2015-11-07, 19:09
  #42613
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Nedgången är helt vad jag förväntat mig.

1 DÖ har fallit. SD gynnades mycket av DÖ
2 Migrationsuppgörelsen var ett steg åt rätt håll plötsligt även om det inte kommer att hjälpa ett dugg
3 I kris gynnas sittande regering.

Frågan är vad som händer nu. Vi kan nog räkna med att gränserna stängs innan jul. Det finns helt enkelt inget alternativ. Detta kommer inte heller att gynna SD. Agendan därefter kommer att vara att hantera alla asylsökanden och inofficiella i landet. Detta är inte heller SDs starkaste kort. Jag skulle inte bli förvånad om SD parkerar på nuvarande nivå ett tag.

Ja, tyvärr verkar svensken acceptera att bli lurad och bedragen och vi kanske överskattar tillväxtkapaciteten för SD. När det snart visar sig att de haft rätt hela tiden så kunde man ju hoppas på att folket i vrede går till SD för att aldrig gå tillbaka igen, men det blir väl en axelryckning och fortsatt röstande på "arbetarpartiet" och "oppositionen".
Man blir lite bitter och uppgiven men ingen blir gladare än jag om det är fel

Hur som helst kom de senaste OU ut så här:

Sentio - fredag 9 oktober
Yougov - onsdag 14 oktober
Sifo - söndag 18 oktober
Inizio - torsdag 22 oktober
Ipsos ingen i oktober, senaste torsdag 24 september
Novus - torsdag 29 oktober
SCB publiceras 1 december
2015-11-07, 19:19
  #42614
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Om SD hade varit ett parti som väckt entusiasm så hade det inte spelat någon roll om de andra partierna hade tvingats ändra sin politik, det hade bara gynnat SD. Men klåparna i toppen för SD har dödat all entusiasm. Det tror jag är förklaringen till det vi ser nu. Det har pågått för länge och varit för mycket. Det kommer en gräns när man inte längre kan tänka sig rösta på partiet.

Ja. Även om den pågående katastrofen såklart spelar in så har Sverigedemokraterna själva givetvis mycket stor skuld till den minskande entusiasmen. Och kom ihåg att gräsrötters entusiasm är det som lyft fram partiet där det står idag. Försvinner gräsrotsentusiasmen så försvinner SD.

För att entusiasmen i gräsrotsrörelsen ska komma åter så måste partiet formulera lösningen för hur Sverige ska kunna avveckla, alternativt leva med, de problem som uppstått. Att bara prata om stoppad invandring räcker inte längre, det var gårdagens problem.

Att utesluta SDU var nog det dummaste partiet kunde göra. I ungdomsförbundet fanns tankar och engagemang som bättre passar dagens och morgondagens problem.

Och så länge gräsrötterna är uppgivna så kommer kräftgången i opinionen att fortgå. Inga etablerade propagandakanaler kommer att ge SD stöd.
2015-11-07, 19:22
  #42615
Medlem
2big4yous avatar
Helt klart att någonting inte stämmer här.
*SD slår nya medlemsrekord.
*Avpixlat slår nya besöksrekord
*Stor ökning av de som vill se en minskad eller kraftigt minskad invandring.
*M har propagerat för gränskontroller,tiggerifrågan mm
*KD fäller DÖ och även dom har gått ut med en hårdare flyktingpolitik
*M minskar och KD står still alltså har inte SD tappat väljare dit

Mycket märkligt,finns ingen logik öht.
2015-11-07, 19:32
  #42616
Medlem
Newcastle76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Dagens SIFO-undersökning visar att Sverigedemokraterna seglar upp som andra största partiet efter Socialdemokraterna bland LO:s medlemmar.

Detta bevisar att SD har sina flesta sympatisörer bland Sveriges arbetande befolkning.

http://www.tns-sifo.se/nyheter-och-press/vaeljarbarometern-oktober-2011


Länkar:
FranzLisztBlevEj75s Partimodell:
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

Översikt över Sverigedemokraternas resultat i opinionsundersökningar:
http://status.st/
/Mod.

