2015-11-07, 08:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det påstås att fynd gjorts i områden som redan genomsökts. Tyvärr kan jag inte hitta någon pålitlig källa för dessa uttalanden.
Avser du detta fall? och längs det "snitslade" spåret? Eller handlar det om fynd i något annat område?
2015-11-07, 08:43
Medlem
tänk om det är så här, gubben som äger ladan har placerat dit dna från den häktade mannen och även hittat dna från hans fru och petat dit det på Lisa..Men det är fö mycket konstigt att ingen av dessa 3 var med och deltog i letandet efter Lisa ,för dom kände ju verkligen till området , Jag förstår inte hur någon kunde ens kunde kröka ett hårstrå på denna vackra Lisa,
2015-11-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Lisa har inte varit i ladan fredag kväll. Varför undersöktes inte smutsen på jackan? Varför undersöktes inte Lisas skor? Var fanns Lisa mellan 1826 och 1839 ( då sista location update gjordes)?
Man hinner ganska långt på en moppe på ca 10 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men snälla människa hon hade ju själv beskrivit bilen och t.o.m angett möjlig bilmodell och beskrivningen stämmer inte på en Sharan.
Bra beskrivning på kapten N o hans bil, i en märklig/oroande situation
2015-11-07, 08:54
Medlem
Citat:
I båda datorer fanns bilder men bara i cachén. Alltså inte medvetet sparade i egna mappar utan som sagt i webläsarens caché. Om jag kommer ihåg rätt så var de 12 bilder av 1500 som var typ bondage och av dessa 12 var 6 dubletter. NB och IB hade gemensam dator.

6 st bondagebilder i cache-minnet.
Skulle detta vara tecken på att NB är Sexualpsykopat?
Jag tror många vanliga svenskar har fler.
Många är intresserade av detta idag.
2015-11-07, 08:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, helt normalt.
Numera ska ett sannolikt dödsdatum (inte längre ett intervall) anges på dödsbeviset
och intyget om dödsorsaken som rättsläkaren utfärdar. Utifrån kroppens tillstånd, att den placerats i skåpet innan likstelhet inträdde - kort efter döden samt med information om omständigheter som framkommit i polisens utredning - är det mest sannolika dödsdatumet 7 juni.
http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-om-mordet-pa-lisa-holm/
Citat:
Lisa Holm dödades sannolikt på söndagen den 7 juni – samma dag som hon försvann.
Det är beskedet som rättsläkaren nu kommit med.
– Vi har jobbat enligt en viss arbetshypotes och det här stärker oss i vår uppfattning, säger kriminalkommissarie Lars Johansson.
Jaha, så utredningen baserar dödsdatum på vad rättsläkaren har kommit fram till, och rättsläkaren baserar dödsdatum på vad utredningen har kommit fram till.
2015-11-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang mopedens placering/nyckeln i låset.
Om NB lurade över L till ladan (och hon gick dit) borde hon ändå inte då, instinktivt, dragit nyckeln ur låset?
Tänker att NB vinkat in L precis då hon körde iväg, sedan körde/ledde han tillbaka mopeden och därav en annan placering (om så nu var fallet). Sedan tänkte inte NB på att ta med nyckeln.

Edit: det fanns ju en påse med saker på/vid mopeden; något som kanske inte talar för denna teori. Ngn som vet vad påsen innehöll?
Jag tycker det är konstigt att inte påsen ligger i något förvaringsfack eller liknande i och med att nyckeln sitter i låset klart för start.
2015-11-07, 09:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bilen är inte i fokus - vem fan skulle bry sig om en bil om nån kommer fram och frågar nåt? En bil som är ställt längre in med bakänden utåt?
Under omständigheter där hon står och kollar sin MOBIL så påverkar detta givetvis hennes fokus. Har han taskig engelska är hon koncentrerad på vad fanstyget vill. Nästa fokus är givetvis att hon vädrar fara och backar undan.
Lägg därtill ett möjligt fett ointresse för bilar så är det inte ett dugg konstigt.

Javisst är det så; hon har inte bilar som specialintresse. I övrigt stämmer hennes beskrivning in på NB.
2015-11-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker det är konstigt att inte påsen ligger i något förvaringsfack eller liknande i och med att nyckeln sitter i låset klart för start.
Var låg påsen?
2015-11-07, 09:02
Medlem
Hur man kan utesluta de två viktiga vittnesuppgifterna.

s.407 (369)
Vittnen A&T.
Annika är 110% säker att det var söndagskvällen men nästan säker att hon kom till sin särbo på fredag. Thomas säger lördag efter kl 14:00.
Annika såg även någon av bröderna på morgonen då dessa sov.
Båda kan ha lite agg mot litaurena som kör som biltjuvar på den lilla vägen dom går men sina hundar, det kan omedvetet färga av sig.
Men framför allt tror jag att dom inte såg någonting alls denna söndag vid denna tid. Om man ser till fynden efter grusvägen och dess ordning så är det tydligt att GM tog denna väg tillbaka till landsvägen och blomberg och inte vägen mot herrgården.

NB och IB tog vägen upp mot kaféet då dom åkte och handlade kl omkring 20:00. Att gå omkring med en mobiltelefon från ett mordoffer i fickan så länge så att utplacering av fynd är gjord senare är inte troligt, samt att fynden är utan spår av någon.

s.803 (765)
- Martorp och boden.
G206: Nycklar.
G009: Körkort.
G008: MetroCard.
G007: Del av skyddsfodral till mobiltelefon.
G005: Kvitto från Coop.
G006: Kvitto från Vero Moda.
G106: Mobiltelefondel.
G105: VISA-kort.
G004: Displayskydd.
G226: Skärm till mobiltelefon.
G003: Display till mobiltelefon.
- Landsvägen.

