2015-11-05, 23:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den var gedigen redan en månad innan försvarsadvokaten fick ta del av den. Tilläggsprotokollet saknades, men där finns inget av värde. Jag är säker på att polisen letade efter en medgärningsman, men kammade noll.
Tror du verkligen det? Flera gm kan väl skylla på varandra? Eller har lagarna förbättras på sistone?
2015-11-05, 23:46
Bannlyst
Kommer bli intressant när/om MGM frikäns i HR eller HD.
Senast redigerad av spray3 2015-11-05 kl. 23:48.
2015-11-05, 23:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tror du verkligen det? Flera gm kan väl skylla på varandra? Eller har lagarna förbättras på sistone?
Numera behöver inte åklagaren bevisa vem som höll i vapnet om GM ansågs ha begått brottet tillsammans och i samförstånd. Men det går fortfarande att skylla på varandra.
2015-11-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Okej, då var det åtminstone känt att en flicka var försvunnen när alibiet skulle ordnas. Vet man vad polisen sa till den på natten? Sa de att hon försvunnit vid 18-19-tiden? Eller att hon jobbade vid caféet?

Om polisen sagt 18 så kan man möjligtvis bortförklara NB:s alibisökande. Har polisen bara fått att man letar efter en tjej och talar om hur hon ser ut så kan NB omöjligt veta vilken tidpunkt han behöver alibi för.

Även om caféet stänger klockan 18 så är det inget som säger att just Lisa var kvar till stängningsdags lite efter klockan 18 eller att stängningen gick extra fort denna dag.

Jag tycker också att det är konstigt att NB vill ha ett alibi för en försvunnen 17-årig tjej. Det vanligaste är att tonåringar har rymt hemifrån och inte att de blivit sexmördade. Även om han nu är rädd för att bli utpekad pga att han är gästarbetande litauer.

Dessutom borde väl då alla i den lilla familjen tillsammans försäkra sig om att de hade alibi? Tex borde väl brorsan, som var på sitt rum stora delar av dagen, också vilja få försäkringar om att IB ska säga att de var tillsammans hela dagen och tex spelade spel eller hängde i köket.

Polisen upplyste att dom letade efter en flicka som jobbade på cafeet och försvunnit vid 19-tiden.

Att NB försäkrade sig om alibi (från IB och AB) från kl 18.00 tyder på att han har mer information än polisen. Han visste när LH försvann.

Enligt mitt förmenande.

EDIT. Stavfel
Senast redigerad av Remark 2015-11-05 kl. 23:54.
2015-11-05, 23:50
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spray3
Kommer bli intressant när/om MGM frikäns i HR eller HD.
Finns noll anledningar till att han skulle bli frikänd.
2015-11-05, 23:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Numera behöver inte åklagaren bevisa vem som höll i vapnet om GM ansågs ha begått brottet tillsammans och i samförstånd. Men det går fortfarande att skylla på varandra.
Men jag tror ändå att de offrade hustrun och brodern för att säkra en sannolik mördare.
2015-11-05, 23:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen upplyste att dom letade efter en flicka som jobbade från cafeet och försvunnit vid 19-tiden.

Att NB fösäkrade sig om alibi (från IB och AB) från kl 18.00 tyder på att han har med information än polisen. Han visste när LH försvann.

Enligt mitt förmenande.
Han var väl hemma en stund vid 18-tiden men ville uppenbarligen att de skulle säga att han stannade hemma.
2015-11-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den exakta tidpunkten för försvinnandet är efter kl 18 när caféet har stängt och Nerijus vet mycket väl när caféet stänger!
När han blev väckt på natten blev han också upplyst om att hon hade försvunnit från sitt jobb.

Fup sidan 24 Polismannen som knackade på hos Nerijus på natten.

Vad sa du till mannen/kvinnan om anledning till att ni var där?
Henrik sa ungefär "Ursäkta att vi stör. Vi letar efter en flicka som varit försvunnen sedan
19.00. Hon ska ha jobbat nere på cafét."
Hur sa du det på engelska?
Henrik sa ungefär "Sorry for disturb you at this time at night but we are looking for a girl who
is missing since seven o’clock in the night and she worked at the coffee-house down the road.
Do you know the place."
Mannen hade svarat "Yes. I know. I work there at the area."
Så den gode GWP har inte läst FUP så noggrant ändå ? I sin "plädering" verkade han också ha missat att modern och brodern då hade meddelat att de inte skulle vittna, d v s det här uttalandet om MGM:s försök att påverka vittnen skulle inte gå att styrka. Detta var LGWP:s bästa uttalande hittills, men, men....
2015-11-05, 23:55
Medlem
SleepaZs avatar
Kan det inte bara vara så enkelt att gm blev störd under sin ritual med flickan? Hörde en bil i närheten och blev nojjig, kastar in flickan i bilen och kör akut till första bästa ställe han kommer på, och stuvar in henne i byssjan., sedan lite panikartad slänger iväg prylarna lite varstans. Nb's beteende dagen efter kan tyda på en noja angående vad han egentligen gjorde.
2015-11-05, 23:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men jag tror ändå att de offrade hustrun och brodern för att säkra en sannolik mördare.
Är det riktigt att döma NB för mord om AB har begått det? I så fall tycker jag synd om nästa flicka som hamnar i AB:s klor, oavsett om hon bor i Sverige eller Litauen.
2015-11-05, 23:58
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Till det en utredande polis som använder psykiskt tortyr som är ett brott enligt FN:s tortyrkonvention.

Tortyr?
2015-11-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ångrar att jag hämtade dessa foton för det har varit svårt att låta dem passera och inte fastna i att försöka förstå hur det gått till hur kroppen sitter där under kläderna. Men skriver en första o sista gång: har tittat på den av de två bilderna som är framifrån skåpet som syns bäst:
Tror det stämmer som du förstått det, det är samma som jag ser , men uppfattar att nedre delen av kroppen med benen mot baken, är till hälften snett sittande utanför skåpet, vilande dels på bänken, dels mot dunken, och är invirade i något brunsvart grovt tyg eller som en säck. Att ryggen är vänd mot skåpsväggen o snett inåt och så huvudet framåtlutat där Fristadsjackan hänger ovanpå.
Vad jag inte kan komma fram till är om det är en synvilla att det går att se konturerna av benen i det brunsvarta undre partiet eller om det är ett klädesplagg som är intryckt och att hela kroppen i själva verket är innanför skåpet.
Tror att det är armarna som har stelnat o fastnat innanför skåpet så det var svårt att få loss genom öppningen för teknikerna utan att skada. Vill gärna kunna bli med dessa bilderna o sen kasta dem från datorn.
Sympatiserar med dig, jag dras ibland med i detta maniska "sanningssökande". Hela ämnet för diskussionen är ju motbjudande men just detta med skåpet har knappast någon bäring på gärningsbeskrivningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in