2015-11-06, 02:26
Medlem
TröttSvensks avatar
Tittar man på bilderna av huset så skriker det fuskbygge.
  • Elskåpet, två kablar som är för långa har dragits in utan att ha ett skyddsrör eller ännu hellre läggas på insidan av väggen. Tyder på att elen dragits av någon slarver eller rent av obehörig Polack.
  • Balkongen, olika avstånd mellan ribborna, slarv.
  • Övervåningen, inget som helst skydd mot att halka över kanten och ramla ner.
  • Tycker att det ser ut som att innertaket på övervåningen är ojämnt, kan vara fotot men fan vet.
Citera
2015-11-06, 05:27
Medlem
SuperTeflons avatar
Gunhildsviksvägen 17:

Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Ytor och sån't:

Byggyta - byggnadens "fotavtryck" på marken. Dvs yttermåtten, inkl ytterväggar.
Boarea - i princip måtten innanför ytterväggarna.

Jag gissar att ytterdörren är 90 cm bred. Genom att använda den som "skalstock", så verkar husets yttermått (byggyta) vara ca 7 x ca 10 meter = ca 70 kvm.

För att komma upp till 110 kvm, så måste man mäta hela golvytan på loftet. (Vilket antyds i texten i annonsen: "...om totalt ca 110 kvm"). Boarea är det i vart fall inte.

Övriga fördelar med huset som mäklaren missat i sin marknadsföring:
- Kraftledningsnära!
- Generöst avstånd mellan toalettstol och duschväggen i glas. Sitter man på muggen så krävs det inte ens en Flashback-dase för att olla duschväggen!
- Snygg och mycket barnsäker balkong - liggande och klättringsvänliga ribbor...
- Bra med förvaring i form av ett flertal osynliga garderober. Matchar perfekt med den osynliga klädhängaren i hallen...
- Elegant och sparsamt säkerhetsförsedd spiraltrappa.
(Jag ska erkänna att jag kollade på Biltemas hemsida om de salubjöd spiraltrappor. Men, dessvärre...)

Vad gäller det icke fotograferade köket: på kvällsbilden syns att köket är "under produktion".

På första bilden framgår att det byggts två likadana hus.

Jag kollade på kommunens hemsida, och hittade den gällande planen. Det går inte att utesluta att det finns en ny detaljplan eller fastighetsplan i vardande. Det skulle kunna lira med att tomten är under avstyckning. Det skulle också förklara varför kommunen inte reagerat på de inkomna klagomålen.

Men gäller nuvarande plan så är det här helfel. Jag tror till och med att det i så fall inte tillåts permanentboende, utan att byggnaderna bara tillåts för fritidsboende. (Hur man nu i praktiken ska kunna följa upp det.) Men det blir inte så bra att marknadsföra huset som en nybyggd "villa".

Har Brasa verkligen byggt utan bygglov???? På riktigt??? Jag ställer mig tveksam. Så skruvad är inte ens han.

Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Tittar man på bilderna av huset så skriker det fuskbygge.
  • Elskåpet, två kablar som är för långa har dragits in utan att ha ett skyddsrör eller ännu hellre läggas på insidan av väggen. Tyder på att elen dragits av någon slarver eller rent av obehörig Polack.
  • Balkongen, olika avstånd mellan ribborna, slarv.
  • Övervåningen, inget som helst skydd mot att halka över kanten och ramla ner.
  • Tycker att det ser ut som att innertaket på övervåningen är ojämnt, kan vara fotot men fan vet.

http://www.huddinge.se/Global/bygga_bo_och_miljo/planer_och_ny_bebyggelse/gallande_planer/stuvsta-snattringe/0126k-13330/Beskrivning0126K-13330.pdf

Citat:
Storleken på fritidshus och tomter

På varje tomt får endast finnas en huvudbyggnad med största tillåtna bruttoarea och byggarea 55 m2. Därutöver får 25 m2 byggnadsarea uppföras för förråd/uthus. Totalt får högst 80 m2 bruttoarea och byggnadsarea uppföras.
Minsta tomtstorlek anges ej. Befintlig fastighetsstruktur avses bestå.

Placering av byggnader på tomten m m

Byggnader ska vara friliggande och placeras minst 6,0 m från gränsen mot gatan och 4,0 m från gränsen till granntomt. Förråd/uthus placeras minst 8 meter från huvudbyggnad.

Utformning

Friliggande byggnader i ett plan, därutöver får bostadsrum inte inredas på vind eller källare/suterrängvåning anordnas.
Byggnadshöjden får ej överstiga 3,5 m. Vid svåra terrängförhållanden kan undantagsvis förhöjd sockel medges.
Taklutning: min 14 grader, max 30 grader.
Bostadsrum får ej inredas i annan byggnad än huvudbyggnaden.

Förändrad lovplikt (gäller samtliga fastighter)

Marklov krävs för åtgärder som medför ändring av höjdläget av tomt samt för trädfällning. Se syfte i planbeskrivningen.
………
Upplysningar

Anläggande av enskilt avlopp kräver tillstånd av miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Installation eller väsentlig ändring av anordningar för vattenförsörjning eller avlopp i byggnader eller inom tomter kräver bygganmälan.

