Ytor och sån't:
Byggyta - byggnadens "fotavtryck" på marken. Dvs yttermåtten, inkl ytterväggar.
Boarea - i princip måtten innanför ytterväggarna.
Jag gissar att ytterdörren är 90 cm bred. Genom att använda den som "skalstock", så verkar husets yttermått (byggyta) vara ca 7 x ca 10 meter = ca 70 kvm.
För att komma upp till 110 kvm, så måste man mäta hela golvytan på loftet. (Vilket antyds i texten i annonsen: "...om
totalt ca 110 kvm"). Boarea är det i vart fall inte.
Övriga fördelar med huset som mäklaren missat i sin marknadsföring:
- Kraftledningsnära!
- Generöst avstånd mellan toalettstol och duschväggen i glas. Sitter man på muggen så krävs det inte ens en Flashback-dase för att olla duschväggen!
- Snygg och mycket barnsäker balkong - liggande och klättringsvänliga ribbor...
- Bra med förvaring i form av ett flertal osynliga garderober. Matchar perfekt med den osynliga klädhängaren i hallen...
- Elegant och sparsamt säkerhetsförsedd spiraltrappa.
(Jag ska erkänna att jag kollade på Biltemas hemsida om de salubjöd spiraltrappor. Men, dessvärre...)
Vad gäller det icke fotograferade köket: på kvällsbilden syns att köket är "under produktion".
På första bilden framgår att det byggts två likadana hus.
Jag kollade på kommunens hemsida, och hittade den gällande planen. Det går inte att utesluta att det finns en ny detaljplan eller fastighetsplan i vardande. Det skulle kunna lira med att tomten är under avstyckning. Det skulle också förklara varför kommunen inte reagerat på de inkomna klagomålen.
Men gäller nuvarande plan så är det här helfel. Jag tror till och med att det i så fall inte tillåts permanentboende, utan att byggnaderna bara tillåts för fritidsboende. (Hur man nu i praktiken ska kunna följa upp det.) Men det blir inte så bra att marknadsföra huset som en nybyggd "villa".
Har Brasa verkligen byggt utan bygglov???? På riktigt??? Jag ställer mig tveksam. Så skruvad är inte ens han.