2015-11-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Rönnbäck tar upp Martina Olsson Frisk, rättsläkare, vittnesuppgifter om det färska lövet som hittades på Lisa Holms kropp.

Detta behöver utredas. Det vänder på mycket som åklagaren hävdar.

Vad har det för betydelse?
Att hon lagts där senare?
Att någon varit där och pelat?

Det är inget direkt bra bevis för att fria NB om man säger så.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
och där kom "städa upp" åt annan person som sista halmstrå för försvaret. Rönnbäck kanske har haft en liten hjärntrust från Flashback som konsultstöd Tvivlar dock på att hon kommer att introducera "finnig yngling" eller "rik knös" i sin förklaringsmodell. Åtminstone inte med de formuleringarna.

Ja jösses, hon är tokig. Man kan säga att N fick en liten del av sitt straff i förskott som har Rönnbäck som advokat.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Precis.. jag har tex knullat en hel del runtom i sverige . Så om någon råkar bli mördad där jag en gång lagt en sats så är jag mördare?

Om det samtidigt finns 10 DNA-träffar på offrets kläder, t.ex. någorlunda färskt blod, samt ditt DNA på ett rep som använts för att hänga offret talar mycket för det ja.
2015-11-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Borde inte DNA:t funnits på skärpet menar du? Det är ytterst relevant och illavarslande att polisen inte redovisar det.

Jag vet inte. Vet du?

Hur har hans DNA infunnit sig på insidan av Lisas byxor? Ge en rimlig förklaring.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Men det framgår ju faktiskt inte om de sett kroppen eller t.ex identifierat klädesplagg/smycke som de vet satt på hennes kropp när hon åkte hemifrån.

Det står i FUP att kroppen var i "framskriden förruttnelse" och det tyder väl då på att den inte var i något vidare skick.

Jag kan ha helt fel.

Kan tillägga att jag fick identifiera en som legat i 15 dagar. Fast de visade mig inte kroppen (vore en smärre chock) utan en detalj på kroppen - ett stort ärr på armen - och jag kunde på så sätt identifiera personen.

Edit: Men hade man kunnat känna igenom personen innan förruttnelsen gått så pass långt hade man fått göra det istället. Så sa de iallafall till mig.
Senast redigerad av crameol 2015-11-03 kl. 16:24.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vad har det för betydelse?
Att hon lagts där senare?
Att någon varit där och pelat?

Det är inget direkt bra bevis för att fria NB om man säger så.

Det har funnits fler tillfällen att plantera NBs blod på kläderna.
2015-11-03, 16:22
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning

Inte troligt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Du kan ha missat min fråga, så igen:

Finns det synliga besudlingar på skärpet, enligt dig ?

Skärpet ska redovisar oavsett vems besudlingar eller inte det finns på det. Det är det första som knäpps upp.
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag vet inte. Vet du?

Hur har hans DNA infunnit sig på insidan av Lisas byxor? Ge en rimlig förklaring.
Obs: det är torkat blod med hans DNA i!
2015-11-03, 16:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Hur då?
Vem har ett provrör med hans icke koagulerade blod tillgängligt för att gör adet? Berätta!
Medlem
Citat:

Dessa planteringsteorier verkar vara ni foliehattars genomgående troligaste scenario i alla krimtrådar. Alltid denna plantering och komplott mot misstänkta gärningsmän. Oerhört underhållande att detta kort alltid spelas ut av er, oerhört!
Medlem
RobertoSavianos avatar
Retoriskt sätt är ju IR totalt värdelös.

Nog för att hon har ett svårt fall, men ska hon fortsätta som försvarsadvokat kan det vara bra att plugga lite retorik och förstå hur man lägger upp en redogörelse retoriskt.

Hennes slutplädering är ruskigt osammanhängande, väldigt luddig och framför allt riktigt spretig.

Värdelös försvarare är hon, den goda inger Rönnbäck.

Målsägande väljer iallafall ett retoriskt grepp och håller en linje vilket han ska ha kredd för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in