Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Repetion är kunskapens moder heter det, så vi kör ett varv till:
--------------------------------------------------------------------
Jag skrev ett långt inlägg till dig om hur DNA-profilering fungerar och då släppte du detta ett kort tag, men nu är du tillbaka utan att på något sätt försökt sätta dig in i hur det fungerar. Tröttsamt.
Repetition: man analyserar DNA i ett spår genom att mäta antal repetitioner av sekvenser på ett antal (11, 13) punkter (eller loci) i DNA-molekylerna. Olika individer har olika antal repetitioner och dessa antal för de olika punkterna (loci) ger en DNA-profil.
Man kan alltså inte leta efter "ditt" eller "mitt" DNA, utan man undersöker DNAt som sådant och får en profil. Matchar den din DNA-profil perfekt, då är det +4 på hypotesen "DNA i provet har lämnats av frijidpink" relativt mot-hypotesen "DNA i provet har lämnats av någon annan än frijidpink".
https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling
EDIT: eftersom antalet sekvenser vid de 11-13 undersökta loci är statistisk okorrelerade så är chansen för två individer att ha samma profil i princip noll. Det innebär att om DNA-profilen i ett spår matchar MGM med +4 så är det klart, man behöver inte gå vidare. Man kan givetvis jämföra profilen med kända profiler i ett register elle i utredningsmaterialet, och det kan man ha gjort eftersom det rimligen bara är några knapp-tryckningar bort, men det spelar alltså ingen som helst roll.
Jag vet hur DNA tester fungerar.
Har aldrig i sig tvivlat på träffarna. Har man fått en +4 varför skulle man inte gå vidare och ta fler tester på bevismaterialet, du skulle ju kunna få en +4 på en annan person. Varje test är en enskild test.
Läste i fup att det var en massa bevismaterial som inte hade undersökts pga av att beställaren inte ville det. man kan ju ha skickat in samma material flera gånger.
Som jag skrev tidigare t.ex jackan MÅSTE ha haft DNA från fler personer än ovannämnda.
Men har man matchat material med bland DNA mot andra än misstänkta och BO?
Har man matchat material där man inte har fått några träffar på ovannämnda mot andra personer?
Som jag skrivit tidigare, självklart kommer inte tester som inte matchat mot ovannämnda med i FUP
t.ex Skärpet som har nämnts.
Lite om DNA:
https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2006/Nr-8-2006-Argang-72/Tallbergsdagarna-DNA-bevis-maste-tolkas/