2015-11-05, 10:38
Medlem
Alla spekulationer om annan/ytterligare gm är troligen en följd av man sett otaliga filmer om felaktigt dömda där de är utsatta för komplott. Någon skriver en teori och andra spinner vidare osv
Blir han nu dömd vilket nog är ganska klart så känns det ju ändå bra att det tas upp i hovrätten så fler tvivel kan släckas.
Detta ohyggliga som inträffat drabbar så många fler än man kan tro med misstankar,osäkerhet,rädsla osv
2015-11-05, 10:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det enda som skiljer NB från fantommördaren är ett par handskar, så varför är det orimligt och inte trovärdigt att tänka på en sådan?

Det som skiljer NB från din fantommördare är att NB har blodat ner LH:s kläder (i generös omfattning), har synts till på platsen inom tidsramen, har avsatt spår på mordredskapet, har etablerat sig i lokalerna (och vilka etableringar sedan...).

Vill du göra en alternativ mördare trolig får du göra mer än tjurigt framhålla att det är avlägset möjligt att en sådan finns, därför att det är teoretiskt möjligt att mörda LH utan att lämna minsta spår.

Du tänker antagligen inte klart, eftersom du väljer den hypotesen i ett läge när det är pinsamt uppenbart att det finns en mördare, som till skillnad från fantommördaren lämnat massor av spår.
2015-11-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Det är väl dax nu då att NB börjar snacka, var han köpt som "städare" och blivit lovad stor "gratifikation" som tack för hjälpen + ersättning från staten så måste han berätta sanningen för som det är nu mister han ju hela kakan och kommer ut som en gammal gubbe.

detta är ett rykte på kinnekulle, själv tror jag han är skyldig.

Rykten på Kinnekulle....du menar som typ,styckad och matats till grisar,högtryckstvättad i skrevet mm?
Nja,rykten skall tas med salt i stora lass.
2015-11-05, 10:46
Medlem
Den här Claes, som NB säger berättat om att militären sökt på Martorp, han har ju sett att militären varit på Martorp, det berättar han för polisen, sida 231 i FUP.

"På torsdagen besökte Claes också Martorp och vad han minns så träffade han Nicklas där.
Känner du till om några sök gjorts efter flickan kring Martorp?
Jag minns att på torsdagen så stod tre Mercedes bilar som jag tror är från militären och några
civila bilar i backen ner, strax innan entrén till Martorp. Jag tror att de sökte området vid
Martorp. Om dom var inne på Martorp har jag ingen uppfattning om."

Varför säger militären från Missing People som vittnade på rättegången att de inte sökte där?
Om de av någon anledning inte gjorde det, utan bara parkerat där, är det väl ändå inte konstigt att NB fått uppfattningen att militären sökt där. Claes trodde ju det berättar han från utdraget ur FUP ovan.
2015-11-05, 10:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som skiljer NB från din fantommördare är att NB har blodat ner LH:s kläder (i generös omfattning), har synts till på platsen inom tidsramen, har avsatt spår på mordredskapet, har etablerat sig i lokalerna (och vilka etableringar sedan...).

Vill du göra en alternativ mördare trolig får du göra mer än tjurigt framhålla att det är avlägset möjligt att en sådan finns, därför att det är teoretiskt möjligt att mörda LH utan att lämna minsta spår.

Du tänker antagligen inte klart, eftersom du väljer den hypotesen i ett läge när det är pinsamt uppenbart att det finns en mördare, som till skillnad från fantommördaren lämnat massor av spår.
"Massor av spår". Två slags spår, DNA och blod, och båda hade sannolikt undvikits med handskar. Även blodspår hade undvikits med handskar om han skar sig under arbetet, eller om han inte hade haft psoriasis. Källan till blodet är okänt, man blöder mycket från ett skärsår i fingret. Så, vad hade mördaren lämnat för spår om han hade handskar? Lika mycket spår som NB lämnade på tejpen? Blödande och utan handskar skulle han alltså ha tejpat Lisa utan att något spår hittats? Nja...

Och varifrån fick du "i generös omfattning"? Det är knappt synliga blodfläckar. En droppe genererar en fullt synlig blodfläck, någon sådan blodfläck har vi inte sett.
2015-11-05, 11:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Västgötabladet: Vanligt att vänta på domen i veckor
Citat:
Hur många överläggningar som sker är svårt att säga. Ibland räcker det med en kort på några minuter innan en muntlig dom avkunnas, men i mer komplicerade mål kan det behövas fler sittningar.

— Om någon i rätten vill fundera innan en dom avkunnas, så ska det finnas tid till det.
2015-11-05, 11:11
Medlem
NB kanske håller käft för han är hotad, han och brodern kan vara tvingade av mördare att "städa upp", vilket dom misslyckades med. Lisa kanske skulle hämtas till öst som sexobjekt, levande, men det gick snett.
2015-11-05, 11:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Massor av spår". Två slags spår, DNA och blod, och båda hade sannolikt undvikits med handskar. Även blodspår hade undvikits med handskar om han skar sig under arbetet, eller om han inte hade haft psoriasis. Källan till blodet är okänt, man blöder mycket från ett skärsår i fingret. Så, vad hade mördaren lämnat för spår om han hade handskar? Lika mycket spår som NB lämnade på tejpen? Blödande och utan handskar skulle han alltså ha tejpat Lisa utan att något spår hittats? Nja...

