Citat:
Ursprungligen postat av
FolkeBira
Jag svarade bara på Axis, och jag menar att advokaten litar på att sin klient anser sig vara oskyldig.
Hade klienten erkänt brottet för advokaten men ändå bett advokaten fortsätta med att neka så hade väll advokaten avsagt sig från uppdraget?
Nog om detta jag pyser härifrån nu innan man blir lynchad.
Det här är väldigt invecklat och nja... så enkelt är det inte riktigt...
Även om Inger Rönnbäck inte hade litat på att Nerijus var oskyldig så måste hon försvara honom. Det är till och med så att även om han hade erkänt för IB så måste hon försvara honom om han inte vill erkänna för någon annan än henne.
"Ett fåtal klienter vill dock ”bara” erkänna brott för sin advokat. De är kanske inte intresserade av att erkänna någonting alls och tycker inte att de tjänar på det. Advokater får emellertid inte ljuga i domstol.
Dilemmat går att lösa på i vart fall två sätt:
1. Det ena sättet är att låta klienten byta försvarare. Dessförinnan talar jag om för klienten att inte erkänna för den nye försvararen. Denna lösning är dock i praktiken inte helt enkel eftersom det inte är säkert att domstolen tillåter ett byte av advokat.
Jag kan ju inte berätta varför klienten borde byta advokat för i så fall skulle jag bryta mot min tystnadsplikt.
För advokater är tystnadsplikten helig.
2. Det andra sättet är att jag för min klient berättar att jag kommer ta tillvara klientens talan på bästa sätt och att detta kan ske fast jag vet att klienten har erkänt brott för mig. Jag kommer i domstolen då göra det en försvarsadvokat alltid skall göra, det vill säga påtala allt som talar för att åtalet inte är styrkt, såsom att åklagarens bevisning inte räcker för en fällande dom i brist på exempelvis DNA-bevisning.
Jag kan dock inte påstå att klienten är oskyldig. (Å andra sidan behöver detta inte ha någon som helst betydelse i målet eftersom det är bevisningen som avgör skuldfrågan, och inte vad jag tror mig veta.)"
Läs mer här
http://advokatfrisk.blogspot.be/2010/03/vad-gor-du-som-forsvarsadvokat-om-du_04.html