2015-11-02, 21:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
.

Nja det vill jag inte hålla med om.
Åklagaren kontrar ju med att:

"Semir Hasanbegovic:
– Jag kan bara säga att det finns ingen aktivitet på datorn, säger åklagaren.
18:10, 2 November 2015"
.

Vi får väl se o det kommer fram mer imorgon:
"Semir Hasanbegovic:
Åklagare Lars-Göran Wennerholm säger att teknikerna ska undersöka igen.
18:10, 2 November 2015"

Man skriver händelselogg i FU så det är nog helt riktigt att man tittat på mer än internetaktiviteten.
Alltså har hon absolut inget att tillföra som visar på att han satt vid datorn och spelade något spel.
2015-11-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Gå in i Edit-läge, markera och ta bort de svarta rutorna.

Ok, men jag är för lost för sånt... fungerar inte. Vet du var någonstans i tråden bilderna finns? Sökte men fann inga.
2015-11-02, 21:07
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag förstår tanken men det känns märkligt då åklagare i de allra flesta fall faktiskt företräder målsäganden och driver dennes talan i sitt eget fall. Det är ju bara vid ganska allvarliga brott som ett speciellt målsägandebiträde utses, annars är det åklagaren i fallet som driver även den enskilda skadeståndstalan.

När det gäller lojalitet så är inte åklagare och målsägandebiträde motparter utan de sitter vid samma bänk.

Det känns väldigt märkligt att förbjuda åklagare att tjänstgöra som målsägandebiträde på den grunden och jag har då aldrig hört talas om ett sådant förbud tidigare.

Nu börjar vi röra oss lite off topic...

Även om Tore och åklagaren är placerad på samma sida i rättssalen så företräder den ena staten och den andra Lisa Holms familj. Målsägarbiträdet måste inte ansluta sig till åklagarens talan utan kan tycka olika.

Egentligen skulle man ha två rättegångar, en där staten utkräva ansvar för brottet och en civil process där Lisas föräldrar utkräver ansvar. Den varianten kör man i USA och har man otur blir det olika domar i de olika rättegångarna (OJ Simpson tex).

I Sverige har man av rättsekonomiska slagit samman det hela till en process.

Det finns dock flera exempel där bara målsägarbiträdet överklagat en dom till Hovrätten/HD när åklagaren inte gjort det, så det är inte sagt att åklagaren och målsägarbiträdet alltid går hand i hand.

Att du "aldrig hört talas om ett sådant förbud tidigare" beror antagligen på att du aldrig jobbat som myndighetsjurist.
2015-11-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Man skriver händelselogg i FU så det är nog helt riktigt att man tittat på mer än internetaktiviteten.
Alltså har hon absolut inget att tillföra som visar på att han satt vid datorn och spelade något spel.

Jag reagerade också på att man använde ordet händelselogg, men detta om loggar (iaf enligt skärmdump) från Skype-trafik.

Normalt hade man förmodligen pratat om Event Viewer-loggarna, men dessa sparar som sagt inte vilka program som startas som default, detta måste sättas på genom GPO.
2015-11-02, 21:09
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Ok, men jag är för lost för sånt... fungerar inte. Vet du var någonstans i tråden bilderna finns? Sökte men fann inga.

Du har Acrobat men är för lost för att hitta till Tools > Edit? Sitter taskigt till, du får leta själv. Tror de dök upp senast i söndags, kanske igår.
2015-11-02, 21:09
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
SKITER man inte ner sig eller pissar ned sig vid hängning????

Jo allt är så konstigt. Repet kan ha dna från tidigare. Det som inte går bortförklara är blod på hennes jacka ?
2015-11-02, 21:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem kunde tro att det fanns en människa i skåpet?

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är inte konstigt om vittnet på tisdagen inte såg LH i skåpet. Vem kan i sin vildaste fantasi tro att en människa kan finnas under klädhögen?

Det här fallet är bland det mest bizarra jag har hört talas om faktiskt.

Jag trodde länge att det var riktat mot LH. Att hon på något sätt var "utvald", men så verkar det inte ha varit. Det kunde ha blivit vem som helst bara rätt läge infann sig.

Vem skulle ha tittat under den här klädhögen i detta smala skåp? Ingen kunde ju i sin vildaste fantasi tro att GM hade tryckt in BO där.

Trodde också att hon hade blivit "utvald". Nu förstår man att vilken kvinna som helst skulle ha kunnat bli "utvald" - under förutsättning att hon passade in på hans "ideal".
2015-11-02, 21:11
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Jo allt är så konstigt. Repet kan ha dna från tidigare. Det som inte går bortförklara är blod på hennes jacka ?

I så fall bord inte detta synts i trosor och byxor?
2015-11-02, 21:12
Medlem
Colossos avatar
Dom sekretessbelagda bilderna visar väl bara skåpet och klädhögen och inte själva Lisa?
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror knappast det spelar nån roll i det stora hela eftersom hans njutning ligger i tejp, hängning (teknikers spåranalys) =nedvärdering, makt och lidande.
Hela förloppet finns där, det sexuella motivet på aktuell brottsplats.

Nej det tror inte jag heller, och är övertygad om att rätten idag fick motivet klarare för sig.Kan dock tänka mig att det kan komma att diskuteras i rätten kring detta och blir inte förvånad om de begär en preciserad analys av snaran och dess konstruktion. Litar inte 100 på nämndemännens kompetens tyvärr....

Kanske viktigt att detta bör klargöras för att uppsåtet att döda ska bli fullständigt klart och att de inte får det till ett `övergrepp som gick fel`.
Medlem
Citat:
Du har Acrobat men är för lost för att hitta till Tools > Edit? Sitter taskigt till, du får leta själv. Tror de dök upp senast i söndags, kanske igår.

Hm nu hittar jag inte ens bilderna. Har fup:en i tre bilagor. Visst är det i tilläggsprotokollet de ska finnas?
2015-11-02, 21:13
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Gå in i Edit-läge, markera och ta bort de svarta rutorna.

De flesta har gratisversionen av programmet, funkar det i den versionen ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in