2015-11-05, 18:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han kommer att bli dömd och sanningen (vilken den nu är) kommer att mörkas, det finns ingenting som någon advokat kan eller vill göra åt det.

Men det behöver inte vara någon organisation som utfört kontamineringen, utan kanske bara en grupp privatpersoner vilka hade osedvanligt stor tillgång till allt de behövde, inklusive "förstörda" DNA-prov, blod och hemliga informationer. De kanske t.o.m. visste vem som mördat Lisa Holm (t.ex. från hemligstämplade bilder från satellitövervakning) och såg sedan till att rätt person hittades och dömdes.

Oavsett, så syns det i FUP att någonting är fel.
Du milde tid - du håller alltså nåt sånt för sannolikt? I fallet med en mördad svensk
tonårsflicka på landsbygden så finner du detta för fullt möjligt?
Man drar igång en komplott i akt och mening att sätta dit en oskyldig gästarbetare.
Smyger in i en lada med provrör och annat smått och gott för att plantera ut sina spår
och det är hur rimligt som helst, tycker du?

Ja, man upphör inte att häpnas över vad folk på forumet är i stånd till att åstadkomma
när det ska till att tänkas och dras slutsatser.
Häpen blir man och något skrämd därtill.

Jag har gått igenom det där förundersökningsmaterialet jag också och för mig syns det
däremot ingenting till som skvallrar om något som är "fel" med utredningsinsatserna.

Det "fel" som i så fall skulle låta sig utpekas är att en människa kan bli så "fel" i huvudet
att man är kapabel till den förfärliga ondska balten ifråga, den snart livstidsdömde,
släppte lös mot sitt unga och värnlösa offer.
Det "felet" är av såna dimensioner att det är bortom det möjliga att greppa med sitt förstånd.
Det som gjordes mot Lisa öppnar upp en avgrund dit ner man knappt vågar titta.

Ps. Detta citerade nedan borde egentligen räcka för att få er på bättre tankar men
ingenting lär väl dessvärre hjälpa, ni är fast i ert tänk om en "annan lösning":

Citat:
GWP:
"En åtalad som saknar alibi för den timme då brottet begås och dessutom försökt övertala sin hustru och sin yngre bror att de skall ljuga ihop ett sådant för hans räkning. Som gjort det samma kväll som Lisa Holm försvinner och på ett sådant sätt att det tydligt visar att han i detalj känt till en händelse som han inte skulle ha haft en aning om för det fallet att han hade varit oskyldig"
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-05 kl. 18:08.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Han är säkert skyldig.

Men om LH va din syster.

Tkr du då att du verkligen hade förstått vad som hänt henne utifrån vad som kommit fram fr. Åklagare och polis?

När NB inte säger flaska ska man väl kunna få fram det anhöriga vill ha svar på med mer exakthet!!!

Som att döden kan ha inträffat 7 8 eller 9:e.

Jag hade inte varit nöjd om jag var nära anhörig!

Det och andra detaljer om vad som egentligen hände är ju under all kritik!

Om det hade varit min syster, och jag har i det här fallet, en 17-årig syster. Så hade jag nog sökt upp den här mannen om han någonsin försattes på fri fot för en liten pratstund. Det är fegt att inte erkänna saker man gjort, men det är ännu fegare när ens lögner gör andra djupt sorgsna.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag står fast vid att det klokaste för GM i den uppkomna situationen, med MP, militär och fans moster i krokarna, hade varit att tända eld på byssjan. Även om han hade åkt fast för det hade det ju bundit honom mindre till brottet än de blodspår med DNA som nu hittades.
Med ett par liter bensin i dunk (-ar?) framför skåpet hade det väl knappast blivit något DNA kvar att få profil från, eller?
Observera att vi med största sannolikhet har att göra med en MTM som varken tänker eller agerar på ett normalt sätt. Med tanke på uppsättandet av fönsterblecket kan också misstänkas att han är svagbegåvad. Hur han kunnat vara känd för sin "skicklighet" är förvånande; förmodligen var hans främsta förmåga att dupera sin omgivning - eller "smöra” sin arbetsgivare som AB uttrycker saken - plus att han varken var rädd för höga höjder eller tunga lyft. - Att han for omkring som en yr höna och letande efter en plåtsax under söndagsförmiddagen (förmodligen hade han då redan sett LH på sin moped) visar att han inte förmått hålla ordning på sina verktyg plus en vana att hitta tusen och en bortförklaringar till varför han plötsligt ska ha en plåtsax till ett färdigt fönsterbleck där exakt lika breda fönsterfoder som tidigare gällde - och som vid aktuell tidpunkt också kan antas redan ha skruvats dit på ett huvudlöst sätt. - Det var en vass kökskniv (full med IB-DNA) han nu var ute efter.