Och varifrån fick du "i generös omfattning"? Det är knappt synliga blodfläckar. En droppe genererar en fullt synlig blodfläck, någon sådan blodfläck har vi inte sett.

Du svamlar grovt, utan hänsyn till hela delen.
Området där IB´s DNA påträffas, talar sitt tydliga språk. Detta tredje spår förstärker bara dom två tidigare nämnda spåren.
2015-11-05, 11:23
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Jag tror att det är NB.

Det som är märkligt är att åklagaren och polisen för grova brott skaraborg låter bitar utebli.
Kollar inte bitar.

Det gör att en alternativ gärningsman kan spekuleras in, framförallt från försvaret.

Varför tar de ens den risken är min fråga?

Varför täpper de inte hålen?

De vittnen som faktiskt vittnat för att de sett ngt har ju tillfört ngt.
Att man kan identifiera bilar i form av deras osv. Så att man kan avskriva dessa.

Men varför vittnar ingen i fam. Jönsson?
De bidrar ju till spekulationer.

Visst, man hade syn. Och jag var inte där så jag vet inte vad åklagaren visade i den tekniska delen. Vad som håller under tyngd osv.
Men betänk att NB hade haft en 'bra' story som förvisso inte skulle hålla. Men ändå en story till alternativ förklaring.

Och den kanske var så 'bra' så att det fanns saker man behövde ha fått utrett. Dvs sådana bitar som fattas. Som man skulle tagit tillvara då, dokumenterat och beskrivit då.
Som man inte kan tillägga nu.

Visst resultatet kanske ändå hade varit densamma som nu.

Men jag anser att det är under all kritik.

Det minskar förtroendet för rättsväsendet.

Även detta hemligstämplande.
Jag respekterar att allmänheten inte ska ta del av en familjs tragedi!

Men att man inte redovisar millitärens förehavanden. Man redovisar ju MP:s.
Eller var det same same.? Alltså att det millitären gjorde var det MP gjorde?
Hur kan det vara hemligt?
Om inte det MP gör är hemligt?
Försvarsmakten är ju där å gör samma som MP.

Det nämns i NB:s kontakt med MP att millitär varit där.
För det bekräftas av vittnet NB tog kontakt med.
Han säger att dagen efter tog de millitärfordon.
Men därför undrar jag. Om millitären blev en mix med MP.
För det finns ingen klar beskrivning av var millitären söker.

Det ska i en så här omfattande utredning inte kunna finnas utrymme för spekulation.

Sen är det ovärdigt och inte klädsamt att åklagaren är så självsäker så att han tom ljuger.
Han ger verkligen sken av att han jobbar för Lisas familj. Men det verkar mer vara för uppmärksamheten och karriären.

Hade åklagaren jobbat för dem hade åklagaren i ett såhär öppet mål som det ju är för åklagaren när NB inte pratar, inte haft en utredning där man kan spekulera på mängder med utredningsmaterial som man inte följt upp.

Hade man följt upp och noggrant täppt de ställen där tvivel kan sås hade man kunnat säga att han och polisen ansträngt sej. Man hade även kunnat kalla honom skicklig.

Inger Rönnbäck hade ju genom dessa hål iaf. nästan öppet mål att så relevanta tvivel som hade med utredningen å göra.

Av hennes irrationella framförande att döma, verkar det vara skvaller inom de egna leden.
Eftersom Tore Brandtler fick så märklig kritik bland annat.
2015-11-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koskotaren
NB kanske håller käft för han är hotad, han och brodern kan vara tvingade av mördare att "städa upp", vilket dom misslyckades med. Lisa kanske skulle hämtas till öst som sexobjekt, levande, men det gick snett.

Då vore det väl bättre för NB att ta på sig skulden?

Lisa som sexobjekt, knappast, det kryllar av söta men fattiga tjejer i öst som inte ens behöver hämtas med tvång utan man lovar dem pengar bara.
2015-11-05, 11:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du svamlar grovt, utan hänsyn till hela delen.
Området där IB´s DNA påträffas, talar sitt tydliga språk. Detta tredje spår förstärker bara dom två tidigare nämnda spåren.
Rättsläkaren drog slutsatsen att Lisa tejpades efter att snaran stramats åt. Lisa hade inte bundna händer och skulle ha gjort motstånd om hon var vid medvetande vid tejpningen. NB skulle ha blött på tejpen om han skötte den delen. Han började blöda efteråt, alltså bevisas hans närvaro på mordscenen från nedtagningen och framåt, vilket är analogt med att han städade.
2015-11-05, 11:26
Medlem
nerdrages avatar
En dum fråga som kanske någon kan hjälpa mig med. Hade inte BO någon tröja på sig när hon hittades? Såg inga bilder i FUP på någon tröja. Jag såg bara bilder på jacka och byxor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in