2015-11-04, 15:30
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det kan vara av intresse, det skulle kunna ha betydelse om vi vet vem pojkvännen är.

Att jag tar upp detta just nu är framför allt att åklagaren ljuger journalisten från Skövde "rätt I ansiktet".

Han blir jätteförvånad när han förstår att journalisten last FUPn och rättar då det han sagt...
Kan vi ha förtroende för en åklagare som inte håller sig till sanningen?

En liten lögn här och där spelar kanske ingen roll??

Helena säger något annat. Så det är troligt att det kan ha varit dom två. Inget om någon pojkvän. Jävligt ointressant vilket som.
Citat:
Helena säger vidare att hon har hört av Lisa att det tidigare kan ha varit ett par killar från Timmersdala som förut gått på Stöpenskolan som Lisa kände och att de varit på caféet förut och fikat. Hon funderar på om det kan ha varit de eller någon av dem som var där i söndags. Helena kommer på två namn, antingen en som heter Granat i efternamn eller en som heter Kyrk.
Senast redigerad av henkess 2015-11-04 kl. 15:42.
2015-11-04, 15:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Håller inte med om vad som rapporterats på expressen att häktningen är en stark indikation på en fällande dom. Det är som sagt en väsentlig skillnad mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel.
I de teoretiska teoriernas tunna luft har du rätt i att rätten ska häkta om den är enig om de sannolika skälen, men ännu inte har bestämt sig i skuldfrågan. (Naturligtvis är det tvärförbjudet att låta en tilltalad vara fortsatt häktad om man tänker fria h*n**, helt oberoende av hur mycket sannolika skäl det föreligger.) Men jag har aldrig följt ett uppmärksammat rättsfall där så har skett utan att rätten också varit oenig i skuldfrågan. Så kan det naturligtvis vara i ett visst givet fall. Men observera att man då är tvungen att häva häktningen i det moment man kan påräkna friande dom.

Silbersky har ju, oavsett vad man i övrigt anser om hans metoder och framtoning, en erfarenhet av rättsfall som vida överstiger vad någon av oss här i forumet har. Säger han att den tilltalades kvarhållande i häkte är en stark indikation på fällande dom, så har han lite ackumulerade data att backa upp åsikten med.
2015-11-04, 15:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Menar du att tolkarna i tingsrätten inte var auktoriserade rättstolkar? Varifrån har du fått det?

Vid häktningsförhandlingen vill jag minnas att de inte var det, vilket såklart inte är bra, men vid HUF ska det ha varit auktoriserade tolkar.
2015-11-04, 15:32
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Menar du att tolkarna i tingsrätten inte var auktoriserade rättstolkar? Varifrån har du fått det?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article21703286.ab.
2015-11-04, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, det är åklagarens tolkning.
It doesn't make sense. Varför skulle Lisa saga att det var ok, det gjorde ingenting att kunden fick fel soppa för det var kundens pojkvän? ?

Det som kollegan uppfattade är att Lisa sager att det gör inget för det "Var min pojkvän".
Kollegan hordes flera ganger i olika förhör och sager samma sak varje gang enligt FUPn.
Kundens pojkvän?? Är du överhuvudtaget inne i matchen?
2015-11-04, 15:40
Medlem
L.Kollbergs avatar
Det står utom rimlig tvivel för mig att man har hittat Lisas mördare. Och han borde få tillbringa resten av sitt liv i ett fängelse där de andra får utnyttja honom efter behag. Alla teorier om andra gärningsmän är rena rama spekulation.
NB har gjort sig skyldig till det värsta av alla brott och motivet var att kunna runka av när Lisa hängde panikslagen och tejpad framför honom och hölll på att dö. Hans makt och hennes maktlöshet fick honom att få utlösning. Efter det var han så upphetsad att han fick bajsa.
Sedan kände han så mycket skam att han även nu inte ens vill erkänna för sig själv vad han har gjort.
Alla teorier om pojkvänner, andra bybor etc. är bara skriverier.
2015-11-04, 15:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Du har ingen aning om hur DNA utvärdering och matchning av bevismaterial går till...
eller hur.