Skönt att se att medias trakasserier mot SD inte bär frukt. Gött helt enkelt!
2015-11-07, 19:39
  #42617
Medlem
Newcastle76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Helt klart att någonting inte stämmer här.
*SD slår nya medlemsrekord.
*Avpixlat slår nya besöksrekord
*Stor ökning av de som vill se en minskad eller kraftigt minskad invandring.
*M har propagerat för gränskontroller,tiggerifrågan mm
*KD fäller DÖ och även dom har gått ut med en hårdare flyktingpolitik
*M minskar och KD står still alltså har inte SD tappat väljare dit

Mycket märkligt,finns ingen logik öht.

Är det helt omöjligt att tänka sig en fabricerad OU för att hålla nere SD?
Vi har sett det tidigare, i båda de senare valen har valresultatet varit högre för SD än de tidigare OU.
En möjlig orsak kan vara att folk inte vågar berätta att de vill rösta på SD.
2015-11-07, 20:16
  #42618
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Helt klart att någonting inte stämmer här.
*SD slår nya medlemsrekord.
*Avpixlat slår nya besöksrekord
*Stor ökning av de som vill se en minskad eller kraftigt minskad invandring.
*M har propagerat för gränskontroller,tiggerifrågan mm
*KD fäller DÖ och även dom har gått ut med en hårdare flyktingpolitik
*M minskar och KD står still alltså har inte SD tappat väljare dit

Mycket märkligt,finns ingen logik öht.
En radikalisering bland redan existerande sympatisörer - yttrat bland annat som fler som tar steget att bli medlemmar, fler som läser avpixlat osv. - innebär ju inte nödvändigtvis fler sympatisörer. De torde ha en hyfsad korrelation överlag, men det är ju inte nödvändigtvis så i alla lägen att det går hand i hand.

Vidare innebär ju inte det att ett parti ökar och ett annat minskar i en undersökning, att väljare vandrat mellan dessa. Väljare kan ju lämnat för borgarna, där en del i sin tur lämnat för regeringen.
2015-11-07, 20:53
  #42619
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Helt klart att någonting inte stämmer här.
*SD slår nya medlemsrekord.
*Avpixlat slår nya besöksrekord
*Stor ökning av de som vill se en minskad eller kraftigt minskad invandring.
*M har propagerat för gränskontroller,tiggerifrågan mm
*KD fäller DÖ och även dom har gått ut med en hårdare flyktingpolitik
*M minskar och KD står still alltså har inte SD tappat väljare dit

Mycket märkligt,finns ingen logik öht.



Några relevanta indikatorer som givetvis talar för att Demoskops senaste mätning för SD är manipulerad!
2015-11-07, 21:44
  #42620
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Ja. Även om den pågående katastrofen såklart spelar in så har Sverigedemokraterna själva givetvis mycket stor skuld till den minskande entusiasmen. Och kom ihåg att gräsrötters entusiasm är det som lyft fram partiet där det står idag. Försvinner gräsrotsentusiasmen så försvinner SD.

För att entusiasmen i gräsrotsrörelsen ska komma åter så måste partiet formulera lösningen för hur Sverige ska kunna avveckla, alternativt leva med, de problem som uppstått. Att bara prata om stoppad invandring räcker inte längre, det var gårdagens problem.

Att utesluta SDU var nog det dummaste partiet kunde göra. I ungdomsförbundet fanns tankar och engagemang som bättre passar dagens och morgondagens problem.

Och så länge gräsrötterna är uppgivna så kommer kräftgången i opinionen att fortgå. Inga etablerade propagandakanaler kommer att ge SD stöd.

Håller med dig. Det krävs en uppdaterad politik nu.

Edit: Kanske läge just nu för ett återinträdande för GK med ett nytt parti som möter dagens "utmaningar".

Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Är det helt omöjligt att tänka sig en fabricerad OU för att hålla nere SD?
Vi har sett det tidigare, i båda de senare valen har valresultatet varit högre för SD än de tidigare OU.
En möjlig orsak kan vara att folk inte vågar berätta att de vill rösta på SD.

Jag tror inte Sentio och Yougov skulle vara manipulerade. Alla de andra däremot skulle jag inte tvivla en sekund på att de skulle kunna vara.

Eventuellt finns det en rädsla eller något annat skäl att inte berätta att man röstar SD.

Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Helt klart att någonting inte stämmer här.
*SD slår nya medlemsrekord.
*Avpixlat slår nya besöksrekord
*Stor ökning av de som vill se en minskad eller kraftigt minskad invandring.
*M har propagerat för gränskontroller,tiggerifrågan mm
*KD fäller DÖ och även dom har gått ut med en hårdare flyktingpolitik
*M minskar och KD står still alltså har inte SD tappat väljare dit

Mycket märkligt,finns ingen logik öht.

Det är som du säger mycket mycket märkligt.
__________________
Senast redigerad av RudyardKipling 2015-11-07 kl. 22:21.
2015-11-07, 22:03
  #42621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Är det helt omöjligt att tänka sig en fabricerad OU för att hålla nere SD?
Vi har sett det tidigare, i båda de senare valen har valresultatet varit högre för SD än de tidigare OU.
En möjlig orsak kan vara att folk inte vågar berätta att de vill rösta på SD.

Sentio kan man lita på, det har de bevisat i flera år, så om även Sentio visar att SD står stilla eller går ner så får man acceptera att det är så, att svensken är dum i huvudet. Vi får se hur det blir i nästa Sentio, borde ju komma snart.
2015-11-07, 22:53
  #42622
Medlem
Maltsevs avatar
Det finns ett par frågetecken kring de senaste resultaten. Enligt min mening är det helt omöjligt att MP gått framåt sedan valet så en stor del av deras procent hör egentligen hemma nå annanstans, V? S?

SD misstänker jag blir offer för att många av deras potentiella sympatisörer inte svarar på telefonsamtalen och att viktningarna fortfarande är felaktiga. Jag vet att jag som inte ens är SD-sympatisör svarar inte när det är ett nummer jag inte känner igen. Det är möjligt att man stannat upp eller t.o.m. går bakåt men procenttalet är garanterat högre än vad telefoninstituten uppvisar.

Rent strategiskt borde SD visa mer av Mattias Karlsson som är en röstmagnet. Paula Bieler borde däremot gömmas undan fortare än kvickt. Svensk politiks unga kvinnor är inte förtroendeingivande (riktiga män anser egentligen inte att kvinnor har något i politiken att göra öht).
2015-11-07, 23:09
  #42623
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det finns ett par frågetecken kring de senaste resultaten. Enligt min mening är det helt omöjligt att MP gått framåt sedan valet så en stor del av deras procent hör egentligen hemma nå annanstans, V? S?

SD misstänker jag blir offer för att många av deras potentiella sympatisörer inte svarar på telefonsamtalen och att viktningarna fortfarande är felaktiga. Jag vet att jag som inte ens är SD-sympatisör svarar inte när det är ett nummer jag inte känner igen. Det är möjligt att man stannat upp eller t.o.m. går bakåt men procenttalet är garanterat högre än vad telefoninstituten uppvisar.

Rent strategiskt borde SD visa mer av Mattias Karlsson som är en röstmagnet. Paula Bieler borde däremot gömmas undan fortare än kvickt. Svensk politiks unga kvinnor är inte förtroendeingivande (riktiga män anser egentligen inte att kvinnor har något i politiken att göra öht).

Absolut är det så.
Först ett par månader med snyftande reportage från Europa om "människor på flykt" där TV väljer att filma de barn som är med men sanningen är att majoriteten är ensamma män i vapenför ålder.
Och inte nog med det så är det som vanligt SD´s fel när det brinner någonstans oavsett brandorsak och att en galen person med självmordstankar går in i en skola med svärd är även det SD´s fel.
Jag är säker att det finns en tyst ökning för SD under senare tid men folk låter bli att ange SD vid en telefonintervju under detta drev.
Sentio dyker snart upp,då lär det visa sig åt vilket håll det går åt,i verkligheten.
__________________
Senast redigerad av 2big4you 2015-11-07 kl. 23:15.
2015-11-07, 23:11
  #42624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Rent strategiskt borde SD visa mer av Mattias Karlsson som är en röstmagnet. Paula Bieler borde däremot gömmas undan fortare än kvickt. Svensk politiks unga kvinnor är inte förtroendeingivande (riktiga män anser egentligen inte att kvinnor har något i politiken att göra öht).


Tvärtom - Paula Bieler lättar upp bilden av det mansdominerade SD och minskar intrycket av att partiet är rasistiskt. Stenåldersgubbar finns det alltför många av i politiken. Inte minst inom SD men inte bara där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in