Det finns nog ett bygglov i botten för Gunhildsviksvägen 17, men man får inte bygga högre än 3.5 meter och taklutningen får vara max 30 grader. Man får inte inreda vinden för boende heller. Som antyds av annonsen klarar bygget inte av dessa krav och är således ett svartbygge. Det saknas också marklov och tillstånd för avloppstanken. Att styckningen av tomten inte är genomförd lägger också lite sordin på stämningen på Gunhildsviksvägen 17.

Enligt annonsen om Gunhildsviksvägen 17 så är höjden på huset minst 5,25 meter.
Citat:
Härligt ljusinsläpp och upp till cirka 5,25 meter i takhöjd där det är som högst.

Vad betyder bruttoarea?

Vem behöver egentligen ens några garderober i huset eller räcken på loftvåning? Det är väl bara världsliga saker kompetenta och rationella människor kan bortse ifrån.

Jag tycker det ser ut som om huset värms upp med direktverkande el, med oljefyllda radiatorer. Men på nedervåningen i vardagsrummet ser jag inga. Blir det inte lite dragigt och kallt på vintern vid matplatsen då, speciellt som takhöjden är över 5 meter?
Senast redigerad av SuperTeflon 2015-11-06 kl. 05:40.
Citera
2015-11-06, 09:29
Medlem
ua571cs avatar
Bruttoarea, byggnadshöjd mm:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Area_och_volym_för_husbyggnader

Byggnadshöjd:
Fritt översatt från Wikipedi: Måttet från marken till takfot. Dvs där taket möter fasaden. Typ.

Det är på gränsen, men det kan vara helt ok.

/Utan Ansvar
Citera
2015-11-06, 09:55
Medlem
Roshambos avatar
Luftvärmepumpen sitter bredvid entrédörren - men jag hittar ingen utomhusdel.

Braskaminen syns inte i bild - inte heller någon skorsten.

Ventilationen i rummen på bottenvåningen ombesörjs av hål i väggen - man ser dem på ut- och insidan.

Den ansvarige mäklaren kan inte knyta en slips.

Edit: Braskaminen är antagligen markerad med "ÖS" på ritningen, men inget hål är upptaget i blderna för skorstenen, så det kanske tillkommer. Eller så får man en VHS-kassett med en inspelad brasa.
Senast redigerad av Roshambo 2015-11-06 kl. 10:12.
Citera
2015-11-06, 15:25
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo

Ventilationen i rummen på bottenvåningen ombesörjs av hål i väggen - man ser dem på ut- och insidan.

Edit: Braskaminen är antagligen markerad med "ÖS" på ritningen, men inget hål är upptaget i blderna för skorstenen, så det kanske tillkommer. Eller så får man en VHS-kassett med en inspelad brasa.

Fusk-värmepumpar har kanske kommit ut på marknaden? Det finns ju fusk-braskaminer nu för tiden. Det är nog en sån fusk-brasa som man tänkt ställa dit. Om nu inte brasa själv har tänkt stå och skämmas mot väggen. Ett stort fusk är han, fusk-brasa!

Noterar att budgivningen har startat och första budet på 3,5 milj kom redan i förrgår, dagen INNAN första visningen. En gissning är att det är nåt slag troll som ligger bakom budet, källar-troll eller kjellar-troll. Det tråkiga är att nån godtrogen stackare kommer bli lurad i slutändan.
Citera
2015-11-06, 17:02
Medlem
SuperTeflons avatar
Gunhildsviksvägen 17 blir en följetång.

Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Bruttoarea, byggnadshöjd mm:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Area_och_volym_för_husbyggnader

Byggnadshöjd:
Fritt översatt från Wikipedi: Måttet från marken till takfot. Dvs där taket möter fasaden. Typ.

Det är på gränsen, men det kan vara helt ok.

/Utan Ansvar

Kan du hålla med om att taklutningen inte är inom gränsen på Gunhildsviksvägen 17?

Jag får pudla mig lite då jag spekulerade i att det fanns ett bygglov i botten. Det gör det inte. Kommunen har kontaktat storskojaren Pontu5 Warho1m om detta, så informationen finns på Magnussons. Nu är det ju en ny mäklare och han kanske höll på att knyta slips när detta uppdagades. Magnussons är en riktigt ful firma.

Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo

Nu har ju Brasa 'bevisat' att man kan elda inomhus utan skorsten om man bara öppnar alla fönster i huset först, så braskaminen är helt funktionsduglig även utan besvärande och förfulande skorstenar.

Det var inte Brasa som hittade på två hål i väggen!

Märkligt att en 'riktig' mäklare inte kan knyta en slips. Kanske han är nära bekant med Perukstocken som uppträdde i ostrukna skjortor och för säkerhets skull utan slips. Inte ens kaffebiträdet på Magnussons tycks kunna googla på hur en slips skall knytas eller en slipsten ska dras!

Gunhildsviksvägen 17 blir ingen rolig affär för det offer som kliver i fällan och köper.
Citera
2015-11-06, 22:32
Medlem
Knappast att boytan kan vara 110kvm.
På övervåning med snedtak,så räknas bara den golvyta som har minst 1,90m till takhöjd.Här blir det inte många kvadratmeter kvm kvar på övervåningen.

