2015-11-07, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/polisens-nya-plan-om-nerijus-falls-for-mord/
Man skall alltså bara ta denna kontakt om NB fälls. Nu är ju brittisk och litauisk polis herrar i sitt eget hus. Kanske de följer MLH i dessa länder redan nu utan att ens ha blivit tillfrågade. Omständigheterna är ju onekligen väldigt speciella. Kanske håller de i denna stund på och kollar upp ouppklarade flickmord med likartade karaktäristika. De kan ha ett färdigt svar när frågan ställs efter dom.
2015-11-07, 02:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det finns inte så mycket som kan räknas som naturlig sittställning i ett skåp med en bredd på tjugofyra centimeter. Hur var vinkeln onaturlig på för sätt? Jag tror att det är bättre om folk läser förundersökningsprotokollet istället för lösryckt fakta här i tråden. Sen så måste vi också ge de som vill spekulera och leta efter missade detaljer.... påhittade eller riktiga, det utrymme som det här forumet är tänkt att ge dessa.

Det här är flashback... inte nationalencyklopedin

För att du verkar sympatisk så får du måtten här:

FUP #853

Citat:
Öppningen på skåpet var 24 cm mellan de bruna kantlisterna. Inre bredd 29,5 cm.
Dörröppningens höjd var 158 cm. Skåpets innermått var 175 cm högt, skåpets djup 53
cm, instegsmått 43,5 cm. Skåpets undersida var 32 cm ovanför golvet. Framför
klädskåpen fanns en träbänk som var 40 cm hög mätt från golvet i boden. Avståndet
mellan skåpets framkant och bänkens slut (bredd) var 27 cm. Skåpsdörren tillhörande
det skåpet där Lisas kropp anträffades beslagtogs, G030.
Bild 10. Det aktuella klädskåpet efter att kroppen flyttats. Dörröppningens höjd
och bredd har markerats.
24 cm
158 cm
2015-11-07, 02:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeBira
Jag vet att det är ett långskott men det hade försvårat utredningen och kanske varit hans räddning att påstå detta.
Det hade inte blivit lätt att fälla han iaf, har läst FUP och visst är jag övertygad om att han är rätt GM.

Angående Advokaten så litar hon på sin klient och hade haft mer kött på benen isf.
Det bästa hade kanske varit om hans försvarare förför åklagaren (om det är en man) eller domaren (det måste ju i vilket fall vara en man ) och sedan när detta blir officiellt så spelar den åtalade chockad och menar att det är en rättskandal och att han inte har blivit rätt försvarad.

Jag vet inte riktigt vad de skulle vinna på det i ett längre perspektiv men det skadar väl inte (från hans synvinkel) att köra all in. De kanske kunde köpa några vittnen? Hans släkt i baltikum kan nog skrapa i hop 50.000 svenska kr. Det borde man kunde köpa någon hillbilly från västgötaslätten med.

Nyinköpta vittnet kan säga att han hörde joggerskan säga "Det såg man ju vem som är ballt" åsyftande fotokonfrontationen. Rednecken kallas till vittnesbåset och sen spelar försvaret ut en lex Lisbeth (ni som var med när det begav sig vet jag menar - "Det ser man ju vem som är A-lagare").
2015-11-07, 02:24
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Detta borde utredas av en oberoende kommission.

....som inte skulle godkännas ändå av dig då en sån med stor sannolikhet skulle bestå av flera vita, medelålders män.
Hur gör du då?
2015-11-07, 02:27
Medlem
FolkeBiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det handlar inte om advokaten litar på sin klient eller inte.
Advokaten ska försvara sin klient och vill han då neka sig genom en hel rättegång så kan hon inget annat göra än att lägga upp försvaret utifrån det.
http://advokatmassi.se/fragor-och-svar-att-forsvara-en-skyldig/

Jag svarade bara på Axis, och jag menar att advokaten litar på att sin klient anser sig vara oskyldig.
Hade klienten erkänt brottet för advokaten men ändå bett advokaten fortsätta med att neka så hade väll advokaten avsagt sig från uppdraget?
Nog om detta jag pyser härifrån nu innan man blir lynchad.
2015-11-07, 02:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men var tar man del av att misstänkte fick in bilderna av misstag? Jag frågade också om det rör de här grupperna han gillade också? Var det ett misstag att han gillade de här tejpade och bundna tjejerna?

