för alternativteoretikerna att besvara frågan hur man lyckats tappa NB på blod utan att han har märkt det. Går det överhuvudtaget? Hur har man förvarat det färska blodet?

2: Vad var motivet att sätta dit NB? Han hade lite kontakt med ortsbefolkningen och skulle åka hem till Litauen inom en månad. Hade han några fiender överhuvudtaget? Arbetsgivaren berömde honom och det är svårt att se ett motiv från AJ. Motiv från någon annan?

Hotbilden finns beskriven på sidan sid.1195, och det framgår att hot upphörde i slutet av 2013.
Vidare var det ett rent arbetsrelaterat tjafs mellan vad som förefaller vara litauiska gästarbetare/hantverkare.
AB uppger även att inga "fiender" existerar. I min värld borde även AJ nämnt om bråk med utomstående gästarbetare var aktuellt, men det finns inte ett ord om det, så det är med all tydlighet överspelat sedan länge.

Plantering...
Dessutom dubbel plantering då, eftersom även IB´s DNA påträffades.
För att ens ta upp en fundering om det måste man samtidigt svara på NB´s övriga beteende (Alibi + bil-vittnen + MPS-patrull + AB-jogg osv) så blir det ännu lättare eliminera frågan om plantering.

Alternativteoretikerna bör därmed behandlas för vad dom är. Luft.
2015-11-08, 11:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Om man har gammalt blod på ett plast rep så är det alltså helt omöjligt att det kontaminerar med det.
Man kan ju tvätta bort en blodfläck med kallt vatten om man skulle råka bloda ner ett lakan eller ett klädesplagg. Då löser sig ju blodet. Repet kan ha varit blött när gärningsmannen drog repet över röret?
Jag har bett dig läsa Hamilkars inlägg. Sök på hemoglobin och vad som sker med blodbilden. Han talar dels om hemolys, och det sker en utspädning som förändrar bilden vilket tekniker på NFC ser. ÅK beskriver även att det är blod och inte kluster så det är inte gnuggat.
Det krävs färskt vanligt blod för att få de träffar som finns vid +4. Blandningen av LH och NB är också stark (high score).

Edit: lägg märke till en sak till under rättegången. IR vet att detta blod är ytterst besvärande. Hon har ingen expert inkallad som kommer med en enda av de otaliga varianter som finns i denna tråd. Det vore det första hon skulle ha kallat in som vittne. Hon svamlar förbi blod och pratar om och om igen om psoriasis (som inte har ett dugg med saken att göra), och sen kommer mantrat "han jobbar där", "han är en DNA-släppare"..
Senast redigerad av develi 2015-11-08 kl. 11:56.
2015-11-08, 11:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag undrar hur han bar henne om frugans sekret avsattes från axeln till trosan runt smalbenen.
Jag tänker mig att hon hade trosorna på sig vid det momentet, och byxorna nere vid smalbenen. Trosorna kan han ha dragit ner senare. Det primära för honom verkar ha varit själva dödandet. Det fanns inget blod eller DNA på trosorna från honom. Han kan ha haft handskar på sig när han sen drog ner dom - om nu inte såret helt enkelt hade slutat blöda vid det laget och han drog ner dom utan handskar men att det ändå inte avsattes DNA från honom - eller att det avsatts DNA på ett område på trosan som inte är testat. Teknikerna chansar ju lite när de väljer ut vilka ställen på plagget de ska ta prover från.
2015-11-08, 11:53
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tänker mig att hon hade trosorna på sig vid det momentet, och byxorna nere vid smalbenen. Trosorna kan han ha dragit ner senare. Det primära för honom verkar ha varit själva dödandet. Det fanns inget blod eller DNA på trosorna från honom. Han kan ha haft handskar på sig när han sen drog ner dom - om nu inte såret helt enkelt hade slutat blöda vid det laget och han drog ner dom utan handskar men att det ändå inte avsattes DNA från honom - eller att det avsatts DNA på ett område på trosan som inte är testat. Teknikerna chansar ju lite när de väljer ut vilka ställen på plagget de ska ta prover från.

J det verkar ju troligt att han drar ner båda byxorna, men inte trosorna
2015-11-08, 11:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har bett dig läsa Hamilkars inlägg. Sök på hemoglobin och vad som sker med blodbilden. Han talar dels om hemolys, och det sker en utspädning som förändrar bilden vilket tekniker på NFC ser. ÅK beskriver även att det är blod och inte kluster så det är inte gnuggat.
Det krävs färskt vanligt blod för att få de träffar som finns vid +4. Blandningen av LH och NB är också stark (high score).
Vad har åklagaren för stöd för det påståendet i den tekniska utredningen?
2015-11-08, 11:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad har åklagaren för stöd för det påståendet i den tekniska utredningen?
NFC-tekniker.
2015-11-08, 11:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
J det verkar ju troligt att han drar ner båda byxorna, men inte trosorna
Det finns väl män som blir kåta av att se kvinnor i underkläder? Hennes bh satt väl kvar där den skulle? Rätta mig om jag har fel.
2015-11-08, 11:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Håller med på det andra, det lär inte vara ett stort bekymmer - men här kan du vara nåt på spåret (ordagrant..). DNA-spåret. Har funderat kring nåt i bilen, men det kan ju ha skett då han bar henne.
Detta med onanerandet har jag lite bekymmer med (och absolut inte ett ollande) eftersom lortgrisen har lika mkt DNA från sig själv efter lördagsnatten med frugan (sekret, sperma).
Knivskaft eller vid transport har jag sett som möjlig källa, men det du skriver låter troligt. Nånstans på honom fanns IB:s sekret att det överfördes.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror inte heller på ollandet eller onanerandet. Då skulle hans DNA varit blandat med frugans.

Knivskaftet är inte heller en sån dum idé. Fast just den mängden DNA som krävts för att avsättas på trosan, så tror jag hellre på att det satt på tyg från början. Typ som saliv eller snor på hans axel. Eller nåt annat... Han var ju inte så renlig av sig som sagt.

Utifrån ett annat perspektiv, är det väl inte övertygat att han själv ejakulerat i samband med sex med sin fru? (Sånt händer ibland)
2015-11-08, 11:59
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men hahaha för f-n Xenia, kom igen nu...du brukar ju vara hyfsat klok men i den här tråden vet jag inte vad som hänt med dig. Är det prestige det handlar om?

Du kan inte på fullaste allvar mena att en trolig förklaring är att någon med hjälp av en borrmaskin och hävarm, lyckats centrifugera blodet så att det blir redo att sedan planteras och ge en riktig blodbild

Om du tycker att det låter rimligt så gissar jag att du även har en rimlig person att applicera teorin på. VEM i rimlighetens namn passar in i den teorin?

Skickar åter igen detta som jag skrev imorse. Hur får du ihop detta Xeniaonatop?
2015-11-08, 12:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Utifrån ett annat perspektiv, är det väl inte övertygat att han själv ejakulerat i samband med sex med sin fru? (Sånt händer ibland)
Glöm inte föråkarna. Har han kommit såpass långt så är han nog inte DNA-lös.
2015-11-08, 12:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Glöm inte föråkarna. Har han kommit såpass långt så är han nog inte DNA-lös.

"Föråkarna" närvarar inte alltid. Det är högst individuellt.

På ett rent amatörmässigt plan, vill jag framhäva att hans egna DNA mycket väl kan ha varit "inkapslat" av frugans betydligt beständigare DNA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in