Tittade på visningsfotona,och gjorde en del reflektioner.
Avsaknaden av räcken på övervåningen är rent av livsfarlig,kommer aldrig att bli godkänt vid besiktning,ej heller balkongen som någon tidigare nämnt.

Sovrummen ser mest ut som små skrubbar,är ens sängarna som står i barnrummet fullängd?
Det sk mastersovrummet med dubbelsäng som bara kan placeras på ett sätt, har elementet vid huvudändan av sängen,vem vill ha huvudet vid ett element på natten?

På övervåningen är soffor placerade intill väggen vid snedtaket!!!Där går det inte att sitta utan att vara dubbelvikt,hur har de tänkt där?
Ser ju bra ut vid första anblicken kanske,,,,,

Hoppas verkligen att detta fuskbygge blir stoppat innan någon stackars förstagångsköpare skriver på något kontrakt inför helgens visning.
Citera
2015-11-07, 00:13
Medlem
Stopp och belägg! Givetvis tror jag att Herr Brasa kommer att åberopa en s.k. Attefallsåtgärd. Sedan 2014 får man ju göra en tillbyggnad om 15 kvm bruttoarea till en- och tvåbostadshus - bygglovsfritt!

Då skall man väl inte stirra sig blind på planbestämmelser. Han träder ju här in i legal gråzon, dvs. det område där han trivs som fisken (sillen) i vattnet. Brasa är ju en pragmatisk man och han skulle väl kunna hävda att det är lika bra att göra en tillbyggnad samtidigt som man bygger huset. Rationellt för sjuttsingen! Då kommer han ju upp i tillåten byggnadsarea (bruttoarea ungefär lika med byggnadsarea) på 70 kvm - yeah!

Men som andra noterat här verkar ju 110 kvm högt räknat på huset som står där. Mäklarens planer är ju något förenklade så att en korrekt areaberäkning är lite svår att göra.
Proportionerna verkar vara ca 7,0m x 9,8m (kan ju dock vara något större). Detta antagna mått skulle ju ge en Boarea på bottenplanet på 62 kvm (med Brasasnåla tunna, troligen ej tillräckligt isolerade ytterväggar för att uppfylla lagkrav på energiprestanda).
Räknar vi ovanvåningens golvyta får vi 42 kvm till, för vi struntar väl i det där 1,90 måttet vilket bara skulle ge oss (bygg-)futtiga 19 kvm om jag jämför med foton. 62+42 = 110 med avrundning till närmsta större tiotal.
När jag roar mig med att rita upp en principsektion så blir bara en dryg tredjedel BOA på det övre planet jämfört med det undre, med 3,50 byggnadshöjdsmåttet.

Vill någon roa sig med att ta lite yttermått på plats kan vi gå till grunden med detta.

Toalett rakt ut i vardagsrummet är för övrigt alltid en favoritmiss.
Citera
2015-11-07, 02:35
Medlem
Vill någon roa sig med att ta lite yttermått på plats kan vi gå till grunden med detta.

Ja,ja,om nu någon skulle vilja bemöda sig med det,,,,
Mer intressant vore det väl om någon gick på visningen i helgen?
Då hade vi kunnat få svar på många frågor?
Kanske mäklaren har en fullgod ritning på huset där man kan se vad alla utrymmen/rum har för kvm,det hade varit intressant.
Även vad mäklaren har att säga om el,avlopp,braskamin,räcken,ventilation
Citera
2015-11-07, 09:34
Medlem
SuperTeflons avatar
De tre högsta träffarna på Google om Gunhildsviksvägen 17:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-gunhildsvik-huddinge-kommun-gunhildsviksvagen-17-8341375

Gunhildsviksvägen 17:

http://kartor.eniro.se/gatuvy/Huddinge-Gunhildsviksv%C3%A4gen-17

Gunhildsviksvägen 17:

http://www.magnussonmakleri.se/preview/?gid=OBJ13040_1444726942

Jag får dock inte Magnussons länk om Gunhildsviksvägen 17 att fungera. Har det hänt något på byrån för slarvigt knutna slipsar?

Har objektet Gunhildsviksvägen 17 tagits bort?

Kommer inte Gunhildsviksvägen 17 att säljas i 'befintligt skick' och 'runt-hörnet-garanti' som gänge affärsmoral på Magnussons Mäkleri verkar vara?
Citera
2015-11-07, 10:19
Medlem
Hej!

Länkarna på hemnet är nu borta? En tanke som slog en är någon har gogglat lite och hittat denna tråd men det kan väl inte vara slippsknuten eller herr blå som äntligen vaknat?/C
Citera
2015-11-07, 10:48
Medlem
Roshambos avatar
Länken är lite förändrad, men denna funkar (i skrivande stund...):

http://www.magnussonmakleri.se/objekt/?gid=OBJ13768_1444726942

Budet på 3,5 miljoner ligger kvar, men datum/tid är 2015-11-06 14:41.
Det hade väl ett tidigare datum innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in