Han har förmodligen haft betydligt fler bilder av samma karaktär men rensat datorn allteftersom. Och han gjorde ett "misstag" genom att avslöja sin böjelse och gilla sidor innehållande bundna tjejer med silvertejp.
2015-11-07, 02:37
Medlem
Detta med NB.s språkkunskaper tycker jag verkar lite konstigt. Kan dålig engelska och dålig svenska.
Han har dock jobbat ett antal år i England samt 9 år i Sverige, lite märkligt.
Träffade för någon dag sedan en person som var landsman med NB, han hade varit ca 3 år i Sverige och pratade perfekt svenska. Tycker det verkar lite konstigt om NB varit 9 år i Sverige och inte kan kommunicera på detta språk.
2015-11-07, 03:00
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För att du verkar sympatisk så får du måtten här:

FUP #853

24 cm
158 cm

Lägg dessutom till, att högsta punkt på klädhögen som täckte kroppen når strax under låset på skåpsdörren enligt bilderna.
Utrymmet för kroppen har varit begränsat till 24x53x50(~uppskattad höjd) cm.
2015-11-07, 03:19
Medlem
TubbyTommys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
XeniaOnatopp

Svar: När Du surfar på nätet på olika sidor blir det små mini bilder av de sidor Du besöker som fastnar i Datorn. Polisen använder dessa bevis på ex: vilka sidor Du besökt. DET ÄR BEVIS:
Men det finns specialprogram som rensar Windows Histotry och Security History.
Rensar man inte datorn Ex: 1 gång i veckan så lagras mer och mer om dina besökta hemsidor och aktivitereter i datorn bara mer och mer.

Det existerar BRA små program som rensar bort Din Historia på internet.
Detta bör man göra minst varje Vecka.

Har arbetat med datasäkerhet i 20 år.
Lär dig av FAKTA.

ingo22

Det fettade:
Menar du....'Thumbnails' ?

Påstår du att thumbnails används för att fälla någon i en svensk domstol?

Påstår du att 'BRA små program' rensar data som engång har sparats på hdd:n ?

Är du medveten om att all data går att återresturera tills det är överskrivet. Även om du har tagit bort det från datorn ?
Tvivlar starkt på att du är kunnig inom ditt jobb då detta är grundkurs för datasäkerhet. Om du nu ens jobbar med datorer.
Fakta? tillåt mig att skratta.

Vill även informera dig om att det är överflödigt att skriva under varje meddelande med 'ingo22' då alla kan se vem som postat inlägget. Borde man inte ha förstått det efter 20 år med datorer och internet, tänker jag.
Din trovärdighet = noll.
Du får ursäkta om jag låter arg. Men jag FÖRAKTAR människor som inte kan sina jobb. Efter 20 år.
Senast redigerad av TubbyTommy 2015-11-07 kl. 03:50.
2015-11-07, 03:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vilket statistik hänvisar du till då?

De absolut flesta mord sker där GM känner BO. Oftast är det makar som inte kommer överens. Barnmord inte så vanligt.

Brottsförebyggande rådet, BRÅ, för statistik.
2015-11-07, 03:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att göra affär av skiten är enbart löjligt och strategiskt. De trosor som är av intresse är att hennes man avsatt hennes DNA på Lisas trosor.

Aha, de använde hennes beslagtagna trosor för att avsätta hennes DNA på Lisas för att sätta dit henne.
Fan vad jag undrat över det.
2015-11-07, 03:53
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeBira
Jag svarade bara på Axis, och jag menar att advokaten litar på att sin klient anser sig vara oskyldig.
Hade klienten erkänt brottet för advokaten men ändå bett advokaten fortsätta med att neka så hade väll advokaten avsagt sig från uppdraget?
Nog om detta jag pyser härifrån nu innan man blir lynchad.
Det här är väldigt invecklat och nja... så enkelt är det inte riktigt...
Även om Inger Rönnbäck inte hade litat på att Nerijus var oskyldig så måste hon försvara honom. Det är till och med så att även om han hade erkänt för IB så måste hon försvara honom om han inte vill erkänna för någon annan än henne.

"Ett fåtal klienter vill dock ”bara” erkänna brott för sin advokat. De är kanske inte intresserade av att erkänna någonting alls och tycker inte att de tjänar på det. Advokater får emellertid inte ljuga i domstol.

Dilemmat går att lösa på i vart fall två sätt:

1. Det ena sättet är att låta klienten byta försvarare. Dessförinnan talar jag om för klienten att inte erkänna för den nye försvararen. Denna lösning är dock i praktiken inte helt enkel eftersom det inte är säkert att domstolen tillåter ett byte av advokat.

Jag kan ju inte berätta varför klienten borde byta advokat för i så fall skulle jag bryta mot min tystnadsplikt.

För advokater är tystnadsplikten helig.

2. Det andra sättet är att jag för min klient berättar att jag kommer ta tillvara klientens talan på bästa sätt och att detta kan ske fast jag vet att klienten har erkänt brott för mig. Jag kommer i domstolen då göra det en försvarsadvokat alltid skall göra, det vill säga påtala allt som talar för att åtalet inte är styrkt, såsom att åklagarens bevisning inte räcker för en fällande dom i brist på exempelvis DNA-bevisning.

Jag kan dock inte påstå att klienten är oskyldig. (Å andra sidan behöver detta inte ha någon som helst betydelse i målet eftersom det är bevisningen som avgör skuldfrågan, och inte vad jag tror mig veta.)"
Läs mer här http://advokatfrisk.blogspot.be/2010/03/vad-gor-du-som-forsvarsadvokat-om-du_04.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in