2015-11-02, 16:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är just det som är en brist. Missade du mitt tidigare inlägg om det?
Berkowitz missar att strypning inte behöver ske med händerna utan kan ske med en arm. Hur hade det påverkat bilden?
Betänk brottet på tungbenet.
Jag har nog missat massor av dina inlägg.

Rättsläkarens intyg visar solklart att döden orsakts av en snara som gett spårmärken och brutit tungbenet. Detta motsäger såvitt jag kan se inte MOF alls.

Har du något överhuvudtaget som styrker din alternativa version med "armgrepp"?

F.ö. tror jag du missade att läsa rättsläkarens långa förklaring om olika former av dödligt våld genom kvävning. Strypning kan ske med händerna (eller armen) eller med en snara, och en tredje typ är hängning. Strypning med snara är alltså just strypning.
2015-11-02, 16:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
SR's direktrapportering har varit helt ok med förhållandevis bra och snabb återgivning nu under eftermiddagen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6292395

Kan vara bra som komplement till nlt och ab's rapporteringar - olika rapporterare snappar nämligen upp litet olika information och detaljer från förhören.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-11-02 kl. 16:38.
2015-11-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har nog missat massor av dina inlägg.

Rättsläkarens intyg visar solklart att döden orsakts av en snara som gett spårmärken och brutit tungbenet. Detta motsäger såvitt jag kan se inte MOF alls.

Har du något överhuvudtaget som styrker din alternativa version med "armgrepp"?

F.ö. tror jag du missade att läsa rättsläkarens långa förklaring om olika former av dödligt våld genom kvävning. Strypning kan ske med händerna (eller armen) eller med en snara, och en tredje typ är hängning. Strypning med snara är alltså just strypning.

Jag skrev att strypning kan ske med annat än med en persons händer. Det ska Berkowitz nämna.
2015-11-02, 16:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Man har inte hittat okända profiler.

Ja börjar se mörkt ut för NB nu. Kontaminerat material enda som finns nu, och ganska otroligt med så mycket bevis.

Sen finns det ju material man inte tittat på. Men ändå - inget okänt material på det man testat.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Intressant att de inte hittade några okända DNA-profiler förutom litauerna och Lisa. Det stärker åklagaren rejält.
Det fanns ju flera blandprofiler som inte blivit körda mot andra personer, utöver de beställda, eller DNA-registret.
Så där kan mycket väl okänt DNA finnas.
Senast redigerad av Tomato 2015-11-02 kl. 16:27.
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Nu hänger inte jag med?
Vad har det med mordet att göra.

En obducent, som svar på frågan.
De borde ju veta hur lätt livet rinner mellan fingrarna
Advokatens rättsläkare.
Man försökte få hennes tillförlitlighet ifrågasatt genom att lyfta upp att hon slutat vara rättsläkare för att gå tillbaka till sin gamla barnmorskeroll.

Men då sa jag att det är väl inget konstigt med det.
Det är ju så mycket trevligare och mer givande att förlösa barn än att skära i döda människor.

Så det är alltså inget konstigt med advokatens rättsläkare.
Iaf inte i hennes yrkesval.
Det finns ingen orsak att tvivla på henne bara för att hon ville bli barnmorska.
Vill man klaga på henne så får man nog leta efter andra saker än det.
2015-11-02, 16:26
Medlem
Citat:
Jag skrev att strypning kan ske med annat än med en persons händer. Det ska Berkowitz nämna.

Berkowitz nämnde de tre stora orsakerna. Alltså de vanligaste. Strypning med armen är väl inte lika vanligt då helt enkelt. Men fortsätt du greppa efter dina halmstrån.
2015-11-02, 16:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Varför då?
Han har ju undersökt ett mordoffer som har en snara kring halsen som skurit in i huden och brutit tungbenet. Hängning eller strypning har skett med en snara, inte med händer, arm eller din bakdel!
2015-11-02, 16:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det fanns ju flera blandprofiler som inte blivit körda mot några personer eller DNA-registret.
Så där kan mycket väl okänt DNA finnas.

Som jag uppfattade det var de bland mellan N och Lisa? Eller fattade jag fel?
2015-11-02, 16:28
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Intressant att de inte hittade några okända DNA-profiler förutom litauerna och Lisa. Det stärker åklagaren rejält.
Det är inte sant.
Dvs du har fel där.

De har hittat Många dna-spår.

Men de har Bara visat upp de dna.-spår som tillhör nerijus i fupen.

Men i övrigt hittades många andra dna-spår, många andra hårstrån, många andra fingeravtryck.

Men utredarna bad inte ens rättsteknikerna i uppdrag att identifera dessa.
De Kanske har gjort det - men isf redovisade de inte det i fupen.
I fupen sammanställde de Endast det som tillhörde Neijus.
2015-11-02, 16:28
Medlem
Citat:

Man måste säga att detta kan inte stämma! Lisa bodde väl hemma med familjen? Det skulle vara ytterst osannolikt att det inte skulle finnas t ex familjemedlemmarnas DNA i Lisas kläder!

Man har en känsla, att man har nonchalerat dem andra DNA fynden hos Lisa.

Och som jag har sagt många gånger: Den person som har samlat in proven för DNA analyser har kanske markerat proven fel ELLER den person som har gjort DNA-körningar har blandat sina prov så, att t ex Irinas DNA prov har kontaminerats med proven tagna i Lisas trosor.

Det går inte alltid lita på analysresultat på DNA, det har gjorts sk mänskliga fel ofta.
2015-11-02, 16:29
Medlem
Bananaman55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Tror att det oavsett handlar om samma GM, det vill säga Nerijus. Den enda skillnaden det gör är att Lisa redan är död när hon blir hängd, men just själva hängningen kan ha genomförts oavsett. Jag tror inte att den primärt utförs för att han ska döda henne, utan det är själva synen av att se henne hänga som gör honom upphetsad. En del av det sexuella motivet.

Jag tror att han hängde upp henne för att tvätta/torka av de delar av hennes kropp som var synliga sen var ju själva synen av att se henne hänga som gör honom "tokupphetsad". Givetvis en del av det sexuella motivet.
Sen har han nog inte trott att de dna-avtryck som fastnat på hennes kläder och på allt annat, skulle märkas, han blev totalt överraskad av det stora pådraget!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in