Härtill kommer att hans sexualsadistiska impulser med all säkerhet har avtrubbat honom och satt ned hans omdömesförmåga.

MTM:s agerande är därtill motsägelsefullt; det är som om han både vill och inte vill att brottet ska uppdagas.

Hans snurrande kring Martorp inkl. maskletning (plus fortsatta mask- och fiskeförfrågningar hos en polis), hans snack till en granne om sina iakttagelser att LH:s far skulle ha haft ett "stelt ansikte men ögonen log", hans spelade oro inför AB/IB betr. sitt alibi för att få dem att mjukna och tycka synd om honom, osv, kan sammantaget tyda på att han var så säker på att inte ha efterlämnat några spår att han ingenting högre önskade än att man skulle upptäcka kroppen så han kunde få det höga, elakartade nöjet att se hur omgivningen grät och förfasade sig. Likt en pyroman som vill se sin brand men också vara med när man misslyckas med att släcka elden, gör sig MTM ärenden till ladan och Martorp; står och stirrar på de närmast sörjande när de plockar upp hans offers tillhörigheter, osv.

AB har varit helt dominerad av MTM och säger sig t.o.m. vara rädd för honom. Vid flera tillfällen har AB sett IB rödgråten efter att halva natten ha trakasserats av maken och fått höra hur värdelös hon är. - Både AB och IB var på olika sätt beroende av MTM: AB vad gäller språket, och IB levde som vi hört på det som nu återstod av sin makes lön.

MTM trodde sig veta att han kunde få AB/IB att ge honom alibi; att de skulle dansa efter hans pipa. Under veckan som gick hann han också prata sig samman med IB och få sig till livs en hel del detaljer kring t.ex. festen hos AJ med förbipasserande bilar, osv. - Sin bror AB trodde han sig ha som i en liten ask, men det skulle visa sig att AB fegade ur och efter viss mangling insåg sitt eget och sin familjs bästa.
2015-11-05, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och är han inte mördare så är det inte så förbaskat svårt att räkna ut att han bidrog med det lilla han kunde veta om försvinnandet.
DNA-släpparen va?
2015-11-05, 18:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
En av tre tolkar som användes vid rättegången var auktoriserad rättstolk övriga två auktoriserad tolk, det blir nog på sin höjd en anmärkning. Skulle det visa sig att de övriga tolkarna tolkat helt fel vilket enkelt kan kontrolleras av ljudfiler/transkriberat material så blir det förstås något helt annat.

Och hur var det med de hopplösa tolkarna som användes i förundersökningen ???
2015-11-05, 18:08
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessutom behåller han också makt över sin fru som tro på/älskar honom. Hur länge det nu varar? Mamman, vet ej. Sin bror, knappast den relationen "brände" han/IR snabbt. Oförklarligt.
Frun vet helt säkert att han gjort detta.
Hon tänker på sin egen situation nu i Litauen förstås, relationer med släktingar och framför allt försörjningen då hon inte arbetar och har egen inkomst.
2015-11-05, 18:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tillåtet att ta fram ny bevisning, ja.
Tack för ett konkret svar! Undrar om försvar resp åklagarsida kommer göra nya undersökningar och analyser inför HR. Vad det skulle vara vet jag inte riktigt. Gå tillbaka till ladan, kolla upp kläder igen.. Vittnesmål är ju alltid bedrägliga, vem som sett vad och när etc.. så där finns nog inget mer att hämta. Det trovärdigaste vittnet i rättegången tycker jag var joggerskan, att definiera en bil måste vara på gränsen till svårt, att känna igen en människa som man interagerat med är en helt annan femma då betydligt fler sinnen är inblandade samt ett fokus.
2015-11-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja, och när man läser många av förhören i FUP med NB, IB och AB så är tolken's svenska ju fullständigt hopplös, meningen tappas bort, och man undrar ju då också; hur har tolkningen fungerat den andra vägen, alltså när tolken ska översätta polisens frågor från svenska till litauiska.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen;

