2015-11-05, 22:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Örhänget hittades av en militär i mörkret i ladan i skenet av en ficklampemobil efter genomsökningen av forensikerna. Hur är det möjligt?
Sid 780:
Citat:
Av ren tillfällighet tyckte han sig se något som
glimmade till i skenet av lampan i hans mobiltelefon. Han kunde på lite avstånd
konstatera att det var ett örhänge. Han fortsatte att svepa med ljuskäglan över golvet och
såg ganska snart ytterligare ett örhänge. Även detta låg på golvet några meter längre in.
Örhängena låg på det ganska dammiga/smutsiga golvet.
Sid 602:
Citat:
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns
jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra
nyfiken på under mitt besök den 8/6-15.
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.
2015-11-05, 22:13
Medlem
Reviewss avatar

Ett klargörande inlägg innehållande de väsentliga delarna.

Vittnesiakttagelserna är viktiga i sammanhanget då de pekar på att NB fixade fönsterblecket redan på f.m. Bilden i FUP skvallrar om brist på yrkeskunnande och noggrannhet - seriöst, hur många skulle köpa det jobbet? Då kan man också förstå att det ligger något i AB´s ord om NB´s otålighet och hetsiga humör i samband med olika arbetsmoment, där han ibland fick ta över och avsluta jobbet. NB ska dessutom, till AB´s förtret, ofta själv ha tagit åt sig äran av broderns noggrannhet - kanske är det i själva verket AB´s arbetsresultat AJ lovordar?

NB´s dag började inte som han själv hävdar kl 14.00 på e.m, den började kl 09.00 på f.m.
2015-11-05, 22:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du att det fanns blod från två personer?
Märka ord är kul ibland!
Någonting säger mig att du vet mycket väl att snöre S169 innehöll DNA från två personer, LH +4 och NB +3, men blod kunde inte påvisas.
Däremot innehöll snöre S170, som låg bredvid, blod där DNA inte kunde användas för profilering, men DNA från LH +4 hittades med specialanalys (LCN).
Ytterligare ett snöre/rep S208 innehöll blandat DNA från 2 personer, LH +3 och NB +3.

Således har vi bland-DNA på två snören, varav ett hade blod på sig.
Fler frågor Xenia?
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-05 kl. 22:22.
2015-11-05, 22:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Sid 780:

Sid 602:

Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra nyfiken på under mitt besök den 8/6-15. Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15 utan detta måste kommit dit efteråt.
Uppgav yttre kommissarie Henrik Axelsson.
Senast redigerad av iesho 2015-11-05 kl. 22:21.
2015-11-05, 22:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det fanns inget blod på det snöret.
Inte på S169 med bland-DNA från LH och NB, men det fanns det på S170 (med DNA från LH)
Tycker du inte det kan duga?
2015-11-05, 22:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Sid 780:

Sid 602:

Det finns en enkel förklaring (och säkert massor av konspiratoriska).

Den enkla förklaringen är att sökhunden inte haft en bra dag, kanske varit helt slutkörd. Då kan även normalt pålitliga hundar göra mycket stora missar, kanske utan att föraren märker att hunden tappat stinget (även förarna tröttas ju).
2015-11-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har tyvärr inte tillgång till statistik. Däremot kan jag rekommendera en väldigt bra bok, om ett enskilt fall,
som heter The Murder at White House Farm där mördaren, Jeremy Bamber, som tog livet av hela sin familj har nekat i 30 år trots omfattande bevisning.

Det är inte svårt att förstå mekanismerna bakom förnekelse, särskilt inte om det finns narcissistiska drag inblandat.
Rekordet, som jag sett, är en katolsk präst (!) i USA, nu i 85-årsåldern. Han säger att "den som begick mordet inte finns längre", så han har lyckats agera såväl åklagare som försvarsadvokat och domare, för att inte säga Gud, inom sig själv under 60 år. I hans speciella fall kanske uppvaknandet sker på dödsbädden ?
2015-11-05, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Märka ord är kul ibland!
Någonting säger mig att du vet mycket väl att snöre S169 innehöll DNA från två personer, LH +4 och NB +3, men blod kunde inte påvisas.
Däremot innehåll snöre S170, som låg bredvid, blod där DNA inte kunde användas för profilering, men DNA från LH +4 hittades med specialanalys (LCN).
Ytterligare ett snöre/rep S208 innehöll blandat DNA från 2 personer, LH +3 och NB +3.

Således har vi bland-DNA på två snören, varav ett hade blod på sig.
Fler frågor Xenia?
Ja, var står det att DNA:t hittades i blodet och att det var blod från två personer?

Huvudfrågan gällde om #PeoFallmo talade sanning när hen påstod att det var färskt blod, därför att det var blod från två personer. Det finns inget belägg för det.
2015-11-05, 22:25
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Tack för bilden. Vet du om det finns fler?
Det som är speciellt med den bilden är att en postare visste hur man får fram bilden under det svarta sekretesskyddet i FUP. Du har många bra bilder från byggboden i FUP, dock ingen på Lisa som lär finnas i särskild sekretessbelagd bilaga. Ärligt talat, vill vi verkligen se dom makabra bilderna som inte säger oss något som inte finns beskrivet verbalt?
2015-11-05, 22:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns en enkel förklaring (och säkert massor av konspiratoriska).

Den enkla förklaringen är att sökhunden inte haft en bra dag, kanske varit helt slutkörd. Då kan även normalt pålitliga hundar göra mycket stora missar, kanske utan att föraren märker att hunden tappat stinget (även förarna tröttas ju).
En hundförare som inte märker att hunden tappat stinget är ingen enkel förklaring.
2015-11-05, 22:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra nyfiken på under mitt besök den 8/6-15. Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15 utan detta måste kommit dit efteråt.
Uppgav yttre kommissarie Henrik Axelsson.

Hur var det nu med den berömda källkritiken. Uttalandet styrker bara att den värde kriminalkommissarien inte hittade något, inte att örhängena inte fanns där då han var där och letade.

Nu har jag inte brytkoll på FUP i just detta, men var detta hundföraren?
2015-11-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det har jag redan skrivit: FUP sid 43.

Du hade rätt, jag fel ute.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in