Du hittar bara det du matchar mot.
I de fall man inte har hitta matchande resultat mot person som det testas mot, kan det finnas andras DNA som matchar. detta är gjort i de fall där det står t.ex att man inte hittat något matchande mot AB eller IB men träff mot NB och LH.
Självklart förstår jag att man inte tar upp detta i FUP.
FUP är bara till för att få ihop ett hållbart åtal mot den/de misstänkta.
Återigen Bevismaterialet i FUP har BARA matchats mot de misstänkta och BO.
Man hittar inget okänt DNA för det måste alltid matcha mot något.
Du har absolut ingen aning om hur DNA-profilering går till och analyseras, och du ska ge fan i att låtsas som om du har det, för det blir ren desinformation. Man får vid analysen fram en DNA-profil, och matchar den mot de inblandade - så långt har du fattat. Om profilen inte matchar mot någon av de inblandade, kommer den från någon annan, och detta markeras genom att man i analysprotokollet talar om att man har funnit DNA som inte kommer från A, B, C eller D, med sannolikhetsgraden -4 - eller möjligen -3. Detta betyder i sig definitionsmässigt att det kommer från en okänd person som inte är någon av de misstänkta. Och hade det funnits den typen av DNA-profiler på Lisas kropp eller tillhörigheter, då hade du kunnat ge dig fasen på att försvaret - med rätta - hade gjort ett stort nummer av detta. Men nu finns det inga sådana okända DNA-profiler.
2015-11-04, 15:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vid häktningsförhandlingen vill jag minnas att de inte var det, vilket såklart inte är bra, men vid HUF ska det ha varit auktoriserade tolkar.
RB 5:6: "Rätten ska, om det är möjligt, förordna en tolk som är auktoriserad att biträda som tolk i målet".

Den uppkomna situationen kan ha gjort det omöjligt att använda sig av auktoriserad tolk, men det är klandervärt att inte förutse redan då vittnet anmälde sig att förutse att rysktalande tolk skulle behövas och anlita en.
2015-11-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har absolut ingen aning om hur DNA-profilering går till och analyseras, och du ska ge fan i att låtsas som om du har det, för det blir ren desinformation. Man får vid analysen fram en DNA-profil, och matchar den mot de inblandade - så långt har du fattat. Om profilen inte matchar mot någon av de inblandade, kommer den från någon annan, och detta markeras genom att man i analysprotokollet talar om att man har funnit DNA som inte kommer från A, B, C eller D, med sannolikhetsgraden -4 - eller möjligen -3. Detta betyder i sig definitionsmässigt att det kommer från en okänd person som inte är någon av de misstänkta. Och hade det funnits den typen av DNA-profiler på Lisas kropp eller tillhörigheter, då hade du kunnat ge dig fasen på att försvaret - med rätta - hade gjort ett stort nummer av detta. Men nu finns det inga sådana okända DNA-profiler.

Är inte det märkligt , om jag förstår dig rätt så hade LH då inget annat främmande DNA på sina kläder och tillhörigheters än NB och IB? Ingenting ens från någon kollega eller föräldrar?
2015-11-04, 15:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllersW
Kan man lyssna nånstans när åklagaren beskriver gärningen så som han tror det har gått till?
Det dom sa igår att det måste varit jobbigt för Lisas familj att lyssna på.

Hittar ett ljudklipp men det här bara ca 6 min av över 1 timme av hans slutplädering.
http://www.skovdenyheter.se/article/aklagaren-livstids-fangelse/
2015-11-04, 15:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
RB 5:6: "Rätten ska, om det är möjligt, förordna en tolk som är auktoriserad att biträda som tolk i målet".

Den uppkomna situationen kan ha gjort det omöjligt att använda sig av auktoriserad tolk, men det är klandervärt att inte förutse redan då vittnet anmälde sig att förutse att rysktalande tolk skulle behövas och anlita en.

Var det alltså så att det inte ens fanns en auktoriserad till vid HUF? Jag hade för mig att problemet endast förekom vid HÄF, om så är fallet är det klandervärt (oaktat lokutionen "om det är möjligt").
2015-11-04, 15:55
Medlem
Citat:
Håller inte med om vad som rapporterats på expressen att häktningen är en stark indikation på en fällande dom. Det är som sagt en väsentlig skillnad mellan sannolika skäl och ställt utom rimligt tvivel.
Målsägarebiträdet sade till min förvåning detsamma som Expressen, medan lagmannen avfärdade varje idé om utfallet - "fram till kl 1100 den 17/11 är domen obeslutad". Målsägarebiträdet sade visserligen att det varit ovanligt med friande domar i ett sådant läge, men egentligen meddelade han väl bara sin bedömning av rättegången.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in