Det är en rättsskandal !!!

Hoppas verkligen att rättegången ska gå om.

Här ett exempel på tolken volapyk, från förhör med IB:

FUP 1288
Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-06-20 16:00

-Mmm, hur länge hade Nerijus varit hemma då?

Jag kan inte säga säkert

-Jag tror säkert att du kan det

( suckar…) jag är helt säker på att när han redan kommit hem varit hemma och från Arne
Jönssons ställe åkte hans son Gustav i hans vita bil och han såg, och innan det här händelsen
väldigt snabbt innan varit nere hos Herman

Som sagt det fanns en rättstolk och två auktoriserade tolkar att tillgå. Det är inget ovanligt att även auktoriserad rättstolk svajar på Svenska. Nej detta är ingen rättsskandal alls. Du får det att låta som om man bett någon ur "publiken" som på sin höjd läst B -språk på gymnasienivå komma upp och hjälpa till.
2015-11-05, 18:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kroppen kunde lika gärna placerats i skåpet efter likstelheten hade försvunnit, för då är kroppen igen slapp, präcis som innan likstelheten satte in.

Och då undrar jag när detta har skett? När placerades Lisas kropp i skåpet? Var befann hon sig innan detta? Vad gjorde misstänkte under den här tiden? Och var är spåren av att hon befunnit sig på annan plats?
2015-11-05, 18:16
Medlem
Jag har läst igenom Fup. Hade ganska länge en känsla att någon mer var inblandad. Men jag tror inte det längre. De har tveklöst tagit rätt man.

Fantastikst bra jobb polisen mfl. Gör emellanåt. Hoppas nu bara att det blir livstid tingsrätten och att hovrätten fastställer domen.

Jag kan inte låta bli att fascineras också av vad som rör sig i huvudet på en sån här person (GM). Vad driver igång ett sådant beteende? att kriminella grupperingar etc har ihjäl varandra är mer logiskt. Men att ge sig på en tös som precis ska börja vuxenlivet det går ärligt talat inte att ta in.
2015-11-05, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Exakt!
Han har enormt mycket att förlora om han skulle erkänna. Detta med att få vara "oskyldig" är det enda han kan göra för att ha någon förklaring till hands när han en gång i framtiden återfår friheten. Om han kommer att överleva åren bakom murarna?
Hela hans återstående ruttna liv kommer han att få leva med detta. Han kommer aldrig någonsin att erhålla vare sig förståelse eller förlåtelse vilket han är väl medveten om. Då är detta att få vara "oskyldig" otroligt viktigt att kunna försvara sig med!
Dessutom är han den ende som exakt vet vad som hände. Detta ger honom makt genom att ingen annan vet, vilket naturligtvis känns bra för honom.
I sammanhanget är IB:s kommentar intressant:
Citat:
Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte vad kan motivera honom att berätta
2015-11-05, 18:18
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Frun vet helt säkert att han gjort detta.
Hon tänker på sin egen situation nu i Litauen förstås, relationer med släktingar och framför allt försörjningen då hon inte arbetar och har egen inkomst.
Säkert. Och vad jag har fått tillförlitlig information om så är hon såpass lat att hon fick sparken när hon städade på caféet inför öppnandet i nya lokaler 2014, så hur ska det gå för henne, lögnerskan? Ingen kommer väl att lita på hennes ord någonsin mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in