Stämmer bra för omkring 70kph
26 sek från G206 till G009
43 sek från G009 till G008
35 sek från G008 till G003 och landsvägen

Man kan undra vad delen med batteri, processor och minne för mobilen tagit vägen? den borde finnas vid G003. Ej funnen, blev den glömd i något fordon eller var det något viktigt däri som en bild?

De flesta (alla?) fynden är på höger sida om man tar denna väg från Martorp. Då borde det vara två i bilen och den på passagerarsidan slänger nonchalant ut saker genom det öppna fönstret efter att gått igenom innehållet i mobilfodralet medan bilen kör. Mobilen krossas slutligen då dom stannar vi utfarten till landsvägen.
Två GM? då tar vi den gröna lastmaskinen från spritfabriken istället där man lättare kan kasta ut från båda håll. Då har vi också transportsätt av kropp till boden och kanske förklaringen varför hjälm och jacka ligger kvar i rishögen (detta har varit uppe tidigare av andra också). Ingen plast behövs heller. Kan vara NB eller AB här, båda har tillgång.

s.350 (312)
Vittnet Janne borde ha passerat vid 18.37 men var det rätt dag för observationerna? När han passerat cafét och var på väg mot Västerplana kommer han ihåg att han körde förbi en tjej på moped, troligen Julia. Julia åkte enligt första förhöret 17:20 sen blev det korrigerat till 18:20. Hur som helst, hur långt kom Julia med moped på 17 min och var körde han om henne nu? Ingen fråga om han även tog samma väg på lördagen eller tidigare i veckan då NB jobbade i ladan och Jullia på kaféet. Han såg heller någon av alla dessa vita eller silverfärgade bilar av olika modeller stå någonstans och han såg en man med rufsigt hår, blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell.

s.413 (375)
Lars och Malin känns inte som viktiga vittnen, dom bor inte i området och dels pga av tiden 19:15-19:30 för MGM att ha åkt där. NB skulle då ha kommit hem, rökt ute, fixat med kläder, kastat i sig mat och sen snabbt skypat med sim mor (kl. 19:35-19:51) som om inget hänt och helt utan att vara anfådd. Att GJ eller HJ kan ha sett NB kl 19:00 gör inte saken bättre. Det trolig att det var gästarbetarna Gerd hade hos sig som åkte därifrån på just den vägen (dom är väl inte hörda antar jag så man kan utesluta det).

s.223 (185)
Kvar som vittnen är Arnes fru och hans söner för tiden 18:10 och 19:00. Arnes fru är trovärdig då hon känner den litauiska familjen och känner igen deras bil samt att hon har en hålltid, middagen. Arnes söner är det lite sämre med då poliserna släppde dom för snabbt utan att pressa vidare på tider och observationer medan det var färskt i minne. Men Gustav tror att det är möjligt att han hejade på dom omkring kl 19:00.
2015-11-07, 09:06
Medlem
Citat:
Det fanns ju redan på plats. Bara att välja lämplig plats.

Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Du har ingen aning om pappan är oskyldig? Eller har du det? Pappan tycks inte vara utredd. Pappan är en högst sannolik GM enligt kunskap och statistik.

Nej, det finns ingen anledning att nån håller sig hemma i detta fall. 17-åringar behöver inte ha nån hemma, 17-åringar är självständiga individer. Så det argumentet faller bort. Det kan däremot finnas anledning för en GM att hålla övriga familjemedlemmar på annat ställe dock, det borde utredas att så inte var fallet.

Militärer ska agera professionellt och på uppdrag av polis i så fall, det har jag redan diskuterat. Så tycks inte vara fallet här. Militärer kan inte agera lite som dom tycker. Dessutom försäkrade sig militärerna först om att pappan inte var delaktig i försvinnandet? Hur och när gjorde dom det? Varför är inte militärerna hörda?
Ja, varför är inte militärerna hörda i FUP?
2015-11-07, 09:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja han är torsk. Bevisningen är stark. Man fann inte hans(eller någon annans) DNA på kroppen men man fann flera blodspår på hennes kläder, bl.a. på insidan byxorna och insidan av jackan samt på BH:n

Om det blir livstid eller om det blir på den övre delen av den tidsbestämda skalan är egentligen den enda frågan.
Min gissning är livstid.
Om du nu nödvändigtvis ska vägleda någon som inte riktigt har hängt med kan du väl komma med riktig information, det blir lätt förvirrande annars. Man hittade inte NB:s blodspår på behån eller jackans insida.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-07 kl. 09:08.
2015-11-07, 09:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har enbart noterat ett beteende som jag inte känner igen. En anomali från tidigare flyende mördarbeteenden. Jag vill inte komma någonstans med detta iakttagande. Jag vidarebefordrar enbart det jag själv reagerat på. Som en detalj i en helhet.
Varför.
Jag tycker det är intressant att i realtid iaktta ett unikt beteende. Något som det i framtiden kanske kommer att refereras till. Precis som jag själv en gång i tiden i realtid iakttog ett drama som gav upphov till ett nytt ord. Stockholmssyndromet. Ett av ytters få svenska ord som numera finns på engelska. The stockholm syndrome.
Det jag däremot inte förstår är din reaktion. På vilket sätt utmanar jag din och min gemensamma ståndpunkt.
Eller om du så vill.
Vad är det för fel att påpeka något som aldrig tidigare hänt. Men som uppenbarligen hände i detta fallet.
Du utmanar inte det minsta. Vad som hänt eller inte i vida världen har du knappast en susning om.
Att mördare lämnat spår efter sig i historien är dock inget nytt.
Men lycka till i anomali-studierna eller kanske det ska heta Grusvägssyndromet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in